• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa skrzyżowania przy gdyńskim dworcu w przyszłym roku

Patryk Szczerba
23 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Jazda w okolicach gdyńskiego dworca w godzinach szczytu wymaga od kierowców sporej cierpliwości i umiejętności. Jazda w okolicach gdyńskiego dworca w godzinach szczytu wymaga od kierowców sporej cierpliwości i umiejętności.

W przyszłym roku przebudowane zostanie skrzyżowanie ulic Dworcowej, 10 lutego i Podjazd zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. Powstanie tu kładka dla pieszych i rowerzystów, nie będzie za to tunelu prowadzącego do ul. Śląskiej zobacz na mapie Gdyni.



Czy przebudowa skrzyżowania bez budowy tunelu do ul. Śląskiej to dobry pomysł?

Skrzyżowanie uchodzi za jedno z najniebezpieczniejszych miejsc w Gdyni. Trudno tu zwłaszcza skręcić z ul. Podjazd zobacz na mapie Gdyni w kierunku dworca, gdzie potrzebny jest nawrót prawie o 180 stopni. Problemy mają także kierowcy wyjeżdżający z ul. Dworcowej zobacz na mapie Gdyni, by dalej jechać ul. 10 lutego w kierunku centrum miasta. Inwestycja, która jest planowana od co najmniej czterech lat, wreszcie ma szansę doczekać się realizacji.

- Będziemy chcieli przebudować to skrzyżowanie w 2014 roku. Inwestycja nie jest skomplikowana, dlatego liczymy, że uda się nam z nią uporać w kilka miesięcy. To newralgiczne miejsce. Zdajemy sobie sprawę, że wymaga jak najszybszej interwencji - zaznacza Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Przebudowę może zatrzymać brak pieniędzy w budżecie. Całość prac ma kosztować ponad 23 mln zł, a to w czasach, gdy samorządy zaciskają pasa, sporo.

Co ma się zmienić po jej zakończeniu? W stosunku do tego, co urzędnicy deklarowali dwa lata temu, zaszła istotna korekta.

- Powstanie kładka dla pieszych i rowerzystów nad ul. Podjazd, natomiast na tunel w poprzek nasypu kolejowego łączący ul. Dworcową z ul. Śląską trzeba będzie jeszcze poczekać. Na skrzyżowaniu, na środku którego powstanie tzw. wyspa centralna, zostanie zainstalowana sygnalizacja świetlna - zapowiada Marek Stępa.

O utrudnieniach, które spowoduje przebudowa, na razie nikt nie chce mówić. W 2014 roku równolegle ma trwać też rozbudowa ul. Chwarznieńskiej, gdzie zwycięzca przetargu - firma Strabag - aktualnie karczuje teren, usuwając korzenie po wyciętych niedawno drzewach.

Po zakończeniu tych prac robotnicy mają zająć się jezdnią, w tym budową małego wiaduktu, umożliwiającego przejście pod trasą dużym zwierzętom, które będzie służyło także jako przejazd gospodarczy. Jak zapewniają urzędnicy, ruch w tym miejscu będzie odbywał się przez cały okres remontu bez większych utrudnień.

Opinie (108) 1 zablokowana

  • SPokojnie, za rok okaże się, ze za rok, potem , że za rok itd... gdyński standard!

    Szczurek, kończ waść, wstydu oszczędź!

    • 4 1

  • (1)

    a kiedy wiadukt łączący Pucką z Chylońską ??????????????????

    • 4 1

    • Nigdy i Co nam zrobicie

      • 1 1

  • TYLKO NIE STRABAG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    To jest wykonawca bubla czyli drogi 218 Karczemki - Bojano -Koleczkowo.Takiego burdelu nie widzieliście nigdzie.Na szczęście mieszkańcy mają dokumentacje zdjęc iową w razie czego. Modernizacja ciągnie sięe chyba 2 rok. Bród smród i syfiarstwo.

    • 0 0

  • nareszcie cos w tej Gdyni moze zrobia bo inaczej to upadnie juz calkowicie

    • 1 1

  • Zmienic KGB

    Karnos
    Gryzon
    Budyn

    • 1 0

  • najpierw infobox.

    • 4 0

  • nareszcie!!

    skrzyżowanie nie jest może wielce skomplikowane ale rzeczy jakie tam czasem ludzie wyprawiają jeżą włosy na głowie...tu jest problem że co niektórzy nie maja pojecia mam wrażenie jak poruszać sie na skrzyżowaniach

    • 1 0

  • Całość prac ma kosztować ponad 23 mln zł, a to w czasach, gdy samorządy zaciskają pasa, sporo. 6 milinów na Infoboxy poszło. (1)

    Kiedy tunel na ulicy Puckiej??

    • 9 3

    • Jak sobie wykopiemy to władza się chętnie podpisze pod tym sukcesem

      Nie licz na to że w tej kwestii się coś ruszy. Bo nie prędko, oj nie prędko

      • 5 0

  • OPAT budujcie OPAT

    OPAT OPAT OPAT OPAT OPAT OPAT

    • 4 0

  • Dopiero na tym zdjęciu widać jaka ta Gdynia w tym miejscu brzydka (1)

    aż mi się nie chce wierzyć, no ale foto-fakty mówią za siebie.

    Drodzy włodarze czas wziąć się do faktycznej przebudowy, a jak nie ma kasy poczekać na lepsze czasy. I pomyśleć kompleksowo nad Centrum Przesiadkowym, nie może to być miasto torów i utrudnień oraz braku Dworca PKS, Prywatnych Linii Przewozowych, MKS, Taxi, Podziemnego Parkingu, Hotelu, Hostelu, łącznika podziemnego pomiędzy ul.Wiśniewskiego a Morską/Warszawską z krótkimi podziemnymi przystankami dla samochodów dowozowych pasażerów (z zatoczkami podziemnymi przy każemy z peronów). Pisałem już tu nie raz o tym i przypominałem go władzom. Będę to robił - aż do skutku, a na dodatek ta fotografia mnie całkowicie zasmuciła. Często chodząc tamtędy nie zwracałem uwagi, że już w Pcimiu Dolnym wygląda to lepiej.
    Moim zdaniem okolice Dworca to WYSTAWA GDYNI, wiec jest to jedna z najpilniejszych potrzeb miasta, ale też musi być wykonana z rozmachem i estetycznie z ciekawym rozwiązaniem architektonicznym - obok modernizacji dworca, integracji z drogami rowerowymi, ew. zrobienia zabezpieczenia pod szybki tramwaj Międzytorze - > Wiczlino ew. alternatywa Oksywie -> Wiczlino, a w tym zniwelowania kłopotów z dojazdem do pracy.

    Oprócz podstawowych funkcji transportowych część komercyjna związana z tak potrzebnym w tym miejscu ogromnym hipermarketem dla budującej się nowej dzielnicy prestiżu wysokościowców i drapaczy chmur "Międzytorze" Nie można odpuścić władzom miasta czy innym osobom za nie odpowiedzialnym tak potrzebnego Gdyni (i dla Pomorza)Centrum Przesiadkowego. I mogę zrozumieć, że modernizacja dworców to zadanie na które władze miasta Gdyni mają niewielki wpływ, ale integracja całości w tak odwiedzanym miejscu?

    Wystarczy popatrzeć jak robi to prawie dziesięciokrotnie mniejszy Sopot - w ramach PPP. Dlatego czekaliśmy cztery lata poczekamy następne cztery, ale niech to będzie realizacja naszych marzen nie tylko gdynian a całego Trójmiasta i więcej, choćby przyszło jeszcze nam jeszcze poczekać. Była już koncepcja, o której myślała węgierska firma, która chciała podjąć się budowy takiego wielkiego centrum. Mamy przykład Poznania, że jednak można. Zwłaszcza, że odnowienie i modernizacja bryły dworca istniejącego to dla nas było też wyzwaniem i szczęśliwie się zakończyło ku uciesze nas wszystkich. Po dziesięciu latach budowy Berlin oddał do użytku też swój nowy Dworzec Główny - najnowocześniejszy w Europie, więc mamy się na czym wzorować.

    Panie Prezydencie byłoby wielkim wstydem dla Gdyni gdyby najszybsze pociągi z uchylnym pudłem "Pendolino" odjeżdżały z nieciekawej architektury (patrz zał.foto)i byle jakiej infrastruktury bez gdyńskiego rozmachu "maleńkiej szarej i zniszczonej architektury". To musi powstać wielofunkcyjny ogromny kombinat rozjazdowo-przesiadkowy - centrum komunikacyjne dla całego Pomorza i Bałtyku Południowego. Należy wybudować jeszcze jedno zintegrowane przejście podziemne, a istniejącemu zrobić drobny lifting i remont. Zastanowić się nad właściwym połączeniem dworców SKM,KM PLK,.. do tego z ew. szybkim tramwajem lub innym nowocześniejszym środkiem transportu łączącym tereny b.Nauty przez Międzytorze, Dworzec PKP,,... z Wiczlinem lub jeszcze inne warianty. Można też cieszyć się, że za gruntowną przebudowę gdyńskiego dworca nie brano się w latach 90.

    Przykład Gdańska, gdzie przeróbek dokonano przed dekadą nie jest - nomen omen - budujący. Ciasnota, niefunkcjonalność, słaba wentylacja i niski poziom wewnętrznego wykończenia i do tego duży brud - typowy dla architektury wczesnego polskiego kapitalizmu - są tam coraz bardziej zauważalne.
    Należy w Gdyni zmobilizować wszystkich do zmian w tym miejscu na lepsze, ale tę małą kwotę 23 mln zł zainwestować w jakieś dochodowe przedsięwzięcie i szukać wsparcia może unia się dołoży - wszak nawet w Łodzi chcą budować 10 km. trasę trolejbusową,zacząć szukać partnerów do PPP. Osobiście mam nadzieję, że uda się przekształcić dworzec i przyległą architekturę a zwłaszcza infrastrukturę drogową w Centrum europejskiej wysokiej klasy, połączony z usługami, handlem i hotelem i - co jeszcze ważniejsze - z komunikacyjnym węzłem obsługującym całą aglomerację: szybkimi podmiejskimi kolejkami i autobusami.

    Ja wiem, że takie centrum to ogromne i ciężkie wyzwanie dla architektów i urbanistów, logistyków, ale i urzędników.... Może zacząć od ogłoszenia konkursu na całościową przebudowę, także zgłosić jako zadanie dla studentów Architektury PG i innych uczelni, honorować, nagłaśniać i przy kawce dyskutować i zmieniać na lepsze w Infoboxie. Tak aby pomysł był ze wszech miar mądrym i funkcjonalnym rozwiązaniem, przedsięwzięciem. Bo jak wynika z artykułu na dzisiaj jest gdybanie połączymy ze Śląską czy też nie bo nie ma kasy? Uważam, że takiego ogłoszenia konkursu nie powinno się odsuwać w czasie, ponieważ jak znam życie spoczniemy znowu na prowizorkach i obrazkach jak na foto do artykułu, ew. laurach do "odnowiciela". A przecież miastu powinno zależeć i musi dążyć do zaplanowania modernizacji z prawdziwego zdarzenia pod każdym względem. Także co z dawną paczkarnią i poczty pomiędzy dworcem PKP i PKS - poczta musi jasno się wypowiedzieć? A do tego N.Węglowa i Międzytorzem. Zagospodarowaniu tych terenów od strony infrastruktury myśleć być rozwiązywane kompleksowo a początek to przebudowa skrzyżowania przy gdyńskim dworcu SKM. To jest przecież centralne miejsce miasta, które niewielkim nakładem dałoby się przekształcić w nowoczesne city, wystarczy skierować ruch samochodowy do tunelu, tam także parkingi i część uciążliwych usług, a przez to dałoby WIELKIEGO KOPA do większego zdynamizowania Gdyni - zwłaszcza, że jest tam parę ciekawych miejsc pamięci, które należałoby odpowiednio wyeksponować dodać część mini rekreacyjną, stworzyć deptak na Starowiejskiej i poprzez ładnie już dziś wyglądający Pl.Kaszubski mamy proste dojście do morza, a nawet zwiększyłoby ruch w Nowej dzielnicy prestiżu czy na Świętojańskiej?

    • 5 2

    • Bezstronny, zartujesz sobie czy cpales?

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane