• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont dworca w Gdańsku ruszy najwcześniej latem

Michał Brancewicz
1 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Remont gmachu dworca Gdańsk Główny ma się zacząć latem i trwać dwa lata. Remont gmachu dworca Gdańsk Główny ma się zacząć latem i trwać dwa lata.

Kolejarze zapowiadają, że przetarg na wybór wykonawcy remontu budynku dworca Gdańsk Główny ogłoszą jeszcze przed nastaniem wiosny. Prace mają ruszyć latem i potrwać dwa lata. W 2020 roku ma z kolei powstać przejście naziemne przez Podwale Grodzkie.



Gdy we wrześniu zeszłego roku ostatni raz pisaliśmy o remoncie dworca, kolejarze informowali, że przetarg chcą ogłosić na początku 2018 roku i wiosną ruszyć z budową. Zapowiadany do kilku lat remont był już kilkukrotnie przekładany. Teraz znów plany uległy przesunięciu.

Remont dworca do lata 2020



- Postępowanie przetargowe na remont dworca planujemy ogłosić w pierwszym kwartale, tak by ruszyć z pracami latem 2018 roku - zapowiada Michał Stilger z wydziału prasowego PKP S.A.
Jaki jest zakres prac?
  • wykonanie wszelkich niezbędnych instalacji m.in. elektrycznych w tym iluminacji elewacji oraz monitoringu
  • wymiana stolarki okiennej i drzwiowej
  • rekonstrukcja brakujących detali architektonicznych oraz dachów dwuspadowych i wymianę pokrycia dachowego
  • rewitalizacja elewacji wraz z odtworzeniem, renowacją i konserwacją wszelkich detali architektonicznych
  • dostosowanie obiektu do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania
  • wykończenie wnętrz budynku zgodnie z programem prac konserwatorskich
  • budowa nowej części podziemnego przejścia dla pieszych łączącego obecne przejście podziemne z poziomem -1 dworca.


Tak będzie wyglądał hol główny dworca po modernizacji. Tak będzie wyglądał hol główny dworca po modernizacji.
Na ten czas powstanie dworzec tymczasowy, który w czasie wyłączenia z eksploatacji Dworca Głównego przejmie funkcje związane z obsługą pasażerów.

Szacowana na ok. 60 mln zł inwestycja potrwa ok. dwóch lat, więc powinna zakończyć się latem 2020 roku.

PKP i PLK razem



W międzyczasie PKP chce rozstrzygnąć inny przetarg.

- Obecnie trwa drugie postępowanie przetargowe na nadzór nad inwestycją na dworcu Gdańsk Główny, które przeprowadzamy wspólnie z Polskimi Liniami Kolejowymi. Termin składania ofert został wyznaczony na 20 lutego. Planujemy wyłonić jednego wykonawcę nadzoru dla obu zakresów modernizacji [dworca i peronów dalekobieżnych - red] - mówi Michał Stilger
Przypomnijmy, że od września 2017 trwa przebudowa peronów dalekobieżnych oraz tuneli na stacji Gdańsk Główny. Te prace zakończą się w pierwszych miesiącach 2020 roku i swym zasięgiem częściowo pokrywają się z robotami dotyczącymi modernizacji gmachu dworca (m.in. remontowane są podziemne przejścia prowadzące z budynku na peronu dalekobieżne).

Czytaj też: Remont tunelu przy dworcu w Gdańsku przedłuży się do marca


Naziemne przejście dopiero w 2020 roku



Wciąż nie wiadomo kiedy miałoby powstać naziemne przejścia przez Podwale Grodzkie. Co prawda projekt nie znalazł uznania w ostatniej edycji Budżetu Obywatelskiego, ale miasto samo uznało potrzebę jego stworzenia.

Obecnie DRMG szuka wykonawcy wielowariantowej koncepcji, która ma określić m.in. lokalizację jednego lub więcej przejść naziemnych w rejonie dworca. Do przetargu zgłosiły się dwie firmy, ale ich oferty (184,5 tys. i 528,9 tys. zł) znacznie przewyższają kwotę, jaką dysponuje zamawiający (41 tys. zł).

- Realizacja tego zadania jest wstępnie planowana na 2020 rok - mówi Olimpia Schneider z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Opinie (171) 4 zablokowane

  • Przedwyborcze obietnice platformy...

    • 5 0

  • Przejście naziemne przy Dorcu Głównym PKP (3)

    „Co prawda projekt nie znalazł uznania w ostatniej edycji Budżetu Obywatelskiego,
    ale miasto samo uznało potrzebę jego stworzenia.”

    To idiotyczny i zły pomysł, który władze miasta wbrew mieszkańcom Gdańska na chama forsują.
    Ludzie odrzucili ten pomysł, więc po co do niego wracać?

    • 13 7

    • (2)

      Projekt zyskał uznanie w budżecie obywatelskim, bo w dogłosowaniu dostał kilka setek głosów. To urzędnicy zdecydowali się go nie realizować bo był drogi (nie przyjęli go mimo, że na budżet dodali prawie 2 mln zł). Niezbędne jest jakiekolwiek drugie dojście do przystanków tramwajowych i to zlokalizowane w przeciwległym końcu od tunelu. Może to być przejście naziemne lub podziemne, ale jakieś musi być, inaczej prędzej czy później dojdzie tam do tragicznego wypadku.

      • 1 1

      • Najlepszy byłby drugi tunel dla pieszych na wysokości Kina Krewetka i Hotelu Central... (1)

        ...na drugim końcu wysepki tramwajowej. To pozwoli rozładować niemiłosierny tłok w istniejącym tunelu.

        Czy ktoś zmierzył ilu ludzi przechodzi się przez istniejący tunel w godzinach szczytu? To mogą być setki w ciągu minuty w każdą ze stron. Nie wyobrażam sobie aby 100 lub 200 osób czekało na zielone światło po każdej ze stron. Potem wymijali się w połowie dystansu, część szła prosto, część skręcała na wysepki tramwajowe, blokując się nawzajem i opóźniając przejście przez jezdnię, którego czas będzie ograniczony do minimum, bo samochody czekają. Nie wyobrażam sobie przejścia dwuetapowego, gdzie setka ludzi będzie oczekiwała w połowie dystansu na torach tramwajowych. Bo nie wszyscy się zmieszczą na ograniczonej przestrzeni obok torów. O wypadki, przepychania, poszturchiwania nie będzie trudno.

        • 3 1

        • To racja!

          • 3 1

  • (1)

    Dworce są wizytówką danej miejscowości. Pokazują jak władze witają przyjezdnych i dbają o własnych mieszkańców . Przejścia proponowane dla pieszych na tak ruchliwej ulicy podkreślają to podejście władz .

    • 7 1

    • już widzę minę kierowców...tam co chwilę będzie się palić czerwone światło xd

      • 2 0

  • za remont się biorą

    Remont to remont, liczy się projekt i wykonanie ( z tym jak zawsze będzie kiepsko).
    Ale na dziś są ważniejsze problemy:
    1. możliwość zatrzymania samochodu w celu wysadzenia pasażera lub zabrania pasażera pociągu: nie sami szybcy i młodzi korzystają z usług PKP oraz nie może być tak, ze interesy właściciela hotelu są ważniejsze niż interesy pasażerów PKP
    tu nie chodzi o parkowanie przy Dworcu, ale możliwość zatrzymania
    2. Od kilku lat zniknęły tablice elektroniczne na peronach informujące pasażerów o danym pociągu, się stoi i się nie wie co dalej. odkładanie przywrócenia tablic na czas po remoncie to idiotyzm
    3. Akustyka i jakość zapowiedzi przez megafon jest taka, że nic nie słychać, tragedia gdy przejeżdża inny pociąg . Stad tak potrzebne tablice elektroniczne.
    3. Przywrócić punkt informacji PKP. teraz by się dowiedzieć trzeba postać w kolejce do kas .
    4. Przywrócić tablice z rozkładem wagonów.

    Miłośnikom przejść naziemnych proponuję zrobienie przejść naziemnych po torach. Na pewno ułatwi życie matką z wózkami i inwalidom. "Słuszniejsza" idea niż czepianie się tuneli.

    Poza tym tunele można przystosować do potrzeb ludzi i zrobić nowoczesne, z windami, itp. Nikt nie zamartwia się, że od czasu remontu peronu 2 i na czas remontu Dworca ludzie muszą ganiać po peronach i licznych schodach.

    No ale w Gdańsku problemem jest wszystko co służy ludziom, np. wiecznie nieczynne ruchome schody przy Dworcu PKS. Jednak ludzie to nie deweloper.

    • 9 1

  • już widzę te korki spowodowane przejściami dla pieszych. Godziny 7-13 i 15-20 wieczny korek!

    • 10 1

  • kolejne przejscie dla pieszych ...

    • 4 1

  • Przejście naziemne?

    Już widzę te wypadki, tych ludzi spieszących i przebiegających do nadjeżdżającego tramwaju na czerwonych światłach. Do tego co kilka metrów kolejne światła......i korki, korki...Już teraz ledwo można przejechać. Czy przejście naziemne jest dobrym rozwiązaniem? Nie sądzę.

    • 10 3

  • Najlepiej iść na całość i zrobić tam deptak. Przecież jezdnia tam jest niepotrzebna, wybudowano tunel pod Wisłą no i mamy obwodnicę. Porypane to wszystko. Nikt nie bierze pod uwagę opinii większości. Coś komuś ulęgło się w kapucynie i forsuje to bez względu czy to ludzie aprobują czy nie chcą.

    • 8 3

  • Pks (1)

    Kiedy się wezmą za dworzec pks to jest dopiero wizytówka gdańska przypomina czasy prl typowa ruina

    • 11 0

    • haha tak ten to zatrzymał się z 100 lat temu hahaha
      fakt dworce to wizytówka miasta.

      • 0 1

  • Optymisci. Sadza ze znajda wykonawce w I podejsciu.

    Niestety, ale zadania trudne -remonty zabytkow sa dzis pomijane przez wykonawcow w takich kwotach. Byc moze zlozy ktos oferte drozej niz budzet. A wtedy PKP bedzie mialo problem. Narazic sie i przyjac czy przygotowac nowy przetarg za 6-10 miesiecy.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane