• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont gdańskiego dworca pod lupą Najwyższej Izby Kontroli

Szymon Zięba
12 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Zdjęcie wykonane podczas kontroli NIK-u. Od początku remontu przedstawiciele PKP nie wpuszczają żadnych mediów do gmachu dworca. Zdjęcie wykonane podczas kontroli NIK-u. Od początku remontu przedstawiciele PKP nie wpuszczają żadnych mediów do gmachu dworca.

Opóźnienia w ukończeniu inwestycji, ponad 370 błędów projektowych i brak koordynacji międzybranżowej na etapie projektu - to tylko niektóre z zastrzeżeń Najwyższej Izby Kontroli do trwającego remontu budynku Dworca Głównego w Gdańsku. Znaleziono jednak także szereg pozytywów, związanych m.in. z ergonomicznym i ekologicznym wyposażeniem.



Czy podoba ci się Dworzec Główny w Gdańsku w nowym wydaniu?

W swoim najnowszym raporcie NIK, urząd kierowany przez Mariana Banasia wziął pod lupę przebudowy dworców w całej Polsce. W Trójmieście sprawdzono remont dworca w Gdańsku Głównym.

Przypomnijmy:

  1. Remont dworca Gdańsk Główny trwa od września 2019 roku.
  2. Pierwotny termin zakończenia remontu przypadał na koniec 2021 roku.
  3. Potem został przedłużony do końca września 2022.


W lipcu informowaliśmy, że choć zaawansowanie prac jest znaczne, to do wykonania został jeszcze szereg robót w zakresie wykończenia wnętrz, szczególnie tych objętych nadzorem konserwatorskim.

Tak po remoncie ma wyglądać wnętrze holu głównego dworca. 
 Tak po remoncie ma wyglądać wnętrze holu głównego dworca.
Dziś wiadomo, że prace na dworcu potrwają do końca roku, a podróżni skorzystają z niego w pierwszym kwartale roku 2023.

- Przy uwzględnieniu perturbacji w zakresie dostaw na rynku budowlanym spowodowanych wojną na Ukrainie oraz pandemią koronawirusa, które nie pozostają bez wpływu na szybkość realizacji inwestycji, prognozujemy, że otwarcie dworca dla podróżnych nastąpi na przełomie 2022/2023 roku, a całość inwestycji powinna zakończyć się w I kwartale 2023 - mówił wówczas Bartłomiej Sarna z biura prasowego PKP.

Uwagi NIK do remontu dworca w Gdańsku



Wartą prawie 100 mln zł przebudowę pod lupę wzięła tymczasem Najwyższa Izba Kontroli. W swoim raporcie kontrolerzy zwrócili uwagę m.in. na opóźnienia w wykonywanych pracach.

- Inwestycje dworcowe w Tczewie i Gdańsku Głównym nie zostały zrealizowane w zaplanowanych terminach umownych. W okresie realizacji inwestycji wydłużono pierwotny termin ukończenia dworca w Tczewie o 8 tygodni i dworca Gdańsk Główny o 45 tygodni. Ponadto do dnia zakończenia kontroli, tj. 22 października 2021 r., na dworcu w Tczewie, oddanym do użytkowania 3 sierpnia 2021 r., funkcjonowały jedynie kasy biletowe, a usługi i sprzedaż nie były świadczone w żadnym z 12 powstałych tam lokali komercyjnych o łącznej powierzchni 698 m kw. , nie generując przychodów z tytułu komercyjnego najmu powierzchni - czytamy we wnioskach kontrolerów.
Z raportu NIK wynika także, że w dokumentacji projektowej przebudowy dworca kolejowego Gdańsk Główny, przekazanej wykonawcy robót budowlanych, odnotowano 165 kolizji stwierdzonych w trakcie budowy "wskutek odkrycia stanu istniejącego".

I choć trudno mieć tu zastrzeżenia do sposobu prowadzenia inwestycji (przy każdej większej budowie, zwłaszcza w historycznych częściach miasta takie kolizje występują) to jednak nie wszystko.

Wykryto bowiem także aż 375 błędów projektowych wychwyconych na etapie budowy.

- Błędy wynikały z braku koordynacji międzybranżowej na etapie projektu, niewystarczającej szczegółowości opracowań, przyjęcia w projektach rozwiązań niezgodnych ze sztuką budowlaną. Według par. 5 ust. 5 umowy z 2 lipca 2015 r., za koordynację całości prac projektowych oraz spójność dokumentacji we wszystkich branżach odpowiadał projektant - zauważają kontrolerzy.

Dworzec Gdańsk Główny w remoncie. Film z lipca 2022


Remont dworca w Gdańsku. Były też pozytywy



Na koniec warto zaznaczyć, że autorzy raportu znaleźli także pozytywy. Wskazują oni m.in., że w projektach dworców kolejowych w Gdańsku Głównym oraz w Tczewie przewidziano rozwiązania "mające na celu zmniejszenie negatywnego oddziaływania na środowisko i kosztów eksploatacji".

To m.in.:

  • wymiana instalacji centralnego ogrzewania na instalację zasilaną z kotłowni gazowej;
  • zastosowanie oświetlenia energooszczędnego LED oraz automatyki włączania światła;
  • poprawa izolacyjności przegród budowlanych, dachów oraz stolarki okiennej i drzwiowej;
  • ograniczenie niekontrolowanego przewietrzania budynku poprzez zastosowanie automatyki zamykania drzwi wejściowych;
  • wykonanie systemu zarządzania obiektem pozwalającego na monitorowanie pracy oraz sterowanie instalacjami i urządzeniami na dworcu.

W projekcie dworca Gdańsk Główny przewidziano także wykorzystanie wód deszczowych do spłukiwania toalet, a na dworcu kolejowym w Tczewie instalację fotowoltaiczną.

Gdańsk Główny w latach 1896-1900 na pocztówce litograficznej wysłanej 26 lipca 1906 r. Wydawca: Kunstanstalt J.Miesler. Berlin S.

 Gdańsk Główny w latach 1896-1900 na pocztówce litograficznej wysłanej 26 lipca 1906 r. Wydawca: Kunstanstalt J.Miesler. Berlin S.

Miejsca

Opinie (212) ponad 10 zablokowanych

  • Tyle czasu warszawiakom zajęło odbudowanie zniszczonej stolicy.

    To jest najdłuższy remont w powojennej Europie. A przejścia podziemne wciąż zabite dechami i wokół wielka prowizorka. Na dodatek zabrakło wyobraźni i perony zamiast jedną, wielką kopułą przykryte są dziadowskimi wiatami, więc hula po nich wiatr i zacina deszcz. Oczywiście można zrozumieć, że nie było odpowiednich środków ale w takim razie po co w ogóle rozpoczynano ten wstydliwy bajzel. Pilnie oczekujemy wyjaśnienia przez Miasto całej tej sytuacji ale już się zastanawiamy, czy nie pora dać szansę młodym, energicznym, wykształconym i nieskalanym członkostwem w PZPR socjaldemokratom na znaczący udział w nowoczesnym zarządzaniu naszym miastem.

    • 11 4

  • po co dworzec, w Gdańsku wystarczą same perony i kasy z biletami

    to nie jest węzeł przesiadkowy...

    • 4 5

  • Zróbcie coś z tym szyldem Gdańsk Główny na zewnątrz (3)

    Super wygląda nowa elewacja budynku ale te szyldy Gdańsk Główny z obu stron, meeega byle jakie. Małe, niepasująca czcionka, taka tam tablica z przypadku.
    No chyba że to tymczasowe, ale rusztowania już zdemontowane dawno więc obawiam się że tak ma zostać.
    Co inni czytelnicy o tym myślą ?
    Zapraszam do dyskusji

    • 15 3

    • tak nakazał Konserwator i tak już zostanie

      • 2 0

    • Przede wszystkim na zdjęciach historycznych nie widać szyldu na elewacji od Podwala i nie ma go w tym miejscu, co teraz! Jeśli już musi być, to lepiej pasował bezpośrednio nad drzwiami wejściowymi do holu głównego. Zdecydowanie nie pasują ani białe tło, ani czcionka.

      • 1 1

    • Na zewnątrz musi być info że to dworzec

      ale zgadzam się czcionka słaba

      • 2 1

  • Raport NIK (4)

    W raporcie jest o wiele więcej ciekawych informacji w zakresie działań PKP przy tej inwestycji:
    1. "Na skutek nienależycie wykonanej dokumentacji projektowej i niestarannie dokonanej jej weryfikacji i odbioru przez PKP SA utrudniona była realizacja i dostosowanie obiektów dworcowych do wymagań tsi prm. zmiany w projektach wynikały m.in. z braku zinwentaryzowania albo wadliwego zinwentaryzowania obiektów budowlanych lub sieci uzbrojenia terenu. W ocenie NIK do ujawnienia konieczności przeprowadzenia robót dodatkowych w czasie realizacji inwestycji mogło przyczynić się przeprowadzenie w niewystarczającym zakresie inwentaryzacji przedprojektowej."
    2. "Realizacja inwestycji na etapie robót budowlanych wymagała wprowadzenia licznych zmian do dokumentacji wykonawczej, zawarcia aneksów wydłużających terminy na ukończenie projektów oraz umowy uzupełniającej dla projektu przebudowy dworca Gdańsk Główny, co wydłużyło realizację inwestycji."
    3. "Przyczynami opóźnień w realizacji inwestycji dworcowych były w szczególności: opóźnienia w przygotowaniu dokumentacji projektowych i uzyskaniu pozwoleń na budowę, aneksowanie umów o wykonanie robót budowlanych w zakresie wykonania robót dodatkowych i zamiennych, przedłużające się uzgodnienia warunków przyjętych rozwiązań projektowych z pkp plk sa i innymi spółkami z grupy PKP".
    4. "Dokumentacja projektowa przebudowy bądź modernizacji dworców w Tczewie i Gdańsku Głównym spełniała w części założenia Programu Inwestycji Dworcowych oraz wymagania tsi prm, jednak z powodu błędów i braków wymagała licznych zmian i uzupełnień dokonywanych w trybie nadzoru autorskiego."
    5. "Sporządzona dokumentacja projektowa inwestycji dworcowych nie w każdym przypadku prezentowała właściwą jakość: w projektach występowały błędy projektowe, przypadki rozwiązań niezgodnych ze sztuką budowlaną, a także nienależytej inwentaryzacji przedprojektowej."

    • 6 4

    • (1)

      Nieźle... W takiej perspektywie wyjaśnienia przyczyn opóźnienia podawane przez PKP brzmią co najmniej niewiarygodnie.

      • 4 2

      • Niewiarygodnie to całkiem łagodne określenie na to co próbuje wmówić ludziom PKP w zakresie przyczyn opóźnień - zawsze i wszystko jest przecież od nich niezależne. Zero odpowiedzialności za swoje czyny lub podmioty od siebie zależne. Zawsze winny jest ktoś inny - wykonawcy, wojna, covid, "nagle" odkryte inne warunki realizacji, chłód w zimę, skwar w lato, liście na jesieni itd itd.

        • 2 3

    • brawo za uzupełnienie (1)

      Bo zawsze wszyscy na wykonawcę zwalają
      Czy wiadomo kto to zaprojektował ?

      • 1 1

      • z tego co można znaleźć w internecie wynika, że projektowały to dwie firmy: Pion i Voeesing. Nadzór i koordynację (inżynier kontraktu) natomiast prowadzi Multiconsult

        • 2 0

  • Przecież to nie Luwr- a zabiegów upiększających obiekt kolejowy mnóstwo.Ktoś nie złą kasę wziął za remont dworca.Ale NIK sprawdzi.... oj sprawdzi !

    • 8 2

  • Wykonawca walczy o kasę. (2)

    Jak zawsze wygrał najtańszy. Niedoszacowana wycena, wzrosty cen materiałów i budżet się rozjechał. A za tym terminy. Teraz trzeba szukać kasy i winnych. Więc zły projekt. Ciekawe kto stwierdził, na jakiej podstawie, te błędy. Jak ktoś pisze o "sztuce budowlanej" to znaczy że nie ma pojęcia. "Sztuka" to jest w galerii, albo muzeum. Na budowie są normy i przepisy.

    • 12 4

    • (1)

      ależ trzeba nie dopuszczać do siebie obiektywnych informacji, żeby takie coś napisać :D NIK udowodniła, że są błędy projektowe (w niespotykanej skali) a pan Atom raczy pisać, że to wykonawca chce zrzucić z siebie odpowiedzialność i szuka winnych. i znalazł go w nieskazitelnym projekcie :)
      Jeżeli nieznane jest pojęcie "sztuki budowlanej" to raczej Pan nie ma żadnego pojęcia o czym pisze.

      • 2 1

      • Zawsze są przepychanki pomiędzy

        Wykonawcą a inwestorem. W interesie wykonawcy jest wykazać jak najwięcej błędów i naliczyć dodatkowe koszty. Szczególnie jeżeli uzgodniona cena była wyzylowana. Pewnie nawet nik to wie

        • 3 0

  • Mam nadzieję, że z dworca będzie można dotrzeć do przystanków tramwajowych i ulicy Podbielańskiej naziemnym przejściem dla piesz

    zanim remont dworca zostanie ukończony: jest odpowiedni zapas czasu. Oczywiście potrzebny jest tam także przejazd dla rowerzystów oraz odpowiednio obszerny parking dla rowerów.

    • 9 4

  • Kto to projektował? (1)

    Zakładam, że jak zwykle najtańsza oferta wygrała, ale to nie zwalnia architekta z odpowiedzialności?

    • 5 5

    • Projektant to jedno, ale kto to weryfikował i odbierał? Jakaś masakra...

      • 4 1

  • Kontrola NiK

    Trasa Kaszubska powinna być skontrolowana i wiele innych inwestycji . W dzisiejszych czasach nigdy nie są dotrzymywane terminy realizacji . A tłumaczenie przyczyn opóźnienia wręcz komiczne .

    • 5 1

  • Opinia wyróżniona

    czas jest drugorzędny (14)

    ma być zrobione dobrze i służyć latami a pół roku w lewo czy prawo nie ma żadnego znaczenia - za kilka lat nikomu nie przyjdzie do głowy narzekanie na zbyt długie wykonywanie prac a zobaczą ich jakość tzn jak jakość będzie dobra to nie zwrócą żadnej na to uwagi, bo jeśli coś jest dobrze zrobione to ludziom wydaje się że tak musiało być

    • 170 77

    • czas jest drugorzędny -dla PKP na pewno :D
      szkoda tylko, że zaniechania PKP powodują wzrost kosztów całej inwestycji.

      • 34 5

    • Racja czas i koszty jest tylko ważny jak kontrolujemy inwestycje nie robione przez urzędników z pisu (2)

      Wtedy każdy dzień wykraczający poza termin wykonania i każda złotówka więcej to dla nas pisowców skandal.My natomiast nie musimy się z niczym liczyć bo nasz pisowska prokuratura nas obroni nawet jak wyrzucimy w błoto ponad 1mld zł jak w elektrowni Ostrołęka i innych naszych ,,genialnych,,posunięciach

      • 17 19

      • każda taka inwestycja (niezależnie od opcji politycznych zasiadających w zarządach takich spółek), gdzie wykryto nieprawidłowości powinna być rozliczona i osoby odpowiadające za taki stan rzeczy - pociągnięte do odpowiedzialności.

        • 20 1

      • Podpowiedź: "niezrobione". Proponuję szkołę podstawową dla dorosłych. Część działaczy POpzpr kontynuuje naukę w takich miejscach.

        • 3 3

    • Kto to projektował i koordynował? (1)

      • 6 3

      • biuro projektowe to dwie firmy: Pion i Voeesing
        Nadzór i koordynacja (inżynier kontraktu): Multiconsult

        • 5 0

    • Czas jest drugorzedny - czyli niech robia ile chca?

      Ja mam dosyc tego co sie dzieje przy wsiadaniu do autobusow przed dworcem, nie mowiac juz o kupowaniu biletow w prowizorycznych kasach, ktorych nie sposob znalezc dla ludzi przyjezdzajacych do nas z zagranicy

      • 12 1

    • co to jest w ogole czas?

      • 5 0

    • Dworzec po remoncie

      Dworzec będzie piękny/atrakcyjny ! Tylko bez życia bo będzie w nim pusto ! Tak jak w całej Polsce po remontach . Ani kwiaciarni, sklepów, usług, gastronomii -niczego ! PKP nie potrafi niczego wynająć !!!

      • 5 1

    • Czas jest drugorzędny?

      To dlaczego nie dość, że robią wolniej to i tak stwierdzono taką ilość poprawek?

      • 1 1

    • Gdańszczanie ogarnijcie się.. (1)

      Haha, czas jest drugorzędny, może i tak ale pamiętaj, że my za to płacimy. 45 tygodni to nie pół roku tylko prawie rok, potem roszczenia wykonawcy, aneksy do umowy. I kto za to zapłaci? Na pewno nie samorząd, tylko mieszkańcy.
      Czy Wy jesteście aż tak głupi, czy tylko "je..ć PiS" a reszta nieważne?
      Żal...
      Żal...
      Żal...

      • 7 2

      • Co ma do tego samorząd czy mieszkańcy? Przecież to jest inwestycją PKP.

        • 3 1

    • Przy tej inflacji

      Pół roku w jedną czy w drugą to konkretne zwiększenie kosztów czyli wyciąganie pieniędzy z naszych kieszeni.

      • 3 0

    • Pół roku w jedną lub w drugą

      Jaki ludzki Pan. A może 2 lub 5 lat w jedną lub w drugą. Dla ludzkiego Pana nadal nie ma to znaczenia? Ja już nie pamiętam kiedy można było korzystać w pełni z dworca w Gdańsku. Tam jeden remont się kończy, a następny zaczyna. A I tak po zrobieniu wszystkiego nie będzie pieniędzy na bieżące utrzymanie, konserwacje I naprawy. Przykład - wiecznie nie działająca winda przy dawnym hotelu Monopol.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane