• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Raport z budowy ul. Nowej Wałowej w Gdańsku

Maciej Naskręt
5 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał
Największym wyzwaniem wykonawcy budowy ul. Nowej Wałowej jest wzniesienie 200-metrowej estakady i ok. 60-metrowego wiaduktu nad magistralą kolejową. Największym wyzwaniem wykonawcy budowy ul. Nowej Wałowej jest wzniesienie 200-metrowej estakady i ok. 60-metrowego wiaduktu nad magistralą kolejową.

Sprawdziliśmy postęp prac przy budowie 1,2-kilometrowej ul. Nowej Wałowej w Gdańsku. Trwa betonowanie 200-metrowej estakady. Kończą się prace w świetle ul. Jana z Kolna utrudniające ruch.



Czy Młode Miasto jest atrakcyjną lokalizacją dla nabywców lokali?

Przypomnijmy: w październiku 2012 r. ruszyła budowa 1,2-kilometrowej ul. Nowej Wałowej wraz z częścią ul. Nowomiejskiej. Przedsięwzięcie realizowane jest w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Inwestorem jest spółka BPTO Infra, która jesienią ubiegłego roku podpisała umowę na roboty budowlane z firmą Budimex. Kontrakt opiewał na kwotę 58,5 mln zł. Natomiast nadzór z ramienia miasta prowadzi Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.

W ramach pierwszego etapu inwestor planuje wykonać 60-metrowy wiadukt nad linią kolejową o przekroju jednej jezdni po dwa pasy i w tym samym standardzie ok. 200-metrową estakadę nad ul. Jana z Kolna. Obiekty mają umożliwić przejazd samochodem z Bramy Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska do Młodego Miasta zobacz na mapie Gdańska, które powstanie na terenach postoczniowych.

Zgodnie z projektem wykonane zostanie też połączenie drogowe ul. Jana z Kolna z ul. Nową Wałową, w tym zakresie zaplanowana jest też częściowa regulacja torowiska tramwajowego. W obecnej fazie rozbudowy Nowa Wałowa kończyć się będzie na wysokości ul. Nowomiejskiej. Docelowo planowane jest przedłużenie drogi do ul. Rybaki Górne.

W piątek zwiedziliśmy plac budowy ul. Nowej Wałowej. Zapraszamy na fotorelację.

  • Zachodni przyczółek planowanego wiaduktu nad linią kolejową.
  • Prace przy wschodnim przyczółku wiaduktu kolejowego.
  • Gotowa podpora budowanej estakady.
  • Gotowa tymczasowa droga dla samochodów jadących w kierunku centrum Gdańska. W drugą stronę kierowcy jeżdżą dawną nawierzchnią.
  • Plac budowy przy wschodnim przyczółku planowanego wiaduktu nad linią kolejową.


Najbardziej spektakularnym odcinkiem ul. Nowej Wałowej będzie wiadukt nad magistralą kolejową, zlokalizowany na północ od Żółtego Wiaduktu. Jego konstrukcja została zaprojektowana na wzór kładki dla pieszych znajdującej się w Karczemkach nad Obwodnicą Trójmiasta.

Na razie wykonawcy udało się wykonać zachodni przyczółek planowanego obiektu. W związku z przebudową licznych instalacji podziemnych budowa wschodniego przyczółka rozpoczęła się nieco później. Aktualnie widać już jego fundament.

Warto zaznaczyć, że kierowcy jadący od strony Nowego Portu do centrum od połowy lipca byli zmuszeni do korzystania z objazdów. Wykonawca zamknął część jezdni z uwagi na budowę podpór planowanej estakady, która w tym rejonie ma się łączyć z wiaduktem. Dodatkowo w miniony weekend przejazd ul. Jana z Kolna w rejonie był zamknięty dla tramwajów, również tory tramwajowe zmienią tam swoją geometrię.

  • Ok. 60-metrowy wybetonowany odcinek estakady w ciągu ul. Nowej Wałowej.
  • Plac budowy estakady na dawnym terenie stoczni.
  • Granica między gotową konstrukcją estakady a tą, która jest betonowana.
  • Szalunek zamontowany jest na ok. 100-metrowym odcinku estakady.
  • Przyczółek estakady na dawnych terenach stoczniowych.
  • 200-metrowa estakada.


Z dnia na dzień zza tymczasowych podpór i szalunków zaczyna się wyłaniać ok. 200-metrowa estakada. To efekt betonowania konstrukcji, która postępuje od strony terenów stoczniowych w kierunku ul. Jana z Kolna. Gotowy obiekt zobaczymy na pewno pod koniec lata.

Do wykonania pozostało jeszcze szalowanie odcinka estakady bezpośrednio nad ul. Jana z Kolna. Natomiast po drugiej stronie wykonawca musi wykonać nasyp wraz z drogą, które zapewnią łagodny zjazd samochodom.

Przypomnijmy, że budowana estakada ma mieć przekrój jednej jezdni po dwa pasy ruchu, każdy w innym kierunku. Nie będzie na niej miejsca dla pieszych ani rowerzystów.

  • W tym miejscu niebawem pojawi się nasyp, który zapewni łagodny zjazd z estakady.
  • Budowa ul. Nowej Wałowej w kierunku wschodnim.
  • Prace ziemne przy dalszym układzie drogowym.
  • Prace ziemne.
  • Na wysokości ul. Rybaki wykonano odhumusowanie, czyli zdjęcie warstwy organicznej gleby.
  • Zarys jezdni na wysokości ul. Rybaki Górne.
  • Prace drogowe tuż za budynkiem ECS.


Najmniej zaawansowane prace toczą się na zapleczu budowy, czyli w okolicach Europejskiego Centrum Solidarności i ul. Nowomiejskiej. Trwają tam roboty ziemne polegające na układaniu kanalizacji i sieci teletechnicznych. W niektórych miejscach można dostrzec już zarys przyszłej jezdni, bowiem zostały tam wyregulowane krawężniki.

Pierwszy etap inwestycji ma być ukończony w kwietniu 2014 r. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego realizowana właśnie infrastruktura drogowa jest niezbędna, by otworzyć dostęp do terenów BPTO (postoczniowych), umożliwiając ich dalsze zagospodarowanie.

Plany na przyszłość, zawarte w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, to rozbudowa ul. Nowej Wałowej do drogi dwujezdniowej z linią tramwajową i ewentualnie tunelem pod kanałem do ulicy Elbląskiej. Realizacja tej części wspomnianej ulicy leży całkowicie w rękach władz miasta.

Tak ma wyglądać ul. Nowa Wałowa w kwietniu 2014 r.

Miejsca

Opinie (89) 4 zablokowane

  • Budują - źle, nie budują - też źle (1)

    To co mają robić?
    Modlić się jedynie?
    Co za naród?

    • 9 3

    • Mają budować...

      ...ale z tzw. głową. Ot co!

      • 1 0

  • pochwalony

    czy purpurat z oliwy już zaakceptował nazwę dla tej estakady

    • 2 3

  • Etatowi narzekacze

    Jak cos zbuduja bez dojazdu to grzmienie, ze nie mysla, ze na calym swiecie wpierw sie zrobi dojazd.
    Jak teraz zaczyna sie od dojazdu to skomlenie, ze droga do nikad.

    • 8 0

  • Jak to jest

    1,2km dwuezdniowa ulica z estakadą 200 m itd 56 mln
    a most na wyspę sobieszewską o długosci 60 m Budyniowe urzędasy wyliczyli na 80 mln zł.?
    chodzi o to aby ten mostek NIGDY nie powstał

    • 9 2

  • video

    polecam przejazd po placu budowy: youtu.be/TgzwIVilGU4

    • 2 0

  • To zabawne, że

    Jak budują osiedla i nie ma dobrej drogi dojazdowej to ludzie marudzą, że infrastruktury brak, a jak tworza wpierw infrastrukturę przed budową nowej dzielnicy to też słychać jęk :) czas pokaże czy to droga do nikąd, czy to zwykłe marudzenie bo tak źle i tak niedobrze...

    • 3 0

  • MASAKRA!!!!!! (1)

    Dwu pasmowa droga donikąd!! Brak słów na głupotę urzędników!! Plany drogowe z lat 60-tych... ciemnota!!

    • 2 8

    • za 20lat to rozwalą

      taka droga powinna być pod ziemią!!!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane