• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przedwyborcza debata kandydatów na prezydenta Gdyni

Michał Sielski
8 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
aktualizacja: godz. 13:27 (9 października 2014)
Najnowszy artykuł na ten temat Sprawdziliśmy majątki nowo wybranych radnych
W debacie udział wzięli niemal wszyscy kandydaci na prezydenta Gdyni. Od lewej: Marta Siciarek, Marcin Horała, Wojciech Szczurek i Andrzej Różański. Zabrakło tylko Artura Dziambora z KNP, który nie został zaproszony. W debacie udział wzięli niemal wszyscy kandydaci na prezydenta Gdyni. Od lewej: Marta Siciarek, Marcin Horała, Wojciech Szczurek i Andrzej Różański. Zabrakło tylko Artura Dziambora z KNP, który nie został zaproszony.

Kandydaci na prezydenta Gdyni mają całkiem różne pomysły na temat lotniska, a także tworzenia deptaków na ulicach śródmieścia Gdyni. Gorąco podczas środowej debaty było też w kwestii budżetu obywatelskiego. Niestety, usłyszeliśmy niewiele konkretów ze strony części kandydatów.



We wtorek wieczorem podobna debata odbyła się w Sopocie, jednak tu z kandydatów na prezydenta pojawiła się jedynie Grażyna Czajkowska (w środku), obecna radna Kocham Sopot. Dyskutowały z nią Barbara Gierak-Pilarczyk, radna, dyrektor Wojewódzkiego Zakładu Reumatologicznego i kandydatka na radną z listy PO oraz Agata Stomma, kandydatka na radną z ramienia "Mieszkańcy dla Sopotu". We wtorek wieczorem podobna debata odbyła się w Sopocie, jednak tu z kandydatów na prezydenta pojawiła się jedynie Grażyna Czajkowska (w środku), obecna radna Kocham Sopot. Dyskutowały z nią Barbara Gierak-Pilarczyk, radna, dyrektor Wojewódzkiego Zakładu Reumatologicznego i kandydatka na radną z listy PO oraz Agata Stomma, kandydatka na radną z ramienia "Mieszkańcy dla Sopotu".

Na kogo zagłosujesz w wyborach na prezydenta Gdyni?

W udzielaniu ogólnych odpowiedzi podczas debaty zorganizowanej przez TOK FM celowali przede wszystkim prezydent Wojciech Szczurek i Marta Siciarek z Gdyni Dla Ludzi. Jedyna kobieta kandydująca na najwyższy urząd w mieście nawet nie chciała odpowiadać na niektóre pytania. Urzędujący prezydent nie potrafił za to powiedzieć czy chce deptaków na gdyńskich ulicach.

- Czy ul. Świętojańska zobacz na mapie Gdyni powinna być zamykana dla samochodów na całą dobę i przez cały rok? Nie mam do tego przekonania. Ul. Świętojańska w historii nigdy nie była tak atrakcyjna - mówił, czym wywołał salwę śmiechu zgromadzonej na debacie publiczności. - Z centrami handlowymi nikt jeszcze nie wygrał, lepiej więc budujmy przestrzeń na spotkania mieszkańców. Chcemy aktywnej ul. Świętojańskiej - bronił się.

Centra handlowe spadają nocą na spadochronie?

Marta Siciarek wolałaby oddać głos mieszkańcom, podobnie jak Marcin Horała, który zwrócił uwagę, że to właśnie decyzją władz miasta powstały centra handlowe, które według większości odpowiadają za wyludnienie ul. Świętojańskiej.

- Centra handlowe nie spadają nocą na spadochronie. To decyzją władz miasta powstają na terenach Gdyni. Na zachodzie takie inwestycje są na obrzeżach miast - podkreślał Marcin Horała, czym zasłużył sobie na brawa publiczności.

Andrzej Różański nazwał też ul. Świętojańską "deptakiem dla banków", ale niewiele ma w tym racji, co kilka razy już opisywaliśmy w tekstach np. o nowych restauracjach na tej ulicy.

Czytaj także: Plakaty wyborcze nie przy wszystkich ulicach.

Sporo kontrowersji wzbudziło też podejście do lotniska. Zdanie kandydata PiS już znamy. W skrócie: Gdynia musiałaby jednak zostać większym udziałowcem lotniska w Gdańsku, a port lotniczy im. Lecha Wałęsy musiałby chcieć prowadzić także gdyńskie lotnisko. Póki co - nie chce.

Prezydent Wojciech Szczurek twardo stoi jednak na stanowisku, że lotnisko ruszy, przede wszystkim dlatego, że jest potrzebne, a jego budowa ekonomicznie i społecznie uzasadniona.

- To jeden z wizyjnych i ważnych projektów w Gdyni. Decyzja Komisji Europejskiej spowolniła proces realizacji projektu, ale go nie zatrzymała. Sąd w Luksemburgu rozpatrzy nasze odwołanie od złej decyzji KE i traktujemy to jako trudność w drodze, którą chcemy kontynuować. Dokończymy projekt budowy lotniska - podkreślał.

Funkcjonowania portu lotniczego w Gdyni nie popiera za to Andrzej Różański. - Spółka jest w upadłości likwidacyjnej, nie ma szans na odzyskanie wyłożonych środków. Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo do dziś nie ma certyfikacji. Jeśli zostanę prezydentem Gdyni będę musiał się martwić o stracone pieniądze - rozkładał ręce.

Będzie OPAT i nowe drogi?

W kwestii budżet obywatelskiego wszyscy zgodzili się co do tego, że jego kwota jest za niska i potrzebne są też zmiany. Mieszkańców bardziej interesowały jednak nowe drogi, bezkolizyjne przejazdy pod torami i korki na dojazdówkach do obwodnicy oraz budowę Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej.

- O OPAT toczymy wojnę, była to inwestycja krajowa. Chcemy też dokończyć ul. Chwarznieńską zobacz na mapie Gdyni na Witominie. Będzie też węzeł integracyjny na Karwinach, który odkorkuje wyjazd na obwodnicę - wyliczał Wojciech Szczurek.

Dla Marcina Horały ważniejszy był natomiast tunel pod torami na Chyloni, podobnie jak dla Andrzeja Różańskiego.

Zobacz więcej: Ile czeka się na rogatkach na Chyloni?

Mieszkańców interesowała też zabudowa Międzytorza i budowa mieszkań komunalnych oraz socjalnych. Prezydent Wojciech Szczurek przyznał, że polityka miasta, polegająca na tym, że Gdynia płaci 3 mln zł rocznie wszystkim, którym powinna zapewnić mieszkania komunalne lub socjalne jest świadoma. Został skrytykowany przez kandydatów PiS i SLD. Wszyscy kandydaci zapowiedzieli też więcej inwestycji w dzielnicach.

Na debatę prezydencką do Morskiego Instytutu Rybackiego w radiu TOK FM nie został zaproszony Artur Dziambor. Przedstawiciele stacji tłumaczyli, że powodem jest promowanie przez działaczy Nowej Prawicy przemocy słownej i fizycznej. Działacze zorganizowali więc w środę osobną konferencję, prezentując założenia programowe, którymi chcą przekonać wyborców do poparcia.

KNP po przejęciu władzy w Gdyni zamierza obniżyć podatki lokalne, zmniejszyć strefę płatnego parkowania i zbudować więcej parkingów przesiadkowych na poza centrum oraz zamknąć dla samochodów Świętojańską. Artur Dziambor zapowiada także zmniejszenie liczby strażników miejskich, gdzie dziś jest ok. 100 etatów i przekazanie większości kompetencji wspartym finansowo policjantom. Sesje radnych mają być rejestrowane elektronicznie.

- Choćby po to, by sprawdzić później, czy radni z danego okręgu głosowali, tak jakby chcieli ich wyborcy i żeby potem nikt na ulotce nie przypisał sobie zasług. Sam walczyłem o utwardzenie ul. Żwirowej w Chyloni, gdzie jestem radnym dzielnicy. Kosztowało to 2,5 mln zł, ale wymagało ciągłego przekonywania radnych miasta, że warto to zrobić. Tymczasem Infoboks kosztujący 6 mln zł, pojawił się w planie sesji znikąd i został w kilka minut przegłosowany - wyjaśnia Artur Dziambor.

Miejsca

  • MIR Gdynia, Hugona Kołłątaja 1

Opinie (298) ponad 10 zablokowanych

  • W Sz prezydentem zostanie po raz kolejny, bo to wynika ze zwykego rachunku

    prawdopodobieństwa. Bukmacherzy do dzieła!

    • 0 1

  • to dramat ze ten skompromitowany czlowiek znowu zostanie prezydentem. gdynianie prosze Was obudzcie sie i wystawcie normalnego kandydata

    • 1 0

  • W sumie

    to chciałem olać te wybory.

    Ale skoro taka nagonka na KNP to zagłosuję na A. Dziambora..

    • 0 1

  • Miłe zaskoczenie

    Brawo Horała. Urodzony dyplomata i polityk !

    • 0 0

  • TOTALNA NIEMOC OD GMINY DO MINISTRA

    Od 1980 roku kiedy to koncówka Obwodnicy zakonczyła sie w Gdyni Chyloni przy ul. Morskiej kilkanascie kolejnych planów i obiecanek. Droga ta była brana pod uwage jako droga krajowa ostatnio wypowiedział sie Ministert Klepacki twierdząc ze droga ta nie spełnia wymogów drogi krajowej. A my mieszkancy zawłaszczonych terenów pod tą droge mówimy dosyć zabawy i składamy pozew odszkodowawczy zgodnie z prawem unijnym a takze juz obecnie i krajowym. Pewnie koszta odszkodowawcze beda się juz obecnie równały z wykonaniem tej drogi

    • 0 0

  • EKOLODZY CO2

    Dla czego nie mozna zrobic tej drogi w etapach ? przykładowo od koncówki obwodnicy przy ul. Morskiej do Hutniczej to w znacznym stopniu rozładuje bałagan ? to jest pytanie od 35 lat bo tu koszta ponosi zwykły obywatel traconc cenny czas i paliwo a ekolodzy w tym przypadku maja klapki na oczach CO2

    • 0 0

  • kandydat

    pracuję w budżetówce i nie mam od 4 lat podwyżki a w 2015r.idę na emeryturę głodową i jak tu głosowac na Scurka!!!!!!!

    • 0 0

  • wybory

    Ludzie opamiętajcie się i nie głosujcie na Szurka!Ja też pracuję w budżetówce i to prawda obsługa i administracja 0 podwyżki,liczy się tylko z nauczycielami!Rozważcie to!

    • 0 0

  • wybory

    Szczurek dba o bogatych a co robi dla biednych?Nic!!!!!!Cała moja rodzina i znajomi napewno na niego nie zagłosujemy!!!!!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane