• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańscy radni o UE i CPK. Ale sprawy miejskie też poruszyli

Ewelina Oleksy
29 lutego 2024, godz. 16:30 
Opinie (144)
Jednym z tematów, który radni poruszyli na sesji, były dalsze losy realizacji CPK. Tyle, że leżą one w rękach rządu, a nie radnych. Jednym z tematów, który radni poruszyli na sesji, były dalsze losy realizacji CPK. Tyle, że leżą one w rękach rządu, a nie radnych.

Było dużo o Unii Europejskiej, dwa oświadczenia dotyczące polityki na szczeblu ogólnopolskim, ale i uchwały dotyczące bezpośrednio miasta. Czwartkowa sesja gdańskich radnych była pierwszą w historii, która odbyła się 29 lutego i jedną z ostatnich w tym składzie.



Czy miejscy radni powinni zajmować się na sesjach sprawami związanymi z polityką na szczeblu krajowym?

Zbliża się koniec obecnej kadencji miejskich radnych, która trwa od 2018 r.

7 kwietnia podczas wyborów samorządowych mieszkańcy wybiorą nowy skład Rady Miasta Gdańska.

Jakie decyzje podjęto na jednej z ostatnich sesji w obecnym składzie?

Radni o Unii Europejskiej



Sesja rozpoczęła się... europejsko - od przemówienia prezydent parlamentu Bremy - Antje Grotheer. Brema to miasto partnerskie Gdańska.

Grotheer chwaliła współpracę z władzami Gdańska, m.in. w temacie pomocy dla uchodźców z Ukrainy. Apelowała o "wspólną Europę".

Antje Grotheer, prezydentka Parlamentu Bremy, miała swoje wystąpienie na sesji Rady Miasta Gdańska.
Antje Grotheer, prezydentka Parlamentu Bremy, miała swoje wystąpienie na sesji Rady Miasta Gdańska.
Pierwszą przyjętą uchwałą była natomiast ta, dotycząca ustalenia roku 2024 rokiem Unii Europejskiej w Gdańsku. W ten sposób radni chcą uczcić przypadającą 1 maja dwudziestą rocznicę przystąpienia Polski do UE. Wnioskodawcą uchwały w tej sprawie był Klub radnych KO.



- Po 20 latach członkostwa w UE widzimy, że zapewnia ona stabilność polityczną, rozwój gospodarczy, współpracę międzynarodową i ochronę wspólnych wartości. Dzięki funduszom europejskim wiele zyskał Gdańsk. Począwszy od tak dużych inwestycji jak np. tunel pod Martwą Wisłą, Ergo Arena, zbiorniki retencyjne czy trasy tramwajowe, a na inicjatywach realizowanych przez organizacje pozarządowe skończywszy - podkreśla Cezary Śpiewak - Dowbór, szef klubu KO. - Po odblokowaniu środków z Krajowego Planu Odbudowy Gdańsk czekają kolejne przedsięwzięcia, które pozwolą zrealizować cele postawione w Strategii Rozwoju Miasta Gdańsk 2030 Plus.
Gdańsk do 2030 r. Co się zmieni? Przyjęto programy rozwoju Gdańsk do 2030 r. Co się zmieni? Przyjęto programy rozwoju

- Jeśli macie potrzebę nazwać ten rok, to może warto rozważyć, by nie był to rok UE, a np. rok miasta bez dziur w drogach - zwracał się do radnych KO Andrzej Skiba z PiS. - Jeśli macie potrzebę nazwać ten rok, to może warto rozważyć, by nie był to rok UE, a np. rok miasta bez dziur w drogach - zwracał się do radnych KO Andrzej Skiba z PiS.

PiS: "Może rok miasta bez dziur w drogach, a nie UE?"



Radny PiS Andrzej Skiba zwracał się do radnych KO i WdG:

- Jeśli macie potrzebę nazwać ten rok, to może warto rozważyć, by nie był to rok UE, a np. rok miasta bez dziur w drogach, rok miasta bez pustostanów, czy rok miasta, w którym ludzie mogliby w pełni godnie żyć - mówił Skiba.
Uchwała została przyjęta głosami KO i WdG. Radni PiS wstrzymali się od głosu.



Radni PiS o CPK, KO o ustawie metropolitalnej



W porządku obrad znalazło się oświadczenie radnych PiS, skierowane do premiera i prezydenta RP, ws. "wyrażenia poparcia dla kontynuacji Programu Inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego jako strategicznego projektu dla rozwoju infrastrukturalnego, gospodarczego i społecznego Polski".

- Jak pokazują badania opinii społecznej, program CPK popierany jest przez większość społeczeństwa. To prawie 2 tys. km nowych linii kolejowych, przedłużenie magistrali kolejowej także do Gdańska. Nie zagrozi to gdańskiemu lotnisku, a przyczyni się do poprawy jakości życia mieszkańców Gdańska- wskazywał Kazimierz Koralewski, szef Klubu PiS.

komunikacja i transport - skorzystaj z tych usług



Radni KO i WdG, w odpowiedzi na oświadczenie radnych PiS, przed sesją złożyli własne oświadczenie skierowane do premiera - ws. poparcia ustawy metropolitalnej, której od lat nie udało się przyjąć w Sejmie.

200 mln zł rocznie dla Pomorza bardziej realne 200 mln zł rocznie dla Pomorza bardziej realne

- Radnych PiS nie obchodzi Gdańsk. Ich obchodzi polityka, o której powinni dawno zapomnieć. Gdy my zajmujemy się sprawami Gdańska, oni mówią o CPK - stwierdziła Beata Dunajewska, szefowa klubu WdG.
Oświadczenie ws. CPK nie zostało poparte większością głosów - radni KO i WdG głosowali przeciwko. Oświadczenie ws. ustawy metropolitalnej zostało przegłosowane większością głosów. PiS się wstrzymał od głosu.

  • Oświadczenie Klubu PiS ws. poparcia dla CPK.
  • Oświadczenie Klubu PiS ws. poparcia dla CPK.
  • Oświadczenie klubów KO i WdG ws. poparcia dla ustawy metropolitalnej.
  • Oświadczenie klubów KO i WdG ws. poparcia dla ustawy metropolitalnej.

Radni o sprawach Gdańska




  • O 100 zł wzrosną dodatki finansowe dla rodzin zastępczych i rodzinnych domów dziecka na utrzymanie dzieci z orzeczeniem niepełnosprawności. Podwyżkę z 500 zł do 600 zł miesięcznie przegłosowano jednogłośnie.

  • Uchwalono trzy plany zagospodarowania przestrzennego: plan Barniewice rejon ul. Mirandy, plan Stare Miasto - rejon ul. Wałowej i Rybaki Górne, plan Św. Wojciech - część zachodnia

  • Przyjęto uchwałę umożliwiającą absolwentom szkół podstawowych składanie wniosków o przyjęcie do dowolnej liczby szkół średnich w postępowaniu rekrutacyjnym na rok szkolny 2024/2025


  • Ustanowiono pomnik przyrody - został nim buk zwyczajny przy ul. Niepołomickiej. Z tej okazji radni postanowili się powymieniać oskarżeniami o to, z czyjej winy i za czasów rządów której opcji politycznej, wycięto więcej drzew

Miejsca

Opinie (144) ponad 10 zablokowanych

  • Rozsądny głos na temat gdańskich dróg z forum skyscrapercity - trojmiasto infrastruktura drog. (2)

    Problem z utrzymaniem dróg w Gdańsku jest taki, że poza utrzymaniem zimowym oraz zamiataniem, utrzymanie jako takie nie występuje. To co wykonuje się na co dzień to zwykłe interwencyjne łatanie i to technologicznie często niepoprawne. Utrzymanie, które zapobiegało by dziurom w jedni możnby było rozpocząć już w maju sukcesywnie naprawiając nawierzchni nie tylko w miejscach ubytków, ale także spękań i innych uszkodzeń.
    Odpowiednio dobrane technologicznie naprawy zabezpieczają konstrukcje nawierzchni przed przedwczesnym zniszczeniem.
    Niestety w gdańsku mamy rozwiązania zero jedynkowe. Albo nie robimy nic albo remont generalny (na które ciągle brakuje).
    W utrzymaniu np. zakłada się wymianę warstwy ścieralnej (górnej) po ok. 12 latach (w zależności od mieszanek użytych). W miedzy czasie uszczelnia się spękania i robi ew. miejscowe naprawy.
    To zapobiega niszczeniu się konstrukcji nawierzchni. Nowe nawierzchni mogą być użytkowane przy odpowiednim trzymaniu nawet 50 lat.

    Tymczasem w Gdańsku np. na Armii Krajowej na wysokości Chełmu zamiast wymienić warstwę ścieralną dopuszczamy do niesyczenia nawierzchni, a naprawy wykonywane są asfaltem lanym. Taka technologia to najwyżej do starych zniszczonych osiedlowych dróg się nadaje. Usprawiedliwia się to pewnie brakiem środków na coś większego powodując ogromne wydatki w przyszłości na odtworzenie drogi, która mogłaby funkcjonować bez kapitalnego remontu jeszcze 20-30 lat.

    Mamy system Zaprojektuj Wybuduj Zapomnij (zamiast utrzymuj). Budując drogę nie liczy się ile będzie później jej prawidłowe utrzymanie kosztowało i nie rezerwuje się na to odpowiednich budżetów.

    Czy w mieście funkcjonuje jakiś plan rozpisany na najbliższe lata dotyczący remontów i utrzymania, który by pozwolił na dojście do europejskiego poziomu dróg (także i torowisk, chodników itp.)w perspektywie 20-30 40 lat? Nie sądzę.
    Z z mojej obserwacji drogowca wynika raczej, że przycina się środki na bieżące utrzymanie, nie ma odpowiednich środków na remonty i stan dró

    • 10 1

    • co ty bredzisz ? (1)

      a prąd to oświetlenia i sygnalizacji, malowanie oznaczeń, znaki drogowe to nie jest utrzymanie ?

      • 1 4

      • Utrzymanie drogi

        Zgodnie z art. 19 ustawy o drogach publicznych (dalej: udp), zarządcami dróg gminnych są odpowiednio: wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Z tym przepisem bezpośrednio łączy się art. 20 udp, który w sposób niezmiernie rozległy, bo aż w dwudziestu punktach, charakteryzuje obowiązki zarządcy. W ramach skrótu myślowego można uznać, że zarządca ma w głównej mierze zadbać o stan nawierzchni oraz bezpieczeństwo w poruszaniu się na drodze. Judykaturze udało się wskazane wyżej obowiązki dookreślić, wskazując na ich szczegółowy zakres.

        • 4 0

  • Tylko kadencyjność ! jakby była obowiązkowo tylko jedna kadencja (2)

    na tych wszystkich stanowiskach to by takich cyrków nie było. Wszystkie publiczne, wybieralne przez obywateli stanowiska, od radnego poprzez wójtów, burmistrzów, posłów, senatorów do prezydenta Polski włącznie, jedna kadencja i precz. I zakaz partii politycznych, żadnego łączenia się w bandy, mają reprezentować i działać dla swoich wyborców a nie dla swojej bandy.

    • 6 2

    • (1)

      polemizowałbym...
      jednokadencyjność nie jest do końca taka dobra, chodź rozumiem jej idee. Najslabiej jak się trafi osoba, która w zasadzie nie ma nic do stracenia i wie że nie musi się starać żeby wygrać w następnych wyborach. Mylę się?

      • 1 1

      • dlatego musi być możliwość odwoływania w trakcie kadencji

        co roku absolutorium, jak coś nie tak to precz i żadnych gwarancji stanowiska na kilka lat

        • 2 0

  • Blokowaliście gdyńskie lotnisko,

    zamiast stworzyć Gdańsk-Gdynia Air Port, to po wybudowaniu zgodnie z Radnymi PiS  CPK, będziecie zamiast z Gdańska latać z Baranowa:))

    • 2 3

  • Skoro w końcu mamy to KPO (2)

    To proszę władze miasta, o konkretne sprawozdanie na jakie inwestycje będą przyznane środki.
    Lista, po kolei wymienione.
    Na liście powinny znaleźć się przynajmniej
    1) PKM odcinek do Łostowic
    2) obiecana tysiąc razy tzw. Nowa Świętokrzyska
    3) Trasa tramwajowa oraz drogowa Gdańsk Południe - Wrzeszcz

    • 5 2

    • Nieśmiało dopowiem----Nowa Wyzwolenia.....

      • 1 0

    • Nowa Letnica---całkiem nowa dzielnica i nowi podatnicy

      Kolejka SKM do Brzeźna przez Nową Letnicę.

      • 0 0

  • Niech tylko spróbują wstrzymać CPK albo atom. (1)

    Łapy precz Koalicji 13 Grudnia od kluczowych inwestycji Polski. Już Ryży zaczął demontaż państwa Polskiego

    • 8 2

    • KPO to będzie na ścieżki rowerowe, kluby dla mieszkańców, na integrację itd. bo tak każe unia. A ludzie wymyślają jakieś polepszenie stanu dróg, komunikacji.

      • 4 2

  • Tylko PiS gwarantem bezpieczeństwa Polski

    Peło wykonuje polecenia Helmutòw chyba?

    • 4 4

  • CPK to kluczowa inwestycja dla Polski. Kto przeciw ten służy chyba Helmutom

    I łapy precz od polskich inwestycji Bolki wyhodowani na WSI 24 całą dobę

    • 8 2

  • Tym radnym to powinni sprawdzać stan umysłu. Przecież to nieudaczniki i zero wiedzy. Wstyd.

    • 4 1

  • A co mnie obchodzi cpk

    • 2 3

  • Pani Dunajewska jest nieźle oderwana od rzeczywistości... (2)

    CPK jest też sprawą Gdańska, przy tym bardzo dla Gdańska korzystną, jeśli CPK powstanie, bo to oznacza bezpośrednie połączenie z dużym lotniczym hubem transportowym, coś czego Gdańskowi jak i całej Polsce brakuje, a to już jest sytuacja korzystna zarówno dla Portu Gdańsk jak i działających w Gdyni, Pruszczu i Gdańsku oraz defacto wcielonych już do Gdańska choć nie administracyjnie przyległościach czyli Kowalach i Borkowie firm w rodzaju nie tylko firm kurierskich jak ups, gls, dpd i DHL, ale też takiego Renka, Rabena, Cemexu i wielu innych firm, które dzięki temu mogą zyskać. Zyska też region, bo pojawią się kolejni inwestorzy i kolejne firmy. Wystarczy spojrzeć jak nam się sytuacja zmieniła po oddaniu autostrady A1. Większość tych wszystkich zakładów przy obwodnicy czy na południu Pruszcza oraz w Rusocinie to powstała po otwarciu autostrady dzięki temu, że poprawiła się w ten sposób komunikacja z resztą kraju!

    • 8 1

    • Myślenie życzeniowe

      Pani D. dużo się nagadała,a dla Nowego Portu nic nie zrobiła przez te lata zasiadania w UM.Nowej Wyzwolenia nadal nie ma,Port Service syfi ,port gdański zanieczyszcza okoliczne dzielnice pyłem węglowym.

      • 3 0

    • Wystarczy posłuchać jak bredzi

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane