- 1 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (198 opinii)
- 2 Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał (106 opinii)
- 3 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (715 opinii)
- 4 Kultowa "Górka" i widok na morze (98 opinii)
- 5 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (53 opinie)
- 6 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (17 opinii)
Rekordowa liczba awarii trakcji tramwajowej w Gdańsku
W ostatnich miesiącach pasażerowie komunikacji miejskiej w Gdańsku przyzwyczaili się do ciągłych awarii oraz opóźnień autobusów i tramwajów. Przyczyny awarii były różne: tramwaje spóźniały się albo w ogóle nie przyjeżdżały przez usterki taboru, autobusy nie wyjeżdżały z bazy przez brak kierowców, do utrudnień na torach przyczyniali się też kierowcy, powodując kolizje. W ostatnim czasie nasiliły się inne problemy - szwankuje podstawowa infrastruktura, a więc tory i sieć trakcyjna.
Początki współpracy Rajbudu z miastem były fatalne, bo już pierwsza awaria sieci trakcyjnej zatrzymała tramwaje na 14 godzin, powodując ogromne utrudnienia w ruchu w całym mieście.
- Nie uchylamy się od odpowiedzialności za to, co się stało. Zajmuję się transportem szynowym kilkadziesiąt lat i wiem, że usuwanie skutków tej awarii trwało za długo. Zdecydowanie za długo - przyznał Wacław Chamerski, prezes spółki Rajbud.
GZDiZ nałożył wówczas na firmę karę umowną, a ta zobowiązała się, że taka wpadka się więcej nie powtórzy. W kolejnych miesiącach było już lepiej - awarie były usuwane szybciej, ale niestety zdarzają się one coraz częściej.
W 2012 r., gdy za utrzymanie torowiska i trakcji odpowiadał GAiT (wówczas jeszcze ZKM) było ich 160. Z każdym kolejnym rokiem ich liczna malała - 133 awarii odnotowano w 2013 r., rok później było ich 110, w 2015 r. - 118, a w 2016 r. - 104. W ubiegłym roku sieć trakcyjna psuła się już 140 razy, a w tym padł niechlubny rekord. Choć rok się jeszcze nie skończył, to usterek było już 162.
Wyjątkowo uciążliwe są zaniki napięcia i zerwania sieci. Wówczas problemy rosną lawinowo, bo w tramwajowych korkach zatrzymują się kolejne składy, a uruchamiana - nawet niezwłocznie po awarii - autobusowa komunikacja zastępcza zazwyczaj okazuje się niewydolna.
O takich zdarzeniach informujemy na bieżąco w Raporcie z Trójmiasta.
- Przyczyny awarii nie zawsze są jednoznaczne, a na wystąpienie usterki zawsze składa się wiele czynników: od problemów z taborem, przez problemy z trakcją, aż po czynnik ludzki. Mogą być to sytuacje wynikające z krótkotrwałych przepięć w sieci po stronie zasilania, tramwaju, ale też nieprawidłowego zadziałania urządzeń na stacjach - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Przez niespełna 15 miesięcy współpracy miasto nałożyło na Rajbud 12 kar na łączną kwotę 48,7 tys. zł. Wykonawca płaci miastu za opóźnione przybycie na miejsce awarii, niewykonanie prac awaryjnych ze swojej winy w wymaganym umową czasie, a także nieterminowe przekazanie raportu z awarii.
Choć umowa z Rajbudem wygaśnie dopiero z końcem września przyszłego roku, to urzędnicy już teraz zastanawiają się, jak rozwiązać problem z utrzymaniem trakcji. Jedną z opcji może być powierzenie tych usług miejskiej spółce (tak jak w przypadku zastosowanego rozwiązania z sektora odbioru odpadów komunalnych realizowanego przez spółkę Gdańskie Usługi Komunalne).
Wówczas - na podobnych zasadach w formule "in house" - za utrzymanie sieci trakcyjnej i usuwanie awarii może wkrótce znów odpowiadać miejski przewoźnik GAiT. W teorii dla pasażerów może to oznaczać sprawniejszą i szybszą komunikację, bo GAiT sam będzie utrzymywał i naprawiał infrastrukturę, z której na co dzień korzysta (dziś robi to za nią kto inny).
W praktyce zasadne jest pytanie, czy wobec kłopotów kadrowych i finansowych, z jakimi spółka borykała się w ostatnich miesiącach, będzie w stanie to udźwignąć?
Opinie (375) 9 zablokowanych
-
2018-12-17 15:00
o! i to jest temat dla ogłupiałych Gdańszczan! a i dodam że najszczęśliwyszych wg. badań!
- 7 0
-
2018-12-17 15:00
(1)
Choć rok się jeszcze nie skończył, to usterek było już 162.
jak oni liczą jak dziennie przynajmniej po 2 awarie- 6 0
-
2018-12-17 15:10
licza tylko wykolejone
- 4 0
-
2018-12-17 15:34
Brawo!
ZTM za Lisickiego śrubuje rekordy. Tak trzymać!
- 5 0
-
2018-12-17 15:57
Miejskie spolki to kiepskie rozwiazanie
Niestety, nie byl bym tak optymistyczny z tymi spolkami miejskimi-jakosc uslug (konkretnie-odbioru odpadow) spolki Gdańskie Usługi Komunalne jest nieporownywalnie gorsza, niz firmy Suez, czego doswiadczam regularnie i mam porownanie, posiadajac lokale w sektorach obslugiwanych przez ta i ta firme.
- 2 0
-
2018-12-17 16:19
Nie jest nic zorganizowane jak tramwaje i autobusy komunikacj jest zawsze zpóźniona
- 0 0
-
2018-12-17 18:45
Zapytajcie motorowych (1)
Torowisko, sieć, zwrotnice przejeły firmy zewnętrzne. One usuwają tylko skutki. Nikt nie dba o w/w infrastrukture. Zkm kontrolował, konserwował i był natychmiast. Spółki przyjadą , porobią fotki i czekają na decyzję, na części etc. Np. zwrotnica Brama Oliwska niesprawna ok miesiąca, szyna pęknieta - znak 15/h i tak można wymieniać wszystko po kolei.
- 16 0
-
2018-12-17 20:48
O to właśnie chodzi... brak jednego, odpowiedzialnego właściciela! Spółki, spółeczki...
- 3 0
-
2018-12-17 19:11
Brawo budyń,brawo lisicki,tak trzymać bo inaczej was nie wybiorą za pięć lat.
- 8 0
-
2018-12-17 19:16
W ankiecie brakuje punktu pan Lisicki
A to jest powód marznięcia w oczekiwaniu na zaginiony autobus i awarii. Facet sie nie nadaje.
- 7 0
-
2018-12-17 19:26
Mnie to nie dziwi. Spółka w rękach M. Lisickiego, byłego wiceprezydenta Gdańska
- 7 0
-
2018-12-17 20:15
Komunikacja porażka
Na trasie 20 minutowej zazwyczaj przesiadam się 3 razy z Wrzeszcza do Żabianki, ogólnie porażka. Staram się nie jeździć, ale jeśli muszę zawsze jest awaria i opóźnienie , jestem rozczarowana ...komunikacją w Gdańsku , nie wspominając o powrocie wieczorem z Głównego wieczorem ok.22 wszystko zjeżdża do bazy ....
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.