• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Reanimacja lądowiska dla szpitali

Alicja Katarzyńska
19 sierpnia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
Lądowiska dla helikopterów mają trzy szpitale w Gdańsku, ale wszystkie one powstały lata temu i dziś nie spełniają standardów lotnictwa sanitarnego, ani tym bardziej europejskich. Nz. lądowisko przy szpitalu na Zaspie. Lądowiska dla helikopterów mają trzy szpitale w Gdańsku, ale wszystkie one powstały lata temu i dziś nie spełniają standardów lotnictwa sanitarnego, ani tym bardziej europejskich. Nz. lądowisko przy szpitalu na Zaspie.

Chorzy korzystający z ratunkowego transportu lotniczego w Gdańsku dowożeni są do helikoptera drogą wyłożoną kostką brukową. Tak jest na lądowisku, z którego korzysta Akademickie Centrum Kliniczne - największy szpital na Pomorzu. Za kilka miesięcy lądowisko ma być jednak odnowione.



Żaden szpital w Gdańsku nie ma porządnego lądowiska dla helikopterów ratowniczych. Lądowiska mają trzy szpitale, ale wszystkie lądowiska powstały lata temu i dziś nie spełniają standardów lotnictwa sanitarnego, ani tym bardziej europejskich. Kiedy helikopter musi dowieźć pacjenta do Pomorskiego Centrum Traumatologicznego w Gdańsku, ląduje na skrzyżowaniu ruchliwych ulic. Policja musi wstrzymać ruch, a po chorego podjeżdża karetka, która dowozi go dopiero do szpitala.

- Lądowiska w Trójmieście to odwieczny problem - mówi Szczepan Kierzkowski, dyrektor Lotniczego Pogotowia Ratunkowego Region Północ w Gdańsku. - Nie spełniają wymogów pod wieloma względami: podejścia do lądowania i startu, wymiarów, nawierzchni, odległości od przeszkód, oświetlenia i oznakowania. A zapotrzebowanie na nasze usługi jest coraz większe - w lipcu lataliśmy z chorymi 65 razy, w ubiegłym roku, w podobnym czasie, o połowę mniej.

Taką sytuację chce jak najszybciej zmienić Jacek Domejko, nowy dyrektor ACK, który w realizację tej idei zaangażował władze samorządowe. Akademia Medyczna w błyskawicznym tempie buduje nowoczesne Centrum Medycyny Inwazyjnej, które lądowisko będzie miało na dachu, ale na te komfortowe warunki trzeba jeszcze poczekać minimum trzy lata. Na razie ACK od lat korzysta ze wspólnego z Pomorskim Centrum Chorób Zakaźnych lądowiska w okolicy ul. Smoluchowskiego zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Jest ono jednak w kiepskim stanie, chorzy dowożeni są karetką po wykładanej kostką brukową drodze.

- Nie ma oświetlenia, więc pacjentów można transportować tylko w dzień - mówi Jarosław Głowacki, wicedyrektor centrum. - Brakuje odpowiedniej nawierzchni i drogi, którą dowozi się pacjentów. A bywa tak, że helikopter ląduje przez kilka dni, dzień w dzień. Najwięcej chorych transportuje ACK, ale i nasz szpital korzysta z helikopterów. Wysyłamy chorych na przeszczepy wątroby, do nas przylatują pacjenci z zapaleniem mózgu, bo przecież jesteśmy jedynym szpitalem w Pomorskiem, który leczy choroby neuroinfekcyjne. Porządne lądowisko jest nam potrzebne.

Tym bardziej potrzebne jest ACK, w którym wykonuje się operacje kardiochirurgiczne, przeszczepy, w którym działa kliniczny oddział ratunkowy, gdzie trafiają nagłe i ciężkie przypadki.

Zdaniem Domejki, szpital nie może czekać ze sprawnym przewożeniem chorych na budowę nowego lądowiska. Dlatego projekt modernizacji istniejącego już lądowiska już w sierpniu znajdzie się w planie naprawczym ACK. Pieniądze na remont obiecują władze samorządowe, szpital liczy też na środki z Unii Europejskiej. We wrześniu z projektem zapoznają się władze Akademii Medycznej, która jest właścicielem szpitala.

Leszek Czarnobaj, wicemarszałek województwa pomorskiego

Zaangażowaliśmy się w projekt modernizacji lądowiska, gotowi jesteśmy partycypować w kosztach. Urząd Marszałkowski jest właścicielem jedynego w województwie Pomorskiego Centrum Chorób Zakaźnych, które musi korzystać z porządnego lądowiska. Dlatego zależy nam na jego modernizacji. Kiedy ACK wybuduje dla siebie nowe lądowisko, stare zostanie tylko dla zakaźnego.
not. ak
Gazeta WyborczaAlicja Katarzyńska

Opinie (45) 5 zablokowanych

  • LPR - Lotnicze Pogotowie Ratunkowe

    A co na Zaspie się dobrze śmigłem siada??
    A takiego, trzeba się nieźle nagimnastykować.
    Nie daleko lądowiska parking dla samochodów trzeba z uwaga żeby jakiś kamyk nie poleciał i problem gotowy.
    Kawałeczek betonowej wylewki i to jest lądowisko??!!
    Tragedia i syf.
    Kupa pieniędzy wywalana jest na inne pierdoły a na zadbanie o sprzęt potrzebny do ratowania życia ludzkiego ni ma.
    Śmigła Eurocopter EC135 już powinny 3 szt. latać, ale oczywiście znowu papiery pewnie gdzieś się zaklinowały.
    Dyspozytorzy jak pokazuje jeden z ostatnich przypadków na południu Polski też nie wiedza, czym dysponują, że jest jeszcze LPR i zawsze gotowi pilot, ratownik z lekarzem do startu. Oczywiście jak jest to Mi-2 to tylko do zachodu, bo w nocy to tylko może latać W-wa na Agusta A109
    PS. Duży szacunek dla ekip z LPR za prace, którą wykonują.

    • 0 0

  • Przydałoby się lądowisko w Gdyni w pobliżu IMMT

    IMMT dysponuje komorą hiperbaryczną do której trafiają chorzy z niewydolnością płuc (cieżko poparzeni), i z chorobami cisnieniowymi (np. nurkowie). Obok jest też szpital PCK. Warto byłoby zapewnić ladowisko w poblizu tych szpitali.

    • 0 0

  • hahahaha

    Ladowisko ladowiskiem tylko system jest debilny bo wielka głupota mozna nazwać to .że jak przylatuje śmigłowiec z pacjentem to jest wzywana karetka z systemu ratownictwa gdzie najblizej do ladowiska ma 4 km i poem wiezei pacjenta z lądowiska do szpitala czyli 200 m i zdaje pacjenta i wraca w swoje miejsce polozone najblizej 4 km.
    to jest wielka głupota i powinni to wreszcie zmienic.
    ludzie nie widzicie jak was okradają ???

    • 0 0

  • Lotnicza Improwizacja Ratownicza (1)

    Faktem jest że cały system ratownictwa lotniczego w RP trzyma się tylko dzięki entuzjazmowi i poświęceniu pracowników LPR-u : 1.prastary sprzęt latający powoli się wykrusza (np. niedawno z Gdańska ubył 2-silnikowy i przestronny samolot sanitarny, a jedyny MI-2 ze Świdnika ma ok. 40 lat). Idiotyczny zakup jednej włoskiej Augusty nie robi wiosny.
    2. najwyższe kwalifikacje pilotów nie pomogą w uruchomieniu lotów nocnych = niemożliwych aktualnie ze względu na np. braki wyposażenia awionicznego.
    3. ubywa fenomenalnych pilotów i ratowników ze względu na : gówniane zarobki,z powodów naturalnych (np. pp. : Lucek i Zbyszek) oraz ze względu na niekompetentne i bezkwalifikacyjne zarządzanie obecną spółką polskiego prawa handlowego.
    ITD, ETC
    Gdy rządzi gorszy - układ jest chorszy.
    GRĄDŹL

    • 0 0

    • SAMA PRAWDA!!!!

      • 0 0

  • (1)

    wszystko ładnie i pięknie, ale to jest inwestycja rzędu budowy nowego chodnika :)
    Bardziej by mnie ucieszyła wieść, że w naszym województwie będzie latał nowoczesny śmigłowiec.
    Poprawcie mnie jeśli się mylę, ale wydaje mi się że obecna flota LPR i tak nie może latać po zmroku... (niezależnie od lądowisk)

    • 0 0

    • Jedynie Agusta A109 w W-wie może wykonywać nocne loty.Jest odpowiednio doposażona.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane