- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (451 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (37 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (162 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (278 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Przetarg na nowe tramwaje
ZKM ogłosił przetarg na dostawę trzech nowych tramwajów dla Gdańska. Wszystko wskazuje na to, że kwalifikować będą się do niego tylko kanadyjski Bombardier i być może niemiecki Siemens.
Gdańsk nie miał dotychczas szczęścia do tramwajów niskopodłogowych. Najbardziej bezawaryjne są dwa wozy typu 114Na (jeżdżą na linii nr 12). To niskopodłogowce, ale konstrukcyjnie bliskie najczęściej spotykanym w Polsce pojazdom typu 105N (również w Gdańsku jest ich najwięcej). Znacznie nowocześniejsze citadisy sprawiają wiele kłopotów. Złe wyważenie wózków powoduje częste wykolejenia, a ostatnio "Gazeta" ujawniła problemy z elektroniką, z którą ZKM nie bardzo potrafi sobie poradzić.
Wszystko wskazuje na to, że najnowszy przetarg na trzy nowe tramwaje, który jest elementem Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej (w ramach którego powstanie też linia na Chełm) ma te problemy zakończyć. Specyfikacja wyraźnie narzuca długość pojazdu, która ma wynosić dokładnie 26 metrów (możliwe są 20-centymetrowe odchylenia). Jedynym pasującym do warunków tramwajem, który już z powodzeniem jeździ w kraju, jest kursujący po Krakowie model NGt6/2, produkowany przez kanadyjskiego Bombardiera.
Jego ewentualnym konkurentem może być konstrukcja niemieckiego Siemensa, czyli obecny w Poznaniu combino. Poznańska wersja jest dłuższa niż 26 metrów, ale jest to konstrukcja modułowa, a więc jej długość można łatwo zmienić. Najważniejsze, że według osób znających realia branży, oba tramwaje to sprawdzone pojazdy renomowanych producentów, które w eksploatacji nie sprawiają wielu problemów. Jakość będzie jednak kosztować. Na zakup trzech sztuk ZKM chce przeznaczyć około 22 milionów złotych. Otwarcie kopert z ofertami odbędzie się 27 marca.
Opinie (81) 5 zablokowanych
-
2006-02-14 14:27
a ile za te 22 miliony można by kupić tych niskopodłogowych najbardziej bezawaryjnych typu 114Na? sprawdziły się , po co to zmieniać? bo co w Poznaniu powiedzieli asom z Gdańska, bierzcie...lepszych nie robi nikt...
- 0 0
-
2006-02-14 14:29
przychylam się do wersji że przetarg ustawiany....na żywca. Jeżeli oczywiście wiemy wszystko o tej sprawie
- 0 0
-
2006-02-14 14:33
prawdopodobnie było tak że ktoś od Bombardiera podesłał asom Specyfikację Techniczną i po sprawie, pozmieniali trochę dla picu i tyle. Rozumiem że za cenę średnią 7 mln 300 tyś. za sztukę spodziewać się można sauny i barku w kabinie?
a tak na marginesie czy ktoś do dzisiaj beknął za zakup nowych awaryjnych tramwajów o których co jakiś czas tu się pisze?- 0 0
-
2006-02-14 14:34
sa też polskie
http://pl.wikipedia.org/wiki/PESA_(tramwaj) polski ale ta długość :]
- 0 0
-
2006-02-14 14:42
hym?
Kiedy wjadą na nasze torowiska ? fajnie ze sie wymienia tabor nareszcie
- 0 0
-
2006-02-14 14:55
Mieli kupic 28 autobusow !!!
Czy to juz nieaktualne ???
- 0 0
-
2006-02-14 15:08
milosnik Sopotu
to kolezanki z przedszkola czy agencji towarzyskiej?
- 0 0
-
2006-02-14 15:21
one będą krótsze
bo i Kowalski magisterki nie zrobił ciągle pijąc jak to mówią, a do tego Gdańsk musie wyróżniać i juz chyba ustalilismy ze zawsze na gorsze, takie to miasto i takie władze vide koszty iwykonanie schroniska dla psów, a jeszcze mi w uszach brzmi dumna wypowiedź Adamowicza i co i nic znowu chała i to chyba gorsze od korupcji to poporstu tez porzestepstwo czyli martnotrastwo naszych pieniędzy a Lewna zadowlony robi zaklady z redakrorem czy poiprawiac bedziemy za 3 czy 2 miliony. Ludzie kiedyś za coś takiego to nawet byl kryminal nie mowiąc o wywal;eniu z roboty.
- 0 0
-
2006-02-14 16:56
Extra
- 0 0
-
2006-02-14 17:05
tylko 3
ten zkm to nie przesadz powinni kupowac co roku po 10 a nie 3 raz na kilka lat
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.