• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Raport z budowy PKM. Wykonawca wyprzedza harmonogram o 12 proc.

Maciej Naskręt
8 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz nocne prace przy budowie wiaduktu kolejowego nad ul. Słowackiego.


Sprawdziliśmy postęp prac na budowie 18-kilometrowej Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Inwestycja, która ma być oddana do użytku w połowie 2015 r., gotowa jest w 45 proc. Firma Budimex, która jest generalnym wykonawcą budowy, wyprzedza harmonogram robót o 12 proc.



Zobacz montaż wiaduktu przy ul. Wołkowyskiej. Film przygotowany przez Pomorską Kolej Metropolitalną.

Mija właśnie 8 miesięcy od rozpoczęcia budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Inwestycja kolejowa, która ma połączyć Osowę z Wrzeszczem niebawem będzie ukończona w połowie. Skrzydeł wykonawcy nie podcina nawet groźba wstrzymania inwestycji z powodu wadliwie wydanej decyzji lokalizacyjnej dla budowy PKM.

- Z posiadanych przez nas danych wynika, że wykonawca wyprzedza harmonogram robót aż o 12 proc. Prace postępują sprawnie mimo ostatnich mrozów w naszym regionie. Pod koniec tego roku wykonawca planuje finiszować z budową, przyszły rok to czas potrzebny na odbiory techniczne - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy samorządowej spółki PKM, która jest inwestorem przedsięwzięcia.

W nocy z piątku na sobotę wykonawca budowy PKM prowadził montaż rusztowań, które będą podporą szalunków planowanego wiadukt nad ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska. Wszystkie prace odbywały się w świetle reflektorów. W czasie mozolnych prac nad ul. Słowackiego użyto niewielkiego dźwigu, który przenosił elementy rusztowań nad jezdnię w kierunku Niedźwiednika. Na ten czas ruch samochodów był wstrzymywany. Kierowcy stali nie dłużej niż pięć minut.

Przy ul. Słowackiego obecnie są gotowe przyczółki nowego obiektu. To najbardziej charakterystyczny wiadukt budowanej linii z dwóch powodów. Po pierwsze, będzie to jedyny wiadukt na tej trasie o konstrukcji łukowej. Po drugie, dzięki swojej architekturze, będzie stanowił zachodnią "bramę" do Wrzeszcza. By to podkreślić, wiadukt będzie iluminowany.

Podobnie jak podczas montażu bramownicy, na której postawiono szalunki przyszłego wiaduktu w minionym tygodniu, podczas nocnego układania belek na podporach wstrzymywany był na kilka minut ruch samochodowy. Choć kierowcy mogli się niecierpliwić, to i tak było to mniejsze zło, niż gdyby te prace prowadzone były za dnia.

Co jeszcze można dostrzec na budowie? Ostatnia odwilż i ocieplenie pozwoliły wykonawcy wznowić betonowanie estakady przy gdańskim lotnisku. Najdłuższy, bo 900-metrowy, obiekt powoli zyskuje kształty. W najbliższych dniach zabetonowane zostaną kolejne trzy przęsła. Prace przy betonowaniu rozpoczęły się także wiaduktu nad ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska, gdzie powstaje drugi co do rozpiętości wiadukt na linii PKM.

W minioną środę wykonawca przeprowadził montaż wiaduktu kolejowego nad niewielkim strumieniem przy ul. Wołkowyskiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. To kolejna konstrukcja montowana z gotowych, prefabrykowanych elementów na trasie PKM. Wcześniej w podobny sposób stawiany był obiekt przy ul. Rakoczego, gdzie byliśmy z kamerą.

Od początku lutego można w pełni podziwiać wiadukt kolejowy nad ul. Polanki zobacz na mapie Gdańska. Wykonawca usunął stamtąd szalunki. Nowy obiekt nawiązuje architekturą do historycznego w tym miejscu wiaduktu.

Sporo dzieje się obecnie na budowie PKM na terenie Strzyży. Wiadukt nad ul. Polanki nie był jedynym, na którym wykonawca w ostatnich dniach demontował rusztowanie szalunku. W zeszłym tygodniu odsłonięte zostało również pierwsze przęsło wiaduktu - tuż obok pętli tramwajowej. To na górze tej konstrukcji zlokalizowany będzie przystanek PKM Strzyża. Wykonawca teraz zajmuje się tam zbrojeniem kolejnego przęsła, znajdującego się bezpośrednio nad ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska.

Ponadto nad al. Grunwaldzką - na granicy Wrzeszcza i Oliwy - przystąpiono również do betonowania wiaduktu kolejowego. Finalny efekt - konstrukcję - zobaczymy tam nie szybciej jednak niż na początku wiosny.

Ci, którzy mają ochotę obserwować na bieżąco sytuację na budowie linii PKM, powinni zajrzeć na stronę spółki PKM. Można tam znaleźć podgląd z sześciu kamer rozstawionych placu budowy linii kolejowej.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Wizualizacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (150) 4 zablokowane

  • (8)

    eee tam. Bez sensu wydane Pieniądzę, po co ta inwestycja???lepiej pomyśleli by jak odkorkować środek Gdańska i małe poszczególne dzielnice . Kto jeździ autem nigdy nie wsiądzie do kolejki...proste!!!!.niech żyje transport samochodowy a nie szynowy!!!! :).

    • 11 52

    • jak odkorkować środek miasta?? (1)

      proste, trzeba więcej budynków wyburzyć i porobić autostrady, najlepiej przelotowo z jednego końca miasta na drugi

      • 12 4

      • Najlepiej w ogóle zrównać Stare i Główne miasto z ziemią i zrobić wielki parking, bo ludzie muszą jakoś dojechać i gdzieś parkować.

        • 13 3

    • (4)

      Jak odkorkować miasto? Zabronić takim bucom jak ty wozić samochodem czterech liter po centrum miasta, zmusić do zostawiania samochodu na obrzeżach i przesiadania się na komunikację miejską.

      • 17 2

      • zabronic, zmusic (3)

        buc-komunista. Szanuj wolnosc i prawo wyboru innych

        • 1 12

        • (2)

          Dlaczego zatem takie buce jak ty nie szanują mojej wolności (zapewne wielu innych osób również) i prawa wyboru do jeżdżenia komunikacją miejską bez konieczności stania w korku? Nie bądź hipokrytą. Skoro ja nie mam prawa do swobodnego i szybkiego przemieszczania się, dlaczego ktoś ma mieć lepiej tylko dlatego, że jest po prostu nadmiernie wygodny?

          • 5 1

          • Dałeś się przerobiś klasycznemu trolowi.

            Jest jak zły humor: Im bardziej bluzgasz, tym jest mocniejszy.

            • 2 2

          • "skoro ja nie mam

            dlaczego ktos ma miec lepiej " - znamienny sposob myslenia....

            • 0 1

    • Jesteś pan chory od spalin i to tak zostanie do końca dno Twoich

      • 2 1

  • to przynajmiej na Euro 2112 zdonrzą (2)

    hehe

    • 26 14

    • ZDONRZĄ powiadasz? (1)

      • 12 9

      • może nawet ZDANRZĄ

        buuuhaha

        • 1 0

  • Aż mi się przypomniały piękne czasy planów 5-letnich,

    i ich przekraczania o 100 czy 200%...ehhh, łza się w oku kręci.

    • 23 3

  • nie chwalcie dnia przed zachodem....

    zobaczymy finalnie, jaki będzie czas/termin oddania

    • 15 3

  • czy beda ekrany na calej trasie?

    i nie zapominac o zadaszeniu! a do tego zamowic wagony bez okien, widoki w Polsce to zupelny przezytek!

    • 8 10

  • o 12 % niesamowite cos takiego w POlsce to nowosc:) a ile lat jeszcze potem bedą poprawki robic?

    bo jak wiadomo bez tego sie nie obejdzie albo tory będą za krzywe albo za proste:)

    • 8 18

  • mieszane uczucia

    są postępy, ale tempo wynika jedynie z uniku przed wymiarem sprawiedliwości

    • 15 11

  • Dobry pomysł z tymi kamerkami

    a ta kamerka z Rakoczego pokazuje jak duży jest korek dzięki budowie linii tramwajowej.
    Może by kilka ze 108 kamerek Tristara udostępniali podatnikom w internecie jak PKM

    • 11 3

  • Co znaczy o 12% i w stosunku do czego ? (3)

    Powinien być podany punkt odniesienia, bez niego nie ma pewności czy chodzi o 12% czy o 12 punktów procentowych.

    • 9 10

    • "Inwestycja... gotowa jest w 45 proc" (1)

      harmonogram przewidywał ca. 33%

      • 7 2

      • nie może być gotowa w 45% a zrealizowana w 45%

        Coś jes gotowe to się da korzystać a tu ?

        • 1 0

    • Czytaj ze zrozumieniem

      To zrozumiesz ;)

      • 5 1

  • PKM z Gdańska prze lotnisko do Gdyni (5)

    A z Gdyni przez lotnisko do Gdańska . To ma sens a tak jest sabotaż dla Gdyni .Nieuczciwy układ w sprawie i samej kolejki i lotnisk . A przecież podobno jesteśmy metropolia wiec albo razem albo przeciwko sobie . To co robi prezydent Adamowicz jest polityka przeciwko sobie wiec nie jest to postawa budująca i godna prezydenta jakiegokolwiek miasta .

    • 9 25

    • (1)

      Nie z Gdańska do Gdyni bo od tego jest SKM. Ta inwestycja łączy Gdańsk z Lotniskiem i powiatami kartuskim i kościerskim. Co w konsekwencji połączy stolice województwa z częścią środkową i południowo-zachodnią.

      • 6 2

      • Gdynia ma prawo takie samo

        mieć bezpośrednie połączenie z lotniskiem jeżeli już ma być jedno lotnisko dla tej niby metropolij

        • 2 2

    • To Gdynia nie specjalnie chciała PKM (2)

      Widziała w tym zagrożenie dla lotniska (może nawet słusznie). Co do lotniska cała Polska się z niego śmieje i podaje jako przykład bezsensownych mrzonek samorządów. Zostają jeszcze animozje Prezydentów ja wiem jedno i wiem co mówię: "Jak Adamowicz Szczurkowi tak Szczurek Adamowiczowi".

      • 11 2

      • U szczurka przynajmniej szyste i równe miasto (1)

        A u budynia wstyd na każdym rogu. świat się śmieje z tej budyńlandji

        • 2 7

        • A się budynie naopinjują

          Wybory idą

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane