• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przystanki PKM w Gdyni będą później

Michał Brancewicz
16 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Tak ma wyglądać przystanek PKM Gdynia Stadion
  • W Karwinach oprócz przystanku PKM powstanie także węzeł przesiadkowy z parkingami oraz nowy układ drogowy.
  • Powstanie łukowego przystanku PKM wymagać będzie stworzenia splotu torowego (nie ma go na wizualizacji), czyli tor w torze składający się w sumie z czterech szyn. Dzięki temu rozwiązaniu ponadgabarytowe ładunki z portu będą mogły przejechać tamtędy w bezpiecznej odległości, a pociągi pasażerskie zatrzymają się blisko krawędzi peronu.

Plan wybudowania w tym roku przystanków PKM na Karwinach zobacz na mapie Gdyni oraz przy Gdyńskim Centrum Sportu zobacz na mapie Gdyni to już przeszłość. Mogą one powstać najwcześniej w marcu 2017, ale i ten termin stoi pod dużym znakiem zapytania.



Pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zaczęły kursować do Gdyni dopiero od połowy grudnia zeszłego roku (linia PKM funkcjonuje od 1 września 2015 r.). Kursy odbywają się po należącej do PKP PLK linii 201, która przeszła gruntową modernizację.

Niska frekwencja w Gdyni

Brak nowych przystanków na gdyńskim odcinku sprawia, że pojazdy PKM zatrzymują się jedynie na tymczasowym peronie w Wielkim Kacku zobacz na mapie Gdyni oraz w Gdyni Głównej zobacz na mapie Gdyni. A to przekłada się na frekwencję w pociągach. Od 13 grudnia, kiedy Gdynia weszła do rozkładu, do końca tego miesiąca z przystanku w Kacku skorzystało zaledwie 900 pasażerów, natomiast w Gdyni Głównej wsiadło bądź wysiadło 3,9 tys. podróżnych korzystających z PKM.

Dla porównania najbardziej obleganymi przystankami w Gdańsku były: Wrzeszcz (27,3 tys. osób), Port lotniczy (14 tys.) i Strzyża (10 tys.). Te dane dotyczą całego grudnia (statystyk za styczeń jeszcze nie ma).

Miejsce lokalizacji gdyńskich przystanków PKM wzdłuż linii 201. Miejsce lokalizacji gdyńskich przystanków PKM wzdłuż linii 201.
Wydawało się, że wszystko zmierza ku dobremu, gdy pod koniec zeszłego roku władze spółki PKM ogłosiły zapowiadany od dawna przetarg na projekt i budowę przystanków PKM Karwiny i Stadion. Postępowanie jest prowadzone dwuetapowo. Firmy chcące zrealizować tę inwestycję miały pierwotnie zgłaszać się do 1 lutego, a po weryfikacji przez zamawiającego złożyć swoje oferty. Jednak termin dopuszczenia do udziału w postępowaniu został wydłużony do połowy lutego, a potem jeszcze o miesiąc - aż do 14 marca.

Ostateczny termin - jesień 2017

- Musieliśmy to zrobić ze względu na dużą liczbę pytań od potencjalnych oferentów. Mimo tych przesunięć, planujemy wybrać wykonawcę, podpisać z nim umowę i rozpocząć realizację w pierwszym półroczu - zapowiada Tomasz Konopacki, rzecznik spółki PKM i dodaje. - To niestety oznacza, że nie uda się zrealizować inwestycji do końca tego roku.
Co więcej, w przetargu ostateczny termin realizacji został wyznaczony na 30 października 2017 roku. Czy faktycznie nowe przystanki będą gotowe dopiero jesienią przyszłego roku?

- Chcemy, żeby stało się to możliwie jak najszybciej, dlatego jednym z kryteriów oceny jest zadeklarowany przez wykonawcę termin realizacji - deklaruje Konopacki.
Według szacunków budowa samych przystanków może pochłonąć nawet 33 mln zł (4,5 mln zł dołoży Gdynia). Oczywiście ostateczne kwoty poznamy po rozstrzygnięciu przetargu.

Jaki jest zatem realny termin powstania nowych przystanków?

- Może to być marzec 2017 r., ale pod warunkiem zamknięcia linii 201 na czas prac - przyznaje Ryszard Świlski, członek zarządu województwa pomorskiego, odpowiedzialny za cały projekt PKM. - Jestem zwolennikiem takiego rozwiązania, ale musi się na nie zgodzić zarządca, czyli PLK.
PLK nie zamierza się dołożyć

Jest jednak mało prawdopodobne, że kolejarze przystaną na takie rozwiązanie. Tym bardziej, że przewoźnicy planują uruchamiać nowe połączenia kolejowe na trasie między Gdynią a Kościerzyną po linii 201.

Powstanie nowych przystanków wiązać się będzie także z przebudową torów. Na wysokości PKM Karwiny powstanie m.in. splot torowy, czyli niejako tor w torze, składający się w sumie z czterech szyn. Dzięki temu ponadgabarytowe ładunki z portu będą mogły przejechać tamtędy w bezpiecznej odległości, za to pociągi pasażerskie zatrzymają się blisko krawędzi peronu.

Wartość tych prac oszacowano na ok. 7,5 mln zł. I tutaj pojawia się problem. Według PKM tę część inwestycji ma sfinansować PLK. Taka miała być umowa pomiędzy poprzednimi władzami PLK a władzami samorządu. Od niedawna PLK ma jednak nowy zarząd.

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. obecnie nie planują finansowania prac związanych z zaprojektowaniem i budową nowych przystanków Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion, w tym również niezbędnej do tego celu przebudowy układu torowego. Nie mamy w tym zakresie zawartych porozumień z PKM - informuje Ewa Symonowicz-Ginter z zespołu prasowego spółki.
W dalszych planach jest także budowa przystanku PKM Wzgórze św. Maksymiliana zobacz na mapie Gdyni przy Centrum Riviera. Jednak jego realizacja może odsunąć się w czasie ze względu na koszty. Początkowo mowa była o kwocie 3-4 mln zł. Jednak powstanie przystanku wymaga poważnych zmian w układzie torowym, co może zwiększyć koszty nawet do 30 mln zł.

Miejsca

Opinie (168) 5 zablokowanych

  • (4)

    Nie zamykac linii na czas budowy!!! Pociagami jezdzi coraz wiecej ludzi, pomimo, ze rozklad jazdy jest beznadziejny!!
    Prosze tez o wiecej kursow do Wielkiego Kacka.

    Jak widac PIS doszlo do wladzy w PLK i wszystko blokuje. Czyli jak zwykle "dobra, zmiana".

    Kolesiostwo wymienilo sie na inne kolesiostwo. Jeszcze gorsze niz bylo, jeszcze se nie zarobilo, nie nakradlo. Teraz maja swoje 5 minut i beda rozwalac wszystko bez opamietania.

    • 17 3

    • zwłaszcza w Urzędzie Marszałkowskim PiS doszedł do władzy (3)

      Zastanów się czasem, zanim coś chlapniesz...
      PKM i SKM to dziecko lokalnych samorządowców, którzy zapowiadali jak to wspaniale rozwiąże ona wiele komunikacyjnych bolączek w Trójmieście.
      Po roku okazało się, że mamy wyremontowaną dwutorową linię, nowy tabor, a nie możemy dopasować stacji do tego gdzie mieszkają ludzie w Gdyni..

      • 6 1

      • (2)

        To chyba jednak ty nie wiesz co piszesz...

        • 0 3

        • on wie bardzo dobrze

          i przynajmniej orientuje się, kto rządzi w samorządach i kto odpowiada za ten burdel z wybudowaniem kolei, do ktorej nie ma przystanków.

          • 5 0

        • a to coś przeoczyłem

          czyżby PiS dokonał nowych wyborów w Samorządzie Wojewódzkim, czy stary POprostu mści sie na Gdyni odkładając nawet te 5 % z PKM na świętej nigdy ?

          • 2 0

  • trolle jak zwykle nadaja - miasto nie ma nic wspólnego z przystankami (3)

    co do całej PKM to niestety ale organizacja budowy jak z Burundi

    nawet jesli powstana te 2 przystanki, to nie spodziewajcie się nagle wiuelkiego ruchu - bo wystarczy spojrzeć ile przystanków i CO obsługuje PKM w Gdansku

    • 8 2

    • (1)

      to prawda. Miasto Gdynia robi wiele, żeby nie mieć nic wspólnego z przystankami kolejowymi w mieście

      • 4 2

      • wiesz mały cwaniaczku - jesli masz swoja działkę, to ktoś ma ci tam wybudować dom?

        o ile wiem to akurat coś robią, bo usiłują naciskać i współpracować

        • 0 0

    • bardzo dobre podsumowanie

      i jakie budujące ? A nie chcieli słuchać Gdyni, tylko wybiórczo potraktowali jej inicjatywę PO to aby się nachapać :(

      • 2 0

  • Na Wielkim Kacku wsiada coraz wiecej pasazerow. Prosze sprawdzic frekwencje w lutym.

    A nie w grudniu, i to akurat w okresie ferii zimowych.
    Poza tym jakie jest dojscie do tego przystanku? Droga ze sredniowiecza, bez oswietlenia i w blocie. Obecnie zreszta jezdzi tam coraz wiecej ludzi, bo jest dluzej jasno w dzien. Wczesniej wiekszosc ludzi zwyczajnie bala sie tam isc, bo w grudniu o 16 tej jest juz zupelnie ciemno a nie ma tam zadnej lampy.

    Na dodatek pociag jezdzi baaaaaardzo rzadko. Powinien minimum co 20 min. A czasem sa przestoje ponadgodzinne.

    • 24 0

  • Gdynia Stadion - czemu tak daleko? (2)

    Dlaczego przystanek Gdynia Stadion planuje się tak daleko od Redłowa SKM?
    Przecież ta linia mogłaby być wykorzystywana dla osób przesiadających się z SKM, w celu dotarcia do lotniska, jednak tak znaczna odległość między nimi skutecznie utrudnia taką formę komunikacji. Może wydaję się to małym problemem, ale w skali całej komunikacji owocuje to tym, że nikt na komunikacje przesiąść się z samochodu nie chcę, bo strata czasu na każdym etapie jest znaczna.

    • 12 1

    • Tam jest bardzo duzo firm w poblizu i ta lokalizacja jest pod nich. Ul. Luzycka....

      • 5 0

    • Od Gdyni Stadion do planowanego przystanku przy Rivierze jest bardzo blisko, zdecydowanie lepiej by było przy SKM w Redłowie, ludzie z Redłowa, Witomina i Małego Kacka mogli by korzystać

      • 4 0

  • Gdynia Stadion??? (3)

    Na cholerę stawiać tam przystanek? Dla kogo??? Dla biznesmenów z biurowców, którzy i tak przyjadą autami czy dla kiboli, którzy w niedzielne dni demolować będą nowe składy?
    Czyż nie lepiej zbudować przystanek przy centrum Riviera???

    • 13 4

    • (2)

      Co do stadionu racja. Ale z ta Riviera to przesadziles. Nie; nie lepiej, bo przystanek 'Gdynia Glowna' jest nieprzyzwoicie blisko. Mam szczera nadzieje ze to sie oakze nieoplacalne.

      • 1 2

      • (1)

        Stacja (nie przystanek) Gdynia Główna jest też niesamowicie blisko przystanku Wzg. Św. Maksymiliana. Mniej więcej tak samo nieprzyzwoicie blisko, jak ew. przystanek przy Rivierze. Może zlikwidować?

        • 2 0

        • Wlasnie stad moj komentarz: dwie STACJE sa niepotrzebne; SKM chyba jednak wystarczy? Jest prawie pod sama Riviera.

          • 0 0

  • Brawo Samorządowcy !!!

    Jeździ za mało ludzi, dlatego nie wybudujemy nowych stacji, bo jeździ za mało ludzi..
    POrażająca logika..

    Inna sprawa, że obydwa nowe przystanki w Gdyni (Stadion i Riviera) są bez sensu.
    Tak naprawdę należy wybudować stację Mały Kack w najkrótszej odległości od dzielnicy Witomino, tak by zachęcić ludzi do jeżdżenia do Centrum koleją. Tyle, że to w ogóle przerasta ptasie móźdźki naszych zarządców kolejowych...

    • 11 1

  • Porownanie ilosci pasazerow jest zupelnie bez sensu.
    Prosze zrobic zestawienie teraz, po 2 miesiacach.

    I jeszcze wziac po uwage rozklad jazdy.
    Z Gdyni pociag czasem jezdzi raz na 1,5 godziny a nie co 15 minut jak z Wrzeszcza.
    Wiec prosze zrobic porownanie proporcjonalne do mozliwosci.

    Bo czestotliwosc kursow ma dla pasazerow bardzo duze znaczenie.

    • 8 0

  • Po co więcej przystanków??? (3)

    Teraz kolej kursuje sprawnie przez całe 3-miasto i zatrzymuje sie w kluczowych miejscach. Jak będzie za przeproszeniem nasr*ne tyle przystanków co w wypadku SKM to się już mija z ideą 'szybkiego' PKM . Czy na prawdę od Gdyni Głównej jest aż tak daleko do Wzgórza że potrzebny jest tam dodatkowy postój PKM??

    • 1 8

    • PO co Gdańszczanko-Gdynianko w Gdyni PKM (1)

      w końcu możesz sobie przejść z Gdańska Osowej gdzie chcesz a najlepiej do Gdańska Głównego, Śródmieścia itd.

      • 4 1

      • Nie wszytskie drogi musza prowadzic do Gdanska Glownego, Kariwn czy innych tam. Kropka.

        • 0 3

    • Bo ludzie sa leniwi

      Musi byc przystanek dla 'galerianek' z Riviery ;) no i dla tych 'fit' osob co tam na silownie chodza; toc nie beda tam szli z gdyni glownej.

      • 3 0

  • strach (1)

    bo się ludzie boją chodzić na stację Wielki Kack po zmierzchu. Nic nie widać. Ciemno jak w d...

    • 16 0

    • Modernizacja

      Zatem to jest kwestia odpowiedniej infrastruktury w tym miejscu, a nie wybudowania piętnastu nowych przystanków, żeby finalnie z Gdańska do Gdyni się jechało ponad godzinę. Do prawdy sama radość dla kogoś kto podróżuje przez całe Trójmiasto...

      • 3 4

  • A kiedy stacja Gdynia Fikakowo tak obiecywana??? (6)

    • 10 7

    • (5)

      Ta, moze ze 3 stacje obok siebie: Maly Kack, Sredni Kack, Wielki Kack i wszytskie w odleglosci 200 metrow od siebie. A wszystko dla leni ktorym sie nie chce autobusem do Glownej zjechac, skad wszedzie dotra. Litosci.

      • 6 4

      • "Autobusem do Głównej" wydłuża czas podróży nawet o 100%

        Wiem, wiem, zawsze można wstać do roboty o 4:30, jak ma się bardzo dobre połączenie.

        • 5 1

      • (2)

        Autobus do glownej jedzie z Karwin 26min. Pociag tylko kilka minut...

        • 7 0

        • Ale jest gro osob ktore jedzie przez cale trojmiasto i jak sie nabuduje mini przystankow co kilkaset metrow po tych mikro osiedlach to cala podroz sie wydluzy wiekszosci pasazerom.

          • 0 0

        • PKM dla calego 3-miasta jest

          To raczej apeluj do wladz Gdyni o rozwiazanie problemu z autobusem. Bo jak PKM ma sie zatrzymywac co 1 minute po tych wszystkich Kackach, fikakowach i innych to bedzie dramat. Dlaczego obnizac jakosc (=wydluzac czas) podrozy wieszkosci ludzi z calego Trijmiasta tylko po to aby garstka osob z w/w osedli moglo w 3 min do centrum Gdyni dotrzec? Zamysl PKM byl taki zeby przez cale Trojmiasto mozna sprawnie przejechac, a nie tylko w obrebie Gdyni. Czasem proponuje poza swoje podworko wyjrzec.

          • 1 3

      • Sprytnie został wymazany z planów...
        A wystarczyło by zrobić jakieś ludzkie dojście do przystanku Wielki Kack.
        Skorzystałem parę razy z PKM, fajnie się jedzie.
        Ale częstotliwość kursowania do Gdyni.... żenująca.
        Jakis czas temu był artykuł o elektryfikacji lini. Gratuluje wyczucia czasu,
        cala linia była modernizowana przez parę miesięcy, koparki i tony kurzu w okolicy.
        Teraz może zamkną ja jeszcze raz bo się obudzili ze fajnie by jednak mieć pociągi elektryczne i jeszcze potrzeba toru w torze.
        Ciekawy jaki geniusz wymyślił tak działający system, chciałbym mu uścisnąć dłoń.
        Wystarczyło zrobić wpięcie PKM do torów SKM, tak żeby zrobić duza petle.
        Zelektryfikować linie i puscic SKM w kolko, w jedna i druga strone. Do tego sensowne przystanki i zaloze sie ze prawie kazdy by kozystal.

        • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane