• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni Gdyni zgodzili się na podwyżki cen biletów

Michał Sielski
8 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (626)
Rada Miasta Gdyni przyjęła ceny maksymalne. Ostateczna decyzja należy jednak do prezydenta miasta, który może je obniżyć. Rada Miasta Gdyni przyjęła ceny maksymalne. Ostateczna decyzja należy jednak do prezydenta miasta, który może je obniżyć.

Nawet 176 zł może kosztować miesięczny bilet w Gdyni, 6 zł - jednorazowy lub 75-minutowy - takie ceny dopuścili na środowej sesji gdyńscy radni stosunkiem głosów 17 "za" do 11 "przeciw". To jednak ceny maksymalne i prezydent Gdyni może zdecydować, że będą niższe. Gdynia - jako pierwsza w Trójmieście - przyjęła uchwałę podnoszącą ceny biletów w tym roku. Jutro mają to zrobić radni Gdańska i Sopotu.



Jaką podwyżkę cen biletów był(a)byś w stanie zaakceptować?

O zaplanowanych na ten rok podwyżkach cen biletów w komunikacji miejskiej w Trójmieście mieszkańcy dowiedzieli się na początku roku, wraz z przedstawieniem założeń systemu biletowego Fala.

Dla większości mieszkańców było to ogromne zaskoczenie. Wiceprezydent Gdańska Piotr Borawski jeszcze w grudniu mówił, że żadne podwyżki na 2023 r. nie są planowane. Okazało się, że jednak - jak przekonywali urzędnicy - są one niezbędne z powodu rosnących kosztów energii, paliwa i inflacji. Dotyczą one nie tylko Gdańska, ale także Gdyni.

Gdynia jako pierwsza podnosi ceny biletów na komunikację miejską



Jako pierwsi w Trójmieście podwyżkami zajęli się radni z Gdyni. I - co nie dziwi - nie obyło się bez gorącej dyskusji.

- Jestem zmuszona zaproponować podwyżki cen maksymalnych. Podkreślam: jestem zmuszona, a nie chcę, bo nie ma innego wyjścia - mówiła zastępczyni prezydenta Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała. - Przede wszystkim dramatyczne wzrosty cen nośników energii spowodowały, że kwota utrzymania komunikacji wzrosła o 27 mln zł rocznie. Znaleźliśmy dodatkowe 15 mln zł, ale resztę musimy pokryć z podwyżki. Średni wzrost cen maksymalnych oscyluje w granicach 10 proc., czyli znacznie mniej niż inflacja, a warto pamiętać, że ostatecznie prezydent Gdyni może zdecydować, że ceny będą jednak niższe.
Radni opozycyjni nie chcieli pogodzić się z taką argumentacją.

- Obniża się jakość świadczonych usług, a nie daje nic ekstra. Co więcej: podnosimy ceny za usługi, której jakość zostaje obniżona. Nie dobijajcie komunikacji miejskiej! - apelował Marek Dudziński, gdyński radny PiS.
Gdyńska komunikacja po zmianach. Jak jeździć, żeby nie tracić czasu Gdyńska komunikacja po zmianach. Jak jeździć, żeby nie tracić czasu

- Nie pierwszy raz prezydent Gdyni podnosi ceny i tnie połączenia. Przez lata Gdynia ograniczała transport publiczny, gdy nie było wojny czy pandemii. Nawet wtedy, gdy ceny paliw nie rosły. Dlatego sprzeciwiamy się tej podwyżce. Tymczasem trzeba zwiększać finansowanie transportu publicznego, bo od 2004 r. ubyło 30 mln pasażerów. Nie przyłożymy ani ręki, ani nogi do dalszego niszczenia komunikacji - dodawał Tadeusz Szemiot, radny Platformy Obywatelskiej w Gdyni.
Na zarzuty odpowiedział wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz, który podkreślił, że w niezależnych badaniach mieszkańcy miasta okazali się najszczęśliwsi w Polsce, a jako główną przyczynę tego dobrostanu wskazywali funkcjonowanie komunikacji publicznej w mieście.

Wynik głosowania: 17 do 11



Zdania nikt nie zmienił. Radni Samorządności Wojciecha Szczurka poparli proponowane zmiany stawek, a opozycja była przeciw. Wystarczyło to, by w stosunku 17:11 przegłosować uchwałę zmieniającą maksymalne ceny biletów na komunikację w Gdyni.

Maksymalne ceny biletów w Gdyni od kwietnia:

  • Bilet jednorazowy jednoprzejazdowy ważny na liniach zwykłych i nocnych oraz czasowy ważny do 75 minut (włącznie) na liniach zwykłych i nocnych - 6 zł.
  • Bilet jednorazowy czasowy ważny do 24 godzin (włącznie) - 22 zł.
  • Bilet okresowy miesięczny - 176 zł.
  • Bilet okresowy semestralny - 333 zł.
  • Bilet na okres roku kalendarzowego - 1 760 zł


Powtórzmy jednak: uchwalone na sesji stawki nie muszą oznaczać, że tyle właśnie wyniosą ceny ostateczne. Prezydent miasta ma prawo ustalić je na niższym poziomie. Na razie nie wiadomo, ile wyniosą.

Przypomnijmy, że na początku stycznia zapowiedziano, że bilet miesięczny w Gdyni będzie kosztował 103 zł.

Sprawdź aktualne rozkłady jazdy komunikacji miejskiej

Opinie (626) ponad 20 zablokowanych

  • tylko kto w Gdynia ma ich zastapić ? to co zrobili z Gdyni przez 15 lat ostatnich to dramat kompromitacja i wtyd
    W Gdyni poza bulwarem i morzem nie ma nic

    zrobili bus pasy
    teraz likwiduja autobusy
    kupili autobusy
    teraz likwiduja kursy

    byl covid
    teraz chyba oaza zdrowia , bo w autobusie tłumy , po prostu tłumy
    wszyscy kaszla kichaja ale w Gdyni jest ok ..

    brakuje mi już słów ale Szczurek zrobi dwa bale dla dzieci , pójdzie na klęczkach do proboszcza na Świetojańskiej
    wpadnie na mecz Arki
    I kto mu zagrozi ?

    to jest dramat miasta gdynia

    • 45 1

  • (1)

    Chcecie Areczke w ekstraklasie? Za darmo nic nie ma

    • 9 11

    • Nie chcemy

      Głupi sport, gdzie kopa facetów ugania się za szmatą

      • 9 4

  • W Tczewie komunikacja za darmo a w Gdyni bilety najdroższe w Polsce. Kasa, kasa, kassa, kassaaaa.... (2)

    • 33 0

    • W Malborku też jest bezplatna

      • 1 0

    • Nie tylko bilety bo wywóz śmieci też. Czas najwyższy na audyt finansów miasta - dług miliardowej wielkości to nie są żarty, to poważne nieprawidłowości w zarządzaniu. A oni sobie nagrody i premie przyznają.

      • 2 0

  • Chcę dostać pojazd do obroni od Putnfacije i bespłatne tankowanie!
    Władza ponimaje!?

    • 2 1

  • Za co, skoro obcięli tyle połączeń i zlikwidowali cały szereg linii?! (1)

    • 26 0

    • Za nic.

      • 1 0

  • W najbliższych wyborach będzie tak jak w dzisiejszym głosowaniu na Radzie Miasta. 65 procent Szczurek z Samorządnoscia.

    • 9 0

  • Wy w tym urzędzie to jecie chochlą zamiast łyżeczka i się nadajecie na smar do czołgu

    • 11 0

  • Bartoszewicz chyba się naćpał :D (1)

    Co on za brednie opowiada! Wychodzi na to, że głównym wskaźnikiem i czynnikiem badającym szczęście mieszkańców jest komunikacja miejska. No nie wierzę... gorsza propaganda niż PiS!

    • 34 0

    • Gorsza propaganda niż po.

      • 2 1

  • Co z biletem na linie pośpieszne? (3)

    Bo nie piszecie o tym

    • 10 0

    • Po 10 zytkow

      • 4 0

    • Pewnie będzie za 452 zł

      • 7 0

    • Moze linie pospieszne tez zlikwiduja? W juz zlikwidowali.

      • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    Trend to proces zmian przebiegających w jakimś dającym się określić kierunku. (5)

    Istnienie trendu wykrywamy, jeżeli występuje powtarzalność pewnej sekwencji zdarzeń. A jaki jest trend w komunikacji miejskiej w Gdyni (o Gdańsku się nie wypowiadam, gdyż to nie moje rejony)? Od kilku już lat coraz częstsze podwyżki cen biletów, coraz mniej kursów, coraz więcej zlikwidowanych linii. Biorąc pod uwagę, że istniejąca struktura, związana z utrzymaniem taboru komunikacyjnego przy coraz mniejszej ilości kursów i ilości autobusów coraz bardziej będzie ważyła na kosztach należy domniemywać, że taki trend utrzyma się tak długo, jak długo komunikacja miejska będzie istnieć w ogóle. Dodatkowo ten chybiony czy może może raczej, z finansowego punku widzenia, i**otyczny ruch związany z zakupem niezwykle kosztownych ( w tym w eksploatacji) autobusów elektrycznych w krytycznej już sytuacji finansowej miasta świadczy, że zarządzający miastem już od dawna przestali kierować się przesłankami ekonomicznymi a ich świadomością zawładnęły demony.

    • 157 6

    • Zaczynamy jeździć (1)

      Za darmo.

      • 3 0

      • oszukują nas, okradają, nie dotrzymują słowa, sprzedają, betonują ale najważniejsze, że nie rządzi pis

        • 8 1

    • Jak w wygra platforma i będzie z Polska 2050 rządziła całym krajem, to ceny wszystkiego spadną o średio 70 procent (1)

      będziemy zarabiali jak w Niemczech i Norwegii,

      • 2 3

      • budzimy sie bo zaraz się Hołownia popłacze...

        • 4 0

    • Xxxxxx

      Ci co zagłosowali za czyli nasi fajni radni wyszli z założenia że nas stać bo dobrze zarabiamy czyli tak dobrze jak oni mierzyli według swojego portfela.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane