- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (50 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (281 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (172 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Przetarg na remont Starowiejskiej. Mniej aut i niewiele zieleni
Ruszyły poszukiwania wykonawcy przebudowy ulicy Starowiejskiej i remontu ulicy Abrahama
w Gdyni. Pojawią się tam siedziska i ogródki gastronomiczne. Zniknie część miejsc parkingowych. Środki na realizację w wysokości 5 mln zł w głównej mierze mają pochodzić z Polskiego Ładu.
Najważniejsze zmiany na Starowiejskiej:
- dwa wyniesione skrzyżowania - z ul. 3 Maja
i Władysława IV
,
- prędkość do 30 km/h mają ograniczać ogródki gastronomiczne i siedziska,
- ulicą nadal pojedziemy samochodem w jedną stronę, pasem o szerokości 4,1 metra,
- ruch rowerowy będzie możliwy w obu kierunkach,
- rowerzystów od kierowców oddzielą słupki,
- miejsca postojowe mają wydzielać i ograniczać parklety,
- na chodniku pojawią się betonowe płyty 20 x 20 cm,
- oprócz skrzyżowań z 3 Maja i Władysława IV nie będzie przejść dla pieszych,
- nowe oświetlenie umożliwiające m.in. montaż iluminacji świetlnych.
Odcinek ulicy Starowiejskiej na wysokości pomnika Gdynian Wysiedlonych
Zmiany także na ul. Abrahama w Gdyni
Zmiany zajdą też na ul. Abrahama na tzw. odcinku kantorowym
Co istotne, ani na Starowiejskiej, ani na Abrahama nie są planowane poważniejsze inwestycje w infrastrukturę podziemną. Dlaczego?
- Ze względu na historyczny charakter układu urbanistycznego elementy nie mogą naruszać istniejących nawierzchni jezdni i części ulicy, a zastosowane materiały będą nawiązywać do pomnika historii - Śródmieścia Gdyni - informują urzędnicy, wskazując na wytyczne konserwatora zabytków.
Władze Gdyni: będzie miejsce do złapania chwili wytchnienia
Władze Gdyni przekonują, że miejsce zyska na atrakcyjności.
- Bez wątpienia zależy nam na zachowaniu tradycji tej części Gdyni, jednak zastosowane w projekcie rozwiązania sprawią, iż będzie to miejsce atrakcyjne do złapania chwili wytchnienia na świeżym powietrzu czy odpoczynku przy kawie w działających tam punktach gastronomicznych - opowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Społecznicy: ulica nie będzie przyjazna pieszym
Wątpliwości co do sensu remontu ulicy w zaproponowanym kształcie mają społecznicy z Miasta Wspólnego. Warto wiedzieć, że ich aktywność w Gdyni rozpoczęła się od starań o zmiany właśnie na ul. Starowiejskiej.
- 7 lat zabiegów społeczników, rozmów, dyskusji, przeprowadzone z wielką pompą konsultacje przed ostatnimi wyborami, w końcu przyjęcie projektu w oparciu o te konsultacje. Dziś przygotowany projekt znacząco odstaje od tamtego. Na dobrą sprawę ogranicza się do remontu chodników i posadzenia trawników między drzewami. To podsumowuje zmiany, jakie nas czekają - wskazuje Łukasz Piesiewicz.
Podkreśla, że projekt nie spełnia podstawowego założenia, jakie zostało przyjęte w konsultacjach i zaakceptowane przez prezydenta Wojciecha Szczurka - czyli ulica przyjazna pieszym.
- Nie ma tu żadnych rozwiązań projektowych, które na to by wskazywały poza postawieniem znaków "strefa zamieszkania". Mizeria środków finansowych przeznaczonych na remont najstarszej ulicy w Gdyni, nieremontowanej od 1928 r., oznaczała, że projektanci mieli trudne zadanie przed sobą. I ponieśli porażkę - choć trudno ich winić, gdy realizowali wytyczne władz miasta - dodaje Piesiewicz.
Mniej miejsc parkingowych i mało zieleni
Jak wskazuje, remont może doprowadzić do konfliktów pieszych z kierowcami jeżdżącymi po Gdyni.
- Trudno będzie wytłumaczyć, po co likwidować miejsca postojowe, gdy nie tworzy się przyjaznej przestrzeni na ich miejsce, tylko zostawia zabetonowaną ulicę. Liczyliśmy, że skoro nie ma pieniędzy na nic, to przynajmniej uda się w projekcie zawrzeć jak najwięcej zieleni. W zamian mamy jakieś donice i trawniczki w każdym miejscu, nawet tam, gdzie naturalne byłoby postawienie stolików gastronomicznych - kończy.
Remont Starowiejskiej: prace potrwają blisko rok
Zainteresowani wykonawcy oferty mogą składać do końca marca.
Kryteria przetargowe:
- cena oferty brutto - 60 proc.,
- doświadczenie osoby wyznaczonej do realizacji zamówienia - 20 proc.,
- okres wykonania - 10 proc.,
- okres udzielonej gwarancji - 10 proc.
Prace mają potrwać nie dłużej niż 11 miesięcy, więc - jeśli wykonawca ostanie wybrany w kwietniu, to efekty zmian będzie można oglądać prawdopodobnie najwcześniej wiosną 2023 r.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Mieszkania Gdynia-Śródmieście. Sprawdź oferty z rynku pierwotnego i wtórnego
Przebudowa Starowiejskiej zapowiadana od ponad dekady
Dodajmy, że o przebudowie Starowiejskiej mówi się od co najmniej 10 lat. Dwukrotnie rozpisywano konkurs na koncepcję przebudowy, ale bez powodzenia, realizując jedynie kosmetyczne zmiany. O remont ulicy z prawdziwego zdarzenia zaczęli starać się społecznicy. Promując radykalne zmiany w ruchu, weszli w konflikt z przeciwnikami ograniczeń. Przed wyborami samorządowymi w 2018 r. remont Starowiejskiej wrócił do dyskusji.
Później znowu został zapomniany aż do czasu ogłoszenia na początku 2020 r. projektu pod nazwą Klimatyczne Centrum, do którego włączono oczekiwaną modernizację ulicy Starowiejskiej. Kto jednak spodziewał się dużych zmian na najstarszej ulicy, ten mógł być już na starcie zawiedziony. Na początku wskazano bowiem, że na prace w całym centrum Gdyni do 2021 r. przeznaczono 18 mln zł.
Latem 2020 r. prace związane ze Starowiejską rozpoczęli projektanci z firmy Lider Rem Projekt z partnerem Urban Media. Po tym, jak złożyli jedyną ofertę w drugim powtórzonym przetargu, miasto zdecydowało się im zapłacić za prace 554 tys. zł.
![Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca?](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/69/2746/405x405/2746917__kr.webp)
Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca?
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (299) ponad 10 zablokowanych
-
2022-03-04 09:51
kolejna ulica wyłaczona z ruchu
zero parkingów, miejsc postojowych, beton. Jak trurysci mają odwiedzać miasto, gdzie parkowac co zwiedzać. Gdynia umiera
- 34 0
-
2022-03-04 09:52
Czy w Gdyni jest tylko Śródmieście, są ulice, które były prowizorką na czas budowy i od ponad 30 lat nic się nie zmieniło, poza większymi dziurami
- 15 0
-
2022-03-04 09:53
Naprawią chodniki, wjazdy, dodadzą troszkę trawników, donic, a kocie łby zostaną... (1)
Niewiele zrobią za te 5 milionów, a dodatkowo inflacja i spirala podwyżek działa ciągle. Większości jezdni nawet nie ruszą, jazda rowerem nadal będzie terapią wstrząsową.
Tylko ponoć ruch tranzytowy odetną, bo kawałek będzie w drugą stronę prowadził niż teraz.- 14 0
-
2022-03-04 10:04
bo to tylko działania pozorne
- 3 0
-
2022-03-04 09:55
jak już widzę na wizualizacjach
trójkątne ławki to już wiadomo o co chodzi zamiast ławki z cenników za 800 zł będą ławki po 8000 zł lub lepiej itd.
- 26 0
-
2022-03-04 09:56
Kiedyś już w tym stylu
przebudowano dziedziniec przed Politechniką Gdańską. Ówczesny Pan Rektor był fanem kamiennych płyt, kamiennych ławeczek i cieknących fontann. Latem mamy więc lokalną Dolinę Śmierci, a zimą mini-lodowiec. Co trzeba mieć w głowie aby coś takiego zaprojektować a potem realizować? Może ktoś mi podpowie?
- 26 0
-
2022-03-04 09:58
Kompromitacja oficera rowerowego za bruk na drodze rowerowej!! A tam nie powinno być ani jednego miejsca do parkowania!! (2)
- 13 14
-
2022-03-04 14:21
Trzeba tego oficera
- 3 0
-
2022-03-04 14:22
zdregradować
- 2 0
-
2022-03-04 09:59
na wizualizacjach wygląda to na biedę totalną (1)
O jaki historyczny charakter ulicy chodzi? Sypiącą się infrastrukturę pod ziemią? Nieprzyjazny nikomu bruk (będzie chociaż zeszlifowany na płasko?)
- 19 0
-
2022-03-04 10:03
własnie
- 1 1
-
2022-03-04 10:00
szału nie ma
- 11 0
-
2022-03-04 10:02
Znów Piesiewicze itp w akcji.
- 22 0
-
2022-03-04 10:06
Na każdym zdjęciu rowerzysta. Tak chciałby Piesiewicz aby to wygladalo.
Niestety rzeczywistość jest okrutna. Ludzie przemieszczaja się samochodami. Nigdy nie widziałem rowerzysty, który jechał Starowiejską pod prąd po tej namalowanej drodze dla rowerów. Po prostu jest ona tam zbyteczna.
- 31 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.