• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przyszła kryska na reklamy. Uchwała ma je ucywilizować

Krzysztof Koprowski
18 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Nowe zapisy powinny uwolnić wiele budynków od roli wieszaka na reklamy. Tak mógłby wyglądać Dom Rzemiosła we Wrzeszczu, gdyby zdjęto z niego banery i ujednolicono szyldy sklepów. Nowe zapisy powinny uwolnić wiele budynków od roli wieszaka na reklamy. Tak mógłby wyglądać Dom Rzemiosła we Wrzeszczu, gdyby zdjęto z niego banery i ujednolicono szyldy sklepów.

Lokalizacja, wielkość i forma reklam na terenie całego miasta zostanie uregulowana uchwałą gdańskich radnych prawdopodobnie w sierpniu. Jednocześnie pojawią się zapisy dotyczące grodzenia osiedli, choć w przeciwieństwie do reklam, ich egzekwowanie będzie znacznie trudniejsze.



Czy przeszkadzają ci reklamy w polskich miastach?

Przypomnijmy, że uchwała rady miasta będzie opierała się o zapisy tzw. ustawy krajobrazowej przegłosowanej przez Sejm poprzedniej kadencji. Reguluje ona nie tylko zasady umieszczania reklam, ale też wprowadza opłaty za ich umieszczanie. Ma to pozwolić na ograniczenie ich obecności w przestrzeni publicznej i jednocześnie zmobilizować samorządy do walki z ich nadmiarem.

Zgodnie z ustawą, opłata za reklamę będzie mogła wynieść do 2,50 zł dziennie za nośnik oraz 20 gr za m kw. jej powierzchni. Złamanie zasad wieszania reklam będzie słono kosztowało - nawet 40-krotność każdej opłaty za jeden dzień łamania prawa, liczony od momentu wszczęcia postępowania.

- Praktycznie w pierwszym możliwym terminie po wejściu w życie ustawy, Rada Miasta Gdańska przystąpiła [uchwała przyjęta 24 września ub. r. - dop. red.] do przygotowania projektu uchwały w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta ds. polityki komunalnej. - Od 21 października pracuje zespół konsultacyjny, który przygotował rekomendacje dla tej uchwały.
Tworzący go specjaliści zostali delegowani z Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej, organizacji branżowej Pracodawców Pomorza, Akademii Sztuk Pięknych, Wydziału Architektury PG, Instytutu Metropolitalnego, Biura Rozwoju Gdańska, Wydziału Urbanistyki i Architektury Zabytków UMG, Zarządu Dróg i Zieleni oraz Miejskiego i Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Nadmiar różnych nośników reklamy sprawia, że przestają pełnić one swoją funkcję, a jednocześnie prowadzą do pogorszenia estetyki przestrzeni publicznej. Nadmiar różnych nośników reklamy sprawia, że przestają pełnić one swoją funkcję, a jednocześnie prowadzą do pogorszenia estetyki przestrzeni publicznej.
Projekt uchwały zakłada podział miasta na strefy z różnymi stopniami obostrzeń wobec reklam, przy czym największe ograniczenia zostaną wprowadzone na terenach zabudowy historycznej.

Reklamy mają zniknąć ze wszystkich budynków zabytkowych na terenie całego miasta, a na pozostałych pojawiać się jedynie na ścianach bez okien (o ile nie zasłonią oryginalnej grafiki czy wzoru na elewacji).

Zmniejszone zostaną maksymalne rozmiary reklam. Ideą jest by swoją formą (lokalizacją, wielkość itp.) były dostosowane do pieszych, a nie do kierowców.

Reklamy na rusztowaniach budowlanych będą mogły wisieć maksymalnie 12 miesięcy, w dodatku ograniczona zostanie ich wielkość.

Uporządkowany ma być też sposób lokalizowania szyldów (w myśl ustawy: tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe informujące o działalności prowadzonej na danej nieruchomości), których wywieszenie nie będzie jednak płatne.

Zapisy dotyczące reklam i szyldów przed wprowadzeniem na sesję (przypuszczalnie w sierpniu br.), zostaną poddane konsultacjom społecznym. Działa już w internecie ankieta, w której można się wypowiedzieć na wszystkie poruszone wyżej tematy. Będzie dostępna do 30 maja.

W czerwcu zaplanowano spotkania dla mieszkańców, rad dzielnic oraz przedsiębiorców. Wstęp po wcześniejszej bezpłatnej rejestracji internetowej. Prowadzeniem spotkań zajmie się Stowarzyszenie Traffic Design, które zaangażowane było m.in. w poprawę estetyczną szyldów sklepów w Gdyni.

Uchwała rady miasta będzie regulowała także możliwości grodzenia budynków. Uchwała rady miasta będzie regulowała także możliwości grodzenia budynków.
Niezależnie od tych działań, dotyczących wyłącznie reklam, miasto będzie chciało w ustawie krajobrazowej wprowadzić także zapisy dotyczące grodzenia budynków i osiedli.

- Chcemy ograniczyć grodzenie wielkich osiedli i zespołów mieszkaniowych, co prowadzi często do likwidacji lokalnych szlaków dla pieszych. Z drugiej strony będziemy chcieli dopuścić stawianie płotów wokół domów jednorodzinnych czy niewielkich budynków wielorodzinnych. Wkrótce przedstawimy zapisy projektu uchwały w tym zakresie - zapowiada Michał Szymański, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku ds. przestrzeni publicznej.
Wyegzekwowanie tych zapisów może być jednak trudniejsze, gdyż w ustawie krajobrazowej nie przewidziano nowych narzędzi prawnych (poza kierowaniem spraw do całkowicie niewydolnego nadzoru budowlanego), a na dodatek inną ustawą zwolniono budowę ogrodzeń (do 2,20 m wysokości) z potrzeby uzyskiwania jakiejkolwiek zgody ze strony odpowiednich organów administracji.

Czytaj też: Płoty w mieście: cieszą jednych, utrudniają życie innym oraz Gdańsk promuje budowę ogrodzeń

Po wejściu w życie uchwały rady miasta, będzie obowiązywał co najmniej 12-miesięczny okres, w którym należy dostosować swoją nieruchomość do nowych zapisów. Po tym czasie będzie możliwe nakładanie kar przez miasto.

Opinie (124) 1 zablokowana

  • gdzie popatrzeć to widać normalnie polski time skwer. (3)

    • 6 1

    • time skwer? (2)

      a gdzie to jest?

      • 1 2

      • ---> szydera (1)

        jeśli nie znasz tego słowa, obrazkowo tobie nie jestem w stanie wytłumaczyć.

        • 1 1

        • szydera

          to chyba nie jest slowo

          • 0 2

  • Nareszcie

    W końcu zaczyna coś dziać się w tej sprawie. Miasto jest zaśmiecone... reklamy są ba każdym kroku w olbrzymich ilościach!

    • 8 1

  • Skoro jest już projekt uchwały

    to po co cyrk z ankietą i "konsultacjami" ? Jak zawsze - niezależnie od wyniku konsultacji - władze robią swoje...

    • 6 1

  • Kiedy weźmiecie się za lichwę oblepiającą przystanki i płoty ulotkami??!!
    Na ulotkach są numery telefonów,czasami nawet adresy lichwiarzy; zatem jaki problem ustalić i wlepić 5000 zł za niszczenie mienia publicznego i po kłopocie.
    Inna sprawa, co trzeba mieć w głowie aby brać pożyczkę w szemranej lichwie na 500%??!!

    • 9 0

  • Piękne te wizualizacje bez reklam... (3)

    Teraz prosiłbym o podobną dla Times Square albo Picadilly Circus:
    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c0/1_times_square_night_2013.jpg
    Pokażmy zachodnim imperialistom, że szara ściana to szczyt postępu a nie tam jakieś reklamy pogarszające "estetykę przestrzeni publicznej".
    Tak jak ktoś napisał: komuno wróć...

    • 1 7

    • Jeszcze jedno (1)

      Wyobraźcie sobie, że otwieracie zakład/sklep/usługi przeznaczone dla 'targetu' który nie korzysta z internetu. Jak wówczas rozkręcić działalność i poinformować klientów o swoim istnieniu?

      Chyba nikogo to nie obchodzi.

      • 1 6

      • urzedasy to wprowadzaja

        Ktore nigdy wlasnej dzialalnosci nie mialy....

        • 3 4

    • te szare sciany

      Sa okropne.
      Budynki w GD to tez raczej architektura barakowa ... nic pieknego

      • 1 3

  • reklama

    Tak, Tak niech zostanie, na pewno przyda się przy kolejnych wyborach, aby się wywiesili Ci co głosowania za wprowadzeniem ustawy...
    W jakim kraju my żyjemy....

    • 1 1

  • najsmieszniejsze

    Jest to, ze te zakazy wprowadza PO ktore w tv krzyczy jak "zagrozona jest demokracja"...he he

    • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane