- 1 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (215 opinii)
- 2 Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał (117 opinii)
- 3 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (756 opinii)
- 4 Kultowa "Górka" i widok na morze (105 opinii)
- 5 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (53 opinie)
- 6 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (19 opinii)
Reklamy wracają na budynki. Uchwała krajobrazowa jest dziurawa?
W ostatnich dniach na kilka budynków w Gdańsku wróciły wielkoformatowe reklamy. Mieszkańcy zachodzą w głowę, jak to możliwe, skoro od kilkunastu miesięcy z powodzeniem funkcjonuje uchwała krajobrazowa, która miała walczyć ze szpetnymi nośnikami. Urzędnicy rozkładają ręce i przyznają, że banery wiszą zgodnie z prawem.
Tak było na początku maja, gdy na narożnej kamienicy przy Miszewskiego i al. Grunwaldzkiej stanęło rusztowanie, a na nim powieszono reklamę jednego z banków.
- Uchwała dopuszcza w tej lokalizacji reklamę na siatce budowlanej na rusztowaniu przed elewacją, na której prowadzone są zewnętrzne roboty budowlane lub konserwatorskie. Dopuszczalna powierzchnia służąca ekspozycji reklamy wynosi do 100 proc. całkowitej powierzchni siatki. Reklama może być sytuowana wyłącznie w trakcie prowadzenia robót budowlanych i nie dłużej niż przez 12 miesięcy, później przez okres pięciu lat nie można sytuować reklamy. Na aktualną reklamę wydano zezwolenie na zajęcie pasa drogowego - informowała miesiąc temu Joanna Bieganowska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Po miesiącu nośnik zdemontowano, ale nie na długo. W tym tygodniu znów po oczach biją w tym miejscu wielkie czerwone litery z numerem telefonu, pod który można dzwonić, by uzgodnić warunki reklamy na jednym z najbardziej ruchliwych skrzyżowań w mieście.
Urzędnicy tłumaczą, że w przypadku reklamy w tym miejscu jedyna zmiana dotyczy treści reklamy, na którą ani magistrat, ani uchwała nie mają wpływu. Mówiąc inaczej - na elewacji może zawisnąć reklama dowolnej treści.
Jak ustaliliśmy, decyzja na zajęcie pasa drogowego pod reklamę w tym miejscu została wydana do końca kwietnia 2022 r.
Budynek przy Wyspiańskiego i Grunwaldzkiej nie jest jedynym miejscem, gdzie w ostatnim czasie zawisły wielkoformatowe reklamy. Kolejnym jest choćby szczytowa ściana falowca przy ul. Kołobrzeskiej czy reklama wisząca - tuż obok, na falowcu przy al. Rzeczypospolitej 1.
Zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku urzędnicy nie dopatrzyli się nadużyć, co oznacza, że także te reklamy wiszą zgodnie z prawem.
Jak to możliwe?
Banery zgodne z uchwałą krajobrazową
Sprawdziliśmy. Zgodnie z Uchwałą Krajobrazową Gdańska:
- dopuszcza się sytuowanie reklamy na elewacji nieposiadającej otworów okiennych (z wyłączeniem otworów okiennych klatek schodowych, pomieszczeń technicznych, piwnic i poddaszy), do której nie przylega żaden obiekt lub płaszczyzna ściany innego budynku oraz o wysokości nie mniejszej niż 9 m, liczonej od poziomu terenu do wysokości dolnej krawędzi okapu dachu przy elewacji, na której sytuowana jest reklama,
- dopuszcza się wyłącznie w formie prostokąta,
- dopuszcza się sytuowanie dolnej krawędzi reklamy nie niżej niż 3 m nad poziomem terenu,
- dopuszczalna powierzchnia służąca ekspozycji reklamy wynosi do 60 proc. powierzchni elewacji,
- nakazuje się zachowanie pola ochronnego o wielkości odpowiadającej co najmniej 10 proc. wysokości i szerokości elewacji, na której jest sytuowana, z wyłączeniem urządzeń reklamowych wykonanych z giętych lamp neonowych,
- zakazuje się sytuowania w odległości mniejszej niż 50 m od skrzyżowań, przejazdów kolejowych, mostów, wiaduktów, estakad oraz tuneli.
- W związku z powyższym nie stwierdzam niezgodności banerów ze zdjęć z uchwałą - mówi Michał Szymański, wicedyrektor GZDiZ.
1,6 mln zł kar za nielegalne reklamy. Nowy wygląd galerii handlowych
Zapytaliśmy więc, czy w związku z pojawianiem się reklam, których - mocą uchwały - urzędnicy chcieli pozbyć się z przestrzeni publicznej, planowane są zmiany w poszczególnych jej zapisach?
- Na chwilę obecną nie trwają żadne prace związane z nowelizacją uchwały. Dokument pozytywnie wpłynął na wizerunek miasta, co zostało potwierdzone w licznych artykułach i doniesieniach prasowych. Dodatkowo treść uchwały obroniła się w dotychczas toczących się postępowaniach sądowych - dodaje Michał Szymański.
Opinie wybrane
-
2021-06-10 07:10
To że reklamy będą dopuszczone na siatkach ochronnych (11)
Było wiadome przecież od początku. Nawet w ustawę są wbudowane zabezpieczenia przed nadużywaniem. Na ile o skuteczne to się okaże.
- 76 4
-
2021-06-10 10:17
Byly potajemne ustalenia ponad glowami wyborców? (1)
Zajmijcie sie prodcederem tuse, ktory maluje reklamy np na dawnym macdonaldzie.
- 0 0
-
2021-06-10 11:24
UKG powstała na tej samej zasadzie co plany miejscowe - były konsultacje społeczne, problem w tym, że większość się uchwałami miasta nie interesuje.
- 3 0
-
2021-06-10 09:46
tak, wiadome od początku? (8)
no to daje nam obraz naszych radnych.
- 5 1
-
2021-06-10 10:26
(2)
ustawa to kwestia sejmu a nie radnych.
- 0 2
-
2021-06-10 10:34
no no ... (1)
radni bezradni. tak samo uchwalaja plany zagospodarowania. kaczynski im narzuca ;) a le juz nie UE. :)
- 2 0
-
2021-06-10 12:24
UE narzuciło Kaczyńskiemu Lex Developer?
- 0 1
-
2021-06-10 10:10
Nie radnych, tylko mieszkańców wszelkiej maści komunistycznych bloków (3)
Którzy płakali że bez reklam nie stać ich na remont elewacji...
- 1 3
-
2021-06-10 10:59
To akurat dotyczy raczej wspólnot mieszkaniowych.
- 1 0
-
2021-06-10 10:18
juz teraz nie zrzucaj piotrowski na ludzi. (1)
bo to co robisz i robiles za adamowicza to sciek.
- 2 2
-
2021-06-10 20:24
A nam kazali zdjąć własny szyld na własnym pawilonie. Nie żadne szmaty, tylko klasyczną reklamę, prostokątną, bo była ...za długa, od szczytu do szczytu, a nie od okna do okna. I tak miało wielu właścicieli budynków. Setki tysięcy złotych, w tym naszych, tony plastiku, blachy, elektroniki zasiliły Szadółki, a pracę znalazło wiele biur projektowych i reklamowych. I to ma być Gdańsk - miasto bez plastiku? Czy jeśli nie wiadomo o co chodzi, to znów chodzi o pieniądze?
- 1 0
-
2021-06-10 09:48
bardziej obraz nieograniczonego - Sprytu Polaka -
- 2 5
-
2021-06-10 07:03
(8)
Wstyd dla firm, które się reklamują w ten sposób!
- 319 43
-
2021-06-11 09:16
bojkot firm reklamujących się na szmatach!!!
- 1 0
-
2021-06-10 10:26
(1)
a nib y dlaczego wstyd? Wrećz przeciwnie, Dzieki pieniądzom z reklamy mozna dofinansować remont. a rusztowanie i tak stoi.
- 2 13
-
2021-06-10 10:37
widziales gdzie wyremontowany budynek na ktorym smarowal tuse?
- 9 0
-
2021-06-10 10:19
wstyd dla muralistow, ktorzy robia reklamy
patrz tuse..
- 5 8
-
2021-06-10 07:38
wstyd, dlatego Pekao zrezygnowało! (3)
a janusz biznesu z Miszewskiego szuka innego jelenia.
- 31 7
-
2021-06-10 08:12
(2)
pekao nie zrezygnowało, po prostu kampanie są miesięczne
- 8 9
-
2021-06-10 10:29
Bojkotjmy firmy ktore sie w ten sposob reklamują !!!!! (1)
- 17 2
-
2021-06-10 16:28
Masz rację
Nie kupujmy tam jedzenia
- 3 0
-
2021-06-10 08:05
Wielkoformatowe reklamy na Przymorzu przy głównym skrzyżowaniu z ul. Kołobrzeską, trochę dezorientują kierowców. (3)
Z przodu widać światła i pełnogabarytowa wielkoformatową reklamę,z prawej strony fragment dolny wielkoformatowej reklamy.
- 10 2
-
2021-06-10 09:18
(2)
jeśli dezorientują cię reklamy to może warto udać się do lekarza albo zastanowić się czy powinieneś prowadzić auto
- 1 5
-
2021-06-10 11:45
Reklama w topless trochę dezorientuje.
- 0 0
-
2021-06-10 11:42
Na takie reklamy jak ktoś nie reaguje ,to powinien wybrać się do doktora i zastanowić,czy powinien prowadzić samochód. Reakcje u kierowców na otaczające sytuacje ważna rzecz,kierowca musi wszystko widzieć dookoła tak jak pilot samolotu bojowego.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.