- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (169 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Tak minął rok na ulicach Trójmiasta. Tunel, parkowanie i paliwo
Kierowcy poruszający się po Trójmieście powinni być zadowoleni z mijającego, 2016 roku. Otwarto tunel, który odkorkował centrum Gdańska. Miasta zaczęły malować miejsca postojowe w strefach płatnego parkowania, zlikwidowano sobotnie opłaty za postój, a kieszeni nie drenowały ceny paliw na stacjach.
Tunel na początek
Zacznijmy od najważniejszego wydarzenia - otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą . Obiekt ma 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia była miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zainkasowała 885 mln zł.
Choć budowa trwała ponad 4 i pół roku, czyli o 1,5 roku dłużej, niż zakładano, to warto na nią było poczekać, bowiem zrewolucjonizowała jazdę po dolnym tarasie Gdańska. Mieszkańcy Przymorza, Brzeźna, Zaspy, czy Nowego Portu szybciej docierają na Południową Obwodnicę Gdańska.
Efekt otwarcia tunelu był już widoczny w pierwszym miesiącu jego funkcjonowania. Inżynierowie ruchu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku oraz pracownicy Politechniki Gdańskiej przeprowadzili badania ruchu po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. Wyniki mówiły, że natężenie ruchu w centrum Gdańska spadło o 15-18 proc.
Po kilku miesiącach od otwarcia tunelu zwiększono dopuszczalną prędkość na obwodnicy południowej z 70 km/h do 100 km/h.
Malowanie miejsc postojowych
Od początku 2014 r. obowiązuje nowelizacja rozporządzenia ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, dotycząca pobierania opłat za postój pojazdów w strefie parkowania. Z rozporządzenia wynika, że tylko podwójne oznaczenie miejsca znakiem pionowym i poziomym powoduje, że można pobierać za to opłaty.
Struktura własnościowa wewnątrz strefy jest różnorodna, a władze miasta mogły pobierać opłaty za postój pojazdów jedynie w pasie drogi publicznej. W rzeczywistości niektórzy płacili za postój, choć wcale nie musieli tego robić, bowiem stali na prywatnym terenie.
Do 2016 r. miasta nie przywiązywały do nowych zapisów uwagi. Ich respektowania domagali się natomiast mieszkańcy. Gdynia była pierwszym miastem, które zdecydowało się pomalować miejsca postojowe w strefie płatnego parkowania, ale wcześniej wymagało to procesu sądowego, a także pisma wojewody pomorskiego "zachęcającego" do zmian.
Pod koniec 2016 r. na zmiany zdecydował się także Gdańsk, ale ostateczny efekt tej decyzji zobaczymy dopiero wiosną przyszłego roku.
Soboty wolne od opłat parkingowych
Ten rok to także walka prokuratorów z tymi samorządami, które pobierały opłaty za postój w strefie płatnego parkowania, oprócz dni powszednich, także w soboty. Jednym z nich jest Sopot.
Po wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który unieważnił przepisy dotyczące pobierania przez wspomniane miasto opłat za parkowanie w mieście w soboty, Rada Miasta Sopotu przyjęła na początku listopada nową uchwałę dotyczącą stref płatnego parkowania - nie przewiduje ona pobierania opłat w soboty.
2016 rok pod znakiem taniego paliwa
Na koniec, to co często najbardziej martwi kierowców, czyli ceny paliw. W mijającym roku nie mieliśmy na co narzekać. Paliwo na stacjach przez większość roku kosztowało podobnie. Płaciliśmy od 3,90 do 4,50 zł za litr oleju napędowego i od 3,95 do 4,60 zł za litr benzyny.
Trzeba jednak podkreślić, że ostatnimi dniami to się zmienia, co jest efektem topniejących zapasów wydobytej ropy, a także wzmocnienia dolara wobec złotówki.
Sprawdź aktualne ceny paliw na stacjach w Trójmieście.
Opinie (114) 9 zablokowanych
-
2016-12-27 11:56
Czyli w Gdańsku i Sopocie się dzieje. A Gdynia jak to ma od kilku lat zero postępów. Po co budować nowe drogi, wszystko w planach...
- 9 0
-
2016-12-27 12:26
A w Gdyni po staremu
A w Gdyni nawet na farbę do malowania pasów nie ma. O nowych drogach możemy pomarzyć.
- 6 0
-
2016-12-27 13:13
Jak dobrze, ze nie mieszkam juz w Gdyni
W latach 90tych za Cegielskiej to bylo nowoczesne miasto. Po prawie 5 kadencjach Szczurka jeden wielku inwestycyjny marazm, a ludzie stad uciekaja
- 5 0
-
2016-12-27 13:39
Budyń weź miotłe i pozamiataj piach na ulicach
zima przyszła w listopadzie i ten piach będzie teraz leżał do wiosny bo nikomu się nie chce go uprzątnąć, taka Pełowska procedura
- 2 5
-
2016-12-27 14:29
Mieszkańcy północnej Gdyni na bank są zadowoleni z 2016 roku
... szczególnie z cyrków na przełomie listopada i grudnia. Zapyziały, wypalony Szczur do gazu.
- 5 2
-
2016-12-27 15:34
Wcale nie poprawilo sie zycie kierowcow (mieszkancow) Gdanska w naszym miescie. (1)
Wszedzie nadal mega korki, stan drog fatalny!, nowe biurowce bez obowiazku dla deweloperow do wybudowania miejsc parkingowych dla swoich pracownikow etc etc
Nie mowiac juz o tym ze Grzelak i Adamowicz nie przeprosili nas do tej pory za chaos, ktory stworzyli latem z parkowaniem nad morzem. Hanba!- 5 5
-
2016-12-27 18:05
" Spie*rzaj dziadu " jak mawiał nieudacznik Kaczyński na Podlasie!
- 3 2
-
2016-12-27 15:58
do app
polecam pojezdzic po "farszafce",czy Krakowie,wtedy stwierdzisz że u nas nie ma korków!!!!!!!!
- 5 0
-
2016-12-27 16:17
vg, ap zmieńcie przekaz dnia z nowogrodzkiej
bo on jeśli chodzi o ten temat jest już nieaktualny.
- 2 0
-
2016-12-27 18:04
Dziury jak były tak są!!!
- 0 2
-
2016-12-27 18:49
nie zmieniać prędkości pod wisłą
nie róbcie tam drugiej obwodnicy, bo będzie cyrk, zrobicie 70 będą jechać 100, nikomu korona z głowy nie spadnie jadąc tam 50 przez ponad kilometr, za tunelem owszem ,
- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.