• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przetarg na zakup 10 pociągów SKM pod lupą NIK

Maciej Korolczuk
7 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (201)
Zdaniem posłów Konfederacji brak nowych pociągów SKM to efekt politycznego podziału między zarządzanym przez PO Samorządem Województwa Pomorskiego a SKM, należącą do państwowej spółki PKP. Zdaniem posłów Konfederacji brak nowych pociągów SKM to efekt politycznego podziału między zarządzanym przez PO Samorządem Województwa Pomorskiego a SKM, należącą do państwowej spółki PKP.

Posłowie Konfederacji zapowiedzieli, że nieudany przetarg na zakup 10 nowych pociągów SKM zostanie poddany kontroli przez Najwyższą Izbę Kontroli. Zdaniem Krzysztofa Bosaka przyczyną nieudanego przetargu jest "polityczna wojenka między PO a PiS", a na poniedziałkowej konferencji prasowej w Gdańsku zadeklarował, że może podjąć się roli mediatora między władzami województwa pomorskiego a spółką SKM.



Odpowiedzialność za stan taboru i jakość transportu kolejowego w największym stopniu ponosi:

Przypomnijmy. W ubiegłym tygodniu spółka SKM unieważniła przetarg na zakup 10 nowych pociągów (na postępowanie nie odpowiedziała żadna firma). Oferentów mógł wystraszyć wyśrubowany termin realizacji zadania - koniec 2023 roku. To oznacza niemal na pewno utratę dofinansowania na ten projekt, chociaż SKM zamierza jeszcze negocjować w tej sprawie.

W poniedziałek w sprawie nieudanego przetargu na zakup taboru konferencję zorganizowali w Gdańsku posłowie Konfederacji.

- Dofinansowanie na wymianę taboru SKM zostało przyznane w 2016 roku, a pierwszy przetarg został rozpisany dopiero sześć lat później. Dziś nie mówimy już o potencjalnym zagrożeniu utraty dofinansowania, ale o pewnej utracie tej kwoty, która sięga 160 mln zł - mówi Michał Urbaniak, poseł Konfederacji. - SKM Trójmiasto, mimo że jest w grupie PKP, a więc grupie kapitałowej skarbu państwa dysponuje najstarszym, często 50-letnim niezmodernizowanym taborem w Polsce. Świadczenie usługi tym wyeksploatowanym taborem można porównać do podróży ikarusami w latach 80. i nie przystaje do wymogów i realiów XXI wieku.
Posłowie Konfederacji zadeklarowali w poniedziałek w Gdańsku, że są gotowi podjąć się roli mediatora między zwaśnionymi stronami. Posłowie Konfederacji zadeklarowali w poniedziałek w Gdańsku, że są gotowi podjąć się roli mediatora między zwaśnionymi stronami.
Zdaniem posłów Konfederacji przyczyną takiego stanu rzeczy są polityczne przepychanki między organizatorem transportu kolejowego w województwie, a więc Samorządem Województwa Pomorskiego (rządzonym przez Platformę Obywatelską) a przewoźnikiem, a więc należącą do PKP spółką SKM. Jak podkreśla Urbaniak, cierpią na tym głównie pasażerowie, skazani na podróżowanie awaryjnym i przestarzałym taborem.

- Domagamy się wyciągnięcia konsekwencji wśród zarządu SKM Trójmiasto oraz Zarządu Województwa Pomorskiego, łącznie z marszałkiem Leszkiem Bonną za zaistniałą sytuację, w której ciągłe podwyżki cen biletów oraz opóźnienia składów są na porządku dziennym, a archaiczny tabor stanowi podstawę floty pociągów. Należy podjąć decyzję o natychmiastowej inwestycji ze środków własnych PKP SKM Trójmiasto i natychmiastowego rozpisania nowego przetargu z terminem realizacji, który nie jest oderwany od rzeczywistości - tłumaczy poseł Konfederacji.

Wniosek o kontrolę NIK



Podobnego zdania jest poseł Krzysztof Bosak, który do Trójmiasta przyjechał przy okazji wizyt w innych miastach na Pomorzu. Jak mówi, ideowy spór PO z PiS od lat niszczy Polskę zarówno pod względem gospodarczym, jak i mentalnym.

- Jako posłowie Konfederacji jesteśmy gotowi do dialogu i jeśli będzie trzeba możemy podjąć się roli mediatora obu zwaśnionych stron - deklaruje Bosak.
Na deklaracjach ma się jednak nie skończyć. Jak zapowiedział poseł Urbaniak w trybie interpelacji poselskiej jeszcze w tym tygodniu złoży zapytania do Marszałka Województwa Pomorskiego i zarządu spółki SKM.

O nieudolnym przeprowadzeniu przetargu zostanie powiadomiona także Najwyższa Izba Kontroli, która na wniosek partii Bosaka ma przeprowadzić szczegółową kontrolę.

Miejsca

Opinie (201) 6 zablokowanych

  • W latach 90 jeździłem SKM ale wtedy nie pracowałem i nie miałem auta

    Widocznie dalej mamy dużo uczniów bez prawka i kasy

    • 2 3

  • Zakup kolejek , a w jakiej skali? HO , TT , N, ?

    Na SKM jezdzą pociągi ( elektryczne zespoły trakcyjne) kolejki są dla dzieci.

    • 7 0

  • To musi byc jakas wielka sprawa

    To nasze skm..

    • 1 0

  • winny urzad marszalkowski i ten kto tym zarządza (9)

    od zawsze urząd marszałkowski blokował przetargi skm aby objąć władze nad skm cel prosty w ten sposób zapewnia sobie stołki jako prezesi członkowie zarządu aby kasę brać ,,A sam jedyną firma która tutaj coś robi i zarabia

    • 43 14

    • Cuduwnie jest obecnie.

      Przez lata był dwu osobowy zarzad SKM, a w 2022r dodano jeszcze jednego czlonka zarządu. Czy piszesz o tym.

      • 5 6

    • Objąć władzę nad SKM? (5)

      A może chodzi o uczciwe traktowanie? Czemu samorząd który ma ledwie 10 proc. akcji ma fundować tabor bogatej spółce-córce PKP?

      • 5 6

      • nie ma 10% a 40 (2)

        I nie ma fundować taboru a zakupić go na potrzeby mieszkańców i wynająć załogi do jego prowadzenia.

        No cóż, za dużego wyboru w pozyskaniu źródeł takich zasobów nie ma...
        Czesi cenią swoje koleje i ludzi...
        A nasi ludzie "budowali" koleje na Ukrainie...

        • 5 5

        • (1)

          10%. 40% chciało objąć ale SKM powiedziało f... off

          • 2 1

          • 10% ma województwo

            pozostałe procenty mają miasta. Jak marszałek chce mieć 40% a dokładniej 44, to niech z kapeluszem pójdzie do kolegów samorządowców.

            • 0 0

      • Samorząd może sam kupić tabor (1)

        I wydzierżawić do SKM. Tak jak to zrobił z 10 Impulsami, które co do sztuki przekazał Polregio.

        • 1 0

        • I jest zapowiedź że zamierza to zrobić.

          Ale nie o ty jest tutaj mowa, tylko o nieudolności pkp skm

          • 0 1

    • marszałek woj. pomorskiego czyli Drelich? (1)

      Ten sam, który po armagedonie w Suszku wstrzymywał wysłanie pomocy "bo to grabienie liści"?

      • 1 1

      • mylisz marszałka

        z wojewodą...

        • 0 0

  • czemu wszystkie pociagi zakupione z naszych podatkow dostala nie rentowna firma Polregio (1)

    A powinno być po równo A wszystkie pociągi kupione przez urząd z naszych podatkow dostal Polregio kiedyś Przewozy regionalne , gdyby urzad Marszałek im.nie dał oni by nie istnieli już na rynku bo od nich nie wymaga się nowych składów skoro dostali je za darmo

    • 8 2

    • Mijasz sie z rzeczywistoscia

      Obecnie skm użytkuje 10 pojazdów z wojewodztwa, a zmodernizowane składy skm są rozliczane w ramach umowy z marszalkiem

      • 0 2

  • (1)

    6 lat nic nie robić, pół roku przed odebraniem dofinansowania nie mieć rozstrzygniętego przetargu. Dobra zmiana jak widać...
    Inwestycję na SKM to co najwyżej modernizacja przystanków, mozolna. Mniejsze spółki kolei aglomeracyjnej mają najnowsze pociągi, a nie mają tak dużych potoków pasażerskich i takiej rentowności jak trójmiejska SKM... Kaska leci do skarbu państwa i tam "zostaje". A samo SKM nie ma kasy na modernizację floty, która ma już 30 lat opóźnienia z modernizacją...

    • 1 4

    • Marszałek blokuje zakupy

      To i pociągów nie ma.

      • 1 2

  • Konfederacja rwie do koryta ,bo oni jeszcze nie kradli (1)

    • 6 4

    • No tak. Źle że się chcą przyjrzeć tej sprawie...gdzie oczywiste jest to, że się coś złego stało.

      Przecinek stawiamy przed spacją.

      • 4 1

  • A ciekawe..

    A ciekawe czy ktoś sprawdzi też brak przetargu na księgarnię na Długiej w miejscu po centrum rosyjskim.. Księgarnia wrocławska w Gdańsku wybrana bez przetargu? Naprawdę?

    • 1 1

  • złodziej będzie sprawdzał złodzieja (1)

    • 6 0

    • to znaczy że zna się na rzeczy

      i będzie chciał wykończyć konkurencję...

      To może być korzystne.

      • 0 0

  • Marszalek czyli zarzadca niechce dostosowac pociagow pkm do samolotow a co dopiero zakup nowego taboru buahaaa haaa he ehyyy (3)

    Zenada!!!i patologia!!!

    • 6 2

    • Wieli ekspert (2)

      Pociagi są do przewozów nasowych a nie dla kółku osób chcących dojechać do lotniska ba godz 5. Takie potoki przewożą w krajach zachodnich autobusami.

      • 1 3

      • Ty id...o po godz 23 przylatuje chyba z 20 samolotow a pociagi jezdza do 22.30.gdzie tu logika??? (1)

        • 0 0

        • N3 starcza. Nawet z naddatkiem

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane