• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przywrócą obcięte połączenia komunikacji publicznej

Michał Sielski
21 grudnia 2023, godz. 15:30 
Opinie (252)
Przywrócone mają zostać zarówno zlikwidowane linie zwykłe, jak i sezonowe. Przywrócone mają zostać zarówno zlikwidowane linie zwykłe, jak i sezonowe.

3,5 miesiąca przed wyborami samorządowymi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek zapowiedział, że po feriach przywrócone zostaną wszystkie linie autobusowe i trolejbusowe, które na początku tego roku zostały zlikwidowane.



Co najbardziej zachęci cię do jazdy komunikacją publiczną?

Przypomnijmy: już w 2022 roku dwa razy zmieniano rozkład jazdy gdyńskiej komunikacji publicznej. Po raz pierwszy w lutym, gdy wpływ na cięcia miał mieć wciąż korononawirus, a drugi raz przed wakacjami. Wtedy ograniczono wieczorne połączenia w weekendy, tłumacząc to rosnącymi cenami paliw.

Jeszcze dalej władze Gdyni posunęły się na początku tego roku, gdy całkowicie zlikwidowano 11 linii autobusowych i trolejbusowych mimo protestów mieszkańców Gdyni. Nie pomogły głosy, że to szykowanie sobie następnego problemu kosztów i oczekiwań - związanych z przesiadką na samochód kolejnych pasażerów i rosnącymi oczekiwaniami co do szerszych dróg, mniejszych korków i większej liczby miejsc parkingowych, najlepiej oczywiście darmowych.

Nowy rozkład ZKM Gdynia. Zmiany tras i cięcia kursów, niektóre linie znikną Nowy rozkład ZKM Gdynia. Zmiany tras i cięcia kursów, niektóre linie znikną

Gdynia samochodami stoi



Efekt? W Gdyni jest obecnie zarejestrowanych 700 samochodów na 1 tys. mieszkańców. To jeden z najwyższych wyników w Polsce. W ostatnich latach ich liczba rośnie regularnie. W 2021 roku były 622 auta na 1 tys. mieszkańców.

Większość samochodów ma co najmniej kilkanaście lat. 41 proc. ma ponad 20 lat. Krótko mówiąc: to stare, często psujące się auta, a i tak wybierane są one zamiast reklamowanych jako nowe, wygodne, klimatyzowane autobusy i trolejbusy. Dlaczego?



- Bo z wielu, zwłaszcza oddalonych od centrum dzielnic, i tak dojedzie się nimi szybciej. Nie trzeba czekać pół godziny na autobus albo stać w drzwiach zapchanego trolejbusu. Lepiej wydać parę tysięcy na auto i mieć więcej czasu oraz komfortu - przekonuje pan Marek, czytelnik Trojmiasto.pl mieszkający na Kaczych Bukach.
Według badań średnia prędkość jazdy samochodem po centrum Gdyni to 28 km/h. To prędkość, którą bez większego problemu da się osiągnąć na rowerze, nie mówiąc nawet o elektrycznych. Mimo tego komunikacja dla wielu nie jest konkurencyjna dla dojazdów samochodem. Ale to ma się zmienić.

Przywracamy połączenia, dodamy kolejne



- W budżecie znalazły się środki na przywrócenie wszystkich zlikwidowanych w 2023 roku połączeń komunikacji publicznej, a nawet dodanie nowego połączenia - zapowiedział prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.

Rozkład jazdy ZKM Gdynia



Skąd nagle znalazły się na to pieniądze, skoro cały czas powtarzany jest przekaz, że finanse miasta są w ruinie przez Polski Ład i inne zmiany wprowadzone przez rządy Prawa i Sprawiedliwości?

- Od 2019 roku mieszkańcy Gdyni stracili przez to w sumie 750 mln zł, ale budżet na 2024 rok napawa optymizmem. W I kwartale zmniejszymy zadłużenie o 50 mln zł, co wpłynie na obniżenie kosztów obsługi długu w kolejnych latach [Gdynia zbliżyła się już do 1 mld zł zadłużenia - przyp. red.] - tłumaczy Wojciech Szczurek.
Zmiany mają wejść w życie po feriach zimowych, czyli w pierwszej połowie lutego 2024 roku.

Opozycja: destrukcja komunikacji publicznej trwa od 20 lat



Łukasz Piesiewicz, przedstawiciel wspólnego frontu, który w najbliższych wyborach będzie chciał odsunąć Samorządność Wojciecha Szczurka od władzy, zwraca uwagę, że decyzję prezydenta można rozpatrywać jako próbę realizacji żartu o wprowadzaniu kozy do małego mieszkania, by po jej wyprowadzeniu domownicy uznali, że jest w nim znacznie więcej miejsca. Dodaje też, że destrukcja komunikacji publicznej trwa już od 20 lat.

- Mimo że nie sposób przyklasnąć każdemu dodatkowemu groszowi z budżetu na komunikację zbiorową, to prawda jest taka, że prezydent na co dzień aktywnie przekonuje do rezygnacji z komunikacji zbiorowej i powiększania korków. Choćby poprzez ogłoszenia w autobusach o tym, że w mieście jest coraz więcej miejsc postojowych - zauważa Łukasz Piesiewicz z Koalicji Ruchów Miejskich i PO. - Ten sam prezydent prowadzi destrukcyjną politykę wobec komunikacji zbiorowej co najmniej od 2004 roku, gdy doszło w Gdyni do pierwszych dużych cięć. Przypomnę, że według badań ZKM, w 1998 roku w którym Wojciech Szczurek obejmował prezydenturę, ponad 60 proc. gdynian wybierało komunikację zbiorową w swoich codziennych podróżach. Dziś - nieco ponad 40 proc.. Te brakujące 20 proc., to powód obecnych problemów, na które narzekają kierowcy - korków, braku miejsc postojowych. Gdyńskiej komunikacji potrzebne są pieniądze, ale przede wszystkim wizja zmian, integracja z SKM, docelowa sieć buspasów, tani i powszechny bilet miesięczny. Dodatkowe pieniądze na ZKM to jedynie przedwyborczy gest, który nic nie zmienia w ogólnym podejściu władz Gdyni do komunikacji zbiorowej - dodaje.

Miejsca

Opinie (252) 8 zablokowanych

  • Zgadzam się z Panem Piesiewiczem

    SWS rozmontował transport zbiorowy na przestrzeni lat. Kiedyś chluba Gdyni, dzisiaj system, taki sam jak wszystkie, a nawet gorszy - Gdańsk ma wspólny bilet, otwiera nowe trasy, buduje połączenia kolejowego. My to w Gdyni się cieszymy, jak Szczurek wznowi połączenia, które zniknęły w zeszłym roku. Pamiętajmy, że oberwała też częstotliwość kursowania, o tym jednak ani słowa... Manipulacje okropne!

    • 2 0

  • Żegnaj Szczurek, żegnaj Łucyk - pożegnaliśmy PIS, pożegnamy i Was (1)

    Miasto wymiera, umiera, pustoszeje a oni po 20 latach rządów nie mają pomysłów na nic albo tak destrukcyjne jak budowa węzła Karwiny za 100mln, której nie było. Węzła jak nie było tak nie ma, a korki jak podczas remontu. Asfalt jak szachownica co 100metrów stary i nowy na zmianę. Fuszerka na maksa. Do wymiany.

    • 4 0

    • Na kogo wtedy głosować jeśli nie na Samorządność

      • 0 1

  • Magia wyborów :)

    • 0 0

  • W Gdyni brakuje prezydenta z mózgiem!

    Obecny sprawia wrażenie, jakby miał już tylko trociny i siano w głowie...

    • 1 0

  • Wybory idą w 2024...macie kiełbasę a o reszcie zapomnijcie...

    Dziura w drodze...

    • 1 0

  • Przywrócenie zlikwidowanych linii i zwiększenie oferty komunikacji

    zbiorowej to jedyna, sensowna droga do redukcji nadmiernego ruchu prywatnego transportu samochodowego i, tym samym, istotnego ograniczenia wszelkich, związanych z nadmiernym użytkowaniem prywatnych samochodów, negatywnych zjawisk w tym, przede wszystkim, emisji spalin. Trudno tu przytaczać dokładne dane statystyczne ale w ogromnej większości jeden samochód osobowy z reguły wiezie jedynego pasażera - jego kierowcę. Przyjmując średnie napełnienie autobusu 50 pasażerów i moc silnika 300 kW na jednego pasażera przypada 6 kW mocy silnika podczas gdy, skromnie licząc, w samochodzie jest to min. 50 kW to jest ok. 8 - 9 razy więcej co oznacza również, w takim samym zakresie, wzrost ilości spalin, hałasu i korków.
    Jednym słowem, stworzenie konkurencyjnej oferty przez komunikację zbiorową to optymalne wyjście, szkoda że podjęte zaledwie kilka miesięcy przed wyborami, co może sugerować przyczynę takiego kroku. Logiczne sugestia, choć tylko subiektywna jest taka, - podziękować prezydentowi Szczurkowi za dotychczasową, wyczerpującą pracę i, jednak, odnowić i odmłodzić zarząd miasta. Racjonalnie, bez nienawiści, na drodze zgodnej z regułami demokracji.

    • 0 0

  • Szczurka należy odsunąć od władzy

    A Wyszomirskiego z ZKMu.
    Ten drugi przyczynił się do grupowych odejść kierowców z komunikacji.
    Efekt? Nie ma pieniędzy, nie ma kierowców, nie ma dobrej komunikacji zbiorowej. Są natomiast cięcia kursów i linii

    • 2 1

  • Trojlebus 32

    Zamiana autobusu 170 na trolejbus 32 to porażka, większy tłok szczególnie w godzinach szczytu .Po dojechaniu do Obłuże starsi ludzie stoją bo wszystkie miejsca siedzące zajęte. Brawo władze Gdyni ,wszystko zmieniane z pozycji biurka .

    • 2 1

  • UM Gdynia kłamie w sprawie liczby aut

    Aut w Gdyni jest DUZO mniej niz podaja zaklamane statystyki um gdynia. Oni po prostu licza stare auta, ktore od dawna sa zezlomowane

    • 0 1

  • Linie

    Brakuje linni 27 w niedzielę i święta oraz ma powrócić linia W mogła by jeździć ul Chylońską domagają się mieszkańcy od lat

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane