• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przeciwnicy kładki na Ołowiankę opóźniają jej budowę

Katarzyna Moritz
7 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
  • Wizualizacja kładki na Ołowiankę.

Członkowie Towarzystwa Opieki nad Zabytkami oraz Stowarzyszenia Nasz Gdańsk odwołali się do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego od decyzji pomorskiego konserwatora zabytków zezwalającej na budowę kładki przez Motławę na Ołowiankę. O ile opóźni to inwestycję?



Czy jesteś za budową kładki na Ołowiankę?

Zgodnie z planem, do końca marca powstał projekt budowlany dla kładki na Ołowiankę i rozpoczęto procedurę wydania pozwolenia na budowę. Gdy jednak pomorski konserwator zabytków wydał decyzję pozwalającą firmie Mosty Gdańsk (autor projektu budowlanego) na prowadzenie robót, Towarzystwo Opieki nad Zabytkami oraz Stowarzyszenie Nasz Gdańsk odwołały się od niej do Małgorzaty Omilanowskiej, minister kultury i dziedzictwa narodowego, która jest zwierzchniczką pomorskiego konserwatora.

Dlaczego?

- Przyczyny są bardzo proste. Kładka zaburzy historyczny krajobraz, który jest pod ochroną. Jej budowa jest sprzeczna z ustawą o ochronie zabytków i konserwator powinien o tym pamiętać, bo stoi na straży tej ustawy. To jest szkodliwe irracjonalne rozwiązanie, a podniesiona kładka będzie sterczeć jak miecz Damoklesa - podkreśla Andrzej Januszajtis, przewodniczący Stowarzyszenia Nasz Gdańsk, które od wielu lat kontestuje budowę kładki przez Motławę.

Jego zdaniem za cenę budowy kładki (ok. 13 mln zł) można kupić kilka nowoczesnych promów, które będą łączyły oba brzegi Motławy. Zdaniem Januszajtisa "takie rozwiązanie byłoby nie tylko tańsze, ale i nie blokowałoby żeglugi na Motławie".

Treść odwołania TOnZ do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (PDF)

Z kolei Tomasz Korzeniowski, prezes Towarzystwa Opieki nad Zabytkami, w piśmie skierowanym do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego podkreśla m.in., że "Przedmiotowa inwestycja jest karygodną próbą nieodwracalnej ingerencji w zabytek. (...) Jest ona zbędnym elementem, który nie tylko przez nazbyt wyróżniającą się formę, ale również samą obecność, barbaryzuje recepcję zabytku. Kładka ta nie jest elementem imperatywnym dla społeczeństwa i rozwoju miasta".

Oba stanowiska nie są nowe, podobne były wygłaszane już 11 lat temu, kiedy to zrodził się pomysł przerzucenia kładki przez Motławę, między ul. Rycerską zobacz na mapie Gdańskai Ołowianką.

TOnZ twierdzi, że budowa kładki zakończy okres swobodnej żeglugi w najstarszej części historycznego portu Gdańska, która tu odbywała się od wieków. Kartka pocztowa z końca XIX wieku. TOnZ twierdzi, że budowa kładki zakończy okres swobodnej żeglugi w najstarszej części historycznego portu Gdańska, która tu odbywała się od wieków. Kartka pocztowa z końca XIX wieku.
MKiDN jeszcze nie ustosunkowało się do wniosków ToNZ i Naszego Gdańska.

- Ministerstwo może podtrzymać decyzję konserwatora, uznać odwołanie Towarzystwa, albo też odesłać sprawę do ponownego rozpatrzenia - wyjaśnia Marcin Tymiński, rzecznik pomorskiego konserwatora zabytków.

Urzędnicy ministerialni nie będą jednak wsłuchiwać się w argumenty "za" i "przeciw" kładce, lecz zbadają sprawę od strony formalnej. Będą ustalać, czy przy akceptowaniu pozwolenia na budowę przez konserwatora zachowane zostały procedury.

Problem w tym, że na ministerialne decyzje można czasem czekać wiele miesięcy. Podobnie było w przypadku rozbiórki spichlerza Woli Łeb stojącego na Wyspie Spichrzów. Wtedy też odwołania od zezwalającej na nią decyzji trafiły do ministerstwa, w związku z czym nabrzeże wokoło Wyspy Spichrzów powstało ze sporym opóźnieniem, bo ministerstwo przez kilka miesięcy nie mogło podjąć żadnej decyzji.

Urzędnicy odpowiedzialni za inwestycję zapowiadają, że będą prosić o jak najszybsze rozstrzygnięcie sporu.

- Będziemy dzwonić i prosić o przyspieszenie tej procedury, ale przed jej zakończeniem nie możemy rozpocząć procedury inwestycyjnej i wyłonić wykonawcy budowy kładki. Może nam to pogmatwać terminy. Chcieliśmy zakończyć budowę w maju przyszłego roku, ale w tej sytuacji może się to nie udać - przyznaje Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która nadzoruje tę inwestycję.

Kładka, która połączy okolice ul. Rycerskiej zobacz na mapie Gdańska z Ołowianką, ma otwierać się i zamykać w czasie nie dłuższym niż 2 minuty, jej konstrukcja ma sprawiać wrażenie lekkości i tworzyć jak najmniejszą barierę wizualną w korytarzu widokowym Motławy.

Projekt kładki powstał w głowach architektów ze słoweńskiej firmy Ponting, która w 2013 roku wygrała międzynarodowy konkurs architektoniczny zorganizowany przez Gdańsk. Prace projektowe zostały zlecone gdańskiej firmie Mosty Gdańsk.

Koszt budowy kładki oszacowano na 13 mln zł. Złożą się na to po 3 mln zł Urząd Miejski i Urząd Marszałkowski, oraz elektrociepłownia EDF Wybrzeże, która przeznaczy na ten cel 7 mln zł.

Opinie (327) 5 zablokowanych

  • trochę kosztowny gadżet -13mln (4)

    można zapewnić przeprawę łódkami/promami na dziesiątki lat. Bez zaklócania ruchu statków.

    • 23 7

    • pewnie, mieszkańcy okolicy Filharmonii Bałtyckiej z chęcią będą nadkładać 20 minut drogi (3)

      codziennej do pracy, bo kilka statków ma problem, żeby wstrzelić się w podniesiony most. Gratuluję pomysłu. Co dalej? Będziemy losowo wyłączać z użytku ulice na cały dzień? Jak przeszkadzać, to przeszkadzać!

      • 5 11

      • PROMY

        Kiedyś to na Ołowiankę pływało się promem ręcznie ciąganym po linie, sam do szkoły tak się przemieszczałem i nie było problemu - kilka nowoczesnych promów motorowych załatwiło by sprawę.

        • 10 5

      • Ilu tam jest mieszkańców?

        Gdzie im ta kładka skróci drogę? Tam nie ma ani sklepów ani komunikacji miejskiej. Będziesz codziennie do muzeum 2WW chodził? Może masz już tam obiecaną posadkę konserwatora powierzchni płaskich?

        • 5 2

      • wspominałem coś o promie

        nie udało ci się do tego odnieść

        • 1 0

  • znowu Janusz-ajtisy mieszają (3)

    zamknijcie się w piwnicy dziadki i walcie konia do starych pocztówek. Miasto jest dla ludzi, a ta kładka to absolutnie niezbędne połączenie komunikacyjne dla Angielskiej Grobli i terenów sąsiednich.

    Albo chcemy żywego miasta, albo martwego skansenu....

    • 18 46

    • przede wszystkim jestes anty-mózgiem

      żałosny człowieczku....

      • 9 4

    • Przejść można sobie Stągiewną.

      • 9 1

    • Twoja wypowiedz..

      Panie anty-janusz-ajtis, twoja wypowiedź świadczy o twoim poziomie. Słownictwo i przekaz jak z rynsztoku... To że ty walisz konia gdy mama nie patrzy nie znaczy,że wszyscy to robią. Ciekawy pomysł z tymi pocztówkami,widać głodnemu chleb na myśli. Idź dalej walić co tam masz... Spuść z krzyża synuś ,bo cię nosi...

      • 8 1

  • kładka jak najbardziej potrzebna (2)

    ale kto był w komisji która oceniała projekty ??

    • 20 12

    • ,,kładka jak najbardziej potrzebna" (1)

      Ale komu?

      • 5 2

      • mi

        • 1 0

  • Brak portowej wyobraźni

    Za komuny zdemontowano most obrotowy kolejowy, polikwidowano lub nie naprawiono uszkodzone mosty podnoszone na Motławie.Tak wygląda technika hydrotechniczna w Gdańsku.
    Moim zdaniem na Ołowiankę należy wybudować kładkę o konstrukcji obrotowej. Tego typu konstrukcja mostowa umożliwiałaby swobodny ruch statków, żaglówek melomanów i nie psułaby panoramy Gdańska nad Motławą oraz nawiązywałaby do przedwojennych nowoczesnych konstrukcji mostowych. Pobudowane mosty po wojnie sparaliżowały swobodny ruch statków i żaglówek.

    • 28 4

  • TOnZ jak zwykle kij w szprychy (2)

    Nic nie kuma, nic nie rozumie...:-)
    Jak kladka juz bedzie to wszyscy beds po niej lazic

    • 3 19

    • O tak!!!

      wszystkie 11 ludzi dziennie. Nie o kładkę chodzi tumanie, a o jej formę, kształt, który jest tutaj jak ten twój kij w szprychach.

      • 7 2

    • Dokładnie. Zawsze wszyscy na wszystko narzekają, a jak powstanie to i tak z tego korzystają....

      • 1 1

  • Kładka w tej formie i w tym miejscu to kompletna bzdura.. (2)

    Wystarczy popatrzeć na projekt - totalnie inwazyjny, nijak pasujący do zabudowy nad Motławą.. Jeśli ktoś ma wyobraźnię, będzie potrafić przewidzieć co będzie się działo w sezonie, gdy ruch wodny na Motławie ożywa (tramwaje wodne, taksówki wodne, jachty, kutry, promy itd.). Akurat właśnie wtedy Motława musi żyć, przynajmniej przypominać że to portowe miasto. Tym bardziej, że w porównaniu z cywilizowanymi, morskimi narodami słabo wykorzystujemy drogi wodne (zarówno morskie, jak i śródlądowe). Właśnie portowy charakter miasta przyciąga tutaj turystów. Budowa tej kładki to strzelanie sobie w stopę miasta Gdańska, tym bardziej że planowana jest przecież rozbudowa Mariny Gdańsk oraz odbudowanie mostów zwodzonych na Motławie, a to = większy ruch na rzece/w kanałach... czy naprawdę urzędnicy Gdańska tego nie spostrzegli?? Może tak, bo to pewnie potomkowie repatriantów zza Buga, a tam morza nie mieli... ŻENADA!
    Ps. Dawni, niemieccy mieszkańcy miasta przewracają się w grobach...
    Ech, Gamonie! Poza sezonem pies z kulawą nogą nie będzie wałęsać się po tej kładce..
    Ps2. To brednie, że kładka będzie otwierać się w 2min. Łącznie z procedurą bezpieczeństwa (przepędzenie pieszych z mostu) będzie to trwać dużo dłużej...

    • 46 8

    • Masz chłopie 100% racji!

      • 7 2

    • 2 minuty były obiecane ale naprawdę cały system zamykania czy otwierania ma trwać ok. 7 minut!!!
      To przecież katastrofa zrobić taki bubel.
      Swoją drogą słusznie zauważył Januszajtis, iż w wypadku palenia się Żurawia (a drewniane elementy są od strony Motławy) to czas reakcji otwarcia i zamykania kładki, może był olbrzymią przeszkodą dla dotarcia od strony wody statku gaśniczego typu Strażak na czas.
      Ale PO nas choćby POtop.

      P.S. Tak naprawdę chodzi o deal i o chore ambicje. Historia kładki to zazdrość Peruckiego na działalność Limona oraz jego zakusy wraz z deweloperami okolic Na Stępce, Dziewanowskiego i Angielskiej Grobli, by za publiczną kasę wybudować coś podnoszącego atrakcyjność terenu.

      • 8 2

  • (3)

    Uwazam ze kladka jest zlym pomyslem. Lepszy jest np tunel lub to co proponuje pan prof. Januszajtis czyli prom. Kladka w proponowanej formie oszpeci miasto chyba ze tego chcemy. Mozna zastanowic sie nad jeszcze innym rozwiazaniem np kolejka linowa bylaby to dodatkowa atrakcja turystyczna niezaleznie od spelniania funkcji srodka komunikacji. To co obecnie wyprawia sie w Gdansku to skandal nie rozumiem dlaczego nie dba sie o to co powstalo w przeszlosci rzeciez to nasza wspolna historia i nievjest wazne kto zbudowal ten czy tamten obiekt. Ie wiem po co komu wysyp biedronek czy innych dziwacznych budowli. Zobaczcie jak robi sie to gdzie indziej w zadnym panstwie nie niszczy sie dorobku poprzednich pokolen.

    • 31 5

    • (2)

      Kolejka linowa? Żart?

      • 2 2

      • nie to nie zart np w takiej Barcelonie sa az dwie kolejki linowe w tym jedna w rejonie portu a wiec mozna

        • 2 1

      • Pojedź do Wrocławia, też tam zażartowali?

        • 2 0

  • jestem za a nawet przeciw

    trzeba isc naprzod

    • 5 6

  • (1)

    Projekt jest okropny. Moze jakby bardziej wtapial sie w tlo i nawiazywal architektura do Starowki to nie byloby protestow. A tak..... skrot by sie przydal.
    Ale ta kladka wyglada ohydnie.

    • 20 3

    • ale co ma kładka do Warszawy? :P

      • 3 2

  • kładka (9)

    Co ma skrócić? Przejście na wyspę spichrzów o 6 minut? Po co? Kiedyś były wszystkie mosty zwodzone. Parowce docierały pod sam Żabi Kruk. A dzisiaj? Mosty są stałe, Martwa Wisła dla kajaków, a kanały już chyba dla nikogo.
    Nie widzę sensu budowy kładki. Przejście na wyspę spichrzów przez most przy Zielonej Bramie o parę minut dłuższe. Czy warto?

    • 43 14

    • (2)

      tak warto bo nie wiem czy zauważyłeś/aś ale port jest już na Stogach. Idąc twoim tokiem rozumowania po co budować autostrady, przecież ludzie moga jeżdzić kilka godzin dłużej. Sto lat temu autostrad nie było!

      • 4 9

      • (1)

        ile razy w życiu byliście na tej Ołowiance ?
        Komu napędzasz klientów ?

        • 10 3

        • spisek, wszędzie spisek przebrzydłych wyzyskiwaczy. Czy budowę lotniska traktujesz jak rozwój i otwieranie nowe możliwości podróżowania czy napędzanie klientów liniom lotniczym?

          • 2 4

    • A ile czasu zajmuje tobie przejście z Targu Rybnego na Ołowiankę? Rozumiem, że 6 + lekki rozbieg?

      • 5 1

    • Nawet gdyby skróciło o 3 minuty to dla chodzących codziennie to 1000 minut rocznie. Spacerowiczom nie zabraniam chodzić nawet przez Toruńską. Jeśli będzie stworzona alternatywa: tunel, prom, kolej linowa czy zwykły autobus to możecie tą kładkę sobie olać. Ale alternatywy nie ma - do tramwaju jest nie 6 a 15 minut.

      • 3 4

    • (2)

      6 minut? Powodzenia, ja w moich młodzieńczych latach obliczyłem ze tracę codziennie 15 minut w jedna stronę , b. szybkim marszem, poza tym pochodź codziennie przez chociaż miesiąc to pierwszy będziesz za kladka

      • 3 3

      • Polacy! Przecież nie chodzi o ideę mostu..

        Tylko o jego beznadziejną formę!!
        Ten projekt jest do bani!!
        Może wreszcie Rodacy zrozumieją, że
        projekt ma znaczenie!!

        • 2 1

      • Spod Bramy Zielonej do dworca w tłumie idzie się ok. 17 minut, wiem bo tę trasę pokonywałem setki razy. Pod Plac Solidarności idę nie specjalnie śpiesznie ok. 19 minut, zaś opisywany dystans z Wartkiej pod Filharmonię jest nieco krótszy od tej trasy do dworca czyli w rzeczy samej ok. 15 marszu. Te 15 minut to jakiś szmat zmarnowanego czasu?, skoro przesiadywanie w necie i pisanie głupot przez 2-3 godziny dziennie już niby takim nie jest?!
        Ile osób mieszkających na Wartkiej, Grodzkiej, na Zamczysku chodzą do Filharmonii, jest choć jedna? Argument o turystach nie trafiony, i tak spędzają na chodzeniu kilka godzin więc kilkanaście minut więcej nie stanowi żadnego dla nich uszczerbku, zaś rzekomo masowo odwiedzający Ołowiankę samochodziarze z tej strony Motławy, wpierw niech się zastanowią głęboko, gdzie mieliby niby zostawić swe pojazdy!!!???
        Sprawa kładki jest dęta i nic więcej, to tylko brewerie Peruckiego.

        • 4 2

    • Tak to ważna opinia!!! Jeżeli Ty nie widzisz sensu to pewnie nie wybudują .Co za bzdury....A swoją drogą podziwiam tych wszystkich którzy chcą rządzić wiecznie niezadowolonym społeczeństwem .Jedni chcą ,drudzy nie chcą ....jak żyć?

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane