• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rady dzielnic nie chcą likwidacji połączeń. Petycje do władz miasta ws. zmian w komunikacji

Piotr Weltrowski
25 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (445)
Zmiany w rozkładach - w tym likwidacja 11 linii autobusowych i trolejbusowych - wejdą w życie 30 stycznia. Zmiany w rozkładach - w tym likwidacja 11 linii autobusowych i trolejbusowych - wejdą w życie 30 stycznia.

Rady dzielnic protestują przeciwko okrojeniu kursów komunikacji miejskiej w Gdyni i likwidacji części linii. Mieszkańcy najbardziej poszkodowanych zmianami dzielnic tworzą też petycje do władz miasta, aby poszukały oszczędności - koniecznych w obecnej sytuacji - gdzie indziej.



Czy w obecnej sytuacji oszczędzanie na komunikacji miejskiej jest zasadne?

Przypomnijmy, od 30 stycznia obowiązywać ma nowy rozkład jazdy gdyńskiej komunikacji.

Przewiduje on zarówno zmiany pozytywne dla mieszkańców (wydłużenie części linii, nowe przystanki, zwiększenie częstotliwości niektórych kursów), jak i negatywne (głównie likwidację 11 linii autobusowych i trolejbusowych oraz przerwę w funkcjonowaniu komunikacji nocnej).

Najbardziej poszkodowani zmianami wydają się być mieszkańcy Pustek Cisowskich i Demptowa (a także części Chyloni zlokalizowanej wzdłuż ul. Kartuskiej). W tym rejonie zlikwidowane zostaną dwie kluczowe linie: linia pośpieszna W, zapewniająca m.in. bezpośredni dojazd do szpitala w Redłowie oraz linia 34, dzięki której najprościej można się dostać z Demptowa do centrum miasta.

Dodatkowo mieszkańcy tego rejonu miasta odczują również likwidację linii 30, którą traktowano jako jedną z "przesiadkowych" alternatyw na dojazd do centrum Gdyni.

Trudno się więc dziwić, że pod petycją dotyczącą tych właśnie połączeń zebrano do tej pory najwięcej podpisów.

Aktualny rozkład jazdy ZKM Gdynia



Protestuje jednak znacznie więcej rad dzielnic. Radni z Dąbrowy utworzyli petycję o pozostawienie w obecnym kształcie trasy linii 23. W tej samej sprawie pismo do władz Gdyni skierowali też radni z Wielkiego Kacka.

Część rad dzielnic wydała zaś tylko oświadczenia, w których wzywa urzędników do cofnięcia zmian i solidaryzuje się z najbardziej poszkodowanymi przez zmiany dzielnicami. Tego typu oświadczenia wydali m.in. radni ze Śródmieścia, Wzgórza św. Maksymiliana czy Oksywia.

Warto tu zaznaczyć, że podpisy pod petycjami rady dzielnic zbierają zarówno w formie papierowej, jak i przez internet. Same petycje mają zostać złożone w urzędzie 3 lutego, a więc już po wprowadzeniu zmian w komunikacji.

Inne sposoby na komunikację: trójmiejskie korporacje taksówkarskie



Urzędnicy na razie działań rad nie chcą komentować, prawdopodobnie odniosą się do nich już po złożeniu petycji.

Interpelacja poselska w sprawie cięć w komunikacji



W sprawie okrojenia rozkładów, cięć kursów i likwidacji części linii interpelację do prezydenta Gdyni złożyła też posłanka lewicy - Joanna Senyszyn.

- Jako Posłanka na Sejm RP oraz mieszkanka Gdyni uważam planowane zmiany za zbyt radykalne oraz negatywnie ingerujące w życie mieszkańców. Planowane rozwiązania spowodują dalsze obniżenie poziomu i jakości życia mieszkańców Gdyni. Miejska komunikacja to nie jest dziedzina, na której trzeba robić oszczędności kosztem mieszkańców. Zwłaszcza że miasto wydaje pieniądze na wiele dyskusyjnych, by nie powiedzieć zbędnych inicjatyw - napisała.

W 2022 roku w Gdyni wprowadzono do użytkowania elektryczne autobusy


W interpelacji posłanka zadała władzom miasta trzy pytania.

  • Czy proponowane zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej były konsultowane wcześniej z radami dzielnic i czy zostały zaproponowane alternatywne rozwiązania, które zapobiegną wykluczeniu komunikacyjnemu części mieszkańców? Jeśli nie, to dlaczego?
  • Czy władze miasta, zamiast likwidacji dziewięciu linii autobusowych i trolejbusowych, rozważały poczynienie oszczędności w innych dziedzinach np. promocja miasta, miejskie imprezy? Jeśli nie, to najwyższy czas to zrobić i upublicznić wyniki. Jeśli tak, wnoszę o przedstawienie alternatywnych rozwiązań, które zostały odrzucone.
  • Wnoszę o podanie powodów wyboru rozwiązania najbardziej niekorzystnego dla Gdyni.

Zmiany rozkładu ZKM Gdynia: co się zmieni?



Zmiany tras linii

  • Na linii S uruchomiony zostanie przystanek Bernadowska - w pobliżu nowych osiedli mieszkaniowych.
  • Na linii 22 uruchomione zostaną dodatkowe kursy w godzinach porannych (obecnie linia ta w godzinach porannych nie funkcjonuje).
  • Linia 23 skierowana zostanie do pętli Mały Kack Strzelców, zamiast do Kaczych Buków.
  • Część kursów linii 31 zostanie ponownie skierowana do pętli na Kaczych Bukach - w celu naprzemiennej obsługi pętli Dąbrowa Miętowa i Kacze Buki.
  • Na linii 114 zwiększona zostanie częstotliwość kursów w dni powszednie w szczytach przewozowych, a do jej obsługi w dominującym zakresie wprowadzone zostaną trolejbusy.
  • Trasa linii 119 zostanie zmieniona. Od ul. Wójta Radtkego prowadzić będzie ulicami: 3 Maja, 10 Lutego, Podjazd i Śląską, zamiast ul. Władysława IV. Z powrotem, od al. Piłsudskiego autobusy linii 119 pojadą ulicami Śląską, Podjazd, 10 Lutego, Władysława IV i Wójta Radtkego.
  • Uruchomione zostaną dodatkowe kursy na linii 128 w szczycie porannym dnia powszedniego.
  • Dzięki uruchomieniu niedzielnych kursów linii 140 wzmocniona zostanie obsługa Chwarzna-Wiczlina.
  • Na linii 198 uruchomione zostaną dodatkowe kursy - wykonywane dotychczas na linii 163.

Wydłużenia tras linii

  • Wydłużona zostanie trasa linii 32 do ul. Sandomierskiej w Małym Kacku - al. Zwycięstwa i ul. Stryjską. Na linii 32 uruchomione zostaną dodatkowe kursy w godzinach porannych w soboty, w niedziele i święta oraz w godzinach wieczornych we wszystkie dni tygodnia.
  • Wydłużone do pętli Redłowo SKM zostaną wybrane kursy linii 209. Zamiast do placu Kaszubskiego autobusy pojadą do pętli Redłowo SKM ulicami: Władysława IV, Górskiego i Łużycką.
  • W okresie wakacji zostanie uruchomiona nowa śródmiejska linia meleksowa, obsługująca przystanki Plaża Śródmieście - Muzeum Miasta Gdyni i Przystań Żeglugi, a linia 109 będzie wydłużona do plaży w Babich Dołach.

Mniej kursów i likwidacja linii

  • W soboty w godz. 16-19 i w niedziele w godz. 10-19 na liniach, na których obowiązuje częstotliwość 20-minutowa, kursy będą wykonywane co 30 minut.
  • Na linii 119 zostanie zmniejszona liczba kursów.
  • Zakres funkcjonowania linii 125 zostanie ograniczony do godzin wczesnoporannych i późnowieczornych.
  • Na linii 133 całotygodniowo ostatnie dwie pary kursów (po godz. 22) zamiast do Dworca Morskiego zostaną skrócone do Dworca Głównego PKP.
  • Linie 145 i 153 nie będą funkcjonować w niedziele i święta.
  • W związku z przedłużeniem linii 32 do Małego Kacka, trasa linii 152 zostanie skrócona do relacji Oksywie Dickmana - Węzeł Franciszki Cegielskiej.
  • Na linii 252 zostanie zmniejszona liczba kursów.
  • Na liniach nocnych wprowadzona zostanie przerwa w funkcjonowaniu we wszystkie dni tygodnia w godz. 2-3:30.
  • Zlikwidowane zostaną linie: W, 20, 21, 30, 34, 163, 182, 196 i 320 oraz sezonowe G i 309.

Dlaczego wprowadzono cięcia?



Władze Gdyni tłumaczą, że przebudowa oferty przewozowej ZKM to reakcja na kryzys. Podkreślają, że wydatki na komunikację miejską wzrosły ze 166 mln zł do 181 mln zł w tegorocznym budżecie.

Tyle że - jak dodają - kilkunasto-, a nawet kilkudziesięcioprocentowe wzrosty podstawowych kosztów, takich jak wynagrodzenia, ceny paliw, energii elektrycznej, eksploatacji pojazdów czy zewnętrznych usług spowodowały, że trzeba ograniczać funkcjonowanie komunikacji miejskiej w Gdyni.

- W tym roku niemałym trudem zwiększyliśmy budżet na komunikację miejską o kilkanaście milionów złotych, by sprostać kluczowym kosztom, ale odbije się to i tak na liczbie wykonanych przejazdów. Po prostu nie mamy źródła, z którego da się pokryć tak szybko rosnące koszty - wyjaśniała wprowadzenie cięć Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Opinie (445) 10 zablokowanych

  • (1)

    A radzni z Karwin to co, do roboty protestować tak jak WK i Dąbrowa że 23 likwiduja. Prezes spółdzielni znowu podwyżki za ciepło dał czwarte pod rząd a oni zadowoleni widać nikomu to nie przeszkadza, są wogole jescze jacyś radni na Karwinach czy to jakieś spółdzielniami wydmuszki ta cała rada dzielnicy

    • 9 1

    • Co do radnych z Karwin, pełna zgoda. To skandal, że nie ma żadnej reakcji.

      Co do Spółdzielni - to nie Spółdzielnia podnosi opłaty za ciepło, bo go nie produkuje! Opłaty za podgrzanie wody użytkowej i w kaloryferach to zasługa obecnej partii rzàdzącej PiS, która pozwoliła PGE na podniesienie taryfy o 48%!!!! Co spowodowało, że Opec by móc płacić PGE za energię również musiał podnieść ceny, co widzimy w obecnie wymiarze opłat Spółdzielni! Tak się kończy populistyczna, prawicowa polityka PiS, kompletnie bez wyobraźni. Bo kto blokował po wygraniu wyborów wiatraki i energię odbawialną?! Dziękujcie wyborcom PiS!

      • 3 3

  • Oni chcą zlikwidować 23 całkowicie , przecież wiadomo że teraz będzie wozić powietrze i po jakimś czasie uznaja że jest nierentowna bo przecież nikt nie jeździ i zlikwidują

    • 9 0

  • Dlaczego likwidujecie linie w 30 i 34 z tak odległej części Gdyni

    Obecnie autobusy linii W z Pustek Cisowskich i Chylonii do Szpitala w Redłowie i z powrotem, są chyba jedną z najrzadziej kursujących linii w Gdyni, prawie tylko co godzinę jeden kurs!! Może tylko w szczycie co 30 minut! Kilka kursów! Jak władze miasta moga likwidować jedyny pośpieszny autobus - jedyne połaczenie do szpitala??? To tak dba sie w Gdyni o zwykłych chorych ludzi, o swoich obywateli?? którzy Was chyba nie po to wybrali do zarzadzania miastem i dbania o ich sprawy???Nie ma żadnego wytłumaczenia tej absurdalnej i szkodliwej społecznie decyzji!!

    • 17 1

  • Ogrom zadłużenia i zmarnowanej kasy przez władze miasta aż razi w oczy.

    Więcej chybionych inwestycji jak Lotnisko, PPNT itd. Więcej kosztownych imprez typu maraton rowerowy (blokujący całe miasto), bezpłatny i wielodniowy dowóz dla uczestników koncertów w Babich Dołach itd. Więcej zakupów wiat przystankowych za ponad trzysta tysięcy sztuka. Więcej kosztownych drobiazgów typu wymiana ławek nadbrzeżnych, oraz kostkowych powierzchni zatok przystankowych, o których od początku było wiadomo że nie zdadzą egzaminu wytrzymałości itd.

    • 15 0

  • Odwołuje się. Przez okno. Tylko uważajcie żebyście nie powypadali.

    • 5 1

  • Likwidacja W to skandal!!!

    Nie macie prawa pozbawiać chorych ludzi bezpośredniego połączenia do dwóch szpitali.

    Do tego kretyńskie usunięcie 34 tuż po tym, jak władowano w tę linię tyle kasy... Brawo!

    • 18 0

  • teraz przywruca linie bo bedzie glosowanie w BO

    • 6 0

  • zamiast redukcji kursów - podwyższyć ceny biletów (1)

    niech pasażerowie komunikacji miejskiej płacą realne koszty pokrywające koszt usługi z jakiej korzystają

    • 3 9

    • A może tak rozciągnąć płatności na większe uprzywilejowane dotad grupy a nie podwyższac w kółko coraz mniejszej liczbie która wogole płaci za bilety a która ma utrzymywać ten cyrk

      • 3 0

  • Na razie

    tu jest mowa o ograniczeniach a potem podwyżce biletów w Gdyni.
    Czemu nie ma artykułu że czeka nas w tym roku w Gdyni armagedon opłat ze spółdzielni mieszkaniowych.
    W Gdyni na Dąbrowie czy Karwinach lada moment przyjdzie czas podwyżki czynszu a ten będzie wynosił za około 32 m prawie 900 zł a gdzie reszta gdzie media jedzenie lub leki.
    Spółdzielnie gdzie za ogrzewanie płaci się cały rok zawsze były na ironię losu niedopłaty przy rozliczeniach teraz czeka mieszkańców tych spółdzielni szok arktyczny za w czasu lepiej zaopatrzyć się w Prozac bo nie jedna osoba skończy
    tam gdzie stoi na zawał .

    • 7 1

  • Najprościej zlikwidować

    Nie ma nic prostszego jak zlikwidować? Ile od razu problemu znika! Linia 182 była nękana chyba za każdą zmianą w komunikacji gdyńskiej. I teraz w ogóle ją wycięto! Z tego co pamiętam to nie pierwszy raz. Linia 163 podobnie. Rano zapewniała dojazd na Oksywie Dolne. I tak chodziła rzadziej niż pędolino do warszawy. Teraz osoba starsza, mieszkająca na Górnym Obłużu, Pogórzu nie zrobi zakupów w Kauflandzie czy w Lidlu. Chyba że uwielbia latać z siatami między przystankami.
    Nie wierzę że nie ma innych rozwiązań niż te które zastosowano.
    Np. można linię 197 z przystanku Cechowa mozna skierować na Oksywie Dolne przez przystanek Bosmańska-Nasypowa. A linię tą obsługują długie autobusy i jeszcze nigdy nie widziałem w nich tłumów pasażerów, Że nie wspomnę o 109, 209, 152; autobusy przegubowe, częstotliwość kursów duża, tłumów w nich nie ma!!!. Moje obserwacje pochodzą z kilkudziesięciu lat, na Obłużu mieszkam już trochę lat.

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane