• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni Gdyni proszą: pamiętajcie o OPAT!

Patryk Szczerba
25 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
W sprawie Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej naciski ze strony Gdyni płyną od wielu miesięcy. Na razie na nic jednak zdały się happeningi, pisma i argumentacje. W sprawie Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej naciski ze strony Gdyni płyną od wielu miesięcy. Na razie na nic jednak zdały się happeningi, pisma i argumentacje.

Nic nie wskazuje na to, by w tym roku ruszyły przygotowania do budowy Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. W związku z tym radni Gdyni oficjalnie zaapelowali do władz wojewódzkich i rządu o uwzględnienie OPAT w planie budowy dróg krajowych w najbliższym czasie.



Warianty przebiegu Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. Warianty przebiegu Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej.

Czy OPAT powinien otrzymać dofinansowanie unijne?

Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej w zamierzeniu ma być przedłużeniem istniejącej trójmiejskiej obwodnicy zobacz na mapie Gdyni. Będzie liczyła 14 km, z dwoma przekrojami jezdni, każdy po dwa pasy ruchu. Umożliwi ominięcie Rumi i połączy się z krajową szóstką w Redzie.

Gdynia wraz z ościennymi gminami wykonała studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe i to było właściwie wszystko, na co było stać samorządową koalicję. Trwa lobbing o środki centralne, bo sam projekt będzie kosztował miliony, a budowa trasy ok. miliarda. Na to Gdyni i jej partnerów nie stać.

- To dobry moment na tego typu apele. Teraz zaczyna się poważna dyskusja o wykorzystaniu pieniędzy z Unii Europejskiej na infrastrukturę. Warto się w związku z tym przypomnieć w tej kwestii na szczeblu lokalnym i centralnym. Bez wsparcia z budżetu krajowego i unijnego ta trasa po prostu nie powstanie - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Przyjęte głosami wszystkich radnych rezolucje trafią na biurka: marszałka województwa Mieczysława Struka oraz ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Sławomira Nowaka. Radni argumentują w niej, że OPAT pomoże nie tylko mieszkańcom, ale turystom i inwestorom.

- Lobbując za tą drogą napotykamy mur nie tyle techniczny, czy finansowy, ale głównie związany z brakiem zrozumienia ze strony osób podejmujących decyzje dotyczące budowy dróg krajowych - zaznacza Stępa.

Niezrozumienie dotyczy określenia charakteru, jaki miałaby mieć droga. Samorządowcy stoją na stanowisku, że będzie to trasa ponadlokalna, służąca nie tylko mieszkańcom Trójmiasta i Pomorza. Z tym nie chcą zgodzić się władze centralne.

- Pięć lat temu podpisaliśmy umowę, by rozpocząć projektowanie inwestycji. Chcieliśmy pokazać naszą determinację. Jednak bez wpisania na listę planowanych dróg krajowych, nie możemy dalej pracować przy projekcie. Ranga tej drogi, która nie mam wątpliwości jest ponadlokalna, powinna zostać wreszcie właściwie oceniona - podkreśla Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Podobne rezolucje mają uchwalić w najbliższym czasie gminy i powiaty ościenne, z którymi było wykonywane studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe.

OPAT można na razie oglądać na efektownych wizualizacjach

Opinie (104)

  • Lobbiści na forum (1)

    wiem że kasy z Unii jest za mało więc trzeba dyskredytować inne projekty? OPAT jest potrzebny nie tylko dla Gdyni i Rumi ale dla pozostałych miejscowości jak Puck czy Władysławowo. Kolej nie jest alternatywą: za rzadko jeździ i ma zbyt ograniczony zasięg. Również szumnie nazywane trasy jak Kaszubska, Lęborska nie rozwiążą problemu tej części województwa, bo po prostu do Pucka czy na Hel nie dotrą.

    • 10 14

    • na hel opatem też nie dotrzesz

      • 3 0

  • Panie Szczurek nie ściemniaj pan (4)

    Ta droga ma typowy charakter lokalny. Ponadlokalny ma wyłącznie przez 2 ( słownie : dwa) miesiące w roku. Bo tylko 2 miesiące w roku trwa sezon turystyczny na Półwyspie Helskim. A ponadto cały ruch tranzytowy z południa Gdańsk Sopot Gdynia Lębork Słupsk Koszalin Berlin, po wybudowaniu przejmie Trasa Kaszubska. I tym samym zostanie zmniejszony ruch drogowy w obecnym układzie komunikacyjnym.

    • 24 10

    • (3)

      czyli przez dwa miesiące kawałek kraju może być praktycznie odcięty od świata ? Po za tym prze te dwa miesiące ludność tego regionu żyjąca z turystyki musi zarobić na pozostałe dziesięć , aby spokojnie żyć przez cały rok

      • 6 11

      • no to mają komfort - pracować 2 miesiące, 10 pozostałych leżeć brzuchem do góry

        to już rozumiem dlaczego ceny wyższe jak w Turcji czy Tunezji

        • 13 2

      • Ten kawałek i tak będzie odciety od świata

        bo co zrobia samochody po dojechaniu ekspresową 2x2 do np. Pucka? Teleportuja się do Jastarni?

        • 7 1

      • Opat vs Zakopianka

        Zakopianka również ma charakter lokalny.
        Rzekłbym nawet głównie turystyczny - a tam kasa się znalazła....

        • 0 3

  • radni gdyni niech się wezmą do roboty (2)

    Dofinansowanie unijne oczywiście tak, ale nadzieje, że GDDKiA wybuduje to jako drogę ekspresową są nierealne. Przypominam, że nawet jako droga krajowa nieekspresowa w granicach Gdyni musi być budowana przez Gdynię. Tak jak było z W-Z w Gdańsku, która mimo, że krajowa była budowana w bólach przez Gdańsk.

    • 19 6

    • święta racja (1)

      a poza tym po co Szczurek powoływał Nordę skoro nawet OPAT nie potrafią wybudować ? Żeby zrobić Gdańskowi i Budyniowi na złość ? Do roboty !

      • 18 3

      • po co spotykasz się z kolegami ? aby zrobić mi na złość. Do domu !

        • 1 4

  • (3)

    Naprawdę nieuchronnie czeka nas los Detroit jeżeli będziemy budowali nadal drogi. Elementarz polityki komunikacyjnej mówi wyraźnie, że drogi w mieście to zło. Drogi dzielą tkankę miejską okrutnym sznytem, tworzą się getta. Miasto umiera. Jedyną nadzieję jest szeroka debata na temat polityki komunikacyjnej która jednoznacznie stwierdzi, że cały transport kołowy musi być zastąpiony transportem rowerowym. Nawet pod przymusem.

    • 9 18

    • fakt...z centrum czy południa Polski, z całą rodziną na rowerach... dobry pomysł (1)

      • 2 1

      • Jak widać niektórym obcy jest elementarz polityki komunikacyjnej. I nie widzą powstających za sprawą ulic gett. Dlatego też przymuszanie jest jak najbardziej zasadne. A jak sobie weźmiesz cały urlop, bez dzielenia na kawałki to nad morze z południa Polski z rodziną na rowerach dojedziesz. Posiedzisz rok. Weźmiesz następny urlop. Aby wrócić. Nie twórz problemów tam gdzie ich nie ma. Jak człowiek chce to potrafi.

        • 1 2

    • Hmm

      Proponuję komunikacją miejską:
      - odwieść jedno dziecko do szkoły
      - drugie dziecko do przedszkola
      - załatwić sprawę urzędową
      - na koniec jechać do pracy do najbliższego większego miasta do pracy.
      Jak się jest stóżem nocym - można zdążyć, tyle że nie zdąży się rano wrócić, żeby powtórzyć cykl.
      Rowerem już nie wspomnę.
      Rowerowi maniacy to z reguły single i emeryci, pracujący 5 km od domu.
      Każdemu życzę aby pracował w promieniu 5 km od domu i jeszcze miał na życie.

      • 2 0

  • Nie chodzi o Obwodnicę Trójmiasta

    a o Trasę Kaszubską/ Lęborską przejmujące ruch tranzytowy z południa na osi Wejherowo Lębork Koszalin Szczecin Berlin. To logiczne, że po wybudowaniu tego dogodnego połączenia nikt jadący jak w/w nie będzie korzystał z drogi Gdynia Rumia Reda Wejherowo. Logiczne ? Czy trzeba łopatą ?

    • 16 10

  • OPAT tak ale jako zwykład droga, po dwa pasy w każdą stronę, a nie coś jak obwodnica

    dlaczego? Sprawa banalnie prosta, ta droga przez prawie cały rok będzie służyła mieszkańcom, a nie turystom, dlatego ni ma sensu bawić się w kilka zjazdów i czarować super parametrami, zwykła droga po dwa pasy!!!

    • 13 10

  • Szkoda ze jak zwykle Gdańsk i Warszawa będą blokowały Gdynie (3)

    na szczescie niedługo to się zmieni, przyjdzie czas

    • 13 20

    • i oby jak najszybcie

      bo szkody i ich konsekwencje będą nie do odrobienia

      • 3 2

    • Oto plan nasz, i kłów naszych blask - przzyjdzie czaaaaas!

      • 4 0

    • To znaczy nie planujecie już wybierać szczurka na urząd,

      Tylko kogoś kto będzie potrafił się dogadać?

      • 7 1

  • Dlaczego nikt nie pisze ,ze to najdroższa droga i dlatego nikt na taki projekt nie chce dać kasy. Szczurek to tylko PR

    • 19 4

  • "sam projekt będzie kosztował miliony, a budowa trasy ok. miliarda. Na to Gdyni i jej partnerów nie stać." BUDUJMY INFOBOXY!

    Gdyby kasę z lotniska (100 mln zł) i infoboksu (8 mln zł) przeznaczyć na OPAT to dawno mielibyśmy gotowy projekt (5 - 7 mln zł) i 100 mln na wkład własny niezbędne żeby obiegać się o środki unijne. Gdynia dałaby 100 mln, Rumia i Reda pewnie z 20 mln, samorząd województwa widząc determinację dołożyłby też ze 100 a i GDDKiA dorzuciłaby ze 100. Razem mielibyśmy ponad 300 mln, akurat tyle ile trzeba wkładu własnego dla inwestycji unijnych. Ale po co budować drogę dla tysięcy ludzi? Lepiej wybudować za publiczne pieniądze drugie lotnisko. Mam nadzieję, że zakompleksionym szczurem i jego inwestycjami zajmie się co najmniej Najwyższa Izba Kontroli!

    • 21 5

  • Wstyd mi za Gdynian (5)

    bo jak czytam wypowiedzi to w większości chcą aby wybudować OPAT z budżetu M.Gdyni.

    Mało, apel swoich przedstawicieli ignorują a nawet kontestują. Widać brakuje im po_demokracji z nazwą wybijającą się OBYWATELSKA.

    Gdzie ta FAKTYCZNIE obywatelska Gdynia?

    Bo nie sądzę, aby wypowiadali się tu tylko mąciciele, wszelakiej maści cwaniacy polityczni i czarnoPiaRowcy.

    Gdynia to duże miasto i już w nadchodzących wyborach PE możemy pokazać, że nie popieramy PO i PiS, bo oni tylko utrudniają nam rozwój i doprowadzają do zniszczenia.

    Gratuluje RADNYM za tak ważny i potrzebny Apel w spr. OPAT

    • 5 26

    • to juz jasne kim jest Bezstronny... jakis pajac z UM Gdynia (1)

      • 13 1

      • z rady miejskiej, pan trzebiatowski zmuda, chyba duzo lekow przyjmuje

        • 3 0

    • A infobox i ppnt, to z jakiego budżetu zostały wybudowane ?

      Rozumiem, że tu jakaś, relatywnie pojmowana, logika rządzi. Powiem ci misiu Barei, że nic po tobie i twojej władzy nie zostanie dla Gdyni, jesteś źródłem jej upadku.

      • 12 2

    • Wstyd nam za Bezstronnego

      • 8 0

    • Dobre, radny Żmuda sobie gratuluje

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane