- 1 Przyjdź zobaczyć wodowanie z historycznej pochylni (58 opinii)
- 2 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (207 opinii)
- 3 Próbowali "odbić" przemyconą kokainę (85 opinii)
- 4 Barszcz Sosnowskiego kwitnie. Gdzie zgłosić? (72 opinie)
- 5 Chciał dać 700 zł łapówki drogówce (78 opinii)
- 6 Kumulacja prac na Jasieniu utrudni życie (75 opinii)
Rektor PG wytłumaczy czym jest smog
Powietrze, którym oddychają Polacy jest najbardziej zanieczyszczone w całej Unii Europejskiej. W ostatnich dniach - także ze względu na bezwietrzną pogodę - niektóre normy zostały przekroczone również w Trójmieście. W skali kraju smog zabija więcej osób, niż wypadki samochodowe. Rektor PG prof. Jacek Namieśnik opowie o smogu podczas otwartego wykładu, który odbędzie w ramach Święta Gdańskiej Nauki.
Pisaliśmy o tym kilkanaście dni temu w artykule: Trójmiasto wolne od smogu
Ale w skali całego kraju to zjawisko jest bardzo niepokojące.
- Smog jest przykładem antropopresji, czyli wpływu człowieka na środowisko przyrodnicze. Wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje: smog typu londyńskiego, związany z emisją do atmosfery zanieczyszczeń powstających w procesach spalania paliw, głównie do celów energetycznych oraz smog fotochemiczny, powstający w wyniku emisji do powietrza zanieczyszczeń z silników pojazdów mechanicznych. Każdy rodzaj smogu inaczej oddziałuje na stan środowiska i organizmy żywe - tłumaczy profesor Jacek Namieśnik z Politechniki Gdańskiej.
W skali kraju smog zabija więcej osób, niż wypadki samochodowe. Powoduje nowotwory płuc, alergie, zapalenie oskrzeli, przewlekłą obturacyjną chorobę płuc, choroby układu krążenia, zwiększa też zagrożenie poronieniem oraz urodzenie dziecka z autyzmem.
Chętnych do poznania więcej szczegółów na ten temat zapraszamy na wykład, który odbędzie się we wtorek, 31 stycznia, o godzinie 10:15 w Zespole Szkół przy ulicy Subisława 22 w Gdańsku. Ma on charakter otwarty, czyli każdy zainteresowany może przyjść go wysłuchać, jednak konieczna jest wcześniejsza rejestracja, której dokonać należy w Dziale Promocji Politechniki Gdańskiej, pod nr. Tel. 58 348 60 68 lub wysyłając e-mail na adres: promocja@pg.gda.pl.
Wydarzenia
Miejsca
Wydarzenia
Zobacz także
Opinie (255) 9 zablokowanych
-
2017-01-28 15:03
) (14)
Zapewne interesujący wykład a prof.Namieśnik to wielki erudyta.Zapisany.
- 28 19
-
2017-01-28 15:47
) (11)
zapomniałem przecież jestem niepełnosprawny i mam urwaną poręcz przez co jestem uwięziony w mieszkaniu do dziś bo nikt tego nie naprawił. Nie pójdę :(
- 5 3
-
2017-01-28 15:47
cholerka the bill się nie wpisało w podpisie
- 2 3
-
2017-01-28 15:48
po co się pode mnie podszywasz głupi trollu ?
- 3 5
-
2017-01-28 15:48
Ogarnijcie się (1)
- 1 4
-
2017-01-28 18:26
wali mi z japy
- 2 1
-
2017-01-28 16:18
kto mi tu moje dobre imie niszczy co? (2)
- 2 1
-
2017-01-28 17:14
Mogę przyjść przykręcić tę poręcz (1)
Tylko już nie pamiętam w jakiej dzielnicy mieszkasz
- 1 1
-
2017-01-28 17:21
Dobra, spokojnie już chłopaki
- 1 1
-
2017-01-28 17:47
dym z tylka Kodziarzom poszedl (2)
to i smog mamy
- 3 7
-
2017-01-28 22:05
(1)
Tobie Misiu idzie jak cię Antoni przesuwa
- 2 2
-
2017-01-29 13:29
11 razy sam do siebie napisał lokalny trol
czyżby nowe kwoty na 2017 rok przyznano?
a może nowe ,mocniejsze tabletki przyszły z Moskwy?- 0 0
-
2017-01-30 10:21
podaj namiar, najlepiej telefon, umowimy sie, moge podjechc i cie zawiezc, i odwiezc, mowie serio
- 0 0
-
2017-01-29 16:24
Biedronkowe i Kauflandowe itp jedzenie jest złem (1)
Jak nas nie zabije ten strasznisty smog, to jedzenie nafaszerowane gmo, pestycydami i szczepionkami z czlą pewnością okaże sie "zbawienne". Co za głupoty. Zamiast zabrać sie za ważne rzeczy, jak żywność wlasnie (nasz kochany rząd podpisał umowę CETA i przypuszczam, ze rząd poprzedni tez by ja podpisał, wiec nie ma sie co spinać) to oni szukają tematów zastępczych. Nie popieram palenia w piecach śmieciami, mieszkam niedaleko ogródków w Gdyni i musze wąchać zima te smrody z komina, ale- ogromnej części społeczeństwa nie stać na bardziej ekologiczny opał. Po prostu nie stać. I co?
- 0 2
-
2017-01-30 09:03
to akurat żadne wytlumaczenie
klientów MOPSów też na nic nie stać...poza używkami...
pracy dla nich przecież też nie ma bo nie ma pracy dla nietrzeźwych...
PS. w Lidlu juz płacą pona 3000 zł brutto, ale niestety legalnie.
Co oznacza, że wszystkie "bonusy" z pomocy społecznej by odpadły i UWAGA! trzeba by było pracować :(- 0 0
-
2017-01-28 15:04
A media informują, że normy zostały przekroczone (4)
I jakość powietrza jest zła
- 40 4
-
2017-01-28 15:13
Ale gdzie, w Trójmieście? Coś Ci się myli (1)
- 3 13
-
2017-01-28 15:27
Nic się nie myli ! !! ! Dziś całe rano podawali w tvn 24 jak wygląda zanieczyszczenie w poszczególnych miastach Polski i w Gdańsku było na CZERWONO 133 PM10 czyli stan powietrza ZŁY /wczoraj bylo na zielono 30 PM10/
- 24 2
-
2017-01-28 15:35
Przy kazdej głównej ulicy jest smog i przekroczone są normy!W Gdańsku tez mamy smog i trujace powietrze
Tak jest przy kazdej ulicy i przy kazdym domku w którym pala śmieciami i innym syfem.Jelitkowo tam gdzie jest knajpa nad morzem palą tak ze az mgła dymu trujacego jest ludzie tam spacerują i sie trują!
- 11 3
-
2017-01-28 17:53
a tory! A tory też były złe...
- 0 0
-
2017-01-28 15:05
(5)
Smog jest złem
- 20 6
-
2017-01-28 15:14
(1)
smok jeszcze gorszy
- 2 1
-
2017-01-28 15:23
Ogolnie na Wawelu jest od kilku lat strasznie.
- 7 2
-
2017-01-28 16:08
Smog to smok, tylko pisany przez dyslektyka
- 3 1
-
2017-01-29 09:52
Żarcie z biedronki czy innego auchan tez
Jak nas nie zabije ten strasznisty smog, to jedzenie nafaszerowane gmo, pestycydami i szczepionkami z czlą pewnością okaże sie "zbawienne". Co za głupoty. Zamiast zabrać sie za ważne rzeczy, jak żywność wlasnie (nasz kochany rząd podpisał umowę CETA i przypuszczam, ze rząd poprzedni tez by ja podpisał, wiec nie ma sie co spinać) to oni szukają tematów zastępczych. Nie popieram palenia w piecach śmieciami, mieszkam niedaleko ogródków w Gdyni i musze wąchać zima te smrody z komina, ale- ogromnej części społeczeństwa nie stać na bardziej ekologiczny opał. Po prostu nie stać. I co?
- 0 0
-
2017-01-30 07:33
wprowadzić pomiar spalin od aut i już nie będzie smogu
oczywiście restrykcyjnie sprawdzane, a nie pod stołem dokładane 100zł za pieczątkę ( bo tak będzie po wprowadzeniu obowiązku badań)- 0 0
-
2017-01-28 15:14
Do wszystkich palących śmieciami w swoich piecach: przestańcie to robić! (10)
- 123 9
-
2017-01-28 15:21
Wyslij wszystkim ulotki z taka informacja...
beda mieli czym palic w piecu.
- 26 3
-
2017-01-28 15:22
(2)
Na apele już za późno!
Denuncjować cichych zabójców!- 21 3
-
2017-01-29 11:50
Ale.. (1)
tych co zezwalają na lokowanie domków jednorodzinnych w sąsiedztwie
blokowisk i zamiast zmusić do ogrzewania z elektrociepłowni ,to zezwala się na kopcenie w okna setek mieszkańców ku ich wzmacnianiu odporności zdrowotnej- 4 0
-
2017-01-29 14:56
A co było pierwsze domki czy bloki?
- 1 0
-
2017-01-28 20:07
(1)
Tacy ludzie nie mają czym normalnum palić, bo nie mają pieniędzy na to (wola wydać np. na alkohol lub papierosy) wiec będą palić śmieciami.
- 5 9
-
2017-01-28 22:28
to oznacza, że mają pieniądze
Tylko wolą truć siebie i innych
- 8 0
-
2017-01-29 01:18
Pozdrawiam śmierdziela mieszkającego między intelem a lotniskiem. (1)
Za to co ty człowieku odpierdzielasz ze swoim piecem powinieneś iść siedzieć na lata!
- 8 0
-
2017-01-30 11:46
pracusia w intelku zdrowusie zabiera? ojej :)
- 0 0
-
2017-01-29 08:47
tylko, ze oni sa przekonani, ze to recykling i ze robia dobrze....
- 2 0
-
2017-01-29 11:50
glownym problemem jest spalanie wela :( pyły, tlenki siarki i azotu ostro idą do góry
- 0 0
-
2017-01-28 15:18
Po co tlumaczyc... (3)
Sztachnij sie z komina i sie dowiesz. Chociaz moj kochany minister powie, ze ten caly smog, to robienie z igly widly, przeciez ludzie pala papierosy.
- 45 8
-
2017-01-28 17:29
Co to są "igly-widly"?
- 0 7
-
2017-01-29 16:13
Wg PiS to wina PO
- 2 0
-
2017-01-29 19:52
spotkanie w szkole na Żaniance
przyjdą okoliczni mieszkańcy z bloków które podłączone są do EC
takie spotkania trzeba robić na osiedlach domków opalanych piecami, a nie pośrodku blokowiska
to tak samo jak ksiądz który z ambony grzmi że ludzie nie chodzą do kościoła, ale nie zauważa że mówi akurat to to tych którzy przyszli- 3 0
-
2017-01-28 15:21
Donosić na trucicieli! (18)
Ostatnio zawitałem w Gdańsku na ulice o wdzięcznej nazwie Rzęsna...
Oh ale tam "wesoły smród" z komina się unosił w jednym z lokali na przeciwko stacji benzynowej! Mam nadzieje bydalku, że SM wpadła do ciebie i dostałeś chociaż mandat!- 59 13
-
2017-01-28 15:22
Sie nawachales i poszedles dalej, gratuluje. (3)
- 2 20
-
2017-01-28 15:28
(2)
o widzę, ze minusuja właściciele piecyków na EKO OPONY!
- 23 2
-
2017-01-28 15:32
(1)
Mozna dymic nawet weglem dobrej jakosci
- 7 4
-
2017-01-28 16:42
jak się nie umie palić to tak
dlatego piece zasypowe pójdą do odstrzału.
- 11 1
-
2017-01-28 15:24
(3)
Antek zabójca drogowy.
Szyszko drwal narodowy.
A min zdrowia nie widzi problemu, ze powietrze mamy "lepsze" niż azjatyckie metropolie!
Dobra zmiana w d*pe mac ptaszku- 54 20
-
2017-01-28 15:42
co ty bredzisz leming (2)
- 5 27
-
2017-01-28 15:45
(1)
Jestem daleki od bycia zwolennikiem PO, ale widzę, ze ty należysz do ciemnego ludu, a z kimś kto wierzy, że w Smoleńsku byl zamach się nie rozmawia, bo do takich jakiekolwiek argumenty nie docierają!
- 21 5
-
2017-01-28 17:33
A te argumenty to te które wybredziłeś w pierwszym komentarzu? No czuję się zwalony z nóg taaaakie argumenty.Leming weź się lepiej za robotę,bo Ci się z nudów pie..oli w głowie.
- 3 15
-
2017-01-28 15:31
(4)
to daj alternatywe dla tych ludzi co mają piece i niskie zarobki czy emerytury,za co ku..wa ci ludzie maja kupić dobry opał sam palę i co myślisz że by nie wolał mieć ogrzewanie miejskie lub coś innego??nie każdego stać więc bedziemy smrody wąchać wspólnie KABLU.
- 9 23
-
2017-01-28 15:36
To akurat jest całkiem ładnie wyglądający zakładzik, a ten bydlak to zwykły cwaniak dorobkiewicz.
I właściciel to jeszcze za 40 lat nie będzie na emeryturze!
Tak wiec kompletnie chybiłeś z argumentem obrońco ZABÓJCÓW!- 17 1
-
2017-01-28 16:46
Siedź w domu w kurtce oraz czapce, nie pal w piecu i nie truj nas wszystkich!
- 10 3
-
2017-01-28 18:22
pis da
podwyżki ... emisji spalin, rezygnację z ... alternatywnych źródeł energii, podwyżkę ilości skupowanego nierentownego węgla, podwyżki na rozmnażanie patoli, rozwój Sztafet (S)obronnych kiboli z niejasnej góry, wycinkę na ;potęgę w lasach (K....a czy kto.s, ostatnio był w lesie i widział co się dzieje?!!) wytępienie żubrów bo jeśli nie mają gruźlicy to na pewno będą ją miały, nowe limuzyny dla Antka tylko trochę szybsze żeby mogły się na prawie-czerwonym zmieścić.
weź się do roboty cwaniaczku a nie żebrzesz od lat na kielicha.- 11 1
-
2017-01-29 10:06
Plastyk to nie "INNY OPAŁ". Bycie biednym nie obliguje do bycia idiotą.
- 3 0
-
2017-01-28 15:36
w Jelitkowie gdzie sa te knajpy nad morzem przy depotaku trują !! (1)
- 10 0
-
2017-01-28 15:40
To zadzwoń na SM!
- 5 1
-
2017-01-28 16:08
SM nic z tym nie robi. Sam znam przypadek gdzie ludzie walczą z takim człowiekiem i nic to nie daje.
- 11 2
-
2017-01-28 17:53
Pojedzcie troche za Gdansk na jakakolwiek sypialnie i zwroccie uwage tym co smrodzą, odpowiedzą groźbami karalnymi albo każą spi*przać do miasta jak się nie podoba, taka mentalność, taki naród.
- 9 0
-
2017-01-28 21:52
niemcewicza 24,26,28
Palą śmieciami tak , ze nie da się oddychać. Nikt nic z tym nie robi.
- 6 0
-
2017-01-28 15:22
Normy przekroczone o 276% to jest dobre powietrze? (13)
Kochani. W tej chwili normy pyłu PM10 w Gdyni są przekroczone o 282% a chmura smogu wisi od Pogórza do portu. Obudzcie się! To jest dobre powietrze?
- 79 9
-
2017-01-28 15:31
(2)
Zgadzam się niestety z tą opinią, a sporo ludzi dziś jeździ na rowerach. Nieświadomi ???
- 15 4
-
2017-01-28 16:43
a co to za różnica, czy jeżdżą rowerem czy samochodem? (1)
I tak się nawdychasz tych samych związków. Nawet, jeżeli nie wychodzisz z domu.
- 6 11
-
2017-01-30 08:55
w samochodzie przynjamniej część tego syfu wychwycą filtry...
- 0 0
-
2017-01-28 15:37
W Gdańsku jest identycznie!!Najwiecej trują spaliny i domki !! (6)
- 12 0
-
2017-01-28 15:41
Smog wisi, prawie jak w Krakowie (Oliwa, Strzyża, Wrzeszcz) (1)
- 17 3
-
2017-01-28 17:16
A tam odrazu smog,mgła zwyczajna
- 2 11
-
2017-01-28 15:47
Poobserwuj... (2)
wskaźniki zanieczyszczenia powietrza w ciągu dnia oraz wieczorem i w nocy. Rozumiem, że wg twojej teorii ten rosnący w wysokim tempie poziom PM10 i PM2.5 w nocy to wina szczytu komunikacyjnego od 20 do 6 rano ?
- 10 3
-
2017-01-28 16:47
nie warto patrzeć tylko na pyły zawieszone (1)
ważny jest jeszcze indeks ozonowy oraz tlenki azotu, a te związki pochodzą prawie wyłącznie z silników
- 5 2
-
2017-01-29 03:37
Ozonu i innych podobnych, jest w porywach do 5% normy, czyli nieszkodliwe.
- 1 1
-
2017-01-28 15:57
najwięcej jest smrodu w dni wolne od pracy. Więc jednak domki prowadzą
- 15 0
-
2017-01-28 15:44
na czym bazujesz swoje twierdzenie?
- 3 1
-
2017-01-28 17:29
Potwierdzam, dziś był piękny widok (1)
SKM po wyjedzie ze stoczni w stronę grabówka wjeżdża na takie wzniesienie: obłuże całe szare, ledwo widać, komin EC słabo widoczny, wszystko w szarobrązowej zupie. Teraz już ciemno więc domkowicze znów wzbogacą atmosferę. Zobaczycie rano.
- 13 0
-
2017-01-29 14:49
Dzisiaj akurat jest dość silny wiatr. Z tego powodu nie ma smogu. Jest tylko lekka mgiełka. Zupę to dostaniesz dzisiaj na obiad. Jak będzie rano dość silny wiatr to nic nie zobaczysz.
- 0 0
-
2017-01-28 15:23
Aj tam (1)
A ja lubię przejść sie po śmietnikach i pozbierać troche paliwa do piecyka. Najlepsze opony, ale wazne zeby było kaloryczne
- 27 7
-
2017-01-28 17:11
viva italia
jak mi wiadomo najlepsze sa pirelli-kwintesencja slonecznej prowansji
- 3 0
-
2017-01-28 15:30
(5)
Wystarczy dobrze spalac paliwo w piecu. Wielu ludzi nie wie że robi coś źle bo powiela utarte schematy.
Dym z komina to zatruwanie srodowiska oraz strata pieniedzy. Przy odpowiednich warunkach by sie spalil i dal cieplo.- 40 0
-
2017-01-28 16:10
(4)
Potrzeba szkoleń - nawet obowiązkowych i darmowych, jak poprawnie palić w piecu nawet węglem, omówić spalanie dolne i górne i zademonstrować różnice. Poprawne spalanie zmniejsza w bardzo wyraźny sposób ilość pyłów w dymie! Niech politechniki zajmą się projektem pieca na palliwo stałe z jak najmniejszeją emisją splin - i udostępnią do produkcji za darmo. W końcu wszyscy płacimy na te szkoły wyższe i powinny być projekty probono! Produkcja pieca z podanego projektu powinna być całkowicie zwolniona z VAT co powinno sie przełożyć na niską cenę detaliczną dla wszystkich chętnych kupców w naszym kraju.
- 23 1
-
2017-01-28 23:52
popieram... (3)
popieram przedmówce.... ale lobby kotlarskie i antysmogowe na to nie pozwoli... ONI z tego żyją... !!!
- 1 1
-
2017-01-29 00:26
(2)
Lobby kotlarskie powinno być tu chyba najbardziej zainteresowane - bo na razie podejmuje się działania nie w celu edukacji, tylko ograniczenia palenia węglem. A to będzie oznaczało spadek sprzedaży. Bo nie łudźmy się - ludzie nie będą masowo wymieniać kotłów centralnego ogrzewania, o piecach nie wspominając.
A na polskie uczelnie bym nie liczył. Podejście praktyczne i opracowywanie projektów przeznaczonych do praktycznego wdrożenia to nie jest to, co im wychodzi najlepiej...- 0 0
-
2017-01-30 15:44
Poki co zainteresowane jest lobby węglowe - sprowadzaniem najgorszego syfu z upainy i chin (1)
takiego, którym się nie da palić, do tego na składach polewanego wodą, żeby waży l jak najwięcej - polak polakowi szują niestety. Za to niech się wezmą, dotacje do naszego dobrego wungla, porządki w kopalniach, kasa na piece bezpylowe, z podwójnym spalaniem itp. Znam przypadki, gdzie firma ECO (nazwa - kpina prosto w oczy) przejmowała kotłownie i wywalali piece na gaz, wstawiali na syfiasty wungiel, umowy podpisywali na 10 i dłużej lat na wyłączność z komunalkami miast na bardzo wysokie ceny za ciepło. I legalnie trują i jeszcze za to koszą niesamowite pieniądze.
- 0 0
-
2017-01-30 21:32
górniki śrubami będą rzucać to na gaz musi być domiar
- 0 0
-
2017-01-28 15:35
Tak tylko pytam (9)
Na TVN24 podaja, ze w Gdansku jakosc powietrza jest ZLA. No wiec co z astmatykami i innymi? Czy ktos sie do tego ustosunkuje, halo madre glowy?
- 17 3
-
2017-01-28 16:00
nom obecnie Wrzeszcz na czerwono. (2)
Nie zaleca się wychodzić na zewnątrz. Dla innych części miasta są ostrzeżenia. Więc dobrze nie jest
- 4 0
-
2017-01-30 15:44
podajcie adres do mapy zanieczyszczeń (1)
- 0 0
-
2017-01-31 13:47
nie ma żadnej mapy zaniczyszczeń, w całej okolicy trójmiasta są trzy punkty pomiarowe na krzyż, dolny taras to tylko gdynia port, sopot, wrzeszcz i gdańsk centrum, ekstrapolowanie stężeń dla np takiej oliwy gdzie prawie nie wieje wiatr, powietrze stoi, a ludzie palą w piecach oponami od lincera to wrózenie z fusów i pisów.
patrz na kolor śniegu i myśl sam, nie daj się odmóżdżyć "aplikacją"- 0 0
-
2017-01-28 17:20
(3)
Kiedyś grałem leki na astmę ale jako że w Trójmieście jest dobre powietrze nie muszę tego robic. Dzisiaj nieświadomy wyszedlem na kilka godzin na spacer i wróciłem z ostrym kaszlem, bolacymi płucami i innymi organami i strasznym bólem głowy.
- 4 1
-
2017-01-28 22:13
Było się ubrać i te inne organy ogrzać
- 0 3
-
2017-01-28 23:19
Bo jestes juz stary i to już koniec jest
- 2 2
-
2017-01-30 20:10
jeśli cię organy bolały, czy to znaczy, że byłeś w kościele?
- 0 1
-
2017-01-29 11:58
Poza ventolinem bierzemy alvesco
Cała rodzina alergików.
Dodam ze tylko żona urodzona w Gdańsku a my słoiki z Illinois i strasznie w Gdańsku chorujemy.- 2 0
-
2017-01-31 11:36
ta sól drogowa jest sól jadalna
ta hałda jest bezpieczna i nie przecieka a rośliny padają bo są zmęczone... i tak samo masz z powietrzem, wszędzie siwo, na oknach od kilku lat pojawia się osad z pyłu jakiego nie było nigdy ale powietrze czyste :(
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.