• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejście przy Bramie Wyżynnej powstanie w 2019 r.

Maciej Korolczuk
7 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu
  • Orientacyjna lokalizacja i organizacja nowego przejścia. Ostateczny jego kształt zależeć będzie od projektu i wykonawcy, który ma zostać wybrany jeszcze w tym roku.
  • Koncepcja przejścia dla pieszych między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk, opracowana w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Najwcześniej wiosną przyszłego roku powstanie przejście dla pieszych między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk na Wałach Jagiellońskich zobacz na mapie Gdańska. Poznaliśmy szczegóły tej inwestycji.



Co myślisz o nowym przejściu przy Bramie Wyżynnej i Forum Gdańsk?

Pierwotnie zakładano powstanie przejścia na wysokości Bramy Wyżynnej i Forum Gdańsk z budową chodnika tylko po zachodniej stronie Wałów Jagiellońskich. Rozważano też wydłużenie peronów na przystanku tramwajowym o nawet 15 metrów kosztem skrócenia, a może nawet likwidacji lewoskrętu w Hucisko. Po przeanalizowaniu kilku wariantów budowy nowego przejścia podjęto jednak decyzję o korekcie pierwotnych założeń.

Przede wszystkim chodniki, którymi piesi będą mogli przedostać się z przystanku na nową zebrę zostaną wytyczone po obu stronach zejść do tunelu. Wiąże się to z koniecznością zwężenia wszystkich sześciu pasów w obu kierunkach do 3 metrów każdy. To pozwoli na wygospodarowanie dodatkowego miejsca na bezpieczne ciągi piesze, które od jezdni odgrodzą barierki.

Zobacz projekt przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej (PDF)

Aby przejazd aut na wysokości przystanków był bezpieczny, chodniki zostaną wydłużone na całej długości peronu. Przejście powstanie w oparciu o istniejącą sygnalizację świetlną, dzięki czemu nie powinno ono generować dodatkowych utrudnień dla samochodów.

Aby nie sparaliżować ruchu w newralgicznym miejscu w Śródmieściu, przejście najprawdopodobniej będzie dwuetapowe. Trzeba mieć więc na uwadze, że pokonanie obu zebr zajmie pieszym z pewnością nieco więcej czasu, niż przejście tego dystansu tunelem.

- Przeprowadziliśmy już szereg testów i symulacji, jak prawdopodobnie będzie funkcjonował ruch drogowy, kiedy przejście naziemne powstanie. Według naszych obliczeń nowe przejście dla pieszych nie wpłynie bardzo na kierowców i ich samochody, ale za to znacznie ułatwi przedostanie się na drugą stronę jezdni pieszym, zwłaszcza tym niepełnosprawnym - mówił Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu w Gdańsku.
Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz ze swoim zastępcą Piotrem Grzelakiem, miejski inżynier ruchu Tomasz Wawrzonek a także grono gdańskich radnych, którzy doprowadzili do stworzenia przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej w Gdańsku. Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz ze swoim zastępcą Piotrem Grzelakiem, miejski inżynier ruchu Tomasz Wawrzonek a także grono gdańskich radnych, którzy doprowadzili do stworzenia przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej w Gdańsku.
Jak udało nam się nieoficjalnie ustalić, przeciwni budowie przejścia byli przede wszystkim zarządcy i najemcy Forum Gdańsk. Twarde stanowisko mieli utrzymywać zwłaszcza najemcy dużych sklepów, które znajdą się na poziomie wyjścia z dotychczasowego tunelu dla pieszych. Tunel miał być dla nich gwarantem, że piesi w pierwszej kolejności trafią do ich sklepów. Gdy pójdą w poziomie jezdni, a więc "górą", takiej gwarancji już nie będzie.

Budowa przejścia będzie możliwa najwcześniej w 2019 roku. Do końca tego roku ma być gotowy projekt i wybrany wykonawca. Prace budowlane - o ile pozwoli na to łagodna zima - mogłyby się rozpocząć wczesną wiosną 2019 r. Pierwsi piesi mogliby więc przejść po nowej "starej" zebrze (przejście w tym miejscu funkcjonowało do lat 70. ubiegłego wieku) najwcześniej w marcu lub kwietniu przyszłego roku.

- Mamy na uwadze zarówno dobro kierowców, jak i pieszych. Przejście powstanie za rok, do tego czasu ogłosimy przetarg, zajmiemy się sprawami administracyjnymi i testami - mówił Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Inwestycja ma kosztować budżet miasta ok. 800 tys. zł.

Opinie (443) 5 zablokowanych

  • Tunele są 100X bezpieczniejsze (4)

    Nieporównywalnie i nie powodują kolizji z gamoniami pieszymi!

    • 9 11

    • (1)

      Właśnie!

      • 2 2

      • właśnie nie

        • 1 0

    • Głupia ,to ty jestes niebezpieczna a nie przejscia dla pieszych! (1)

      • 4 1

      • Kaftanik nie uwiera przy spamowaniu? ;)

        • 0 3

  • a może Pieszym darmowe snikersy rozdawać (1)

    w tunelu?? Jaśnie Wielmoznego Pana Pieszego trzeba inteligentnie nakierować.

    • 6 6

    • Ci przedbiegacze na czerwonym wyglądają jak przygłupy. Snickersy dla takich właśnie to by ich uspokoiło.

      • 1 4

  • Tym Państwu ze zdjęcia już bardzo dziękujemy (1)

    za wszelkie udogodnienia.

    • 6 5

    • Trolu ty jestes sam wiec nie wypowiadaj sie za innych.My mieszkancy dziekujemyza przejscia naziemne. !!

      • 2 2

  • dworzec pkp i pks (2)

    Może by sie tak w końcu zabrać za ten teren dworca PKS,wieje komuną,W kartuzach jest lepszy dworzec PKs aniżeli w Gdańsku

    • 5 6

    • Wracaj do budy lepiej.

      • 1 3

    • To wracaj do Kartuz. Tam nawet aut za bardzo nie ma więc pasy możecie mieć wszędzie :)

      • 0 3

  • Pasy za prawie milion?

    Gdzie jest taka droga farba? ;) Mak. koszt to 150 tys zł razem z potrzebną infrastrukturą (chodniki i krawężniki).

    • 9 3

  • obłęd (1)

    przejścia co 50 m na Podwalu Grodzkim, Wałach i Podwalu Przedmiejskim, sygnalizacja świetlna dotknie wszystkich zarówno kierowców jak i użytkowników komunikacji miejskiej - w korkach postoją wszyscy, kilku samobójców będzie przebiegać na czerwonych, rowerzyści jak zwykle też po swojemu

    • 10 6

    • Jesli kogos piracie drogowy zabijesz to bedziesz mordercą jak tobie podobni.Tylko pamietaj

      jak kogoś zabijesz to tylko raz i trafisz za kratki na 15 lat!!Reszta takich jak ty narobi w portki i zacznie przestrzegać przepisów.

      • 2 1

  • Skrajny debilizm.zakorkuja to miasto na maxa. Totalny brak wyobrazni zreszta nie tylko w tej sprawie

    • 12 3

  • Według naszych obliczeń nowe przejście dla pieszych nie wpłynie bardzo na kierowców i ich samochody? (1)

    Ciekawe kto Wam ten program tak spie*rzył? ;)

    • 8 5

    • tobie ktos mózg spie*rzył wiec najpierw jego poszukaj :)

      • 2 2

  • Skandal (3)

    Biznes jak zwykle zwycięża. Wszędzie zrobić drogi i ścieżki do Forum Gdańsk, nie licząc się z bezpieczeństwem pieszych, rowerzystów i kierowców. To, że zwiększy się zadymienie, też nikomu w tym wypadku nie przeszkadza - skandal. Można przecież wybudować wygodne przejścia podziemne z windami dla niepełnosprawnych - to takie proste.

    • 7 4

    • skandalem jest twoja głupota . (2)

      Przecież mozna wybudowac tunele dla balchosmrodów podziemne autostrady.Albo mozesz zrezygnowac z trujacego balachosmroda całkiem

      • 1 4

      • Nie rezygnuj z myślenia i będzie dobrze (1)

        Nie zawężaj swojego myślenia do pedałów - otwórz się, jeżeli potrafisz i spójrz nieco szerzej na problem, szczególnie pod względem bezpieczeństwa. Ten odcinek drogi nie jest deptakiem. Chyba jednak tego nie pojmiesz.

        • 0 2

        • to że jakiś odcinek ulicy nie jest deptakiem

          nie oznacza, że nie może być deptakiem po pewnych modyfikacjach.

          Długa kiedyś nie była deptakiem. Deptakiem nie była ulica Bohaterów Monte Cassino w Sopocie.

          Przejście dla pieszych staje się de facto deptakiem przy każdej zmianie świateł.

          Niestety są tacy, którzy potrafią wjeżdżać na deptak samochodami bez zwracania uwagi na ograniczenie prędkości i na obecność pieszych.

          W Polsce było takich przypadków całkiem sporo.

          • 0 0

  • W Mozambiku pasów w ogóle nie potrzebują (1)

    bo tam wszędzie klepisko. Można przechodzić wszędzie. Piesi tam rządzą. ProPOnuję tam się przeprowadzić co niektórym pieszym marudom.

    • 4 5

    • Dokladnie!

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane