• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja w komunikacji miejskiej na południu Gdańska

Krzysztof Koprowski
15 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Po uruchomieniu nowej trasy tramwajowej, na pętli Chełm Witosa będą zawracać wyłącznie tramwaje linii 11. Po uruchomieniu nowej trasy tramwajowej, na pętli Chełm Witosa będą zawracać wyłącznie tramwaje linii 11.

Już za kilka tygodni mieszkańcy południowych dzielnic Gdańska skorzystają z nowej pętli tramwajowo-autobusowej przy ul. Świętokrzyskiej. Prezentujemy schemat nowej organizacji ruchu autobusowego oraz tramwajowego.



Schemat przebiegu linii autobusowych i tramwajowych w rejonie nowego węzła przesiadkowego. Kliknij w grafikę lub  tutaj , aby pobrać plik pdf. Schemat przebiegu linii autobusowych i tramwajowych w rejonie nowego węzła przesiadkowego. Kliknij w grafikę lub  tutaj , aby pobrać plik pdf.
Do nowej pętli, której oficjalna nazwa będzie brzmieć "Łostowice Świętokrzyska" docierać będą trzy linie tramwajowe: 2, 6 oraz 7. Linia 11 jako jedyna będzie kończyć bieg na pętli Chełm Witosa. Pętla na Chełmie zostanie "zdegradowana" i utraci także większość połączeń autobusowych - tu dojadą zaledwie dwie linie autobusowe: 108 oraz 156 (obecnie korzysta z niej osiem linii autobusowych).

- Linia 2 będzie kursować z częstotliwością co ok. 10 minut. Szóstka będzie jeździć tak jak obecnie, czyli co 10 minut w szczycie i 20 poza nim. Linia 7 będzie obecna na torach przez cały dzień z taką samą częstotliwością jak 6 (obecnie kursuje tylko w szczycie). Jedenastka będzie natomiast pojawiać się na przystankach co ok. 20 minut - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Jak oceniasz pomysł węzłów przesiadkowych tramwaj - autobus?

Zgodnie z zapowiedziami ZTM, z nowej pętli tramwaje w godzinach szczytu będą odjeżdżać z częstotliwością aż co 3 min 20 sekund. Podróż do dworca głównego zajmie ok. 20 minut. Na pętli, oprócz parkingów samochodowych oraz rowerowych, pojawi się się także punkt obsługi klienta, gdzie będzie można np. przedłużyć ważność karty miejskiej. Na nowej trasie zainstalowany zostanie na razie tylko jeden biletomat - przypuszczalnie na przystanku Cebertowicza lub Cieszyńskiego. Poza pętlą nie będą także zamontowane wyświetlacze SIP-u.

Do nowej pętli skrócone zostaną linie: 155 (obecnie jeździ do pętli Chełm Witosa), 275 (Jana z Kolna), 213 (Jana z Kolna), 255 (Chełm Witosa) oraz 295 (Chełm Witosa). Dodatkowo na pętle zajeżdżać będą autobusy linii: 175, 256, 162 oraz 262. Na liniach 113, 156 oraz 213 zostaną zwiększone częstotliwości kursowania. 156 będzie dodatkowo zajeżdżać na Ujeścisko. Natomiast linia 254 będzie kursować na przemian z 162, co sprawi, że na wspólnym odcinku autobusy będą się pojawiać na przystankach co ok. 7 minut.

- Przy konstrukcji tras linii autobusowych, wzięliśmy także pod uwagę sytuacje awaryjne. Z tego powodu nie skróciliśmy całkowicie wszystkich linii autobusowych do nowej pętli i takie linie jak: 175, 254 czy 256, nadal będą dojeżdżać do centrum - dodaje Zomkowski.

Prezentowany schemat nie jest jednak ostateczny. Zarząd Transportu Miejskiego będzie jeszcze przeprowadzać badania marketingowe. Czeka również na opinie radnych osiedli. Być może pojawią się zmiany, lecz będą to już raczej kosmetyczne korekty. Uruchomienie nowej trasy tramwajowej planowane jest na maj br., choć urzędnicy po cichu liczą, że uda się wcześniej zakończyć prace budowlane.

Miejsca

Opinie (414) 6 zablokowanych

  • linia213 (1)

    Kolejny absurd! likwidować jedyne połączenie 4 Pór Roku, Nowego Horyzontu i osiedli po drodze linii 213.? A może ktos wpadnie na pomysł aby na nasze osiedla zajeżdżał 175, albo nowa linia łaczaca nas z Gdańskiem, ale przez Łostowicką.Co z kobietami z dziećmi i z wózkami. Nie jest przyjemne przesiadanie się 3 razy, albo czekanie w zimie na mrozie i śniegu na trzech przystankach przesiadkowych.
    Świetnie teraz będziemy ,,zwiedzali"' Chełm, tak jak zwiedzamy Moje Marzenie jadąc 113 po kocich łbach płytowej ulicy.Prawdziwa Europa!!!!!!!!!!!!

    • 3 5

    • Człowieku opanuj się

      Tramwaje jeżdżą często więc o co ci chodzi. Ale narzekanie w naszym kraju jest na topie. Przeszkadza ci kup se auto i nie narzekaj. Nie stać cię na paliwo to masz pecha. ZTM ma zarabiać, a nie Tobie d*pę wozić.

      • 0 2

  • I po co tyle linii tramwajowych

    Jadąc na chełm trzeba sprawdzić cztery rozkłady linii 2,6,7,11
    Gdyby przypisać numer linii do pętli sprawdzałbym jeden rozkład.
    Wyjeżdżając z chełma byłby 3 bo pętla wrzeszcz jest na trasie do oliwy.

    • 0 0

  • a mam pytanko czy ja na orunie dolna nie bede mogła zjechac zadnym autobusem z kampinoskiej bo 275 ma tylko jezdzić do petli ?

    • 0 0

  • 156

    156 z jasienia jabłoniowa czermińskiego warszawska ujścisko havla chełm ak jasień

    • 0 0

  • Nowa Al. Havla + beznadziejny ZTM Gdańska = zła komunikacja Ujeściska-Piotrkowska

    Po nowych inwestycjach drogowych wszystkim mieszkańcom Gdańska powinno być lepiej! Ale jest paradoks. Dla niektórych jest gorzej. Trasę 118 wydłużono w stosunku do okresu z przed inwestycji. Teraz mieszkańcy dużych osiedli z Gdańska Ujeściska obsługiwanych przez komunikację miejską dojeżdżającą do pętli Ujeścisko-Piotrkowska jadą do Centrum dłużej o 10-15 minut.
    Rada Osiedla jest beznadziejna i nie potrafi trafić ze swoim zdaniem do urzędników miejskich. Właściwie nawet nie sama cała Rada, ale jej poszczególni członkowie.
    Całą Radę ten problem w ogóle nie obchodzi.

    • 1 0

  • Sami malkontenci!

    Co się z Wami porobiło drodzy rodacy? W głowach się już poprzewracało od tego europejskiego dobrobytu? Wolicie te korki jak z przed inwestycji czy rozwojową komunikację?
    Po tygodniu czy dwóch się przyzwyczaicie do zmian i tyle!

    • 0 0

  • dojazd do Głównego

    Dla mnie jako młodej mamy korzystającej z linii 213 niezbyt trafny wydaje się pomysł aby bawić się w przesiadki mając np. dziecko w wózku. Najpierw do autobusu, później do tramwaju, a jak będę chciała pojechać gdzieś jeszcze dalej to pakować się w kolejną przesiadkę. Poza tym dla osób z bagażem przesiadanie się kilka razy też jest uciążliwe dlatego nie wydaje mi się aby skracanie linii 213 jak i kilku innych było dobrym rozwiązaniem.

    • 1 0

  • ujescisko

    doczekaliśmy się ? czego ? kolejnego autobusu który jezdzi jeden za drugim a następny za 20 min to teraz jak znam życie będą jeździły 3 jeden po drugim co minute i 30 min oczekiwania na kolejny zjazd ztmu

    • 0 0

  • Przedłużyć linię 156 do Kolbud

    Po dokończeniu środkowego fragmentu ul. Guderskiego można by co prawda jedynie
    do "Jaworzniaków" (pierwsze skojarzenie wielu mieszkańców), ale warto pomyśleć,
    czy nie umożliwić dojazdu do Morskiego Parku Handlowego i Śródmieścia (przez Chełm)
    z pozostałej części Gminy Kolbudy (należy do MZKZG - autobusy ZTM obsługują Otomin, Jankowo i Kowale), tj. z rozbudowujących się: Kolbud, Lublewa i Bąkowa. Obecnie linia 156 jest dosyć krótka.

    • 0 0

  • Zaciska się pętla Świętokrzyska-Havla-Małomiejska

    Optymistom gratuluję optymizmu. Planistom gratuluję układu samej drogi i poszczególnych pasów ruchu, z których żaden ze względu na szerokość nie nadaje się do jeżdżenia autobusami (już teraz koszą 2 pasy na każdym łuku). Czy ktoś się w ogóle przyjrzał ile miejsca potrzeba autobusowi aby móc obok niego bezpiecznie jechać samochodem na zakręcie..? Nie wiem - czy ktokolwiek zauważył, że już obecnie - przy braku zmian w kursowaniu niektórych linii autobusowych - nowy węzeł komunikacyjny jest wręcz niemożliwy do przejechania w pewnych godzinach. Jeżeli do tego dodamy zmianę częstotliwości świateł na rzadsze, kilka autobusów, które będą tutaj zjeżdżać na pętlę oraz linie tramwajowe - to będziemy mieć najbardziej zakorkowane skrzyżowanie w Gdańsku.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane