• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ratunek dla zabytkowej Bramy Nizinnej

Katarzyna Moritz
10 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Wąski przejazd w Bramie Nizinnej.
  • Wąski przejazd w Bramie Nizinnej.
  • Wąski przejazd w Bramie Nizinnej.
  • W zeszłym roku zdemontowano niszczejące oryginalne wrota w bramie.
  • W zeszłym roku zdemontowano niszczejące oryginalne wrota w bramie.


Pojawiła się nadzieja dla Bramy Nizinnej zobacz na mapie Gdańska. By zabytek nie ulegał degradacji coraz bardziej, a kierowcy mieli lepsze warunki drogowe, ma powstać tymczasowa ulica Nowa Mostowa.



Czy ulica Nowa Mostowa to dobre rozwiązanie?

Kierowcy już od dawna utyskują na wąski przejazd w pochodzącej z 1626 roku Bramie Nizinnej, łączącej Stare Przedmieście z Olszynką. Co gorsze, realizacja pierwotnych założeń związanych ze zmianą organizacji ruchu w tamtym miejscu miałaby nastąpić nie wcześniej niż za 10 - 15 lat, bo dopiero wtedy zaplanowano tam budowę Nowej Chmielnej.

Brama Nizinna jest obecnie jedyną z historycznych bram Gdańska, przez którą odbywa się regularny ruch drogowy i z roku na rok coraz gorzej to znosi. Z tego powodu w styczniu zeszłego roku zdjęto z bramy oryginalne wrota, bo z powodu błota i soli ich stan był coraz gorszy.

Czytaj też: Co się stanie z wrotami Bramy Nizinnej?

O tym, by przyspieszyć w tym miejscu zmianę organizacji ruchu, a tym samym odciążyć zabytek, gdańscy urzędnicy i radni dyskutowali m.in. w zeszłym roku na komisji Rewitalizacji Rady Miasta. Spotkali się tam przedstawiciele Muzeum Historycznego Miasta Gdańska, miejskiego konserwatora zabytków, wydziału programów rozwojowych oraz Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

- Choć na początku nie widziano możliwości finansowych na rozwiązanie problemu, ostatecznie w budżecie miasta znalazła się pozycja: budowa ulicy Nowej Mostowej. Dzięki temu Bramę Nizinną będzie można całkowicie wyłączyć z ruchu samochodowego. Jest to o tyle ważne, że gdy brama zacznie się rozpadać, to Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego każe ją zabezpieczyć stemplami, a to oznacza, że będą one musiały stanąć na środku przejazdu, co automatycznie oznacza, że nikt by tam nie mógł przejechać. To w zasadzie wyścig z czasem - podkreśla Dariusz Słodkowski, radny i przewodniczący komisji Rewitalizacji RM Gdańsk.

Na budowę tymczasowej ulicy Nowej Mostowej zobacz na mapie Gdańska, która biegłaby tuż obok bramy, po moście kolejowym i łączyła się z ulicą Kamienna Grodza, w budżecie miasta zabezpieczono wstępnie 700 tys. zł. Realizacja odbyłaby się na przełomie 2014 i 2015 roku. Jedynym problemem są uzgodnienia z PKP, bo miasto musi się porozumieć w sprawie terenów koło bramy kolejowej.

- Kondycja Bramy Nizinnej nie jest katastrofalna, ale budynek jest zabytkowy i wymaga należnej dbałości. Ruch, który się pod nią odbywa nie jest dobrym rozwiązaniem, nawet gdybyśmy użyli dodatkowych zabezpieczeń. Dlatego przerzucenie ciężkiego ruchu samochodowego na most kolejowy nas bardzo cieszy, przez wiele lat postulowaliśmy takie rozwiązania - podkreśla Adam Koperkiewicz, dyrektor Muzeum Historycznego Miasta Gdańska, opiekujący się zabytkiem.

Muzeum obecnie cały czas monitoruje Bramę, także przy pomocy naukowców z Politechniki Gdańskiej. Gdy zniknie tam ruch samochodowy, obiekt miałby być zagospodarowany do innych celów. Jakich? Jedna z koncepcji jest taka, żeby stworzyć spójna koncepcję użytkowania np. z Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia i miastem.

Miejsca

Opinie (79) 2 zablokowane

  • ta brame jak wiekszosc gdanskich (3)

    kamienic nalezy wyburzyc. to wszystko tylko tamuje przepustowosc. gdy juz nie bedzie budynkow nalezy poszerzyc ulice do minimum osmiu pasow w kazda strone. postuluje tez budowe estakad a zwlaszcza z targu drzewnego prosto do budowanej nowej walowej.ograniczymy w ten sposob korki, piesi beda sie poruszac bezpiecznie pod estakada i w tunelach dla pieszych. dodatkowym plusem tego rozwiazania bedzie unikatowa panorama na nasza strowke rozposcuerajaca sie z estakady dla kierowcow. to wszystko oczywiscie po obligatoryjnym usunieciu drzew zaslaniajacych widok na 3 pozostawione ulice przestarzalego gdanska.

    • 7 6

    • "tą bramę jak większość gdańskich kamienic należy wyburzyć."
      Towarzyszu, ten sam pomysł miał też na Gdańsk towarzysz Stalin i prawie skutecznie go zrealizował pod koniec marca 1045 roku. Tylko kilka bram historycznych stojących z dala od centrum przetrwało, tylko chyba dlatego, że to był nocny nalot.

      • 4 0

    • pieknie, ale głupie

      jak nie będzie mista, to i ulic szerokich na osiem pasów nikomu nie będę potrzebne.

      • 2 0

    • znawca sie znalazl

      Weź młotek i puknij się porządnie w łeb to jest zabytek i powinno się go odrestaurować by pokazać przyszłym pokoleniom jak piękny był niegdyś i jest Gdańsk.

      • 0 0

  • Jest wyjście i to nie śmieszne... Podarować obiekt np. N.Y w USA albo sprzedać Biznesmenowi w USA niech zarabia !

    Obiekt ocaleje i wzbudzi zainteresowanie miejscem w którym funkcjonował a to będzie oznaczać napływ turystów do miasta.

    Można zainspirować powstanie jakiegoś Fan Club Bramy w USA...

    Znasz angielski ? Załóż konto na Facebook i działaj!

    Nie łatwo dzisiaj wpaść na coś oryginalnego co może wynieść i Ciebie..

    • 1 0

  • Jak " oni " muszą być wściekli że Bramy nie można spalić... Przypadkowy pożar i PO kłopocie...

    Zawsze znalazł by się jakiś pijany bezdomny z petem w dłoni.

    Zabytki tak naprawdę nie są dla samych siebie ale są po to by mieszkańcy i przyjezdni odnajdowali Genius Locci danego miejsca a jest to wymierna i duża wartość nie tylko materialna.

    Dlatego też jedne siły niszczą Genius Locci dawnego Gdańska bo jest im obcy a drugie siły o niego walczą.

    • 7 2

  • w budyniowie beton leją gdzie popadnie co upadnie spłonie więc opieszałość jest wskazana po to aby spychacz wyrównał i betonem budyniowy teren zalano , matko co za kraj betonowy !!

    • 2 0

  • co? wybory idą czy jak

    ratujecie tą bramę od kiedy sięgam pamięcią... żenada

    • 4 0

  • Gdańsk Adamowicza i Platformy obywatelskiej

    to Tuskowa normalność!
    Adamowicz to człowiek który zaakceptoewał budowę 2 petli tramwajowych dla tramwajów dwukierunkowych za które można było wybudować objazd tego zabytku i go wielokrotnie wyremontować!
    No ale ktoś zarobił ktoś się uśmiechnął.

    • 3 2

  • Kula i ogień

    Wziąć kule i zrówać Ja z ziemia

    • 0 6

  • Bezsensu

    Zamiast dobijac jeden zabytek dobijmy drugi brawo!!!!

    • 2 1

  • ktoś

    Dobry pomysł i jeszcze ul.Pod Zrębem ,Dolna Brama,Mostowa do remontu.Bo to są nieładne wizytówki Gdańska.

    • 6 0

  • Polityka prowadzona w sprawie kształtu miasta Gdańska jest skandaliczna

    od lat powojennych to miasto jest niszczone - kiedyś jako gniazdo hitlerowskie a obecnie jako kolebka solidarności - nawet nie chce mi się tego komentować - unikalne zabytki są niszczone i zostawiane same sobie - a nasze pieniądze kradnie się pod pozorem inwestowania w nierentowne molochy jak stadiony i centra-muzea.. smutek i żal!!!

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane