• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejście podziemne do dworca zyska windę, ale tylko z jednej strony

Krzysztof Koprowski
6 maja 2024, godz. 10:30 
Opinie (76)

Przejście podziemne pod ul. MorskąMapka na wysokości dworca Gdynia Główna doczeka się modernizacji. Największą zmianą będzie budowa windy, która powstanie tylko w sąsiedztwie torów kolejowych. Ponadto przewidziano remont izolacji, co będzie wiązało się z utrudnieniami w ruchu pieszych i kierowców pojazdów.



Czy należy zbudować windę także po stronie ul. Wolności - Warszawskiej?

Przejście pod ul. Morską na wysokości dworca Gdynia Główna stanowi przedłużenie tunelu od dworca i pod peronami kolejowymi aż do ul. WolnościMapkaWarszawskiejMapka. Pełni zatem istotną rolę nie tylko dla pasażerów pociągów, ale również okolicznych mieszkańców.

Największym utrapieniem jest jednak niedostosowanie przejścia do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Ułatwienia kończą się na pochylni zaraz obok części "kolejowej" tunelu.

W jej pobliżu zostanie niebawem zbudowana winda, umożliwiająca wydostanie się na poziom ul. Morskiej w sąsiedztwie torów kolejowych. Szyb będzie usytuowany w obrębie stacji rowerów Mevo, której lokalizacja zostanie skorygowana.

Lokalizacja przejścia podziemnego pod ul. Morską. Lokalizacja przejścia podziemnego pod ul. Morską.

Winda tylko z jednej strony przejścia podziemnego



Po stronie ul. Wolności - Warszawskiej nadal barierą architektoniczną pozostaną schody - w ramach tej inwestycji nie przewiduje się budowy windy. Prowadzone będą tutaj wyłącznie naprawy murów okalających zejście do tunelu.

Istotnym elementem całej inwestycji jest wymiana izolacji przejścia podziemnego oraz naprawa elementów konstrukcyjnych. Prace te wymuszą usunięcie nawierzchni jezdni, a tym samym wprowadzenie ograniczeń w ruchu pojazdów m.in. poprzez zwężenia i zajęcia pasów ruchu.

  • Wejście do tunelu po stronie Wolności - Warszawskiej.
  • Przejście podziemne pod ul. Morską.
  • Pochylnia i schody prowadzące do tunelu pod peronami kolejowymi.
  • Wyjście do ul. Morskiej w sąsiedztwie torów kolejowych.
  • Wejście do tunelu w sąsiedztwie torów kolejowych.
W postępowaniu przetargowym Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni wpłynęły trzy oferty:
  • Strabag z Pruszkowa k. Warszawy na kwotę ok. 5,199 mln zł
  • Freyssinet Polska z Warszawy na kwotę ok. 5,237 mln zł (oferta odrzucona ze względów formalnych),
  • Firma Budowlano-Drogowa MTM z Gdyni na kwotę ok. 6,6 mln zł

Na zadanie planowano przeznaczyć początkowo nie więcej niż ok. 2,437 mln zł. Jednak pod koniec kwietnia podjęto decyzję o zwiększeniu budżetu i wyborze oferty spółki Strabag.

Szyb windy będzie zlokalizowany w rejonie stacji Mevo, której położenie zostanie skorygowane. Szyb windy będzie zlokalizowany w rejonie stacji Mevo, której położenie zostanie skorygowane.
Zgodnie z zapisami przetargu zakończenie robót budowlanych powinno nastąpić w ciągu 270 dni od momentu podpisania umowy z wykonawcą.

Miejsca

Opinie (76)

  • Jeżeli jesteśmy już w okolicy dworca głównego

    to w miastach bardziej cywilizowanych, takich jak Rumia czy Wejherowo podpatrzyłem ciekawe rozwiązanie. Pod drzwiami dworca mają tam autobusowy węzeł przesiadkowy dla komunikacji miejskiej, gdzie można odjechać z jednego miejsca we wszystkich kierunkach bez konieczności wykonywania codziennych kilkusetmetrowych spacerów. O utwardzonych parkingach dla samochodów nawet nie wspomnę, bo to, że kierowca chcący przesiąść się na gdyńskim dworcu głównym na pociąg musi zostawić auto w pobliskich krzakach jest obciachem dla tego miasta i lepiej spuścić na to zasłonę milczenia. A więc nowa władzo, do dzieła!

    • 14 2

  • PKP plus Gdynia równa się badziewna jakość windy, która szybko się zepsuje, a i tak zaraz bydło kibicowskie zniszczy.

    • 6 1

  • (1)

    Kierowanie tranzytu na centrum, dzielenie miasta barierami poprzez wpuszczanie przechodniów w rozległe i kosztowne w utrzymaniu tunelie- największy błąd urbanistów XX wieku. Jakby było mało, całość bałaganu i obskurnosci tunelu na tym odcinku dopełniają dwie buddy z pseudokasynami 777: magnes na pijaczków i szemranych dresiarzy.

    • 8 1

    • Pseudokasyna powinny byc zakazane

      nie może sobie Gdynia zrobić prawa miejscowego?

      • 2 0

  • (2)

    Jestem mieszkanka Gdynia,i chcialam zadac putanie Wlodarzom miasta ,Kiedy zaczna zmieniac miasto w nowoczesnosc?,zacierajac czasy Komunizmu,Bo od upadku Komunizmu minelo 40 lat,a w miescie zmienilo sie tylko tò ze zmienilo pomniki,a reszta zostala,szara i brudna,przyklad,ul.Swietojanska,Starowiejska,10lutego,druga czesc ul Abrachama,ul Morska tò relikt czystego Komunizmu!!!Budynki sa dalej szare Jak i cale miasto!!Czasy juz cos zmieniac by przestac sie wstydzic czytajac opinie o Pieknej Gdynia,iopskurnym chodniku spacerujac na Bulwar!!

    • 4 3

    • Ulice przez ciebie wymienione powstały w późnych latach 20-tych XX wieku, a więc w czasach gdy komunizm był tylko w ZSRR. Świętojańską modernizowano po wojnie 3 razy i ostatnim razem zwężono więc zrobiono gorzej niż było.

      • 0 0

    • Mon cheri chyba czas wybrac sie na spacer

      Abstrahując od sensownosci czy efektów ale, Starowiejska po remoncie, Swietojanska po remoncie, Abrahama po remoncie. Malowanie kamienic nie jest domena wladz miasta bo od tego sa wspólnoty mieszkaniowe.

      • 0 0

  • Ale po co ta windą? (2)

    Przecież w Berlinie jest winda

    • 5 5

    • I na Madagaskarze

      tam na pewno też

      • 2 0

    • Ale suchar...

      • 0 0

  • Będzie kosiorek to i parkingi sie zrobi a na perony autem będzie można wjechać, spokojna głowa.

    • 2 1

  • Po prostu żal i wstyd

    • 1 0

  • Arka przed derbami dwa mecze z dołem tabeli i szansa na przyklepanie awansu (2)

    Ale po co? Pierwszy mecz - wtopa. Za chwilę drugi. Jak nie ogarną przed derbami tego tematu to będą frajerami roku

    • 5 19

    • Już nimi są

      • 1 1

    • Fujarka

      • 2 0

  • Projektant lokalizacji windy chyba nigdy nie używał tego tunelu. (3)

    85% użytkowników tego tunelu to piesi którzy przechodzą z Grabówka i Działek leśnych do centrum i na odwrót. Skąd pomysł , że winda będzie bardziej pomocna na morskiej po stronie torów? Najbliższe przejście naziemne przez Morską jest kilkaset metrów dalej na wysokości Jusk'a....
    Gdzie tu logika.
    Winda pomoże , owszem, ale tylko tym co wsiadają do autobusu na przystanku przy torach....
    Lokalni mieszkańcy będą się mogli tylko pochwalić windą , bo raczej nikt z nich nie skorzysta....

    • 14 1

    • mała poprawka (1)

      najbliższe przejście jest na wysokości wysepki na skrzyżowaniu Morska/Warszawska, czyli (wg miarki na Google Maps) ok. 175 m). Więc zasadniczo osobom, które idą na Grabówek, winda może być pomocna. Tym z Działek już nie.

      • 6 0

      • Jeszcze trzeba wziąć pod uwagę

        że osoby idące na Grabówek będą ten odcinek współdzielić z rowerzystami. A tam szeroko nie jest.

        • 6 0

    • Przejście jest bliżej bo u wylotu Warszawskiej na Morską.

      • 0 0

  • Winda powinna już tam stać, co najmniej od dekady (3)

    Jest szansa, że planowana modernizacja linii kolejowej między Gdynią, a Słupskiem zmieni obraz rzeczy w wielu miejscach. Potrzeby są duże. Niepełnosprawni oraz osoby ograniczone ruchowo czekają z niecierpliwością.

    • 4 1

    • a co ma do tego modernizacja linii kolejowej??! (2)

      miasto nadal liczy na prezenty?

      • 0 0

      • Modernizacja obejmuje przebudowę wielu dworców kolejowych (1)

        Włączając w to windy.

        • 0 0

        • Tyle że

          Ten kawałek tunelu należy do miasta, więc to miasto go modernizuje

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane