- 1 Przyjdź zobaczyć wodowanie z historycznej pochylni (58 opinii)
- 2 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (207 opinii)
- 3 Próbowali "odbić" przemyconą kokainę (88 opinii)
- 4 Barszcz Sosnowskiego kwitnie. Gdzie zgłosić? (77 opinii)
- 5 Chciał dać 700 zł łapówki drogówce (78 opinii)
- 6 Kumulacja prac na Jasieniu utrudni życie (75 opinii)
Pomysł na przejścia 3D w Gdańsku
Czy Gdańsk będzie kolejnym miastem po metropoliach w Islandii, Niemczech czy Holandii, gdzie powstanie trójwymiarowe przejście dla pieszych? W Polsce podobną technologię zastosowano już w Szczecinie i Lidzbarku Warmińskim. Z pomysłem stworzenia takich przejść w Oliwie wyszedł jeden z gdańskich radnych.
Pierwsze przejścia tego typu powstały kilka lat temu w Indiach. Później pomysł podchwyciły magistraty w europejskich miastach: niemieckich Schmalkalden, Viersen i Essen, Cairns w Australii czy Dunedin City w Nowej Zelandii.
Przejście trójwymiarowe - czy poprawi bezpieczeństwo?
Jedni traktowali to jako ciekawostkę i instalację artystyczną (przejścia malowano w formie np. rwącego potoku), drudzy zastanawiali się, jakie ma to przełożenie na poprawę bezpieczeństwa pieszych. Przejście 3D powoduje bowiem u kierowcy złudzenie optyczne, że na jezdni leży jakaś przeszkoda, co ma go skłonić do jazdy z mniejszą prędkością i szczególnej ostrożności. Jednak, jak wykazały badania przeprowadzone przez ekspertów z Holandii, osiągany efekt jest praktycznie niezauważalny.
Z propozycją, by takie przejście powstało w Gdańsku, wyszedł radny Jan Perucki. Przekonuje, że pasy w technologii 3D mogłyby pojawić się na już istniejących przejściach np. na Wodnika przy ZSO nr 2, w Oliwie na Czyżewskiego lub na ul. Polanki.
- W tym pierwszym miejscu kilka lat temu doszło do śmiertelnego potrącenia pieszej - właśnie na pasach - przypomina Perucki. - Aby nie generować dodatkowych kosztów, można by wymalować pasy tam, gdzie przejście już funkcjonuje, ale nie ma tam sygnalizacji świetlnej. Tym bardziej, że statystyki są nieubłagane: do największej liczby wypadków z udziałem pieszych dochodzi właśnie na przejściach.
Jak przypomina portal brd24.pl pomysł drogowców ze Szczecina był atrakcyjny, kosztowny (ponad 2 mln zł) i niestety kompletnie się nie sprawdził. Kierowcy szybko przyzwyczaili się, że przeszkoda na jezdni jest tylko złudzeniem, co dalej prowadzi do uśpienia czujności i braku należytej reakcji w sytuacji, gdy na drodze rzeczywiście znajdzie się jakaś przeszkoda.
- Pomysł pozornie wydaje się atrakcyjny, ale podobnie jak holenderscy badacze czy moi koledzy ze Szczecina, podchodzę do niego z dystansem - ocenia Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Po pierwsze trójwymiarowe przejście ładnie wygląda na zdjęciu, ale bardzo trudno uzyskać ten efekt w praktyce np. na nierównej nawierzchni. Po drugie, kierowcy szybko się do niego przyzwyczajają i przestają przed nimi zwalniać. Po trzecie, wymalowanie pasów w ten sposób nie ma umocowania w przepisach i taka zebra mogłaby powstać tylko jako "oznakowanie tymczasowe". Z doświadczenia wiemy, że półśrodki się nie sprawdzają. Przykładem niech będzie pechowe przejście na Hallera, gdzie jeszcze kilka lat temu dochodziło do bardzo poważnych wypadków. Stosowaliśmy tam różne rozwiązania, od zwężania jezdni, przez kocie oczka, migające znaki, kamery rejestrujące wykroczenia. Zadziałały dopiero progi zwalniające - przypomina Wawrzonek.
Opinie (164) 10 zablokowanych
-
2019-06-05 15:12
Geniusz
"Tym bardziej, że statystyki są nieubłagane: do największej liczby wypadków z udziałem pieszych dochodzi właśnie na przejściach."
a gdzie ma dochodzić? w tunelach?- 2 0
-
2019-06-05 15:19
No błagam... (1)
Wystarczy zainwestować w dobrą ( odblaskową) farbę, a nie szukać na siłę "kreatywnych" rozwiązań.
W Niemczech przejścia dla pieszych nawet w ciemną noc ( na nie oświetlonej drodze) jarzą się jak ledy- bo mają dobrą farbę.
3D dobre na deptaki ( między pieszymi, a drogą rowerową)- 4 0
-
2019-06-05 17:32
Dobra farba
Oni nawet nie wiedzą, że takie coś istnieje... "A weź maźnij zwykłą ci ludzie i tak nic nie kumają, kto to sprawdzi, kasa ma się zgadzać"
- 1 0
-
2019-06-05 15:29
Fajne takie zmyły
Można np. na zakręcie zrobić perspektywę, że droga idzie na wprost (albo na odwrót).
- 3 0
-
2019-06-05 15:30
Głupie i niebezpieczne odwracanie uwagi
przed takim przejściem wszyscy będą się gapić na pasy, zamiast na pojazdy lub pieszych.
- 5 0
-
2019-06-05 15:39
Należy wprowadzić bezwzględny zakaz ruchu dla rowerzystów
tam , gdzie są ścieżki rowerowe. Teraz mamy ścieżki rowerowe a i tak rowerzyści jadą obok po ulicy.
To powinno być karane !!! tak jak przejeźdzanie rowerem po przejściu dla pieszych- 2 1
-
2019-06-05 15:43
U nas tylko kary dla piratów drogowych.Za spowodowanie wypadku 100.000 zł.I byśmy mieli pieniądze na drogi.
- 3 0
-
2019-06-05 15:52
Może powodować zagrożenie na drodze
Ulica nie jest miejscem na takie eksperymenty artystyczne.
- 1 0
-
2019-06-05 15:54
proponuje tak to zrobic: 1000 osiedli...1 droga dojazdowa...1 zebra w 4K
- 1 0
-
2019-06-05 16:01
Niech odmalują najpierw znaki, które są starte!
Z tym mają problem. Z utrzymaniem dróg i oznakowań poziomych i pionowych. ZDiZ-ty nie rozumieją potrzeb pieszych ludzi i kierowców. Spełniają tylko przepisy, nie robią badań, oznaczają nielogicznie jezdnie chodniki i ścieżki rowerowe.
- 2 0
-
2019-06-05 16:37
nie mieszajmy owcom w głowach
Owce nie przestrzegają ograniczeń prędkości, nie respektują znaków.
NIe mieszajmy owcom w głowach bo nie ogarniają dotychczasowych , zwykłych znaków pozimych Zwykłe "zebry są tez tańsze ..- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.