• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przywrócą obcięte połączenia komunikacji publicznej

Michał Sielski
21 grudnia 2023, godz. 15:30 
Opinie (252)
Przywrócone mają zostać zarówno zlikwidowane linie zwykłe, jak i sezonowe. Przywrócone mają zostać zarówno zlikwidowane linie zwykłe, jak i sezonowe.

3,5 miesiąca przed wyborami samorządowymi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek zapowiedział, że po feriach przywrócone zostaną wszystkie linie autobusowe i trolejbusowe, które na początku tego roku zostały zlikwidowane.



Co najbardziej zachęci cię do jazdy komunikacją publiczną?

Przypomnijmy: już w 2022 roku dwa razy zmieniano rozkład jazdy gdyńskiej komunikacji publicznej. Po raz pierwszy w lutym, gdy wpływ na cięcia miał mieć wciąż korononawirus, a drugi raz przed wakacjami. Wtedy ograniczono wieczorne połączenia w weekendy, tłumacząc to rosnącymi cenami paliw.

Jeszcze dalej władze Gdyni posunęły się na początku tego roku, gdy całkowicie zlikwidowano 11 linii autobusowych i trolejbusowych mimo protestów mieszkańców Gdyni. Nie pomogły głosy, że to szykowanie sobie następnego problemu kosztów i oczekiwań - związanych z przesiadką na samochód kolejnych pasażerów i rosnącymi oczekiwaniami co do szerszych dróg, mniejszych korków i większej liczby miejsc parkingowych, najlepiej oczywiście darmowych.

Nowy rozkład ZKM Gdynia. Zmiany tras i cięcia kursów, niektóre linie znikną Nowy rozkład ZKM Gdynia. Zmiany tras i cięcia kursów, niektóre linie znikną

Gdynia samochodami stoi



Efekt? W Gdyni jest obecnie zarejestrowanych 700 samochodów na 1 tys. mieszkańców. To jeden z najwyższych wyników w Polsce. W ostatnich latach ich liczba rośnie regularnie. W 2021 roku były 622 auta na 1 tys. mieszkańców.

Większość samochodów ma co najmniej kilkanaście lat. 41 proc. ma ponad 20 lat. Krótko mówiąc: to stare, często psujące się auta, a i tak wybierane są one zamiast reklamowanych jako nowe, wygodne, klimatyzowane autobusy i trolejbusy. Dlaczego?



- Bo z wielu, zwłaszcza oddalonych od centrum dzielnic, i tak dojedzie się nimi szybciej. Nie trzeba czekać pół godziny na autobus albo stać w drzwiach zapchanego trolejbusu. Lepiej wydać parę tysięcy na auto i mieć więcej czasu oraz komfortu - przekonuje pan Marek, czytelnik Trojmiasto.pl mieszkający na Kaczych Bukach.
Według badań średnia prędkość jazdy samochodem po centrum Gdyni to 28 km/h. To prędkość, którą bez większego problemu da się osiągnąć na rowerze, nie mówiąc nawet o elektrycznych. Mimo tego komunikacja dla wielu nie jest konkurencyjna dla dojazdów samochodem. Ale to ma się zmienić.

Przywracamy połączenia, dodamy kolejne



- W budżecie znalazły się środki na przywrócenie wszystkich zlikwidowanych w 2023 roku połączeń komunikacji publicznej, a nawet dodanie nowego połączenia - zapowiedział prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.

Rozkład jazdy ZKM Gdynia



Skąd nagle znalazły się na to pieniądze, skoro cały czas powtarzany jest przekaz, że finanse miasta są w ruinie przez Polski Ład i inne zmiany wprowadzone przez rządy Prawa i Sprawiedliwości?

- Od 2019 roku mieszkańcy Gdyni stracili przez to w sumie 750 mln zł, ale budżet na 2024 rok napawa optymizmem. W I kwartale zmniejszymy zadłużenie o 50 mln zł, co wpłynie na obniżenie kosztów obsługi długu w kolejnych latach [Gdynia zbliżyła się już do 1 mld zł zadłużenia - przyp. red.] - tłumaczy Wojciech Szczurek.
Zmiany mają wejść w życie po feriach zimowych, czyli w pierwszej połowie lutego 2024 roku.

Opozycja: destrukcja komunikacji publicznej trwa od 20 lat



Łukasz Piesiewicz, przedstawiciel wspólnego frontu, który w najbliższych wyborach będzie chciał odsunąć Samorządność Wojciecha Szczurka od władzy, zwraca uwagę, że decyzję prezydenta można rozpatrywać jako próbę realizacji żartu o wprowadzaniu kozy do małego mieszkania, by po jej wyprowadzeniu domownicy uznali, że jest w nim znacznie więcej miejsca. Dodaje też, że destrukcja komunikacji publicznej trwa już od 20 lat.

- Mimo że nie sposób przyklasnąć każdemu dodatkowemu groszowi z budżetu na komunikację zbiorową, to prawda jest taka, że prezydent na co dzień aktywnie przekonuje do rezygnacji z komunikacji zbiorowej i powiększania korków. Choćby poprzez ogłoszenia w autobusach o tym, że w mieście jest coraz więcej miejsc postojowych - zauważa Łukasz Piesiewicz z Koalicji Ruchów Miejskich i PO. - Ten sam prezydent prowadzi destrukcyjną politykę wobec komunikacji zbiorowej co najmniej od 2004 roku, gdy doszło w Gdyni do pierwszych dużych cięć. Przypomnę, że według badań ZKM, w 1998 roku w którym Wojciech Szczurek obejmował prezydenturę, ponad 60 proc. gdynian wybierało komunikację zbiorową w swoich codziennych podróżach. Dziś - nieco ponad 40 proc.. Te brakujące 20 proc., to powód obecnych problemów, na które narzekają kierowcy - korków, braku miejsc postojowych. Gdyńskiej komunikacji potrzebne są pieniądze, ale przede wszystkim wizja zmian, integracja z SKM, docelowa sieć buspasów, tani i powszechny bilet miesięczny. Dodatkowe pieniądze na ZKM to jedynie przedwyborczy gest, który nic nie zmienia w ogólnym podejściu władz Gdyni do komunikacji zbiorowej - dodaje.

Miejsca

Opinie (252) 8 zablokowanych

  • Nauczyciele w szkołach wyższych

    Teraz czas żeby pewne osoby wzięły się za sprawdzanie nauczycieli.
    Wiem że może nie na miejscu ta opinią i nie ten temat.

    • 1 0

  • Ankieta też tendencyjna, wybieram niezależność . Z buta..

    Ew rowerem. Dziś np. żadnych opłat parkingowych, straty czasu na szukanie miejsca, podjazdów.. bulwarem do centrum Gdyni i powróć z buta z zakupami. Samo zdrowie .

    • 1 4

  • Gdynia to Białoruś (1)

    • 10 1

    • Byłeś na Białorusi ?

      • 0 3

  • Zaczyna palic Panie W ? I tak ci nic nie pomoże A na samiuśki koniec zrobimy ci sprawę i pójdziesz w pasiaki

    • 3 0

  • Szczurek

    Nic ci już nie pomoże po tym, co zrobiłeś z Gdynią.

    • 7 0

  • Cały ten UM to jak gangrena na tkance miasta Zatruwa wszystko

    • 6 0

  • Gdyni brakuje przede wszystkim PKM-ki z Gdańska na północ miasta oraz (10)

    opcjonalnych połączeń z Chwarzna Wiczlina do południowych dzielnic Gdyni, Sopotu i Gdańska

    • 101 2

    • akurat tam można super rowerem dojechać (1)

      To kwestia że ludzie są po prostu wygodni. Ale może coraz droższe utrzymanie samochodu i ceny paliw im w tej Wygodzie przeszkodą trochę.

      • 1 35

      • Rowerem na północ gdyni? Za estakadę? Na SKM-kę na Morską przez Chylonie czy przez Stocznie? Wydaje mi się, że nie wiesz o czym mówisz...

        • 31 0

    • (6)

      Z Chwarzna brakuje pospiesznego połączenia z SKM, są linie turystyczne, które jadą pół godziny. Powinno być ekspresowe połączenie z kilkoma przystankami na Wiczlinie i Chwarznie, jednym na starym Chwarznie i 1 na Witominie, przystanek końcowy Wzgórze. Dzięki krótszej linii taki autobus mógłby jeździć częściej niż obecne 15 minut w szczycie i 30 minut poza szczytem (jak jest obecnie w soboty i niedziele). Dalsza jazda po przesiadce na Wzgórzu - w centrum jest sporo linii, choć tu też częstotliwość pozostaje piętą achillesową.

      • 7 2

      • Wiczlino bardzo wykluczone komunikacyjnie-brak dróg i połączeń autobusowych z odpowiednią częstotliwością

        • 9 1

      • Niepotrzebne dublowanie linii, a czas przebiegu zwyklej trasy wynosi 17 minut. (2)

        Po drugie Gdynia to spore miasto i jedyny słuszny kierunek do Urzędu Miasta, nie służy przynajmniej polowie mieszkańców wspomnianej dzielnicy. Brakuje za to bezpośrednich połączeń do Orłowa, Sopot Reja, a przede wszystkim do pętli tramwajowej Gdańsk Oliwa. Za to bardzo chętnie wymusza się na mieszkańcach podróże dookoła Trójmiasta za pośrednictwem SKM. Nie dość, że taka jazda trwa blisko godzinę dłużej to jeszcze jest wymagany dodatkowy bilet.

        • 4 3

        • (1)

          Linia 147 z Filipkowskiego 2 (centrum Wiczlina przy osiedlu) do Wzgórza jedzie wg rozkładu 27 minut (24 minuty do SKM). Obecnie spóźnia się przynajmniej 5 minut przez remont na Witominie, ale i bez remontów autobus łapał kilkuminutowe opóźnienia. Z centrum można łapać przesiadkę do innych dzielnic. Nie mam nic przeciwko przesiadce jeśli czeka się do 5 minut. Lepsze to niż bezpośrednie połączenie co pół godziny.

          • 2 1

          • To wpłyń na władze miasta, by uruchomili połączenia przez Karwiny do Orłowa czy Sopotu.

            Dla uczących się i studiujących w Sopocie czy w Gdańsku będzie to znacznie lepsza opcja. W końcu przez cały Wielki Kack pociągnięto buspasy.

            • 7 0

      • To samo z Dąbrowy (1)

        Niby pospieszna R, która omija raptem 3 przystanki na całej trasie

        • 6 0

        • "Pośpieszność" R, S i ś.p. W,

          była mocno dyskusyjna od wielu lat. W drogowym bajzlu gdyńskim, nie miała ona już w ogóle żadnego znaczenia.

          • 4 0

    • Ja jeżdżę z Karwin na Wiczlino. Te przesiadki na Dąbrowie są bardzo uciążliwe. Tym bardzej, że znacznie i niepotrzebnie wydłużają podróż na tak małym odcinku.

      • 0 0

  • Największym błędem władz oraz ZKM jest brak dialogu pomiędzy organizatorami i pasażerami.

    Na stronie ZKM nie ma wogóle opcji bezpośredniego kontaktu. Nie ma żadnych możliwości zgłaszania uwag co do poprawności funkcjonowania komunikacji. Brak jest też możliwości zgłaszania zapotrzebowania na usługi, linie, czy przebiegi. ZKM nie ma zupełnie żadnego kontaktu z pasażerem, ale wie wszystko na temat jak gdzie i kiedy prowadzić linie komunikacyjne, z jaką częstotliwością itd itp.

    • 6 0

  • XXI wiek, a ZKM nie ma nawet linka dedykowanego do bezpośredniego kontaktu z pasażerem (13)

    Raz na ruski rok pojawiają się ankiety, ale zazwyczaj dotyczą one bardzo wąskiej grupy pasażerów np. danej linii lub dzielnicy. Skąd w takim razie pozyskiwane są dane, będące podstawą do uruchomienia nowej linii, ustalenia przebiegu jej trasy oraz określenia jej częstotliwości kursów?

    • 56 4

    • Czego się spodziewałeś w mieście, w którym nie można wejść do UM bez umówienia wizyty tydzień wcześniej? (8)

      Mieszkańcy tylko przeszkadzają, takie zło konieczne.

      • 18 1

      • (6)

        To tylko przeciw hejterom jak wy. Ja wchodzę i wszystko załatwiam od ręki, kontakt do zkm też mam

        • 0 6

        • Nie każdy pracuje w UM. (3)

          • 8 0

          • To pewnie deweloper - oni w UM wszystko załatwiają od ręki. (2)

            • 7 0

            • Oni są całowani w rękę, pewnie osobiście przez Łucyka, Szczurka, Zielińską i spychecką-gruchałe (1)

              • 3 0

              • Żeby to w rękę - w zupełnie inne cztery litery.

                • 1 0

        • Ty co majwyżej załatwiasz się, i nie od, a na rękę.

          • 2 1

        • Tak. Jestem hejterem. Z całego serca nienawidzę Wojciecha Szczurka. Myślę że tak jak większość mieszkańców Gdyni.

          Brak alternatywy, to nie jest poparcie. To jest po prostu brak alternatywy, co Szczurek odczytuje jako poparcie jego psychopatycznej polityki - wojny z kierowcami, wojny z biznesem w centrum, wojny z ulicami, wojny generalnie z mieszkańcami Gdyni. W ZSRR też nie było alternatyw, co nie znaczy że ludzie popierali władze.

          • 2 0

      • A kto wybiera tego bolszewickiego buca na prezydenta już trzeci raz?

        • 1 0

    • na szczęście jak jedziesz swoim samochodem

      To masz taki link

      • 2 0

    • To jasne

      Bo mieszkańcy są dla ZKM a nie ZKM dla mieszkańców. Czego nie rozumiesz?

      • 4 1

    • Co wy macie ludzie z tym "dedykowaniem"?

      Słowa - przeznaczony, czy też skierowany, zniknęły nagle ze słownika?

      • 1 0

    • Wojciech Szczurek wysysa dane ze swojego brudnego palucha

      • 1 0

  • abc zkm

    ... duza polityka w stolicy polski podpowiada malej polityce w samorządzie wojciecha szcczurka. ze czas na zmiany... tak będzie lepiej dla gdynian.. dla ogolu.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane