• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Raport z budowy: tak powstaje Trasa Słowackiego

Maciej Naskręt
29 sierpnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 

Zobacz jak powstają wszyskie odcinki Trasy Słowackiego.


Sprawdziliśmy, jak toczą się prace przy budowie Trasy Słowackiego. Robota wre, aż miło popatrzeć!



Pełną parą toczą się prace na trzech spośród czterech odcinków Trasy Słowackiego, której budowę zleca miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.

Przebieg Trasy Słowackiego w okolicach lotniska. Przebieg Trasy Słowackiego w okolicach lotniska.
Tu drogowcy rozpoczęli prace najwcześniej, bo w marcu tego roku. Trasa Słowackiego w Rębiechowie i Matarni to najmniej skomplikowany odcinek spośród wszystkich zaplanowanych w ciągu Trasy Słowackiego.

Na wielu fragmentach widać już nawierzchnię bitumiczną, choć nie są to jeszcze wszystkie jej warstwy. Aktualnie drogowcy zajmują się budową chodników i ekranów akustycznych. Przyglądając się postępowi prac napotkaliśmy ekipę drogowców układających nawierzchnie na wysokości ul. Elewów zobacz na mapie Gdańska.

Wiele do zrobienia pozostało drogowcom w obrębie przejazdu kolejowego w pobliżu ul. Radarowej zobacz na mapie Gdańska. Trwają tam prace kanalizacyjne, które przedłużyły się o tydzień.

Lotniskowy odcinek Trasy Słowackiego ma być gotowy jesienią tego roku. Wykonawcą jest firma Wakoz, która za zbudowanie drogi otrzyma 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska.

Miejski odcinek. Miejski odcinek.
Co udało się drogowcom dokonać od kwietnia tego roku, kiedy ruszyła budowa? Widać już światło trasy na jej górnym odcinku. Ułożono m.in krawężniki, które wytyczają przebieg obu jezdni przy zbiorniku retencyjnym "Srebrzysko".

W sąsiedztwie "Garnizonu" trwają prace przy przełożeniu koryta Potoku Strzyża. Woda z górnego tarasu Gdańska będzie niebawem płynąć w wykonanym z żelbetu kanale. Znajduje się on pięć metrów na południe od dotychczasowego koryta.

Prace toczą się też przy budowie estakady nad al. Grunwaldzką i wiaduktu kolejowego, kawałek dalej w stronę Zaspy. Wznoszone są tam mury oporowe i przyczółki przyszłych obiektów inżynierskich. Na wsypie centralnej skrzyżowania przy Galerii Bałtyckiej wyrosły filary, które będą podpierać przyszłą estakadę.

Miejski odcinek Trasy Słowackiego buduje konsorcjum firm Hydrobudowy Polska, PBG i Aprivii za sumę 159 mln zł. Droga ma być przejezdna przed końcem przyszłego roku.

Droga Zielona. Droga Zielona.
Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska.

Budowa tego 2,1-kilometrowego odcinka zaczęła się najpóźniej. Tam w połowie sierpnia ruszyły prace rozbiórkowe na terenie ogródków działkowych po południowej stronie ul. Uczniowskiej.

Roboty toczą się w dość niecodziennej atmosferze, bowiem pracownicy podwykonawcy muszą nie tylko burzyć altany po rezydujących tam wcześniej działkowiczach, ale też chronić teren przed plądrującymi go zbieraczami złomu. - Trudno skupić się na pracy, grasuje tu kilkudziesięciu złomiarzy - opowiada nam jeden z pracowników.

Niebawem zniknie też z powierzchni ziemi stara lokomotywownia położona tuż obok ul. Kochanowskiego. Jej wyburzenie zaplanowano na początek września.

Odcinek Drogi Zielonej pochłonie z kasy miasta nieco ponad 135 mln zł. Firma Budimex zobowiązała się, że wybuduje go do końca 2012 r.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.

Przebieg tunelowego odcinka Trasy Słowackiego. Przebieg tunelowego odcinka Trasy Słowackiego.
Na rozpoczęcie prac przy drążeniu tunelu i budowie dojazdów do tego obiektu trzeba jeszcze nieco poczekać. Konsorcjum firm, której liderem jest FCC Connstruction, złożyło odwołanie od drugiego rozstrzygnięcia przetargu. O sprawie pisaliśmy w połowie sierpnia.

Teraz Krajowa Izba Odwoławcza zbada odwołanie, którego podstawowym argumentem wciąż są niskie koszty wykonania. Konsorcjum Hydrobudowy, PBG S.A. i Aprivia S.A. z liderem - Obrascon Huarte Lain zaproponowało najkorzystniejszą ofertę, czyli budowę odcinka za 885 mln zł w 36 miesięcy. Jest to o propozycja o ok. 300 mln zł tańsza niż konsorcjum firm, której liderem jest FCC Connstruction.

Miejsca

Opinie (128)

  • Nie wiem tylko po co tyle (4)

    kasy na odcinek lotniskowy. Wyremontowana, poszerzona o pobocze jezdnia i dobudowane chodniki w tym rejonie zupełnie by wystarczyła. To tylko dojazd do lotniska, paru osiedli i biurowców.

    • 9 15

    • (2)

      też tak mówiłam, dopóki nie postałam kilka razy w koreczku. Lotnisko się rozbudowuje i trzeba budować drogę, mało tego w sytuacji kiedy jest zamknięta obwodnica na odcinku Osowa-Matarnia kierowcy jadą przez Klukowo. Także proponuje się nie mądrzyć jak się guzik wie...Pozdrawiam

      • 10 2

      • mądra osoba to i warto posłuchać co ma do powiedzenia (1)

        Jakby połatać jeszcze te dziury na odcinku do Owczarni. Ale i tak jest to dobry objazd.

        • 5 0

        • taa.. dziurypołatać...

          wąska droga bez pobocza i chodnika z ograniczeniem do 30km/h a niektórzy tym "objazdem" zapierniczaja jak na trzecim pasie obwodnicy.Tę drogę należało by zaorać i zamontować progi zwalniające co 50m a nie dziury łatać. To lokalna dróżka a przez te objeżdżanie korków na obwodnicy teraz to strach tam poruszać się czymkolwiek poza samochodem... jak się jedzie rowerem trzeba mieć oczy dookoła głowy przez wariantów w samochodach.

          • 6 0

    • Do tego niedaleko lotniska powstają dwa kompeksy biurowe.

      W sumie według optymistycznych założeń inwestorów do roku 2020 ma w nich pracować prawie 20 tysięcy ludzi. Tak więc ta droga jest rzadką w Gdańsku inwestycją przyszłościową a nie tylko rozwiązującą stare problemy.

      • 10 0

  • Z obrazka wynika, że wyremontowano czerwony wiadukt na Uczniowskiej, a obok powstanie nowy. To dopiero wyrzucanie kasy w błoto.

    • 1 12

  • wszystko OK (12)

    Tylko co z odcinkiem pomiędzy ETC(Rzeczpospolita) a ul.Hallera? Czyżby znowy KNOT URZĘDNICZY i kto na takie brakorubstwo projektowo-techniczne daje unijne pieniądze? Co na to mieszkańcy Zaspy?

    • 10 10

    • sam jesteś knot pajacu (11)

      mieszkańcy zaspy zamiast przebijać się przez skrzżowanie Kościuszki Legionówprzejadą estakadą na Hynka matołku

      • 6 4

      • a mówią. że prawdziwych idiotów już nie ma a tu sami przekornie nazywają się "bat...." (10)

        bo jak można nazwać kolesia, który chce wyprowadzić z estakady Słowackiego na skrzyżowaniu z Rzeczpospolitą setki tysięcy samochodów w SYPIALNIE ZASPY, aby następnie krążyły po osiedlu szukając łatwiejszego dojazdu do uczniowskiej czy Hallera. Zgroza jak można było wychować takich projektantów idiotów a co najgorsze z cenzusem?

        • 3 7

        • tak tak wszystkie samochody z Gdańska (8)

          nagle teleportują się by jechać na zaspe.

          • 5 3

          • Tak właśnie (7)

            nagle teleportują sie z Hynka/Rzeczpospolitej na HAliera, BO URZĘDNICY GDAŃSCY ZAPOMNIELI PRZEPROWADZIĆ PROCES WYWŁASZCZENIOWY Z OGRÓDKAMI DZIAŁKOWYMI.Dlaczego kierowcy i mieszkańcy Zaspy mają mieć utrudnienia za bylejakość i tandetne urzędniczą płacić, bo unia widać chętna w Gdańsku do wyrzucania pieniędzy w błoto i brakoróbstwo.

            • 3 7

            • (2)

              Ogródkami działkowymi? Ta trasa zaplanowana jest ludziom po ogródkach, ale przydomowych, zamiast szerokim korytarzem przez dawne lotnisko. Ktoś straci dom, żebyś Ty miał na tej swojej Zaspie ciszej...

              • 6 2

              • no to lepiej niech jeżdzą ogródkami przyblokowymi Zaspy, (1)

                bo jak byś był zorientowany to byś wiedział, że pas startowy dawno sprzedany przez Płażyńskiego(...?) i Adamowicza(dla Allcomu, Inpro,..) Tylko dlaczego Unia coś takiego finansuje????????????????

                • 2 4

              • Przecież nikt wam po ogródkach nie będzie jeździł, bo trasa jest już dawno wykonana i jest ona 2 pasmowa, ze światłami itd. Nic nie trzeba tam zmieniać. Ew można ekrany wstawić, abyście nie narzekali :P.

                • 3 2

            • Panie zaspiak ta trasa to nie trasa tranzytowa (3)

              Jakie tysiące samochodów.Tysiące to będą jeździć odcinkiem od Grunwaldzkiej do obwodnicy.A odcinek od ETC do Grunwaldzkiej co najwyżej przejmie ruch obecnej Kościuszki i Miszewskiego i tyle w temacie.Trasą tranzytową będzie POG oraz w dalszym ciągu Elbląska z trasą W-Z.Na tej trasie głównie skorzystają mieszkańcy i pracujący w dzielnicach Wrzeszcz, Zaspa, Przymorze i Żabianka oraz w mniejszym stopniu Sopotu.Skolei odcinek Hallera - POG to ruch omijający korki w Gdańsku, ale niech się Pan nie martwi to nie tiry będą tam jeździć, a osobówki. Po drugie osiedla takie jak Chełm, Morena posiadają trasy przelotowe i jakoś nie narzekają, a wręcz przeciwnie mocno z tego korzystają.Chciałbym zauważyć, że Rzeczpospolitej jest bardzo dobrą trasą aby móc taki ruch obsłużyć. Przydałaby się tylko poprawka skrzyżowania z Chłopską.

              • 3 3

              • ale wewnętrzna obwodnica (2)

                Fakt, Słowackiego to pierwsza droga ekspresowa w granicach miasta, w perspektywie dekady ma prawdopodobnie ulec rozbudowie bo jak piszą zorientowani, aby przechytrzyć transze finansowe z unii i usprawiedliwić nieudolność i tumiwisizm urzędasów poddano ją „etapyzacji” do oplatającego mega stadionu i połączenia z Sucharskiego. Wiadomo stolica Pomorza i część ekspresowego ringu złożonego nawet widać z dróg osiedlowych nikt nie zaprotestował. Tylko czy poddano tę inwestycje opinii środowiskowej? I innym gremiom? No ale Władze gdańska zdominowane przez PO z nikim i z niczym konsultować widać nie muszą. Tak samo jest z ścieżkami rowerowymi i na Grunwaldzkiej się przekłada trzeci raz takową a wzdłuż Rzeczpospolitej dalej kradnie się deptak wybudowany przez Gierka ludziom na rowery obijając ich przy okazji. Za to dla developera w czasie budowy *Inpro) oddaje się windę a starsi, niepełnosprawni, matki z dziećmi mieszkańcy Rozstai niech się wspinają po stromych schodach jak trzydzieści lat temu gdy byli sprawni młodzi . Decydującą papierkologię potrzebną do ułatwienia mieszkańcom Zaspy pewnie jak zwykle zaginęła lub przepadła w głębokich urzędniczych szufladach. Najwyższy czas aby mieszkańcy Zaspy obiecanką i „przyśpieszeniiom budowy” tak łącznika ETCHallera jak i budowy ścieżek, wind czy zjazdów na kładkę, dozielenienia ew. ekrany dali odpór powołując Stowarzyszenie przeciw PARTACTWU w PROJEKTOWANIU. I odwrotnie, gnając ze spotkań niekompetentnych Prezydentów jak miało to miejsce w szkole przy Pilotów. „Nie damy rozjechać Zaspy nieudacznikom!” na zebraniach przedwyborczych propponuje podnosić sprawę „Zaspianie przeciw degradacji”, by obiecywać, że te drogi nie powstaną jako wieczne tymczasówki póki my żyjemy. Tylko co będzie z ludźmi, którzy obecnie kupują mieszkania w nowych blokach z oknami na ekspresówkę od Inpro, Alconu, Górskiego, Euro Sylu – który zacznie budowę na Zaspie?.Tereny dzisiejszej trasy nadal wyglądały jak na tej przepięknej wizualizacji dosyć obiecująco. Forumowicze i kierowcy pocieszali się, że otwarcie całej Nowej Słowackiego zaspokoi ich oczekiwania, pojawił się jak zwykle problem z niedoróbką urzędniczą i jakoś nie ma winnych? Wbrew zapowiedziom budowa przedłużenia trasy N.Słowackiego aż do PGRAreny i dalej do wylotówki. Na dzisiaj jest dobry czas aby protestujący mieszkańcy Zaspy skorzystali z kolejnego błędu urzędników.

                • 2 4

              • (1)

                Nic tylko hasła wyborcze i wiele paplaniny w twojej wypowiedzi.Po drugie nigdzie nie widziałem w materiałach, aby słowackiego miała stać się ekspresówką, tylko będzie trasą z prędkością podobną do W-Z czyli 80km/h. Jeżeli nie 70km/h.Odnośnie ścieżek rowerowych to już w ogóle dla mnie ciekawostka. Bo tak ludziom potrzeba najlepiej "zachodnikować" całe miasto, a jak odda się połowę chodnika rowerom to zaraz problem. Nie licząc ciągłych powtarzanych farmazonów o tysiącach samochodów rozjeżdżających Zaspę. Chciałbym się zapytać a skąd one się wezmą, a nie przypadkiem z twojego osiedla lub Przymorza i Żabianki. Przecież ta inwestycja jest w dużej mierze do obsługi waszych osiedli. Dla tranzytu buduje się zupełnie inne drogi, bo nikt nie będzie stał w korkach kiedy może pojechać POG i Obwodnicą Trójmiejską omijając cały Gdańsk.

                • 4 3

              • jeśli tak twierdzisz

                to sąd u licha na drogę wewnętrzną miejską dofinansowanie UE, czy Gdańsk ma jakieś u Niemców specjalne chody?

                • 3 2

        • setki tysięcy?!! możesz podać źródło swoich danych?

          • 1 1

  • A ja w to nie wierzę (6)

    A ja w to nie wierzę. Prezes mówił, że nic się nie robi. I Polska nie jest w budowie. A to wszystko, łącznie z zaprezentowanym filmikiem, to zwykła propaganda sukcesu. Kiedyś, gdy Chruszczow pojechał do Stanów, to na czas jego wizyty z całego kraku ściągnęli samochody i towary do sklepów, aby tylko zamydlić oczy ukochanego preze... o przepraszam; pierwszego sekretarza. I ytle w tym temacie. A poza tym to wszystko po to, aby chłopy zbaraniały po przyjeździe do miasta. A na koniec założę się, że najdalej za godzinę tego posta juz nie będzie na tym forum. Cenzura działa jak za dobrych chruszczowowskich lat!

    • 31 4

    • Dobrze prawi...

      polać mu :)

      • 5 0

    • Prezes wie przecież najlepiej :)

      Ja też nie wierzę :)

      • 10 0

    • pewno że tak - nic się nie dzieje, Polska w bałaganie, to co widać w Gdańsku to właśnie ten bałagan, te drogi pobudowane to jedynie wirtualna rzeczywistość, nic się nie robi, nawet nie ma bilbordów z towarzyszem premierem Jarosławem, nie ma pomników Zimnego Lecha ... oj co jo piszę - Lecha Wspaniałego, nic się nie robi

      • 13 2

    • Dobre... (2)

      Dobra wypowiedż!!!Gdy na "wiecznie wczorajszych" mocherów nic nie skutkuje,trzeba ich w końcu dobić śmiechem.

      • 4 1

      • (1)

        Jasne, na szczęście mamy same sukcesy. TVN tak ogłosił i tego się trzymajmy.

        • 2 3

        • mnie nic nie przekona że białe jest białe a czarne jest czarne

          • 4 0

  • Tiaa...

    Fajny megakorek będzie przy ETC i zjeździe na Jana Pawła. Już nie mogę się doczekać, żeby oko nacieszyć.

    • 4 5

  • Czy jak zrobią Nową Słowackiego poprawi ktoś asfalt na starej ulicy? (4)

    Pytam z ciekawości.

    • 8 0

    • Znając życie uznają, że skoro to droga osiedlowa to może dalej posiadać studzienki zagłady. (1)

      • 5 0

      • "studzienka zagłady" - popłakałem się....

        • 5 0

    • poprawią (1)

      remont starej Słowackiego ma zapewnione finansowanie od 2 lat. Trzeba tylko poczekać aż skończą budować Nową Słowackiego. Będą nowe chodniki, ścieżka rowerowa, wysepki, lewo i prawoskręty.

      • 6 0

      • dziękuję za odpowiedź, ale mówisz serio? czy to plany fantastiko? idzie koło urwać na tej drodze, nie wiadomo z której strony już studzienki mijać :( dziura na dziurze. Z resztą Grunwaldzka nie wiele lepsza.

        • 2 1

  • rondo Salona (1)

    gdzie to jest?

    • 1 4

    • chyba Saurona....

      • 0 2

  • Dlaczego wszędzie w tym kraju chowa się wszelkie cieki wodne pod beton ? Czekam aż zabetonują nam Bałtyk, masalkra,

    • 5 8

  • mi sie najbardzej podoba jeden z ćeśli!! Rodzyn!!!

    • 0 0

  • do DU..Y robota, tym bardziej że żadna to łaska ze strony miasta (2)

    Przypomnę, że trasę tą robią od 15 lat albo i więcej. Przez ten czas ludzie stoją non stop w korkach, żeby dojechać do pracy o powrocie już nie wspomnę.Ton paliwa wypalonego na stanie w korkach przez te lata nie zrekompensuje żadna trasa ani zmarnowanego w ten sposób czasu.Trasa po paru latach będzie się nadawała do remontu.Oto Polska

    • 10 14

    • tak sam od siebie marudzisz (1)

      czy PISmeje Ci za to placą?Dobrze, że nie wszyscy są tak ograniczeni jak Ty, bo potrafisz tylko siedzieć przed kompem i płakać.

      • 8 4

      • brawo za tą drogę, co ją budują od 20 lat, a najpóźniej miała być na EURO2012 ;)

        brawo za tą drogę, co ją budują od 20 lat, a najpóźniej miała być na EURO2012 ;)

        • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane