- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (50 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (172 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Przywrócą obcięte połączenia komunikacji publicznej
3,5 miesiąca przed wyborami samorządowymi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek zapowiedział, że po feriach przywrócone zostaną wszystkie linie autobusowe i trolejbusowe, które na początku tego roku zostały zlikwidowane.
Jeszcze dalej władze Gdyni posunęły się na początku tego roku, gdy całkowicie zlikwidowano 11 linii autobusowych i trolejbusowych mimo protestów mieszkańców Gdyni. Nie pomogły głosy, że to szykowanie sobie następnego problemu kosztów i oczekiwań - związanych z przesiadką na samochód kolejnych pasażerów i rosnącymi oczekiwaniami co do szerszych dróg, mniejszych korków i większej liczby miejsc parkingowych, najlepiej oczywiście darmowych.
![Nowy rozkład ZKM Gdynia. Zmiany tras i cięcia kursów, niektóre linie znikną](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3355/150x100/3355212__kr.webp)
Gdynia samochodami stoi
Efekt? W Gdyni jest obecnie zarejestrowanych 700 samochodów na 1 tys. mieszkańców. To jeden z najwyższych wyników w Polsce. W ostatnich latach ich liczba rośnie regularnie. W 2021 roku były 622 auta na 1 tys. mieszkańców.
Większość samochodów ma co najmniej kilkanaście lat. 41 proc. ma ponad 20 lat. Krótko mówiąc: to stare, często psujące się auta, a i tak wybierane są one zamiast reklamowanych jako nowe, wygodne, klimatyzowane autobusy i trolejbusy. Dlaczego?
- Bo z wielu, zwłaszcza oddalonych od centrum dzielnic, i tak dojedzie się nimi szybciej. Nie trzeba czekać pół godziny na autobus albo stać w drzwiach zapchanego trolejbusu. Lepiej wydać parę tysięcy na auto i mieć więcej czasu oraz komfortu - przekonuje pan Marek, czytelnik Trojmiasto.pl mieszkający na Kaczych Bukach.
Według badań średnia prędkość jazdy samochodem po centrum Gdyni to 28 km/h. To prędkość, którą bez większego problemu da się osiągnąć na rowerze, nie mówiąc nawet o elektrycznych. Mimo tego komunikacja dla wielu nie jest konkurencyjna dla dojazdów samochodem. Ale to ma się zmienić.
Przywracamy połączenia, dodamy kolejne
- W budżecie znalazły się środki na przywrócenie wszystkich zlikwidowanych w 2023 roku połączeń komunikacji publicznej, a nawet dodanie nowego połączenia - zapowiedział prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.
Rozkład jazdy ZKM Gdynia
Skąd nagle znalazły się na to pieniądze, skoro cały czas powtarzany jest przekaz, że finanse miasta są w ruinie przez Polski Ład i inne zmiany wprowadzone przez rządy Prawa i Sprawiedliwości?
- Od 2019 roku mieszkańcy Gdyni stracili przez to w sumie 750 mln zł, ale budżet na 2024 rok napawa optymizmem. W I kwartale zmniejszymy zadłużenie o 50 mln zł, co wpłynie na obniżenie kosztów obsługi długu w kolejnych latach [Gdynia zbliżyła się już do 1 mld zł zadłużenia - przyp. red.] - tłumaczy Wojciech Szczurek.
Zmiany mają wejść w życie po feriach zimowych, czyli w pierwszej połowie lutego 2024 roku.
Opozycja: destrukcja komunikacji publicznej trwa od 20 lat
Łukasz Piesiewicz, przedstawiciel wspólnego frontu, który w najbliższych wyborach będzie chciał odsunąć Samorządność Wojciecha Szczurka od władzy, zwraca uwagę, że decyzję prezydenta można rozpatrywać jako próbę realizacji żartu o wprowadzaniu kozy do małego mieszkania, by po jej wyprowadzeniu domownicy uznali, że jest w nim znacznie więcej miejsca. Dodaje też, że destrukcja komunikacji publicznej trwa już od 20 lat.
- Mimo że nie sposób przyklasnąć każdemu dodatkowemu groszowi z budżetu na komunikację zbiorową, to prawda jest taka, że prezydent na co dzień aktywnie przekonuje do rezygnacji z komunikacji zbiorowej i powiększania korków. Choćby poprzez ogłoszenia w autobusach o tym, że w mieście jest coraz więcej miejsc postojowych - zauważa Łukasz Piesiewicz z Koalicji Ruchów Miejskich i PO. - Ten sam prezydent prowadzi destrukcyjną politykę wobec komunikacji zbiorowej co najmniej od 2004 roku, gdy doszło w Gdyni do pierwszych dużych cięć. Przypomnę, że według badań ZKM, w 1998 roku w którym Wojciech Szczurek obejmował prezydenturę, ponad 60 proc. gdynian wybierało komunikację zbiorową w swoich codziennych podróżach. Dziś - nieco ponad 40 proc.. Te brakujące 20 proc., to powód obecnych problemów, na które narzekają kierowcy - korków, braku miejsc postojowych. Gdyńskiej komunikacji potrzebne są pieniądze, ale przede wszystkim wizja zmian, integracja z SKM, docelowa sieć buspasów, tani i powszechny bilet miesięczny. Dodatkowe pieniądze na ZKM to jedynie przedwyborczy gest, który nic nie zmienia w ogólnym podejściu władz Gdyni do komunikacji zbiorowej - dodaje.
Miejsca
Opinie (252) 8 zablokowanych
-
2023-12-21 16:09
Proszę natychmiast przywrócić 163 i normalna częstotliwość autobusów w weekendy, co 20 min a nie co 30
- 18 1
-
2023-12-21 16:10
Tak dla SCT w Gdyni, Gdańsku i Sopocie!
- 3 8
-
2023-12-21 16:14
Przed wyborami wiadomo że się zapowiada
To ciekawe że akurat przewidziano mniejsza liczbę wozokm na przyszły rok. Może wrócą zlikwidowane linie a do piachu pójdą inne? Poza tym ponoć nie dało się reaktywować linii 21. I nagle się da? Naciąganie. Ale pożyjemy zobaczymy.
- 19 1
-
2023-12-21 16:14
(2)
Przed wyborami zmiana polityki "o 360 stopni", tak bo dalej będzie tak samo, bo to ściema, pic i fotomontaż. ;)
Tną połączenia, bo nie mają kierowców, więc zamiast podnieść płacę i znaleźć personel tną połączenia. Brawo! Jednocześnie komunikują, że na komunikację miejską mniej wydają, oszczędności. Oszczędności na komunikację!
Efekt mamy, korki, brak przeciętnej oferty komunikacyjnej i ścisk w pojazdach, bo jeżdżą za rzadko...
A wszystko to w imię podziału przewozów (kilometrów) na trzech wykonawców pkm, pka i PKT. Aby każdy miał po równo, nie liczą się z mieszkańcami i ich dobrem, tylko portfelem prezesów?- 27 2
-
2023-12-21 23:03
Chyba 180??? Był przy 360 to jest 0 zmian! (1)
- 2 0
-
2023-12-22 07:54
Domyśliłeś/aś się żartu, brawo :D
- 0 0
-
2023-12-21 16:25
Odblokowano forsę z KPO która była blokowana przez antydemokratyczną tyranię PiSu.
- 9 26
-
2023-12-21 16:31
28 km/h średnia prędkość na rowerze (3)
Średnia :))) i to jeszcze "bez problemu", pan redaktor to rower ostatnio widział chyba w czytance.
Po co takie brednie pisać?- 14 0
-
2023-12-21 21:09
Średnia - wioząc rower autobusem.
- 4 0
-
2023-12-21 21:14
28 km/h to ja robię na stacjonarnym.
- 0 0
-
2023-12-22 12:12
a elektryki mają limit wspomagania do 25 km/h
- 0 0
-
2023-12-21 16:31
Kabaret w wykonaniu gryzonia i kucyka.
Zabrać a przed wyborami dać - Gdynianie nie dadzą się na to nabrać.
- 27 1
-
2023-12-21 16:32
(2)
Gdynia nie ma szans na sprawną komunikację. Jaki jest sens jechać autobusem lub trolejbusem, skoro poruszają się po tych samych drogach co samochody? Ani nie oszczędzimy czasu ani pieniędzy. Z drugiej strony mi ten kierunek odpowiada. Mieszkańcy chcą jeździć samochodami, to na kiego wała im to utrudniać? To jest właśnie wyjście na przeciw oczekiwaniom lokalnej społeczności a nie jak w innych miastach podążanie za modą.
- 11 8
-
2023-12-22 00:28
Mordo, jak wszyscy wsiądą w samochody, to zaraz będziesz płakał żeby ci ulice poszerzać, bo stoisz w korku.
- 2 0
-
2023-12-22 08:13
No nie, powstają buspasy, tyle że nadal niekompletne i ciągle ich za mało, ale powoli się zmienia. Inna sprawa, że prędzej UE zakaże samochodów osobowych niż Gdynia zbuduje spójną sieć buspasów.
- 0 0
-
2023-12-21 16:34
7 Dwór czeka (1)
na przyzwoitą komunikacje a nie autobusiki na niby które w niedziele zaczynaja kursy po 12. skandal
- 11 1
-
2023-12-22 03:03
To do swoich wlodarzy sie musicie zglosic
Podatki płacicie u siebie to gdynia nie da nic za darmo ....
- 0 0
-
2023-12-21 16:45
No tak, wybory idą
- 12 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.