• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przeciwnicy kładki na Ołowiankę opóźniają jej budowę

Katarzyna Moritz
7 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
  • Wizualizacja kładki na Ołowiankę.

Członkowie Towarzystwa Opieki nad Zabytkami oraz Stowarzyszenia Nasz Gdańsk odwołali się do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego od decyzji pomorskiego konserwatora zabytków zezwalającej na budowę kładki przez Motławę na Ołowiankę. O ile opóźni to inwestycję?



Czy jesteś za budową kładki na Ołowiankę?

Zgodnie z planem, do końca marca powstał projekt budowlany dla kładki na Ołowiankę i rozpoczęto procedurę wydania pozwolenia na budowę. Gdy jednak pomorski konserwator zabytków wydał decyzję pozwalającą firmie Mosty Gdańsk (autor projektu budowlanego) na prowadzenie robót, Towarzystwo Opieki nad Zabytkami oraz Stowarzyszenie Nasz Gdańsk odwołały się od niej do Małgorzaty Omilanowskiej, minister kultury i dziedzictwa narodowego, która jest zwierzchniczką pomorskiego konserwatora.

Dlaczego?

- Przyczyny są bardzo proste. Kładka zaburzy historyczny krajobraz, który jest pod ochroną. Jej budowa jest sprzeczna z ustawą o ochronie zabytków i konserwator powinien o tym pamiętać, bo stoi na straży tej ustawy. To jest szkodliwe irracjonalne rozwiązanie, a podniesiona kładka będzie sterczeć jak miecz Damoklesa - podkreśla Andrzej Januszajtis, przewodniczący Stowarzyszenia Nasz Gdańsk, które od wielu lat kontestuje budowę kładki przez Motławę.

Jego zdaniem za cenę budowy kładki (ok. 13 mln zł) można kupić kilka nowoczesnych promów, które będą łączyły oba brzegi Motławy. Zdaniem Januszajtisa "takie rozwiązanie byłoby nie tylko tańsze, ale i nie blokowałoby żeglugi na Motławie".

Treść odwołania TOnZ do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (PDF)

Z kolei Tomasz Korzeniowski, prezes Towarzystwa Opieki nad Zabytkami, w piśmie skierowanym do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego podkreśla m.in., że "Przedmiotowa inwestycja jest karygodną próbą nieodwracalnej ingerencji w zabytek. (...) Jest ona zbędnym elementem, który nie tylko przez nazbyt wyróżniającą się formę, ale również samą obecność, barbaryzuje recepcję zabytku. Kładka ta nie jest elementem imperatywnym dla społeczeństwa i rozwoju miasta".

Oba stanowiska nie są nowe, podobne były wygłaszane już 11 lat temu, kiedy to zrodził się pomysł przerzucenia kładki przez Motławę, między ul. Rycerską zobacz na mapie Gdańskai Ołowianką.

TOnZ twierdzi, że budowa kładki zakończy okres swobodnej żeglugi w najstarszej części historycznego portu Gdańska, która tu odbywała się od wieków. Kartka pocztowa z końca XIX wieku. TOnZ twierdzi, że budowa kładki zakończy okres swobodnej żeglugi w najstarszej części historycznego portu Gdańska, która tu odbywała się od wieków. Kartka pocztowa z końca XIX wieku.
MKiDN jeszcze nie ustosunkowało się do wniosków ToNZ i Naszego Gdańska.

- Ministerstwo może podtrzymać decyzję konserwatora, uznać odwołanie Towarzystwa, albo też odesłać sprawę do ponownego rozpatrzenia - wyjaśnia Marcin Tymiński, rzecznik pomorskiego konserwatora zabytków.

Urzędnicy ministerialni nie będą jednak wsłuchiwać się w argumenty "za" i "przeciw" kładce, lecz zbadają sprawę od strony formalnej. Będą ustalać, czy przy akceptowaniu pozwolenia na budowę przez konserwatora zachowane zostały procedury.

Problem w tym, że na ministerialne decyzje można czasem czekać wiele miesięcy. Podobnie było w przypadku rozbiórki spichlerza Woli Łeb stojącego na Wyspie Spichrzów. Wtedy też odwołania od zezwalającej na nią decyzji trafiły do ministerstwa, w związku z czym nabrzeże wokoło Wyspy Spichrzów powstało ze sporym opóźnieniem, bo ministerstwo przez kilka miesięcy nie mogło podjąć żadnej decyzji.

Urzędnicy odpowiedzialni za inwestycję zapowiadają, że będą prosić o jak najszybsze rozstrzygnięcie sporu.

- Będziemy dzwonić i prosić o przyspieszenie tej procedury, ale przed jej zakończeniem nie możemy rozpocząć procedury inwestycyjnej i wyłonić wykonawcy budowy kładki. Może nam to pogmatwać terminy. Chcieliśmy zakończyć budowę w maju przyszłego roku, ale w tej sytuacji może się to nie udać - przyznaje Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która nadzoruje tę inwestycję.

Kładka, która połączy okolice ul. Rycerskiej zobacz na mapie Gdańska z Ołowianką, ma otwierać się i zamykać w czasie nie dłuższym niż 2 minuty, jej konstrukcja ma sprawiać wrażenie lekkości i tworzyć jak najmniejszą barierę wizualną w korytarzu widokowym Motławy.

Projekt kładki powstał w głowach architektów ze słoweńskiej firmy Ponting, która w 2013 roku wygrała międzynarodowy konkurs architektoniczny zorganizowany przez Gdańsk. Prace projektowe zostały zlecone gdańskiej firmie Mosty Gdańsk.

Koszt budowy kładki oszacowano na 13 mln zł. Złożą się na to po 3 mln zł Urząd Miejski i Urząd Marszałkowski, oraz elektrociepłownia EDF Wybrzeże, która przeznaczy na ten cel 7 mln zł.

Opinie (327) 5 zablokowanych

  • nie no (1)

    "budowa kladki zaburzy r e c e p c j e zabytku"....
    Chyba: percepcje.
    "obecnosc kladki nie jest i m p e r a t y w n a dla spoleczenstwa"?
    Po co sie silic na wydumany styl nie rozumiejac uzytych pojec

    • 3 2

    • Recepcję, czyli odbiór wizualny.

      http://sjp.pwn.pl/sjp/recepcja;2573568.html

      • 1 0

  • kladka

    Kladka powinna juz byc wybudowana , nie wiem kto to torpeduje tak naprawde . Tak sie cieszylam kiedy zaczeto o niej mowic a teraz widze ze radosc byla przedczesna , chyba juz jej nie doczekam.Komu zalezy na tym zebym ludziom utrudniac zycie

    • 6 14

  • samo ciśnienie się na usta! porąbY! (1)

    Czy w tym debilnym kraju można coś zrobić dla ludzi pożytecznego tak żeby jakaś banda idiotów nie zaczęła protestować! ?! Albo ekolodzy albo konserwator zabytków albo jakiś inny idiota!

    • 2 16

    • Głupi jesteś ty, bo wcale nie jarzysz tematu.
      Protestują zarówno ci którzy chcieliby przywrócić kursowanie promów w poprzek Motławy czyli żadnej budowy czegokolwiek nad lustrem wody, jak i ci którzy chętnie widzieliby inny projekt a nie ten (jeden z najsłabszych w konkursie) f-my PONTING z Słowenii.
      Poczytaj sobie tu w dawnym artykule z trojmiasto.pl o tym jak ciekawy projekt do tego wcale nie droższy niż wygrana kładka, został już odrzucony wstępnie przed konkursem. Zobacz jak mogłoby wyglądać coś co ingerowałoby w wygląd otoczenie jak obecna kładka ale za to bez ingerencji w ruch na wodzie a nadto byłaby 100% -tową atrakcją samą w sobie.
      Poczytaj, pomyśl, zastanów się i odpowiedz sobie dlaczego np ten projekt przepadł. Zbyt śmiały, za drogi czy może to EDF Wybrzeże z góry ustaliło kto wygrać może?
      Artykuł tu: http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Fantazja-projektantow-wagonikiem-na-Olowianke-n64004.html

      • 3 0

  • Kompromis i jego cena

    Nie podoba sie kładka, zróbcie zrzutkę na tunel pod Motławą.
    Ja tak widzę demokrację

    • 4 3

  • Skandal

    Konserwator zabytków w Gdańsku w ogóle nie dba o zabytki. W gminnej ewidencji zabytków jest wiele obiektów które już od kilku lat są wyburzone, nikt tego nie monitoruje. Ten człowiek nie ma pojęcia o zabytkach i ich ochronie. Temat go przerasta!

    Kładce na Motławie mówimy stanowcze NIE!!!

    • 13 3

  • Przeciwnicy

    Kto pamięta artykukl o zwolennikach???

    • 1 0

  • Precz kładce

    Pan Januszjtis to ostatni prawdziwy obrońca Gdańska. Przyłączam się do protesty.
    Kładka tam nie pasuje!

    • 21 2

  • Kpina

    Niech Budyń dziury w jezdniach załata i zajmie się podwórkami na dzielnicach.

    • 12 1

  • Precz a preczem!

    • 3 1

  • Gdansk Perelka

    Kufa Gdańsk jest perełką dlaczego ma powstawać jakieś g...w perle wystarczy że takowym gow... jest Teatr Szekpirowski i jakies zardzewiale coś przy stoczni. Ratujmy Gdańsk przed takimi dziwnymi inwestycjami

    • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane