• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przetarg na remont Starowiejskiej. Mniej aut i niewiele zieleni

Patryk Szczerba
4 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dodatkowe prace na Starowiejskiej za 600 tys. zł
  • Wizualizacja zmian planowanych na ul. Starowiejskiej.
  • Wizualizacja zmian planowanych na ul. Starowiejskiej.
  • Wizualizacja zmian planowanych na ul. Starowiejskiej.

Ruszyły poszukiwania wykonawcy przebudowy ulicy StarowiejskiejMapka i remontu ulicy AbrahamaMapka w Gdyni. Pojawią się tam siedziska i ogródki gastronomiczne. Zniknie część miejsc parkingowych. Środki na realizację w wysokości 5 mln zł w głównej mierze mają pochodzić z Polskiego Ładu.



Podobają ci się proponowane zmiany na Starowiejskiej?

W planach jest rewitalizacja przestrzeni, uporządkowanie parkowania, nasadzenia zieleni oraz nowe elementy małej architektury.

Najważniejsze zmiany na Starowiejskiej:

  • dwa wyniesione skrzyżowania - z ul. 3 MajaMapkaWładysława IVMapka,
  • prędkość do 30 km/h mają ograniczać ogródki gastronomiczne i siedziska,
  • ulicą nadal pojedziemy samochodem w jedną stronę, pasem o szerokości 4,1 metra,
  • ruch rowerowy będzie możliwy w obu kierunkach,
  • rowerzystów od kierowców oddzielą słupki,
  • miejsca postojowe mają wydzielać i ograniczać parklety,
  • na chodniku pojawią się betonowe płyty 20 x 20 cm,
  • oprócz skrzyżowań z 3 Maja i Władysława IV nie będzie przejść dla pieszych,
  • nowe oświetlenie umożliwiające m.in. montaż iluminacji świetlnych.

Wizualizacja zmian planowanych na ul. Starowiejskiej. Wizualizacja zmian planowanych na ul. Starowiejskiej.
Odcinek ulicy Starowiejskiej na wysokości pomnika Gdynian WysiedlonychMapka, od strony północnej zostanie włączony dla ruchu kołowego - z dostępem tylko dla pojazdów służb i mieszkańców.

Zmiany także na ul. Abrahama w Gdyni



Zmiany zajdą też na ul. Abrahama na tzw. odcinku kantorowymMapka. Zaplanowano tam zawężenie jezdni, wytyczając po jej wschodniej stronie miejsca do parkowania równoległego, kosztem dotychczasowej jezdni.

Co istotne, ani na Starowiejskiej, ani na Abrahama nie są planowane poważniejsze inwestycje w infrastrukturę podziemną. Dlaczego?

- Ze względu na historyczny charakter układu urbanistycznego elementy nie mogą naruszać istniejących nawierzchni jezdni i części ulicy, a zastosowane materiały będą nawiązywać do pomnika historii - Śródmieścia Gdyni - informują urzędnicy, wskazując na wytyczne konserwatora zabytków.

Władze Gdyni: będzie miejsce do złapania chwili wytchnienia



Władze Gdyni przekonują, że miejsce zyska na atrakcyjności.

- Bez wątpienia zależy nam na zachowaniu tradycji tej części Gdyni, jednak zastosowane w projekcie rozwiązania sprawią, iż będzie to miejsce atrakcyjne do złapania chwili wytchnienia na świeżym powietrzu czy odpoczynku przy kawie w działających tam punktach gastronomicznych - opowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Społecznicy: ulica nie będzie przyjazna pieszym



Wątpliwości co do sensu remontu ulicy w zaproponowanym kształcie mają społecznicy z Miasta Wspólnego. Warto wiedzieć, że ich aktywność w Gdyni rozpoczęła się od starań o zmiany właśnie na ul. Starowiejskiej.

- 7 lat zabiegów społeczników, rozmów, dyskusji, przeprowadzone z wielką pompą konsultacje przed ostatnimi wyborami, w końcu przyjęcie projektu w oparciu o te konsultacje. Dziś przygotowany projekt znacząco odstaje od tamtego. Na dobrą sprawę ogranicza się do remontu chodników i posadzenia trawników między drzewami. To podsumowuje zmiany, jakie nas czekają - wskazuje Łukasz Piesiewicz.
Podkreśla, że projekt nie spełnia podstawowego założenia, jakie zostało przyjęte w konsultacjach i zaakceptowane przez prezydenta Wojciecha Szczurka - czyli ulica przyjazna pieszym.

- Nie ma tu żadnych rozwiązań projektowych, które na to by wskazywały poza postawieniem znaków "strefa zamieszkania". Mizeria środków finansowych przeznaczonych na remont najstarszej ulicy w Gdyni, nieremontowanej od 1928 r., oznaczała, że projektanci mieli trudne zadanie przed sobą. I ponieśli porażkę - choć trudno ich winić, gdy realizowali wytyczne władz miasta - dodaje Piesiewicz.
  • Wizualizacja zmian planowanych na ul. Starowiejskiej.
  • Wizualizacja zmian planowanych na ul. Starowiejskiej.
  • Wizualizacja zmian planowanych na ul. Starowiejskiej.

Mniej miejsc parkingowych i mało zieleni



Jak wskazuje, remont może doprowadzić do konfliktów pieszych z kierowcami jeżdżącymi po Gdyni.

- Trudno będzie wytłumaczyć, po co likwidować miejsca postojowe, gdy nie tworzy się przyjaznej przestrzeni na ich miejsce, tylko zostawia zabetonowaną ulicę. Liczyliśmy, że skoro nie ma pieniędzy na nic, to przynajmniej uda się w projekcie zawrzeć jak najwięcej zieleni. W zamian mamy jakieś donice i trawniczki w każdym miejscu, nawet tam, gdzie naturalne byłoby postawienie stolików gastronomicznych - kończy.

Remont Starowiejskiej: prace potrwają blisko rok



Zainteresowani wykonawcy oferty mogą składać do końca marca.

Kryteria przetargowe:

  • cena oferty brutto - 60 proc.,
  • doświadczenie osoby wyznaczonej do realizacji zamówienia - 20 proc.,
  • okres wykonania - 10 proc.,
  • okres udzielonej gwarancji - 10 proc.

Prace mają potrwać nie dłużej niż 11 miesięcy, więc - jeśli wykonawca ostanie wybrany w kwietniu, to efekty zmian będzie można oglądać prawdopodobnie najwcześniej wiosną 2023 r.



Przebudowa Starowiejskiej zapowiadana od ponad dekady



Dodajmy, że o przebudowie Starowiejskiej mówi się od co najmniej 10 lat. Dwukrotnie rozpisywano konkurs na koncepcję przebudowy, ale bez powodzenia, realizując jedynie kosmetyczne zmiany. O remont ulicy z prawdziwego zdarzenia zaczęli starać się społecznicy. Promując radykalne zmiany w ruchu, weszli w konflikt z przeciwnikami ograniczeń. Przed wyborami samorządowymi w 2018 r. remont Starowiejskiej wrócił do dyskusji.

Później znowu został zapomniany aż do czasu ogłoszenia na początku 2020 r. projektu pod nazwą Klimatyczne Centrum, do którego włączono oczekiwaną modernizację ulicy Starowiejskiej. Kto jednak spodziewał się dużych zmian na najstarszej ulicy, ten mógł być już na starcie zawiedziony. Na początku wskazano bowiem, że na prace w całym centrum Gdyni do 2021 r. przeznaczono 18 mln zł.

Latem 2020 r. prace związane ze Starowiejską rozpoczęli projektanci z firmy Lider Rem Projekt z partnerem Urban Media. Po tym, jak złożyli jedyną ofertę w drugim powtórzonym przetargu, miasto zdecydowało się im zapłacić za prace 554 tys. zł.

Quiz Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca? Średni wynik 58%

Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca?

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (299) ponad 10 zablokowanych

  • Proponuję aby szczur (1)

    W ogóle zakazał jeżdżenia samochodami po Gdyni. Zrobił sobie prywatny folwark z własności wszystkich. A baranom się to podoba i jest ok.

    • 21 0

    • Gdynia to Białoruś

      • 3 0

  • A jaka ulica jest w Gdyni przyjazna pieszym?

    • 12 1

  • Kobitki w szpilkach się ucieszą.

    • 10 1

  • Wspaniały projekt

    "oprócz skrzyżowań z 3 Maja i Władysława IV nie będzie przejść dla pieszych," - te bezmózgi wiedzą, że oznacza to, że nie będę miał najmniejszego obowiązku ustąpić pieszemu na całej praktycznie długości ulicy. To będzie przyjazne że hej.

    • 10 0

  • Zlikwidowanie czesci miejsc parkingowych to bardzo zla perspektywa.

    Tym bardziej ze macie co raz wiecej samochodow na ulicach.

    • 15 0

  • Te wizualizacje to ktoś w 3d studio w latach 90 robił?

    • 13 0

  • Historyczny charakter tego miejsca nakazuje

    zerwanie chodnika wraz z brukiem i zostawienie go w postaci piaszczystego klepiska z kępami trawy pod witrynami sklepów. To byłaby najbardziej historyczna wizja ulicy Starowiejskiej. Władze miasta powinny przyznać się do braku chęci robienia czegokolwiek w tym miejscu. W takim razie lepiej zostawić ten projekt i 5 milionów złotych przeznaczyć na coś ważniejszego. A tak ładnie miało być...

    • 13 0

  • Taaak , marzeniem jest odpoczynek na lawkach kolo przejezdzajacych samochodow sluchajac ich halasu

    Akurat tam pojde , napewno....jest 100 innych miejsc , lepszych niz ta wizja odnawiania Trupa by zysk znow wrocil , zysk przejety przez Galerie.....ta ulica jest i bedzie martwa. Koniec.

    • 11 0

  • Jak trwoga to do polskiego ładu co panie Szczurek ?

    • 13 0

  • Liczcie. (2)

    Jak pieniądze mają pochodzić z tego kaczego bezładu to będzie tak wyglądało jak remont ulic Białej i Żółtej na Oksywiu czyli już chwalebnie czekamy na to 10 lat. I pewnie poczekamy bo prędzej Moskal przyjdzie jak remont będzie.

    • 7 4

    • Szczurek zniszczył Oksywie. (1)

      • 4 0

      • A czego on nie zniszczył?

        • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane