• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Punkty informacji pasażerskiej Tristara właśnie ruszyły. Będą użyteczne?

Patryk Szczerba
25 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Urządzenia działają, ale na razie wciąż są w fazie testów. Urządzenia działają, ale na razie wciąż są w fazie testów.

20 urządzeń do planowania podróży po Trójmieście, które stanęły w zeszłym roku w Gdyni i Gdańsku, właśnie zaczęło działać. Mają pomóc wybrać optymalny środek transportu i wspomagać tablice na przystankach. Czy będą używane przez podróżujących?



Czy terminale informacji pasażerskiej są potrzebne?

Urządzenia, nazywane oficjalnie Terminalami Informacji Pasażerskiej, to elektroniczne punkty informacyjne z dotykowym ekranem, dzięki którym każdy będzie mógł zaplanować podróż. Pojawiły się - o czym informowaliśmy - latem zeszłego roku, przy okazji tworzenia systemu Tristar, w ramach którego będą działały.

20 punktów, ale bez Sopotu

W Gdańsku stoją na pętli tramwajowej zobacz na mapie Gdańskaautobusowej zobacz na mapie Gdańska w Oliwie, Centrum Handlowym Oliwa zobacz na mapie Gdańska, przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska, w Galerii Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska, Centrum Handlowym Manhattan zobacz na mapie Gdańska, przy stadionie PGE Arena Gdańsk zobacz na mapie Gdańska, w rejonie dworca PKS zobacz na mapie Gdańska, na przystankach autobusowych wokół dworca głównego zobacz na mapie Gdańska (dwie sztuki), na Hucisku zobacz na mapie Gdańska, w Urzędzie Miejskim zobacz na mapie Gdańska, Galerii Handlowej Madison zobacz na mapie Gdańska, Parku Handlowym Matarnia zobacz na mapie Gdańska oraz w rejonie portu lotniczego zobacz na mapie Gdańska.

W Gdyni urządzenia zlokalizowano przy centrach handlowych Klif zobacz na mapie Gdyni oraz Batory zobacz na mapie Gdyni, w rejonie dworca kolejowego Gdynia Główna zobacz na mapie Gdyni (dwie sztuki) i Gdynia Chylonia zobacz na mapie Gdyni, przy przystanku SKM Wzgórze św. Maksymiliana zobacz na mapie Gdyni oraz Infoboksie zobacz na mapie Gdyni.

Do niedawna pełniły raczej funkcję ozdobną, bowiem nie były podłączone. Choć oddanie ich do użytku w pełnej funkcjonalności planowano na tegoroczny maj, jak w przypadku większości elementów Tristara pojawiły się opóźnienia. Od kilkunastu dni jednak działają.

Na razie testowo

- Rzeczywiście, zostały uruchomione. Trwają odbiory od wykonawcy, a terminale są w fazie testów i niektóre mogą mieć przerwy w działaniu. Badamy, czy zainstalowane oprogramowanie nie zawiesza się i w jakim czasie następuje przesył danych, który jest dla działania całości istotny. Można się spodziewać korekt, ale nie będą one duże. Na pewno nie zmieni się zasada działania - wyjaśnia Krzysztof Łutowicz z Gdańskich Inwestycji Komunalnych.
Ta opiera się na założeniu, że pasażer podchodzący do terminala będzie mógł sprawdzić połączenia w ramach różnych środków transportu publicznego, w tym SKM i wyznaczyć trasę. Urządzenie może się przydać przede wszystkim tym, którzy nie mają dostępu do internetu w telefonie komórkowym. Zmierzenie się z klawiaturą dotykową na ekranie terminala nie jest jednak łatwe.

Będą użyteczne?

O ile bowiem w przypadku automatów biletowych pasażerowie stukają w duże obiekty, tak tutaj po kilkuminutowych testach widać, że wpisanie nazwy ulicy, korzystając z liter i cyfr bez pomyłki jest testem na cierpliwość, a dodatkowo zajmuje sporo czasu.

Wyznaczając trasę, można określić punkt początku podróży oraz docelowe miejsce, do którego zmierzamy. Można to zrobić ręcznie, wpisując nazwę miasta i ulicy lub skorzystać z punktów na mapie, zaznaczając je jako początek podróży. Punktem początkowym może być również miejsce, gdzie jest zlokalizowane urządzenie i wtedy wystarczy tylko określić punkt docelowy.

System informuje o godzinie odjazdu oraz czasie podróży i przesiadkach, a także szacowanym koszcie podróży. Całość ma się opierać nie na rozkładach jazdy (choć te również można na ekranie sprawdzić), ale realnym czasie przejazdu w zależności od opóźnień lub korków.

- Prawie w 100 proc. dane wyświetlane w fazie testów pochodzą z czasów rzeczywistych przejazdów. Na pełne uruchomienie terminali trzeba poczekać do końca października. Wtedy planujemy, że wszystkie 20 urządzeń zacznie działać zgodnie, a wszystkie wyłapane do tego czasu usterki zostaną usunięte - dodaje Łutowicz.
Niebawem strona internetowa

Dla niektórych przydatne mogą okazać się takie elementy, jak rozkład jazdy, trasy linii oraz ceny biletów lub też lokalizacje najbliższych komisariatów, parkingów czy biletomatów. To wszystko można obecnie sprawdzić jednak dzięki zainstalowanym w telefonach komórkowym aplikacjom i to przed wyjściem z domu. Za kilka tygodni ma to być jeszcze łatwiejsze.

- Równolegle z odebraniem terminali informacji pasażerskiej ruszy serwis internetowy, który będzie pełnił podobną funkcję jak rozrzucone po Gdańsku i Gdyni punkty i będzie miał zbliżoną treść i funkcjonalność. Dodatkowo pojawią się w nim informacje dla kierowców, w tym te dotyczące korków, remontów i czasu przejazdu - uzupełnia Łutowicz.
Przypomnijmy, że cały system Tristar, którego całkowity koszt wynosi ok. 160 mln zł (z czego Unia Europejska daje 136 mln zł, zaś pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni) wciąż jeszcze czeka na pełne uruchomienie.

Miejsca

Opinie (57) 2 zablokowane

  • (2)

    A kiedy ruszy sam Tristar i przestaniemy mieć wszędzie czerwoną falę? Musimy czekać 30 lat?

    • 16 0

    • chyba jest to "zachęta" (1)

      do "podróżowania" komunikacją miejska z min 3 przesiadkami za kilkanaście złotych w jedną stronę z prędkościa projektowaną 15 ( tramwaj ) i 25 km/h autobus
      + oczekiwanie po kilka - kilkanaście minut przy każdej przesiadce...
      Rowerem znacznie szybciej ale szef żałuje na prysznic

      • 6 0

      • ostatnio miałem dylemat

        Jak się dostać z Bulońskiej na Do Studzienki,
        Możliwości:
        1. Czekać na autobus lub tramwaj z przesiadką - planowany czas przejazdu około 40-50 min.
        2. Taxi - ca. 5 km ca. 20 PLN
        3. pieszo ca. 4 km = 35 min
        Wybrałem to ostatnie

        • 3 0

  • jakdojade . pl

    Z ta różnica ze ten pierwszy jest za darmo a ten drugi za grube miliony ;)

    • 9 0

  • Znów "szwgier" zarobił

    Tyle kasy w błotko. A kto z tego korzystać będzie. Jedyna alternatywa - to szybsze i bezpieczniejsze drogi.

    • 3 2

  • Jakie oprogramowanie ?

    "pasażer podchodzący do terminala będzie mógł sprawdzić połączenia w ramach różnych środków transportu publicznego, w tym SKM i wyznaczyć trasę.".

    Wczoraj kupowałem w automacie w Orłowie bilet SKM na trasę Orłowo - Chylonia. Automat standardowo wyliczył cenę na 4 zł. Kiedy jednak wszedłem w opcję "bilet miejski" na tej samej trasie, cena wyniosła 3,50 zł. Niestety, nie wszyscy wiedzą o takiej opcji, a zwłaszcza osoby spoza Trójmiasta. Czy automat nie mógłby sam wskazać tańszej opcji? Jeśli podobnie będą działać informatory Tristara, to może okazać się, że np. z Wrzeszcza do Oliwy należy jechać przez Brzeźno i Nowy Port Oczywiście z minimum dwiema przesiadkami. Skarbnik miejski będzie zadowolony.

    • 10 0

  • 25.09.2015 7.00, Morena, kierunek: Piecewska-Jaśkowa-Rakoczego-Potokowa, mało samochodów osobowych, brak tramwajów i autobusów.. (1)

    na tej trasie w tym czasie.
    Na każdym z 8 skrzyżowań czerwone światło - podczas bezsensownego oczekiwania na zielone z rozrzewnieniem wspominam stare dobre czasy (przed 2010)

    • 7 0

    • 25.09.2015 8.10 miałem tak samo na tej trasie + słowackiego do grunwaldzkiej

      • 5 0

  • Zaczęły działać po roku?

    PO roku?!?!? K... Co za kraj

    • 7 1

  • Bez zintegrowanego systemu biletów...

    ...to ten system można sobie w buty wsadzić! Po co komu taka technologia, skoro władze 3 miast tak blisko siebie położonych nie potrafią ogarnąć tematu i stworzyć jednego biletu, z którym turysta mógłby przebyć drogę z Gdyni na południe Gdańska na jednym kasowaniu. W innych miastach europejskich jak Berlin czy Barcelona (do których pozycji Gdańsk chciałby chyba dotrzeć) to jest możliwe. Czy nie można wyprzedzić innych polskich miast w tym względzie i ułatwić przy okazji życia turystom, jak i mieszkańcom??? Byłbym zachwycony!!!

    • 11 0

  • "na razie testowo"

    mam nieodparte wrażenie że nasz cały kraj też po komunie jest uruchomiony testowo

    • 8 0

  • kolejny bubelek z wielkiego bubla o nazwie tristar :) (2)

    fajnie na naszych oczach topia sie miliony :)

    • 11 1

    • tristar nie jest bublem.. to że ci nie wyświetla zielonej fali jak grzejesz przez miast 90 km/h to nie wada.... (1)

      • 1 5

      • na tej trasie z żadną prędkością i o żadnej porze nie ma zielonej fali :-(

        • 4 1

  • A kiedy i gdzie system informacji (1)

    o lokalizacji terminali Tristar?

    • 4 0

    • tak

      Jeszcze system informacji o lokalizacji systemu informacji gdzie stoją

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane