- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (169 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Przegubowy trolejbus przyjechał na testy do Gdyni
Nowy pojazd zrobił spore wrażenie na pasażerach
Przegubowy trolejbus jest testowany na ulicach Gdyni. Miasto w najbliższych miesiącach chce kupić 16 podobnych pojazdów. Pierwsze z nich pojawią się jednak na ulicach najwcześniej w 2018 roku.
Dzięki baterii - podobnie jak znane już z gdyńskich ulic pojedyncze trolejbusy - będzie mógł część trasy pokonywać bez konieczności podpięcia pod trakcję.
Blisko 19-metrowy pojazd przypomina w środku przegubowy autobus marki Solaris. Posiada automatycznie wysuwaną rampę, podwójne monitory wewnętrzne oraz bramki liczące pasażerów. Dla kierowcy przygotowano lodówkę i alkomat, z którego płynący do stacyjki impuls może w razie potrzeby zablokować możliwość dalszej jazdy.
Dobry materiał poglądowy
Kto liczył, że to początek ekspansji przegubowych trolejbusów w Gdyni, ten może być zawiedziony. Trolejbus w mieście będzie jedynie testowany, by uzyskać homologację. Później trafi na Łotwę, ale władze Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej zapewniają, że testy będą stanowiły dobry materiał poglądowy.
Czytaj też: Gdynia kupi przegubowe trolejbusy
Przypomnijmy, że Gdynia wnioskuje do Unii Europejskiej o wsparcie finansowe przy zakupie 90 nowych pojazdów - trolejbusów i autobusów. Szacowana wartość zamówienia to 143 mln zł. Dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wyniesie ok. 90 mln zł. Za te środki miasto chce kupić m.in. 30 trolejbusów - wszystkie z dodatkową baterią. 16 z nich ma być pojazdami przegubowymi z dodatkową baterią pozwalającą na jazdę bez trakcji.
Zakupy niebawem
- Technika idzie do przodu, baterie nowej generacji pozwalają na pokonanie coraz dłuższych dystansów. Chcemy zdecydowanie iść w tym kierunku - mówił pod koniec zeszłego roku Tomasz Labuda, wiceprezes zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.
Dokładne kwoty i parametry będą znane po rozstrzygnięciu przetargu, którego jeszcze nie ogłoszono. Podobne zamówienie ogłosił niedawno Lublin. Na ulice w maju 2018 roku wyjechać ma tam 15 przegubowych pojazdów.
Zobacz też: Trolejbusy jeżdżą bez szelek na Fikakowo
To jedyne polskie miasto, gdzie na ulicach obecnie jeżdżą przegubowe trolejbusy. Dwanaście 18-metrowych pojazdów Zarząd Transportu Miejskiego kupił trzy lata temu i przekazał Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu. To polskie Solarisy Trollino 18M.
Zobacz możliwości trolejbusów bez szelek
Miejsca
Opinie (135) 4 zablokowane
-
2017-05-25 16:36
(3)
Chciałbym żeby ktoś przeliczyl ile wagonów węgla trzeba spalić na dobę, żeby utrzymać taki eko transport typu trajtki i SKM. .. pozdrawiam
- 9 1
-
2017-05-25 16:44
Ale węgiel spalany jest w Krakowie, a nie w centrum Gdyni
- 5 2
-
2017-05-25 16:48
A policz ile wegla poszło na energie dla twojego urzadzenia z któregoi teraz napisałeś...
i na jego wyprodukowanie
- 7 1
-
2017-05-25 16:53
Energia odnawialna
jest już dzisiaj tańsza niż węglowa
- 2 4
-
2017-05-25 16:37
Kiedyś jak pracowałem jeszcze w WPK w Gdyni to kilku naszych pracowników z WNT zrobilo prototyp przegubowego trajtka z Ikarusa.Testy zdał i nawet wyprodukowano kilka sztuk. Wielkie halo przegubowy trajtek.
- 12 0
-
2017-05-25 16:46
Juz były w Gdyni przegubowe trajtki , wracamy do przeszłości tyle że nowoczesniejszej (1)
- 17 0
-
2017-05-26 08:34
pamiętam przegubowiec na linii 27
a to stosunkowo młoda linia, więc nie mogło to być dawno
- 0 0
-
2017-05-25 16:49
ikarusy (1)
a nie lepiej te ikarusy co kiedys jezdziły?
- 12 0
-
2017-05-26 08:37
pamiętacie jak to kopciło?
ruszał taki czerwony przegubowiec z przystanku, hałasu przy tym było co nie miara, a kłęby czarnego dymu szły na ludzi na chodniku. W zimie człowiek się nawet cieszył, bo na chwilę od tych spalin robiło się ciepło.
- 0 0
-
2017-05-25 17:11
ZKM gdzie zakup biletu miesięcznego trwa dwa tygodnie i trzeba mieć do tego zdjęcie...
taka to cywilizacja
tymczasem w nieszczęsnej SKM wystarczy podejść do okienka.- 9 0
-
2017-05-25 17:28
Trójmiasto jak zawsze zacofane a Gdańsk najbardziej cała UE wprowadza zakaz wjazdu dla diesli do miasta!! (4)
W październiku niemiecka Izba Krajów Związkowych (Bundesrat) wezwała Komisję Europejską, by najpóźniej
od 2030 roku zakazać sprzedaży samochodów osobowych z silnikami spalinowymi w całej Unii Europejskiej.
Z kolei władze dużych miast Europy oraz Ameryki Północnej zapowiedziały, że do 2025 roku wprowadzą
zakaz wjazdu do centrów miast dla pojazdów z silnikami diesla. Stało się tak m.in. w Paryżu, Madrycie,
Atenach i Meksyku. Podobne ograniczenia planują władze Londynu czy Brukseli.
Transport rowerowy i komunikację publiczną wspierają władze Oslo. Zapowiedziały, że w 2019 r. wszystkie
samochody znikną z centrum stolicy Norwegii.
Na transport elektryczny i zbiorowy przestawiają się m.in. Amsterdam, Helsinki czy Kopenhaga.
Gdańsk naturalnie jest najbardziej zacofany skupuje to co zachód wywala na smietnik!- 7 3
-
2017-05-25 17:31
Bo Gdansk jest smietnikiem zachodu. Usilna gonitwa za kolarzami, na rowerze wigry 3. Nie w tym wieku, nie z tymi ludzmi
- 5 2
-
2017-05-25 20:17
(1)
Wynika z tego że z centrum Oslo znikną taksówki i sklepy bo nie będzie jak dowieść towaru a mieszkańcy centrum nie będą mieli aut a jedynie rowery(zapewne wjadą nimi na autostrady)
- 3 1
-
2017-05-25 21:15
jak pomyslisz to moze bedziesz wiedział :)
- 0 0
-
2017-05-26 11:24
jak będziesz brał przykłady z Paryża to daleko nie zajedziesz żadnym pojazdem.
- 0 0
-
2017-05-25 18:20
(1)
Energia odnawialna tak tylko ze SKM i trajtki biorą prąd z elektoceplowni która pali węgiel.Co z tego ze spaliny nie wydostają z rury wydechowej skoro komin aż furczy od tego eko transportu
- 5 4
-
2017-05-26 08:29
otóż to!
w dodatku straty przesyłowe energii elektrycznej to nawet 30%, czyli spora część z tego węgla w elektrowni idzie w komin bezproduktywnie. Energia powinna być wytwarzana jak najbliżej miejsca użytkowania. No chyba, że chcemy zabrać producentom paliwa i dać zarobić dostawcom energii elektrycznej.
- 0 0
-
2017-05-25 18:34
i po co ?
Lepiej zamiast tych przegubowców zrobiliby więcej pas-busów byłoby większy pożytek
- 4 2
-
2017-05-25 19:06
(2)
Nihil novi, przecież już jeździły przegubowe trolejbusy w Gdyni. Wszyscy się urodzili wczoraj i już nie pamiętają?
- 12 0
-
2017-05-25 19:37
no ale przecież te trolle albo przyjezdni nie mogą pamiętać lat 90.
bo ich na świecie jeszcze nie było więc się nie liczy
- 6 0
-
2017-05-26 08:33
jeszcze pamiętam dyskusję kilka lat temu przy ich likwidacji
że nie nadają się do ruchu ze wzgl na specyfikę tras, budowę jezdni i inne dyrdymały. Teraz nagle wszystko jest takie inne i wspaniałe, że przegubowce mogą wrócić. Ale koniecznie po rozpisaniu nowego przetargu!
- 0 0
-
2017-05-25 19:11
do budy w latach 90tych jeżdziłem przegubem 25
- 10 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.