• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja tramwajowa w ostatni weekend maja

Krzysztof Koprowski
19 maja 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Po zmianach, trasa linii "11" zostanie wydłużona do Jelitkowa. Po zmianach, trasa linii "11" zostanie wydłużona do Jelitkowa.

Z dwutygodniowym opóźnieniem zostaną wprowadzone zmiany w gdańskich liniach tramwajowych. Wszystko przez przedłużający się remont torowiska wzdłuż ul. Mazurskiej zobacz na mapie Gdańska.



Od soboty 29 maja po Gdańsku kursować będzie 12 kolejno ponumerowanych linii tramwajowych. ZTM postanowił nieco zmodyfikować pierwotne plany dotyczące zmian.

Schemat sieci tramwajowej po zmianach (format pdf)

Linia "11" po zmianach miała kończyć bieg w Oliwie, jednak zostanie przedłużona aż do Jelitkowa. Niestety wydłużenie trasy tej linii odbędzie się kosztem "piątki" i "piętnastki". "Piątka" będzie nowym oznaczeniem istniejącej linii "15" bez zmiany trasy, choć pierwotnie miała być wydłużona właśnie do Jelitkowa. Likwidacji ulegnie także "15", która miała funkcjonować w godzinach szczytu jeszcze przez kilka miesięcy po wprowadzeniu zmian.

W kierunku każdej z gdańskich dzielnic kursować będą pojazdy niskopodłogowe. Wybrane kursy oznaczone będą na rozkładach jazdy. Tramwaje z obniżoną podłogą pojawią się na liniach 2, 3, 5, 8, 10, 11 i 12.

Linie tramwajowe od 29 maja

1: trasa bez zmian, kursuje tylko w dni powszednie
2: trasa bez zmian
3: dawna linia "13", trasa bez zmian
4: trasa bez zmian, kursuje tylko w dni powszednie
5: dawna linia "15", trasa bez zmian
6: Abrahama - Wrzeszcz - Opera - Zwycięstwa - 3 Maja - Centrum (powrót Brama Wyżynna - Dworzec Gł. PKP); kursuje tylko w dni powszednie
7: Chełm Witosa - Brama Wyżynna - Dworzec Gł. PKP - Jana z Kolna - Letnica - Nowy Port, kursuje tylko w dni powszednie w godzinach szczytu
8: trasa bez zmian
9: Abrahama - Wrzeszcz - Opera - Dworzec Gł. PKP - Przeróbka; kursuje tylko w dni powszednie
10: trasa bez zmian
11: Chełm Witosa - Brama Wyżynna - Dworzec Gł. PKP - Opera - Wrzeszcz - Oliwa - Jelitkowo
12: trasa bez zmian

Opinie (211) 2 zablokowane

  • REWOLUCJA TO ŚMIECH NA SALI A WIEŚ TAŃCZY I ŚPIEWA. (5)

    te tramwaje to jakieś europejskie odpady. wstyd jak zwykle. już dawno temu powinny jeżdzić nowoczesne i bezpieczne tramwaje.

    • 23 7

    • to je kup

      • 2 2

    • (3)

      Odwiedź Warszawę, Łódź albo Poznań - wtedy dopiero przekonasz się, jak wyglądają (i jeżdzą) odpady.

      • 3 5

      • G...o mnie obchodzi, co mają W-wa, Łódź czy Poznań. (2)

        Mnie obchodzi, co jeździ w Gdańsku.

        • 7 1

        • (1)

          I co - oczekujesz, że zmaterializują się za darmo, bo TY tak chcesz? A JA chciałbym słonia na złotym łańcuchu, tylko że mnie nie stać. Wot, pech.
          Tramwaje są stopniowo wymieniane, a za to, że nadal sporo brakuje do zachodnioeuropejskich standardów podziękuj panom, którzy nam zafundowali 45 lat najwspanialszego ustroju na świecie.

          • 4 3

          • co za brednie

            przestanmy juz za wszystko obwiniac komunę. 20 lat minęlo od jej konca. Mimo to dalej na stolku w zkm siedzą byli towarzysze.
            komuna byla w calej Polsce, ale sądząc po gdanskich tramwajach to tu trwa nadal.

            • 1 2

  • po co zmieniacie numery, mogły zostać stare. a 6 ma jeździć tylko w tygodniu???!!! porażka

    • 13 3

  • Jestem przeciwny aby mój ulubiony tramwaj z dzieciństwa miał inny numery -znaczy 15 (1)

    na jakaś piatke glupią.Albo żeby 6 nie można było dojechać na plaże-chamstwo!

    • 20 7

    • 6 tak samo jak 11 lol, a 11 jest nowy taboru a ty chcesz stopiątki?

      • 1 1

  • Trzeba pokazać ze coś się robi! (1)

    Rewolucja w tramwajach!!! Szkoda że nie nowy tabor, częstsze kursowanie i nowe tory. Tylko wyrzucanie pieniędzy na drukowanie nowych oznaczeń przystanków i rozkładów.

    • 11 0

    • Nowy tabor jest zamówiony

      • 0 0

  • Pytanie (2)

    Czy zmiany dotyczą również linii "Proszę nie wsiadać" oraz "Awaria" ?

    • 27 1

    • zapomnij (1)

      tramwaj "prosze nie wsiadac" jest kluczowa linia, wizytowka Gdanska, dlatego ztm nigdy jej nie zlikwiduje

      • 4 0

      • co chcecie

        ci mieszkańcy Awarii to prawdziwi szczęściarze-cały czas ze wszystkich stron jadą tramwaja do nich, musi to być naprawdę ważna miejscowość skoro nawet na przystankach się nie zatrzymuje tramwaj...zetteemie drogi-nie usuwaj mieszkańcom Awarii tej linii, prosimy!

        • 2 0

  • Co na zwiększony hałas powiedzą Panowie Cezary Żak i Cezary Pazura?

    Trzeba będzie przesuwać linie tramwajowe...

    • 33 0

  • bez 4 (16)

    zlikwidować albo ograniczyć tylko w godzinach szczytu, bo 4 i tak wozi powietrze, zamiast tego np więcej kursów liniii 188 i będzie ok

    • 6 10

    • (13)

      Sama się zlikwiduj fajna linia do jeżdżenia

      • 2 0

      • bez przesady (12)

        macie juz dwie linie z marynarki polskiej-10 i nowa 7, bez przesady z ta 4, jeszcze nie widzialem, zeby nawet ten jeden wagon czworkowy byl pelny, zamiast niego faktycznie moznaby by puscic ten autobus 188 do nowego portu a wagony z czworek przeznaczyc dla 8 czy 10, tramwaj jest kosztowniejszy w utrzymaniu, niz autobus, tak gwoli scislosci, a korkow z zaspy, przez brzezno do nowego portu nie ma, wiec spokojnie ten jeden autobus by wystarczyl

        • 0 1

        • (10)

          188 powinien być wydłużony do dworca PKP Gdańsk-Wrzeszcz. Po co kończy trasę na jakimś totalnym wygwizdowie, skoro spokojnie mógłby wozić ludzi do centrum dużej dzielnicy.

          To samo ze 139 - na co komu trasa do stacji Przymorze. Powinni go połączyć ze 149 i skierować Polankami do PKP Wrzeszcz.

          • 2 0

          • racja (9)

            dokladnie, "planisci" z ztm mogliby zliwlidowac 149 i dac dwa razy wiecej kursow 139-stara trasa plus trasa 149, a 188 przedluzyc do wrzeszcza pkp (raptem okolo 10 minut dluzej!) i tak moznaby wymieniac, ale ztm to beton, ktory nigdy z komunikacji nie korzysta, wiec sobie mozna proponowac...

            • 2 0

            • taki pomysł był rozważany w ZTM (8)

              ale ZKM się nie zgodził - opóźnienia na trasie 149 nałożyłyby się na linię 139 i ta nowa linia 139 byłaby tak samo punktualna, jak obecnie 199, czyli wcale.

              139 to obecnie jedyna linia na trasie do Przymorza SKM, która jest w miarę punktualna - jest potrzebna np. studentom z Kampusu Bałtyckiego UG i wszystkim dojeżdżającym do SKM (Gdynia, Sopot) - to jest sens istnienia 139. A 149 wydłużona do Krynickiej też jest OK, choć osobiście przedłużyłbym ją do Oliwy PKP przez Chłopską, Bora Komorowskiego.

              • 1 1

              • (7)

                Jakby układali sensowne rozkłady (uwzględniające wzmożony ruch) to jeździłby punktualnie. Studenci akurat przędzej korzystają z często jeżdżącej 12, więc istnienie 139 na obecnej trasie jest bez sensu.
                ZKM już nic nie powinien mieć do gadania. Teraz od organizacji jest ZTM. Za czasów ZKMu komunikacja miejska dopiero leżała i kwiczała - chociażby 162 jeździł raz na pół godziny, obsługiwały go małe autobusy przez co ścisk był niemiłosierny. Za czasów ZTM się trochę poprawiło, bo zwiększyli częstotliwość i dołożyli 262.

                • 0 1

              • (6)

                z 12 to korzystają może studenci z Żabianki (częstotliwość 20 min poza szczytem), ale z Przymorza Wielkiego to większość jeździ 139 - 15 minut szybciej.
                Jest to jedna z najstarszych (niezmienionych) linii w Gdańsku, bo łączy stację PKP z rynkiem na Przymorzu, 3 gimnazjami, 4 szkołami podstawowymi, 3 szkołami średnimi, uniwersytetem, 2 hipermarketami, stacją SKM i 2 dzielnice (PM i PW).
                Co do gadania ZKM - to on odbiera kary za opóźnienia, więc może nie przyjąć zlecenia.

                • 0 1

              • (5)

                Powiedzmy sobie szczerze, gdyby ZKM tak się martwił swoimi spóźnieniami to dawno oprotestowałby takie linie jak właśnie 199, 127 i 227, które w ogóle nie jeżdżą punktualnie. Połączony 149 i 139 na pewno jeździłby z mniejszym poślizgiem niż wymienione powyżej linie. Przejazd Polankami to jedna z lepszych opcji dostania się na Słowackiego w godzinach szczytu. Po prostu jedzie się do skrzyżowania przed dawnymi koszarami i dalej piechotą Reymonta by złapać autobus przesiadkowy na Słowackiego. Oszczędza się tym samym ponad 15 minut (a przy ogromnym korku jeszcze więcej) w stosunku do jazdy z przystanku po drugiej stronie Galerii Bałtyckiej. Dlatego też uważam, że 139 i 149 powinny być połączone. Tłumaczenie się korkami nie prowadzi do nikąd. Wkrótce będą jeszcze większe, bo liczba samochodów się nam niezwykle szybko mnoży. Co wtedy? Nie będzie można uruchomić żadnej linii autobusowej?

                • 1 1

              • (4)

                Wystarczy popatrzeć na pokrywanie się rozkładu 149 z rzeczywistością w godzinach szczytu. Gdyby te spóźnienia przenieść na linię 139, byłoby dokładnie TO SAMO co na 199.
                Co do korków - odpowiedzią na nie są bus-pasy. Na Słowackiego będą niepotrzebne, gdy obok zostanie wybudowana Trasa Słowackiego i Kolej Metropolitalna, ale póki co jak najmniej linii powinno się pakować w ten korek.
                Pasażer może sobie wysiąść wcześniej, ale autobus go nie przeskoczy...

                • 0 1

              • (3)

                Nie no, przepraszam - twierdzenie, że jak najmniej linii powinno jeździć ulicą Słowackiego jest moim zdaniem całkowicie bezzasadne. Tam też mieszkają ludzie i potrzebują skomunikowania z poszczególnymi częściami miasta.
                Plany poprawy ruchu na tej ulicy, jak i obudowa kolei to jest nieco dalsza perspektywa. Przez ten czas jakoś musi to działać. Nie zgodzę się też, że 139 miałby identyczne opóźnienia jak 199. Ten drugi jedzie aż z Suchanina i "zbiera" wszystkie zatory napotkane na trasie. 139 od Wrzeszcza utknąć może co najwyżej na odcinku ulicy Słowackiego (oraz Chrzanowskiego jadąc od strony Oliwy). Powtarzam, gdyby wszystko tłumaczyć korkami - należałoby od razu polikwidować bądź poskracać linie "dalekobieżne" typu 127, 199, 210, 227.
                Sprawa wygląda tak, że pomimo tego, iż się notorycznie spóźniają i podróż nimi trwa dość długo przez korki - są stale zapchane i często 18 metrowy autobus w ich przypadku okazuje się za mały.

                • 0 1

              • (2)

                jasne, że są potrzebne - chodziło mi o to, że nie warto tworzyć nowych linii na tej trasie. Dowodem na słuszność tego twierdzenia jest choćby wycofanie 210 z "korkogennego" odcinka .
                Co do 149, to poza Słowackiego, korki tworzą się na Bażyńskiego w stronę Kołobrzeskiej.
                Linie 127, 199, 210 i 227 są oblegane, bo nie ma dla nich alternatywy i dlatego ludzie ryzykują czekanie - wiem, bo sam nimi jeżdżę (realną alternatywą będzie dopiero PKM).
                Gdyby wydłużenie 139 było taką prostą sprawą, zaczęto by od skomunikowania istniejącej linii 149 z 139 - ale jak się okazuje, jest to niemożliwe, bo ta zbyt często się spóźnia.

                • 0 1

              • (1)

                J jeszcze jedno. Z Bażyńskiego w Polanki skręci tylko mały autobusik. To, co jeżdzi na 139 nie wyrobiłoby zakrętu. A małe autobusiki ze 149 mogą byc za małe na taką ilość podróżnych, co jest na 139.

                • 1 1

              • Jak obserwuję, co ZKM puszcza na 149, to nie zawsze są to minibusy. Często jest to standardowy 12-metrowiec - ale faktycznie, już 2 takich nie puszczą z powodu wspomnianego zakrętu. Co ciekawe, to skrzyżowanie miało być przebudowane na potrzeby przedłużanej 139, ale po sprzeciwie ZKM i uruchomieniu 149 przebudowę odłożono w bliżej nieokreśloną przyszłość.

                Zamiast wydłużania, przydałyby się dodatkowe przystanki: Bażyńskiego w stronę Kołobrzeskiej na 149 i przy McD/GWO na 199 (można byłoby przenieść przyst. Hala Olivia, aby mógł służyć też 199)

                • 0 0

        • to sie trzeba budzić...

          przed 8 rano.

          • 0 0

    • Powietrze???

      TO przejedź się czwórką w godzinach popołudniowego szczytu :>

      • 1 0

    • zapraszam na Nowy Port!

      Linia 4 z pewnością nie przewozi powietrza! Z Nowego Portu to najlepsze połączenie z Wrzeszczem i Zaspą! I wielu ludzi - nie tylko w godzinach szczytu - z niej korzysta! Radzę wybrać się do NP i samemu to sprawdzić! :)

      • 1 0

  • 9

    w weekendy chociaz raz na godzine, ale moglby jezdzic...

    • 2 1

  • DZIĘKUJE

    A ja się nie muszę przejmować, na moich liniach nie ma zmian.

    • 0 0

  • A GDZIE 13? (2)

    • 2 11

    • Naucz się czytać...

      • 0 0

    • No przecież jak byk jest napisane:

      3 to dawna 13, jeździ bez zmian.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane