• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejścia dla pieszych w Gdyni będą lepiej oświetlone

Patryk Szczerba
21 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Dzięki dodatkowym lampom widoczność na przejściu w Orłowie polepszyła się. Dzięki dodatkowym lampom widoczność na przejściu w Orłowie polepszyła się.

Na razie udało się doświetlić przejście i przejazd dla rowerzystów na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i Orłowskiej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. Kolejne lampy pojawią się na pewno w trakcie realizacji trasy rowerowej R-10, ale niewykluczone, że przybędzie ich też w innych miejscach.



Czujesz się po zmroku bezpiecznie na przejściach dla pieszych?

Szczególnie w porze jesiennej i zimowej piesi i rowerzyści są szczególnie narażeni na potrącenie przez samochód. Pojawiają się apele o noszenie odblasków albo chociaż ubieranie jaśniejszej garderoby. Z drugiej strony do kierowców kierowane są prośby o szczególną uwagę na tzw. zielonych strzałkach. Mimo że słychać coraz więcej głosów, że kierowcy i piesi oraz rowerzyści zachowują wzmożoną ostrożność, wypadków na pasach i tak jest sporo.

W Gdyni od jakiegoś czasu rowerzystom i pieszym na skrzyżowaniu ulicy Orłowskiej i al. Zwycięstwa pomagają dodatkowe oświetlenia w postaci ledowych lamp. Świecące jasnym światłem są skierowane na niezmotoryzowanych, dzięki czemu ci są doskonale widoczni dla kierowców.

Światła na przejście, a nie jezdnię

- I to właśnie chodzi, by lampy daway bezpieczeństwo pieszym. W zdecydowanej większości oświetlenie ma służyć kierowcom, rozjaśnia jezdnię. Zapomina się zupełnie o pieszych i rowerzystach, którzy powinni być chronieni po zmroku. Doskonale widać to w Gdyni, a kolejne potrącenia tylko potwierdzają, że przydałoby się zastanowić nad doświetlaniem tych najbardziej niebezpiecznych przejść - opowiada Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.
Społecznicy wskazują, że szczególnie potrzebne jest w północnych dzielnicach Gdyni, ale jak mówią, w każdej dzielnicy takich miejsc znalazłoby się kilka.

- Wiemy, że to kosztowne, ale sukcesywnie można to realizować. Najbliższą okazją może być projektowany węzeł Karwiny - dodaje Piesiewicz.
Realizacja podczas tworzenia trasy R-10

Urzędnicy odpowiadają, że takie rozwiązanie jest zaplanowane na razie na projektowanej trasie rowerowej R-10. To nadmorski Szlak Hanzeatycki promowany przez Europejską Federację Cyklistów, o której planach powstania pisaliśmy kilkukrotnie. W sumie liczył będzie blisko 8 tys. km i połączy największe miasta nadmorskie.

W Gdyni trasa będzie wiodła od centrum handlowego Szperk zobacz na mapie Gdyni, ulicą płk. Dąbka zobacz na mapie Gdyni, Trasą Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni, ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni do Bulwaru Nadmorskiego zobacz na mapie Gdyni. Następnie aleją Piłsudskiego zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa zobacz na mapie Gdyni, ul. Orłowską zobacz na mapie Gdyni, Promenadą Królowej Marysieńki zobacz na mapie Gdyni i poprzez klif do Sopotu. W centrum Gdyni będzie prowadziła przez ul. Nową Węglową i Waszyngtona.

Razem to 17 km, blisko połowę dróg trzeba zbudować od nowa. Na nowych ważniejszych przejazdach przez jezdnię takie oświetlenie na pewno będzie.

- Tam takie lampy ledowe pojawią się. Posłużą nie tylko rowerzystom. Nie będzie bowiem tak, że będą skierowane tylko na drogę rowerową. Oświetlą całe przejście, więc piesi też na tych zmianach zyskają - odpowiada Jakub Furkal z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Kolejne lampy? Trwa dyskusja

Niewykluczone, że jaśniej będzie także na niepowiązanych z inwestycją przejazdach i przejściach. Gdyńscy urzędnicy mają być coraz bardziej skłonni do tego, żeby montować je także na tych istniejących i nowo budowanych bądź remontowanych, jak w przypadku Orłowa.

- Trwają analizy takich rozwiązań. Z pewnością dobrą praktyką byłoby, żeby podczas każdej modernizacji i remontu takie oświetlenie stawiać, bo dzięki temu zwiększamy bezpieczeństwo najmniej chronionych uczestników ruchu drogowego - kończy Furkal.

Miejsca

Opinie (78) 7 zablokowanych

  • A może wreszcie wytyczyć przejście dla pieszych przez ul. Jana z Kolna przy przystanku trolejbusowym przy hali targowej. Tylko dzięki uwadze i wyrozumiałości
    kierowców można dojść do hali
    nm

    • 16 1

  • Oswietlenie

    Powinno być takie że jak idzie pieszy to nad nim święci światło rozproszone.

    • 4 1

  • Świeci co by nie było😁

    • 0 0

  • Może dodatkowe lampy we Wrzeszczu

    Znakomity pomysł i w końcu widać !!! Ubranych przeważnie na czarno/ninja pieszych. Trochę stresu dla kierowców mniej.

    • 3 1

  • bezpiecznie

    by było, gdy także były odśnieżone.

    • 5 1

  • (2)

    Bardzo dobrze. Jak się ma z naprzeciwka auto oferujące kilka atrakcji:
    1. Za wysoko ustawione, albo po prostu nieustawione światła
    2. Jedzie z włączonymi drogowymi
    3. Jest wysokim SUV-em albo dostawczakiem
    4. Ma założone 100 watowe halogeny z allegro
    a często spełniając nawet większość powyższych, to czasem po prostu nie zauważysz pieszego wchodzącego na pasy. Egoizmu na drodze to może się cały świat uczyć od przeciętnego kierowcy w Polsce.

    • 10 2

    • (1)

      Dalej ubieraj się od stóp do głowy na czarno i właź na przejście bez patrzenia.

      • 2 3

      • Czytasz co dziesiąte słowo?

        • 0 1

  • Taka decyzja to po dzisiejszym potraceniu na pasach (3)

    W Gdyni czy juz wczesniej byl taki pomysl?

    • 11 3

    • przed nami jeszcze kilkadziesiąt potrąceń i wtargnięć na jezdnię (śmiertelnych, nie mówiąc o pozostałych) (2)

      statystyki nie oszukasz,
      Gdynia ani nie jest lepsza ani gorsza od reszty Polski,
      należy powstrzymac pieszych od samobójstw,
      ale nikt nie ma pomysłu jak tego dokonać
      no bo jak z osłem rozmawiać?

      • 1 1

      • przerzucanie odpowiedzialności na pieszych (1)

        sprzyja jedynie uniewinnianiu morderców za kierownicą

        • 0 1

        • fakty nazywasz przerzucaniem odpowiedzialności?

          rozumiem, że tego cię ksiądz nauczył,
          jak się wyprzeć własnej winy
          i zwalić wszystko na kogoś innego,
          klasyczny syndrom wyparcia,
          klasyczna metoda głupiego na udawanie mądrego

          • 0 1

  • Taki zakres to nawet w Wejherowie nie byłby sukcesem a co dopiero w prawie 250 000 Gdyni (1)

    A nie czekaj, by było smieszniej to mało konkretne wizje i do końca nie wiadomo czy to powstanie i w jakim zakresie..

    • 8 4

    • Nie wypowiadaj nazwy grodu Wejhera

      Moj znajomy wypowiedział " Wejherowo" trzy razy przed lustrem i dostał bolesnej obstrukcji. Przypadek? Aj dont fink soł .......

      • 2 1

  • o, to w Gdyni mają przejścia dla pieszych, niesamowite (1)

    bo przejeżdżając przez Gdynię przyzwyczaiłem się, że ludzie przechodzą przez ulicę gdzie popadnie.

    • 5 5

    • tak tak,zastanawiam się jak się

      czujesz jako wariat.Zajmij się budyniowem.

      • 2 2

  • Zielona strzałka

    oznacza, że kierowca może przejechać przez przejście, jeżeli nikt po nim nie przechodzi. Tylko i wyłącznie wówczas. To przepis drogowy i wymóg prawny. Prośba kierowana do kierowców, by uważali na pieszych jest wyraźnym nieporozumieniem. Policja powinna kierowców ignorujących ten przepis kierować na powtórny egzamin, a do czasu zdania tego egzaminu zatrzymywać prawo jazdy. Mandaty są zbyt niskie i za rzadko wystawiane, by spełniły swoją funkcję wychowarczo-edukacyjną. Autora artykułu proponuję również skierować na egzamin, a wcześniej na rozszerzony kurs, bo pisze o prawie nieznanym sobie temacie. Jedno oświetlone przejście dla pieszych wiosny nie czyni. W Trójmieście lampy oświetlające ulice tak są rozmieszczane, że strefa cienia wypada właśnie na przejście. Znak informujący o przejściu bywa często umieszczany za reklamą, za drzewem, lub za samym przejściem - jego przydatność jest wątpliwa. A może by tak przed przejściem umieścić a jezdni parę białych "kocich oczek" a za nim czerwonych? Tak jest w paru miejscach w Sopocie, zwraca uwagę kierowcy i ułatwia rozoznanie właściwej strony jezdni tym, którzy lubią jeździć pod prąd.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane