- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (452 opinie)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (40 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (163 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (279 opinii)
- 5 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Przekop przybliży Elbląg do Trójmiasta
Tramwaje wodne z Gdyni i Helu do Elbląga, Fromborka i Krynicy Morskiej, mniejsze korki na dojeździe do Gdańska od strony Warszawy, a także zmniejszenie zanieczyszczenia Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego - takie mogą być konsekwencje przekopania Mierzei Wiślanej i rozwoju portu morskiego w... Elblągu.
Wygląda na to, że niebawem zniknie kolejna przeszkoda do budowy 1200-metrowego przekopu przez Mierzeję Wiślaną nieopodal wsi Skowronki. Kończą się prace nad jego studium wykonalności. Z częsci poświęconej wpływowi przekopu na środowisko wynika, że będzie on niewielki: zarówno na poziom zasolenia wody w Zalewie, migracje zwierząt oraz jakość plaż na Mierzei.
Te informacje zbiegły się w czasie z podsumowaniem półrocznej kampanii pt. "Bałtycka Ukraina - Bałtycka Słowacja" prowadzonej przez Elbląg i elbląski port. Jak to się ma do Trójmiasta? Całkiem poważnie.
Przypomnijmy - wspomniana kampania ruszyła w listopadzie ub. r. jako konsekwencja rządowej decyzji o budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną. Jej głównym celem jest stworzenie w Elblągu ukraińskiego portu pełnomorskiego oraz włączenie Zachodniej Ukrainy i Słowacji do pracy organizacji współpracy bałtyckiej.
- Rozumiemy obawy mieszkańców Trójmiasta, którzy nie chcieliby, aby rozwój naszego portu odbywał się poprzez "przejęcie" części ładunków od portów Gdańsk i Gdynia. Zapewniam, że Elbląg nie będzie konkurował z portami Trójmiasta, ale uzupełniał ich ofertę o te rodzaje działalności, które dla są dla nich nieistotne - mówi Julian Kołtoński, dyrektor Zarządu Portu Morskiego Elbląg.
Elbląg ma stać się portem specjalizującym się w obsłudze ładunków tranzytowych z Zachodniej Ukrainy, Obwodu Grodzieńskiego Białorusi, a także Słowacji, Moraw a nawet Mołdawii.
Zarządy Portów w Gdańsku i Gdyni przyznają, że na duże ilości ładunków z tych obszarów raczej nie mają co liczyć.
Zdaniem prezesa gdyńskiego portu, Przemysława Marchlewicza, ładunki z Białorusi, Słowacji i Ukrainy tak długo nie zagoszczą na stałe w portach Trójmiasta, dopóki nie powstaną sprawne połączenia komunikacyjne z tymi krajami. W Trójmieście brakuje również rozeznania co do słowackich czy ukraińskich realiów, na palcach jednej ręki można policzyć osoby, które znają język ukraiński i słowacki.
Dlatego inicjatywę postanowił przejąć Elbląg, w którym mieszka duży odsetek mniejszości ukraińskiej. Zdaniem władz miasta i województwa Warmińsko-Mazurskiego, miejscowi Ukraińcy doskonale nadają się do rozwijania współpracy Ukrainy z Regionem Bałtyku. Dzięki temu Elbląg stanie się dla Ukrainy swoistą "bramą" do Europy Bałtyckiej, z którą nasi sąsiedzi chcieliby bardziej intensywnie współpracować.
Wspólpracy ma służyć nieformalne zrzeszenie "Bałtycka Ukraina - Bałtycka Słowacja", w którego skład, poza elbląskim portem wchodzi m.in. Uniwersytet Bałtycki ze... szwedzkiej Uppsali.
Choć ukraiński port powstanie w Elblągu, to skorzysta na tym także gospodarka Trójmiasta. To tutaj znajdują się bowiem przedsiębiorstwa z otoczenia gospodarki morskiej (przewoźnicy, agenci morscy, dostawcy, instytucje naukowe), które będą zarabiać na współpracy z Elblągiem. Jeden z trójmiejskich przewoźników kolejowych zgłosił już oficjalnie chęć takiej współpracy.
Nowe połączenia żeglugowe z Trójmiastem, które Elbląg chce uruchomić po wykonaniu kanału przez Mierzeję, pozwolą na zastąpienie uciążliwego ruchu TIR-ów na dojeździe do Gdańska, ekologicznym transportem morskim. Zamiast przepychać się przez Gdańsk, część ciężarówek rozładuje towar w bazie logistycznej w Elblągu. Stamtąd w dogodnym momencie można go będzie dostarczyć małym statkiem dowozowym dla przeładunku na duży statek w portach Trójmiasta. Pozwoli to oszczędzić na kosztach składowania, które w Elblągu są znacznie niższe, niż w portach Gdańsk i Gdynia i tym samym zwiększyć efektywność wykorzystania infrastruktury portowej Trójmiasta. A to z kolei zwiększy atrakcyjność naszych portów w porównaniu z konkurencją z Litwy i Łotwy, która depcze im po piętach.
Na elbląskiej inicjatywie skorzysta również środowisko naturalne Zatoki Gdańskiej. Ukraina ma znaczny wpływ na stan sanitarny Zatoki poprzez ogromne masy zanieczyszczeń, spływających rzekami z okolic Lwowa i z Wołynia. Współpraca ekologiczna Zachodniej Ukrainy, Elbląga i partnerów skandynawskich w ramach inicjatywy "Bałtycka Ukraina" daje więc szansę nie tylko na czystszą Wisłę, ale i np. na ograniczenie zakwitu sinic w pobliżu trójmiejskich plaż.
Opinie (56) 2 zablokowane
-
2008-04-07 10:16
takie dziecinne pisanie
Człowiek od razu się ustawia na jeża gdy czyta, że po przekopaniu znikną zanieczyszczenia. Tak - znikna , ale z tego rejonu. Nie zapominajmy, ze w przyrodzie nic nie ginie.
Swietna natomiast jest argumentacja otwarcia Elblaga na świat i na kontakty handlowe z Ukraina, Litwa itp. Tylko kto zagwarantuje, że po paru latach nie powstanie takie sobiepaństwo jak w porcie gdańskim. Chociaż już wiemy, już doswiadczylismy, że zdrowa konkurencja poprawia kondycje jednej i drugiej strony. Niezdrowa konkurencja goni pieniadze i biznesmanów za granice, sport na bandyckie rozliczenia sportowców i klubowiczów, a prawo na poziom "Sami Swoi".- 0 0
-
2008-04-07 10:23
przekop (2)
Hmm a kanał sueski lub panamski jak kopali to gdzie byli ekolodzy?? (wiem wiem jeszcze nie było ich ;))
No a jaki efekt z przekopania poważszych kanałów?
Ja widze same plusy a nie bylo nigdy tez słychać o klęsce ekologicznej - mylę się czy nie ?- 0 0
-
2008-04-07 12:58
bo jest różnica między przekopywaniem się z oceanu do oceanu a łączeniem wody słodkiej ze słoną...
- 0 0
-
2008-04-07 14:16
jak byś siedział w temacie to byś zauważył
np. przenikanie obcych gatunków i wypieranie rodzimych przez co niszczony jest cały ekosystem na rzecz nowego - nie koniecznie lepszego.
- 0 0
-
2008-04-07 11:15
SUPERRR
CZEKAM Z NIECIERPLIWOSCIA
- 0 0
-
2008-04-07 11:59
Brawo!Piękna inicjatywa!Tak trzymać!!!
No i ..DO ROBOTY!
- 0 0
-
2008-04-07 12:01
artykuł sponsorowany? (3)
przekopanie mierzei to czysty idiotyzm: zarówno od strony ekonomicznej, dyplomatycznej jak i przede wszystkim ekologicznej!
- 0 0
-
2008-04-07 12:11
(2)
idiotą to ty jestes nadodatek niemasz pojecia oczym piszesz a ty na czyje zamuwienie piszesz?
gsyby słuchac takich oszołomów jak ty to by nawet koła niewynaleziono!
i nic by niepowstało!!- 0 0
-
2008-04-07 12:18
http://pl.wikipedia.org/wiki/Przekop_Mierzei_WiĹlanej
- 0 0
-
2008-04-07 12:37
Tylko 6 błędów ortograficznych - gratuluję
nadodatek
niemasz
oczym
zamuwienie
niewynaleziono
niepowstało
O literówkach i braku znaków interpunkcyjnych już nie wspomnę.- 0 0
-
2008-04-07 12:04
to rewelacyjny pomysł!!
o przekopie pisze sie od 30lat i wczesniej ale zawsze to tylko słomiany zapał !!czas by wkońcu wykonać przekop i to jak najszerszy!!
- 0 0
-
2008-04-07 13:37
wodolotnie
chyba ze śmiechu skręcę się.
droga wodna.. dobrze że o Wiśle nie piszą..
śmiech mógłby mnie zabić..
ile lat temu żegluga na Wiśle była..
za tyle powróci..
Pol. Gdańską kończyłem.. śródlązdie..- 0 0
-
2008-04-07 16:27
TAK dla przekopu Mierzei
ożywienie żeglugi - jako alternatywy dla dróg - jest bardzo ważne. To samo dotyczy Wisły - trzeba ją pogłębić, aby statki mogły pływać na całej długości. Szkarpawę też pogłębić i odświeżyć infrastrukturę. Pogłębić i poszerzyć Kanał Augustowski. W całej Europie wraca się do transportu rzecznego i ogólnie wodnego śródlądowego. Tylko w Polsce rozjeżdża się te biedne drogi tirami, a inicjatyw ani w żeglugę, ani w kolej jak nie było, tak nie ma...
Przekop Mierzei nikomu nie zagraża, bo to i tak dość niedawno był archipelag paru wysp... To raczej obecny stan powoduje, że ekosystem się "kisi". A ptaki polecą sobie kawałek dalej, nic się nie stanie... Mierzeja to NIE Rospuda, nie jest to jakiś unikalny ekosystem. A przekop jest bardzo ważny i dla ekonomii, i dla polityki (pokazanie Rosji że nieprzyjaznymi aktami nic nie wskóra).- 0 0
-
2008-04-07 16:34
Ciekawe? (1)
Według mnie będzie jeszcze 5 razy tyle tirów, statkiem z elbląga potrwa napewno dłużej niż z elbląga do gdańska tirem - zwłaszcza ze kierowcy tirów nie jadą 70 czy 90 na godzinę ale zawsze więcej
- 0 0
-
2008-04-07 16:36
kierowcy tirów mają ogranicznik na 90 - sporo jeździłem (osobówką z kumplem) i wiem. zresztą co to ma za znaczenie, czy szybciej czy wolniej? nakazać załadunek na statki i cześć pieśni. A jak nie, to płacić podatki np. 100 zł od przejechanego kilometra, analogicznie jak w Szwajcarii (tyle, że tam ładują na tory).
- 0 0
-
2008-04-07 18:37
Pozdro dla Elbląga
Super pomysł
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.