• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Milion zł na budowę lewoskrętu na Havla

Rafał Borowski
17 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosi na początku przyszłego roku przetarg na opracowanie dokumentacji budowy lewoskrętu na al. Havla na Chełmie. Gdański magistrat przeznaczy na jego budowę 1 mln zł, a realizacja ma nastąpić do końca 2021 r. Inwestycja powstanie dzięki głosom okolicznych mieszkańców, gdyż została przegłosowana w tegorocznym Budżecie Obywatelskim.



Czy należy poszerzyć lewoskręt na Havla?

Mieszkańcom południowych dzielnic Gdańska nie trzeba tłumaczyć, jak newralgicznym punktem jest w godzinach porannego szczytu skrzyżowanie al. Havla i Armii Krajowej. To właśnie tędy jeżdżą tysiące kierowców zmierzających nie tylko do centrum, ale również - przez ul. Łostowicką - do dzielnic tzw. dolnego tarasu miasta.

Mieszkaniec dzielnicy Ujeścisko-Łostowice opracował pomysł, w jaki sposób udrożnić to zakorkowane skrzyżowanie. Chodzi o dobudowanie lewoskrętu na al. Havla, który umożliwiałby zjazd na al. Armii Krajowej w stronę obwodnicy Trójmiasta.

Wiecznie zakorkowana al. Havla



- To jest niezbędny element. Każdy z kierowców korzystających z al. Havla zdaje sobie sprawę, że ten przesmyk na wysokości przystanku autobusowo-tramwajowego jest za wąski. Zwracam uwagę, że część aut jedzie w lewo w stronę obwodnicy, inne na wprost w stronę Łostowickiej, jeszcze inne w prawo w stronę centrum. Jakby tego było mało, poruszanie się utrudnia wspomniany przystanek autobusowy. Wyjeżdżające z zatoczki autobusy muszą najpierw przeciąć prawoskręt - choć żaden nie jedzie w stronę centrum - i dopiero wtedy zjechać na środkowy pas - tłumaczy Paweł Wiśniewski, radny dzielnicy Ujeścisko-Łostowice, autor bloga gdanskpoludnie.pl.
Wymyślony przez niego lewoskręt ma rozpoczynać się na wysokości wspomnianej zatoczki autobusowej, dzięki czemu będzie można na niego płynnie wjechać, opuszczając ul. Wilanowską. Jak informowaliśmy we wrześniowym artykule, projekt Pawła Wiśniewskiego znalazł się wśród pięciu ogólnomiejskich projektów, które wygrały w Budżecie Obywatelskim. Innymi słowy, sami gdańszczanie zadecydowali o tym, że omawianą koncepcję należy wcielić w życie.

Czytaj więcej: Wyniki gdańskiego Budżetu Obywatelskiego

Milion złotych na realizację projektu



Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosi na początku przyszłego roku przetarg na opracowanie dokumentacji budowy lewoskrętu na al. Havla. W drugiej połowie 2020 roku należy natomiast spodziewać się ogłoszenia przetargu na samą budowę. Jaki jest szacowany koszt inwestycji i kiedy można spodziewać się zakończenia prac budowlanych?

- DRMG prawdopodobnie będzie koordynowało zadanie z ramienia Gminy Miasta Gdańska. W pierwszej kolejności zostanie opracowana dokumentacja projektowa, na podstawie której zrealizowane zostanie zadanie. Realizacja wszystkich zadań z Budżetu Obywatelskiego 2020 ma nastąpić do końca 2021 r. Na realizację zadania Gmina Miasta Gdańska zamierza przeznaczyć 1 mln zł. Na obecnym etapie, przed opracowaniem dokumentacji projektowej, nie można określić, jak długo może potrwać realizacja zadania i z jakimi utrudnieniami będzie się wiązała - wyjaśnia Aneta Niezgoda, rzecznik prasowy Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Na koniec warto wspomnieć, że lewoskręt w stronę obwodnicy to niejedyny element, który ułatwi kierowcom i pasażerom komunikacji autobusowej pokonywanie krzyżówki al. Havla i Armii Krajowej. W ubiegłorocznym Budżecie Obywatelskim zwyciężył inny projekt Pawła Wiśniewskiego - budowa drugiego prawoskrętu na Havla w kierunku centrum Gdańska.

Czytaj więcej: Powstanie drugi prawoskręt, żeby odkorkować al. Havla

Miejsca

Opinie (236) 1 zablokowana

  • Najmniej przejezdne skrzyżowanie w Gdańsku (1)

    Havla/Łostowicka/AK w zasadzie permanentnie stoi. Chyba tylko w środku nocy można tam przejechać komfortowo. Rano w stronę Gdańska i Wrzeszcza, po polłdniu w stronę Ujeściska i obwodnicy. Moim zdaniem tam trzeba inwestycji i skrzyzowania wielopoziomowego, a przynajmniej wiaduktów w ciągu AK. To już nawet spowodowałoby większą płynność ruchu. Jest na to miejsce - na co czekamy??? Tym bardziej że AK jest predysponowana na drogę szybkiego ruchu i tu nagle kompletnie nieprzejezdne skrzyżowanie. Nie mniej jednak te opisane inwestycje na pewno nieco poprawią płynność ruchu. Przystanek autobusowy w miejscu, w którym jest to jakiś żart urbanisty. Kompletny niewypał!Lepiej byłoby zrobić na Havla przed skrzyżowaniem z Wilanowską i na Wilanowskiej ewentualnie Witosa za stacją BP.

    • 3 2

    • Zamiast patrzeć zza szyby samochodu to postój na tym przystanku.Jest on po to,aby jadąc z Chełmu tramwajem można się przesiąść na autobus jadący w stronę Moreny,czy autobusu w stronę Jasienia.Niestety w Gdańsku cały transport zbiorowy opiera się na przesiadkach,a pasażer musi i wybiera najdogodniejszy dla siebie wariant.

      • 0 0

  • opiniowany

    brawo urzędnik tylko szkoda ze tak późno pytam się czy nie można budować tak odrazu dwa pasy w lewo dwa pasy w prawo dwa na wprost ile czasu jeszcze upłynie za czym ktoś pomyśli o budowie drogi która będzie fukcjonalna nie teraz ale za 5-10 lat trzeba wybiegać w przyszłość ruch samochodów nie zelżeje a będzie coraz gorzej. nie trzeba daleko wybiegać jak nie dawno rozbudowano węzeł przy pętli świętokrzyskiej skręt w lewo nie można było tak odrazu ...? nie lepiej znowu zamknąć polowe jezdni zrobić jeszcze większe korki wydać kasę bo nikomu nie chciało się pomyśleć troszkę więcej niż przewiduje to ustawa masakra....

    • 1 0

  • Nowa Swiętokrzyska

    Najwyższy czas pomyśleć o Nowej Swiętokrzyskiej. Jazda w tamtym rejonie to dopiero tragedia, a będzie gorzej bo na potęgę powstają nowe bloki !!!!!!!

    • 1 1

  • Kaszubi utrudniają ruch

    Zamiast ruszać płynnie spod świateł grzebią w telefonach lub zlosliwie blokują ruszając na żółtym. Często też generują korki bo potrzebują przed sobą 30 m wolnego pasa ruchu gamonie.

    • 1 1

  • Nie bardzo rozumiem? (1)

    O ile dobrze pamiętam to ten drugi lewoskręt z Havla w Armii Krajowej jak na obrazku powyżej już jest dobudowany i działa świetnie. Zgadzam się, był i jest bardzo potrzebny - ale on już jest.
    Drugi prawoskręt wystarczy odpowiednio oznakować.
    Może mi ktoś wytłumaczyć o co chodzi z tym lewoskrętem?

    • 0 0

    • Ja tym bardziej nie rozumiem

      Za melon można wybudować dwa domy o pow. 150m2. Skąd takie koszty? Czy ktoś kontroluje i krytycznie ocenia kosztorysy przygotowane przez urzędników?

      • 0 1

  • Haha

    Niech gdańskie dzieci umierają haha

    • 0 0

  • Wiadukt

    A kiedy doczekamy się wiaduktu nad tym skrzyżowaniem?? Nasypy gotowe od lat

    • 3 0

  • Taki natężony ruch samochodowy

    jest na tych ulicach 4 godziny na dobę.I tylko dlatego,że ludziom nie chce się jeździć komunikacją miejską trzeba wydać milion złotych? I to nie pierwsze wywalone w błoto pieniądze z budżetu obywatelskiego.Jakby tak je policzyć to pewnie kilka tramwajów,lub autobusów można by za to kupić.

    • 1 1

  • Milion za kawalek asfaltu - no to juz przeginka, nawet jak na polskie Palermo. (1)

    • 3 0

    • jak za rydwan placi sie 150 tys to za asfalt miliony proste bo krowka 35zł

      • 1 0

  • I to ludzie

    musieli to przeglosować? Urząd wydaje spore pieniądze, na jakieś rydwany, śmieszne kozly, okrągłe stoły, dynie na ulicach i inne drogie d*perele, a nie pomyśli o tym, żeby ułatwić życie ludziom w tym mieście. To już dawno powinno być zrobione. Tak samo jak wiadukty.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane