- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (169 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Przywrócą blask Wielkiej Alei Lipowej
Nasadzenia zieleni wzdłuż szpalerów drzew, uzupełnienie ubytków w szpalerach lipami czy zwężenie szerokości - a nie liczby - pasów jezdni. Władze Gdańska przedstawiły w piątek koncepcję rewitalizacji Wielkiej Alei Lipowej, czyli zabytkowej arterii wzdłuż al. Zwycięstwa. Jeszcze w tym roku zostanie ogłoszony przetarg na projekt budowlany, zaś pełna realizacja projektu nastąpi w ciągu najbliższych kilku lat.
Powstała w latach 1768-1770, na miejscu istniejącej od wieków drogi z Gdańska do Oliwy. Jej inicjatorem był burmistrz Gdańska Daniel Gralath, który także wyłożył pieniądze na sfinansowanie inwestycji.
Daniel Gralath: podpalił elektrycznością spirytus, zostawił Gdańskowi najpiękniejszą aleję
Jak już wielokrotnie informowaliśmy na przestrzeni ostatnich lat, obecny stan alei pozostawia wiele do życzenia. Upływ czasu sprawił, że część drzew nie przetrwała do czasów współczesnych, a stan niektórych istniejących pozostawia wiele do życzenia. Jak wykazały badania, niebagatelny wpływ na to ma wysoki poziom zasolenia gleby, której źródłem jest sypana zimą na drogi sól.
Specjaliści analizowali projekt zmian
Ponadto, na przestrzeni ponad dwóch stuleci, aleja przekształciła się w ruchliwą ulicę o jednym z największych natężeń ruchu w całym Trójmieście. Z tego powodu aleja już dawno przestała pełnić funkcję rekreacyjną, czyli miejsca spacerów.
Aby przeciwdziałać tym negatywnym zjawiskom i przywrócić alei dawny blask, władze Gdańska powołały Radę Wielkiej Alei Lipowej. Jak sama nazwa wskazuje, to zespół złożony z przedstawicieli magistratu i specjalistów, których wiedza była przydatna przy tworzeniu planu ratowania zabytku. Wśród nich znaleźli się m.in. Katarzyna Rozmarynowska, architekt i autor monografii opisującej dzieje procesu budowy gdańskiej zieleni publicznej, Igor Strzok, wojewódzki konserwator zabytków, Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania, Janusz Witkowicz, kierownik działu zieleni GZDiZ.
Przetarg na projekt budowlany
Po zakończeniu serii posiedzeń, w piątkowe przedpołudnie zaprezentowano mediom efekty spotkań rady. Jest nim projekt rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej, a pierwszy krok na drodze do jego realizacji ma nastąpić jeszcze w tym roku. W najbliższych miesiącach zostanie bowiem ogłoszony przetarg na wykonanie projektu budowlanego.
- Ostatnie posiedzenie przesądziło o dalszych krokach, jakie będziemy podejmować w celu rewaloryzacji alei. Głównym przedmiotem tego posiedzenia był projekt koncepcyjny, który został opracowany. Zdeterminuje on w jakim kierunku będziemy szli z wielką aleją. Projekt został oparty na badaniach środowiskowych, w tym na inwentaryzacji drzewostanu, badaniach archeologicznych, opinii konserwatorskiej, a także badaniach natężenia ruchu samochodowego. Sporządzony projekt koncepcyjny jest podstawą ogłoszenia przetargu na projekt budowlany przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. Ważnym elementem jest przywrócenie alei jej historycznej funkcji społecznej. Dawniej była miejscem spacerów i spotkań mieszkańców Gdańska i chcemy, by znów zaczęła pełnić tę rolę - mówi Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Co się zmieni na Alei Lipowej?
Koncepcja obejmuje teren wzdłuż al. Zwycięstwa na odcinku pomiędzy rondem Ofiar Katynia a Operą Bałtycką. Jej najważniejsze założenia to:
- wypełnienie miejsc po obumarłych drzewach nowymi lipami,
- wprowadzenie ruchu pieszego między szpalerami lip,
- poprawa warunków środowiskowych, m.in. poprzez nasadzenia zieleni wzdłuż drzew, m.in. żywopłotów,
- zwężenie szerokości pasów jezdni al. Zwycięstwa,
- wytyczenie ścieżki spacerowej na odcinku od Opery Bałtyckiej do ul. Traugutta i w rejonie pomnika Gralatha od ul. Smoluchowskiego do ul. Skłodowskiej-Curie.
Zwężenie pasów, a nie zmniejszenie ich liczby
Nie ma co ukrywać, że ostatnia z wymienionych kwestii wzbudzi zapewne największe zainteresowanie wśród czytelników. W związku z tym, podkreślenia wymaga fakt, że chodzi o zmianę szerokości pasów jezdni, a nie zredukowanie ich liczby. Innymi słowy, wzdłuż al. Zwycięstwa nadal będą dostępne dla kierowców po trzy pasy ruchu w każdym kierunku.
Celem jest - jak tłumaczą specjaliści - "zwiększenie powierzchni biologicznie czynnej dostępnej dla rosnących tam drzew". Pasy ruchu zostaną zawężone z 3,5 do 3 m szerokości. Pozwoli to na zwiększenie wspomnianej powierzchni dla drzew. Dziś odległość między drzewami a krawędzią jezdni to 1-1,5 m. Po zmianach będzie to 2,5-3 m.
Nie będzie masowej wycinki drzew
Podczas konferencji zapewniono, że rewitalizacja alei nie spowoduje masowej wycinki rosnących wzdłuż alei lip. Wręcz przeciwnie, nakazano zachowanie możliwie maksymalnej liczby lip. Na długości całej alei trzeba będzie wyciąć tylko kilkanaście drzew, które - jak wynika z badań dendrologów - uległy obumarciu.
- W projekcie koncepcyjnym rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej mowa jest m.in. o nasadzeniach, które uzupełnią istniejący drzewostan. Gatunkiem, który będzie wykorzystywany do tego celu, będzie lipa z odmiany "Pallida". Z jednej strony jest to gatunek zgodny z historycznym składem WAL, czyli lipami holenderskimi. Z drugiej, jego zaletą jest odporność na trudne warunki bytowe, przede wszystkim na problemy z dostępem do wody - tłumaczył Witkowicz.
Na chwilę obecną nie sposób oszacować całkowitego kosztu realizacji projektu, gdyż jego realizacja zajmie kilka lat. Magistrat zapewnia jednak, że już dokonano zabezpieczenia cząstkowych kwot. W planie na 2022 r. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni na działania związane z pracami w Wielkiej Alei Lipowej przewidział 4,5 mln zł, w planach na rok 2023 r. ponad 5 mln.
Opinie wybrane
-
2021-10-22 16:07
Bez sensu. Nie mam jak dojechac do ergo areny (18)
Wtnijcie te kikuty i zróbcie po 4 pasy w każdą stronę. Tak robili w LA, Denver, Miami i innych miastach w USA i teraz to są super miasta do życia w przeciwieństwie do NYC gdzie nie da się żyć z autem po prostu przez jakieś dziwne pomysły
- 63 299
-
2021-10-23 13:35
drzewa nie tylko tam gdzie drogi ale przede wszystkim tam gdzie budynki
Gościu jest prowokatorem a wy tępe głowy się na to łapiecie. Miasta które podał jako przykłady łącznie z NYC to są przykłady jak nie budować miast. Przykłady jak zbyt duże zagęszczenie ludności prowadzi do obniżenia jakości życia. Nie miałbym nic przeciwko zawężaniu pasów alei ale jednocześnie należy zmniejszyć liczbę ludności aglomeracji Gdańskiej, i sadzić drzewa nie tylko w miejsce asfaltu ale także a może przede wszystkim sadzić drzewa w miejscu gdzie dziś stoją budynki
- 2 1
-
2021-10-23 09:03
Nie wiem co jeszcze robisz w Gdańsku??? Wypad do USA jak tam tak dobrze!!!!!!!!!
- 4 0
-
2021-10-23 08:41
mniej aut w mieście!
- 1 2
-
2021-10-22 19:26
(3)
NYC to właśnie idealnie rozwiązało. LA myślało, że im więcej dróg tym lepiej. No cóż, nie zadziałało. Łatwiej jest się dostać z punktu A do B w Nowym Jorku niż w Los Angeles. A szczególnie bez samochodu.
- 8 2
-
2021-10-22 19:34
Czyli komunizm. Zmuszanie do jazdy z innymi ludźmi jakimis pociagami (2)
Ja chce jezdzic autem. Po to je kupiłem zeby nim jezdzic.
- 6 10
-
2021-10-23 08:45
(1)
Ja chcę chodzić po mieście i nie wdychać spalin i nie przeciskać się między samochodami
- 4 3
-
2021-10-23 12:27
A przejeżdżający koło ciebie rowerzyści ci nie przeszkadzają?
- 1 0
-
2021-10-22 19:22
Ty nigdy nie byłeś w żadnym z tych miast (1)
W LA, żeby przejechać z jednego końca na drugi, potrzeba 2,5h, w godzinach szczytu wszystkie pasy (4-5) są zawalone samochodami, gigantyczne korki
- 15 1
-
2021-10-22 21:08
hmm to generalnie nie jest tak zle :) 2.5h to prawie jak u Nas hehe
- 3 0
-
2021-10-22 18:10
Kup mieszkanie obok, bedziesz mogl tam dojsc w kilka minut.
- 2 1
-
2021-10-22 17:38
(1)
U nas w nju jorku panie to.. A tak serio to USA ma inny styl planowania niż Europa, poniekąd ponieważ jest nowym krajem
- 3 1
-
2021-10-22 18:06
Nowy Jork nie znam ale znam Chicago i jest to najlepiej połączone miasto świata a po nim długo nic i zero echa ale morderst jest tyle co w całej Europie i bida bida bida.
- 3 3
-
2021-10-22 17:25
mamy zrobic zrzutke na bilet do nju jorku dla cb czy o co ci chodzi ? (2)
- 15 2
-
2021-10-22 17:49
(1)
Trzeba koniecznie jak Niemcy zapchać aleje klockami urzędów, ubezpieczeń kantorów niewiadomomoocochodzi i hurtowni
- 3 2
-
2021-10-22 19:40
Trzeba sadzić drzewa i tyle.
- 6 1
-
2021-10-22 16:10
na hajłeju na charleju (2)
- 26 2
-
2021-10-22 16:15
(1)
bez tranwaju
- 5 5
-
2021-10-22 18:04
Z dortmundu
- 0 1
-
2021-10-23 19:56
Klasyka, za ileś tam lat na tej trasie zostanie 1 pas ruchu dla aut z ograniczeniem do 30 km/h
i reszta to scieżki rowerowe i chodniki ( ktorymi nikt nie bedzie chodził). Powiedzą, że tak trzeba, bo taki trend na zachodzie. Sciema zawsze gładko im przechodzi przez gardło.
- 1 0
-
2021-10-22 17:13
Temat zastępczy dla zdewastowanej palmy. Przeżyła okupację , komunistów a Olcia i jej ekipa w kilkanaście mcy wykończyła. (6)
Wy już lepiej niczego nie dotykajcie. Gdańsk ruiną stoi :(
Zawsze byłem dumny że mieszkam w Gdańsku, ale jak zobaczyłem inne miasta np Białystok i jego parki to widać , jak wygląda piękne zadbane miasto.- 202 106
-
2021-10-23 11:24
Palma była martwa od lat, tylko nikt nie chciał tego przyznać.
- 1 3
-
2021-10-22 21:15
Ługin nie wymyślaj (1)
- 6 5
-
2021-10-22 23:20
o tej porze to on dwa litry piwa wyżłopał
- 3 4
-
2021-10-22 17:33
To Olcia i jej ekipa rozpoczęła i prowadziła tę inwestycje? (2)
Przejęła to w spadku wraz z problemami. Więc nie zaklamuj faktów.
- 24 21
-
2021-10-22 17:35
Aleksandra była wiceprezydentką, tak jak Grzelek też wice (prezydentką) (1)
zresztą cała ekipa po jednych pieniądzach, jedna mafia.
Bartosiewicz to skąd tam się wziął i ile "nadzorował" palmę? Aż zdechła i odesłało się go na odcinek emerytalny- 32 10
-
2021-10-22 17:37
Fakt, inwestycje podlegały pod panią wice.
A swoją drogą dziwne dlaczego to się tak ślimaczyło...
- 19 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.