• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejść przez tory na Oruni może nie być przez plany kolejarzy

Szymon Zięba
5 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 11:40 (8 lipca 2021)
Nowe tunele i przejazdy zastąpić miały istniejące kolizyjne przejazdy w poziomie torów. Zamiast nich, mieszkańcy mieli zyskać bezpieczne przejścia podziemne pod torami wraz z dojściem do przystanków SKM i PKP. Nowe tunele i przejazdy zastąpić miały istniejące kolizyjne przejazdy w poziomie torów. Zamiast nich, mieszkańcy mieli zyskać bezpieczne przejścia podziemne pod torami wraz z dojściem do przystanków SKM i PKP.

Pod dużym znakiem zapytania stanęła budowa tuneli dla pieszych i bezkolizyjnego przejazdu dla samochodów przez tory kolejowe na Oruni i św. Wojciechu. Na przeszkodzie w sfinalizowaniu planowanej inwestycji stanął konflikt zadań zleconych przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska z planami kolejarzy. Spółka, która miała wykonać dokumentację projektową wystąpiła o rozwiązanie umowy.



Widzisz opuszczający się szlaban przed przejazdem kolejowym. Co robisz?

Przypomnijmy: nowe tunele i przejazdy miały zastąpić istniejące kolizyjne przejazdy w poziomie torów. Zamiast nich, mieszkańcy mieli zyskać trzy bezpieczne przejścia podziemne pod torami wraz z dojściem do przystanków SKM i PKP oraz tunel lub wiadukt dla aut:

  1. Pierwszy tunel dla pieszych powstać miał w ciągu ul. SandomierskiejMapka.
  2. Budowę drugiego tunelu przewidziano w ciągu ul. Dworcowej i ul. SmętnejMapka. W przyszłości miał być dojściem na przystanek PKP Gdańsk - Orunia.
  3. Z kolei do stacji PKP Gdańsk - Lipce poprowadzić miało podziemne przejście dla pieszych w ciągu ul. NiegowskiejMapka.

Wybudowany miał zostać także bezkolizyjny przejazd dla aut pomiędzy ul. Dworcowa/Smętna a ul. Niegowską. W projekcie uwzględniono też montaż monitoringu i elementów małej architektury.

Inwestycja była szumnie zapowiadana przez miejskich włodarzy. Na opracowanie jej dokumentacji miasto zaplanowało ok. 1,15 mln zł. Wpłynęło pięć ofert od biur projektowych, ale tylko jedna mieściła się w tym budżecie:

  1. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego S.A - 949 560 zł
  2. Mosty Gdańsk Sp. z o.o. - 1 665 420 zł
  3. PBW INŻYNIERIA Sp. z o.o. - 1 943 400 zł
  4. Konsorcjum, Lider: Pracownia Projektów MID - 1 197 159 zł
  5. Europrojekt Gdańsk S.A. - 2 846 653, 76 zł


W październiku 2020 r. podpisano umowę na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego z Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego S.A. w Restrukturyzacji.

Jak się jednak dowiedzieliśmy, w trakcie prac projektowych w styczniu 2021 r. spółka PKP PLK S.A przedstawiła dokumentację przedprojektową dla projektu "Zwiększenie przepustowości ciągu Tczew - Gdynia wraz z dobudową odcinków nowych torów szlakowych oraz przebudową stacji Zajączkowo Tczewskie".

Po analizie wykazano, że koncepcja PKP wyklucza możliwość zaprojektowania i przyszłej realizacji niektórych elementów, ujętych w zakresie projektu zleconego przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska.
Po zapoznaniu się z założeniami projektowymi przedstawionymi przez PKP PLK S.A okazało się, że część zakresu opracowania zleconego przez DRMG pokrywa się z zakresem PKP.

- Podjęte przez BPBK działania w celu zaprojektowania niektórych elementów zostały częściowo ujęte przez PKP PLK S.A w planach rozbudowy infrastruktury kolejowej. Ponadto po analizie wykazano, że koncepcja PKP wyklucza możliwość zaprojektowania i przyszłej realizacji niektórych elementów, ujętych w zakresie projektu zleconego przez DRMG. Z uwagi na inne parametry przyjęte przez PKP PLK S.A oraz informację przekazaną przez tę spółkę, że na etapie projektowania układ torowy może ulec zmianom uznano, że połączenie obu inwestycji na tym etapie jest trudne do skoordynowania - tłumaczy Izabela Kozicka-Prus z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
W związku z tym wykonawca dokumentacji projektowej - spółka BPBK wystąpiła o rozwiązanie umowy. Obecnie trwają rozmowy w tej sprawie z biurem projektowym.

W sprawie skontaktowaliśmy się z PKP PLK. Gdy tylko otrzymamy stanowisko kolejarzy, zostanie ono opublikowane.

Aktualizacja, 8.07.2021



- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. już w lutym 2020 r. przekazały Urzędowi Miejskiemu w Gdańsku dokumentację przedprojektową dla projektu pn. "Zwiększenie przepustowości ciągu Tczew - Gdynia wraz z dobudową odcinków nowych torów szlakowych oraz przebudową stacji Zajączkowo Tczewskie". Ponownie, tę samą dokumentację przekazano na prośbę wykonawcy projektu realizowanego na zamówienie Miasta Gdańsk w styczniu 2021 r. Dokumentacja przygotowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. uwzględnia inwestycje miasta jako projekty powiązane według stanu na lipiec 2019 r - poinformował Przemysław Zieliński z PKP PLK.

Mieszkańcy Oruni narzekali także na głośne pociągi. Materiał archiwalny.


Kłopoty w planach na linii kolejarze-urzędnicy w Gdańsku...



Warto zaznaczyć, że to nie pierwszy raz, kiedy koncepcje kolejarzy i miejskich urzędników prowadzą do problemów przy planowanej inwestycji. W październiku ubiegłego roku kłopot dotyczył budowy drogi rowerowej wraz z kładką wzdłuż ul. Nowatorów.

Wskazywano wówczas, że jeżeli obie inwestycje doszłyby do skutku w planowanym kształcie - z kładki nie tylko nie będzie zejścia na peron, ale także jej elementy pojawią się m.in. w miejscu, gdzie powstać ma peron i torowisko.

...i w Gdyni



Natomiast w Gdyni w ostatnim czasie wybuchł głośny konflikt kolejarzy z władzami miasta. Miasto podpisało bowiem umowę na budowę węzła Karwiny z wybraną w przetargu firmą MTM. Tyle, że zakres prac nie obejmuje oczekiwanej przez PKP przebudowy wiaduktów, potrzebnej do budowy trzeciego toru i rozwoju PKM.

W oficjalnym komunikacie władze PKP PLK poinformowały, że Gdynia zmieniła zakres inwestycji przebudowy węzła Karwiny, który nie przewiduje przebudowy nowych wiaduktów, co oznacza komplikację kolejowych inwestycji. Władze Gdyni odpowiadały, że miasto przygotowało rozszerzony o przebudowę projekt wiaduktów, ale - ich zdaniem - za prace budowlane powinna odpowiadać kolej.

Miejsca

Opinie (105) 6 zablokowanych

  • Przecież czego ta Dulks się nie dotknie, lub przejmie temat (2)

    Zamienia się w piach.... Kolejna klęska, a przed chwilą jeszcze daktylowiec.... Jej sposób prowadzenia miasta to Państwo z Kartonu najważniejsze dobre komentarze na FB i powrót wodza z walka o wolny Rzeszów...

    • 12 8

    • Trolu

      Vzytaj ze zrozumieniem pisowy trolu, to pkp zmieniło dokumentacje...

      • 1 3

    • Jak ci tu źle, to się przeprowadź.

      I po problemie.

      • 0 4

  • W mieście modne stają się przejścia naziemne.

    Przy Bramie Wyżynnej i Dworcu mają powstać przejścia naziemne.
    Proponuję tunele przenieść na Orunie.

    • 19 5

  • trójmiejskim "notablom" zalecam korepetycje w urzędników Rumi i Wejherowa

    którzy są praktykami i tunele pod torami budują.

    Da się!
    Sprawdzone...

    • 17 4

  • HAŁAS !!! (6)

    od godzin porannych, związany z podawaniem przez maszynistów tzw, sygnału baczność . to co tu się wyprawia przechodzi wręcz ludzkie pojęcie, i nie są to odosobnione opinie. Dotyczy to rejonu od Sandomierskiej w kierunku Pruszcza. Poziom głośności sygnałów często jest stanowczo za wysoki i powoduje wręcz bóle głowy, uszu. Rozumiemy - bezpieczeństwo, ale czy musi to być związane z tak potwornym hałasem !!!???. Jest to albo nadgorliwość, albo wręcz złośliwość niektórych maszynistów. Prosimy zatem uprzejmie -troszeczkę ciszej ...

    • 5 15

    • (3)

      To nie nadgorliwość tylko przepisy i tzw rozkazy. W danym miejscu ma dać sygnał RP1 i juz

      • 8 0

      • Mieszkam na Łostowicach. Wczoraj o 23:30 słychać było mniej więcej 7-8 sygnałów z pociągu na Oruni z rzędu... Współczuję mieszkańcom, którzy mają bliżej.

        • 4 3

      • sygnał ...

        to nie znaczy wycie w wniebogłosy... czy to tak trudno pojąć ???

        • 2 3

      • RP1...

        co nie znaczy ; przerażliwe wycie, co ma często miejsce zarówno w dzień ,jak i w nocy...

        • 1 1

    • To ogarnijcie miejscowych żuli i inną hołotę która przechodzi tuż przed pociągami przez dzikie przejścia lub pod rogatkami. (1)

      Żaden maszynista nie będzie ryzykował zarzutów prokuratorskich że nie podał sygnału baczność a jakiś delikwent nie zdążył mu uciec sprzed zderzaków.

      • 5 1

      • Ale kto niby ma to ogarnąć?

        Zdaje się, że jest coś takiego jak SOK, prawda?

        • 0 2

  • Dlaczego nadal wierzycie, że to PKP stoi po stronie mieszkańców?

    Przecież państwowa firma nigdy nie będzie robiła czegoś dla mieszkańców - zawsze przeciw. A wy się na miasto obrażacie. Niezrozumiałe to jest.

    • 12 8

  • jak wymienic tych co mówia ze się nie da ?

    • 4 0

  • W Gdańsku to standard że zamiast tuneli robi się przjeścia naziemnę (9)

    Czekam teraz na komentarz "Jako pieszy chcę iść jak człowiek, na powierzchni, a nie jak szczur tunelem pod ziemią, i oczywiście żeby pieszy miał pierwszeństwo przed pociągiem. A że pociąg nie da rady się zatrzymać? Że fizyka? Olać to, mi się należy! Miasto dla ludzi!"

    • 88 51

    • Miasto przespało okres sprzed tzw ełro koko spoko, kiedy było poochłonięte budową stadionu (1)

      Wzdłuż modernizowanej trasy kolejowej powstwały przejazdy (pod i nad ziemne) na koszt inwestora czyli PKP z przystawkami. Wszędzie tylko nie w Gdańsku. Budyń i jego komanda mieli ważniejsze sprawy na głowie, a "santo subito" mieszkańcom powiedział że mogli sami o to zadbać skoro tak im na tym zależy :-D

      • 20 3

      • Nawet

        były prowadzone konsultacje społeczne. PLK miała na to kasę.

        • 9 3

    • Zrównujesz ruch samochodowy do

      kolejowego aby dokopać tym, co chcą przejść naziemnych na ulicach ?

      Mądry to ty nie jesteś.

      • 14 17

    • Dokladnie tak jak mówisz

      Po co komu tunel? Przecież ludzie mogą stać w pełnym słońcu i wdychać świeże spaliny w oczekiwaniu na zielone. To im się należy!
      A co do pociągów, to przecież pieszy zdąży przebiec pod szlabanem, zanim pociąg w niego walnie. To po co tunel...? Lepiej za to pady wymalować. A resztę dać na wybetonowanie miasta.
      Denerwuje mnie już ta polityka nowej pani prezydent. Coś czuję, że będzie spora zagwozdka przy kolejnych wyborach. To nie będzie wybór dobrego gospodarza, tylko mniejszego zła... byle nie pis czy konfederacja...

      • 19 7

    • Brawo

      Pięknie zaorałeś wykreowaną przez samego siebie bzdurną analogię, której nikt nawet nie próbuje głosić. Chochoł zmasakrowany, ale im pokazałeś tym "aktywistom"

      • 4 13

    • schować tory w tunelu - takie proste i powszechne w innych miastach a tu nie przychodzi niektórym do głowy...

      • 8 1

    • Kolejny przyklad dzbana porównujesz dzbanku blachosmroda do komunikacji krajowej?

      Porównujesz szkodnika miejskiego do komunikacji zbiorowej ?

      • 2 8

    • faktem jest że lepiej zastosować kładki niż tunele

      zwłaszcza w przypadku Oruni

      • 0 2

    • Debik

      • 0 3

  • HAŁAS !!!! (1)

    od godzin porannych tzw. sygnał Baczność. Momentami wręcz porażający system nerwowy, powodujący ból głowy, uszu . Nadgorliwość, czy może złośliwość?. Jest stanowczo za głośno ,prosimy więc- nieco ciszej, jeśli łaska. Są tunele, przejścia strzeżone ,czy konieczny jest więc ten potworny momentami HAŁAS !!!.?

    • 1 9

    • Jest konieczny, bo po torach biega miejscowa patologia.

      A prokurator po wypadku śmiertelnym poprosi o nagrania z rejestratora lokomotywy i postawi zarzuty maszyniście że nie reagował mimo widocznego niebezpieczeństwa. Nikt nie będzie ryzykował, dopóki takie obrazki będą na Oruni na porządku dziennym. Tam może pomóc chyba tylko płot pod wysokim napięciem wzdłuż torów. Niektórzy maszyniści nazywają Orunię aleją samobójców. Nie bez przyczyny.

      • 4 0

  • wybitna jest ta niekompetencja...

    ... i chęć przedłużania istniejącego stanu rzeczy. Inwestycje prowadzone są tak opieszale przez tyle lat, że to przestało być komiczne, a zaczęło pachnieć zastojem intelektualnym. Tu mamy przykład wybitny. Na etapie planowania powstają już takie zgrzyty, że trzeba porzucić projekt. Ja się pytam, za ile dziesięcioleci PKP miałaby zamiar zrealizować te swoje inwestycje, które wchodzą w konflikt? Druga sprawa to jest tak skomplikowana budowa promu kosmicznego, że nie da się dogadać i znaleźć rozwiązania. A przepraszam to jest kilku-dziesięcio metrowy tunel pod torami, ale skomplikowanie tego zagadnienia urosło do budowy nowej stacji orbitalnej.

    • 7 0

  • Światełko w tunelu. (1)

    PO objęciu władzy przez Króla Europy,POciągi będą zlikwidowane ale tylko POlskie.Zastąpią je niekieckie któe będą wzbijały się nad drogami i ulicami w POwietrze.

    • 8 10

    • niekiecki to ty juz sie chyba przestaleś trzymać

      ale mama obok stoi więc odważny jesteś dalej

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane