• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rośnie liczba pasażerów na lotnisku. Podsumowanie I półrocza

as
19 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Tak wyglądał terminal gdańskiego lotniska w drugiej połowie marca 2020 r. Teraz ruch pasażerski zauważalnie rośnie. Tak wyglądał terminal gdańskiego lotniska w drugiej połowie marca 2020 r. Teraz ruch pasażerski zauważalnie rośnie.

Jeszcze nie jest super, ale na lotnisku w Gdańsku widać już powrót pasażerów, po dużych spadkach spowodowanych lockdownami. Dzięki temu udało się zahamować straty finansowe portu lotniczego.



Czy korzystałe(a)ś w tym roku z usług gdańskiego lotniska?

W ciągu sześciu miesięcy 2021 roku gdańskie lotnisku obsłużyło 388 846 pasażerów. To niemal 60 proc. mniej niż w tym samym okresie poprzedniego roku.

Ale przypomnijmy: w 2020 roku aż do połowy marca ruch lotniczy odbywał się normalnie. Tąpnął dopiero wraz z ograniczeniami wprowadzonymi przy pierwszej fali pandemii.

- W porównaniu do pierwszego półrocza roku 2020, kiedy ruch do pierwszej połowy marca był duży i niezakłócony, a od czerwca zaczął się na nowo odradzać, mamy w 2021 roku o 57,2 proc. mniej pasażerów. Ale z miesiąca na miesiąc obserwujemy wzrost zainteresowania lataniem - wyjaśnia Agnieszka Michajłow, rzecznik prasowy gdańskiego lotniska.
I faktycznie, widać to zarówno w ujęciu zarówno kwartalnym, jak i miesięcznym.

  • I kwartał 2021 - 105 095 pasażerów
  • II kwartał 2021 - 283 751 pasażerów

Tendencję wzrostową widać w kolejnych miesiącach:

  • kwiecień - 45 524 pasażerów,
  • maj - 82 937,
  • czerwiec - 155 290 osób.


- Najważniejsza jest widoczna tendencja wzrostowa. Pasażerowie do nas wracają, chcą latać i latają za granicę, a także na trasach krajowych. Latają do pracy, znajomych i do rodziny, a ostatnio przede wszystkim na wakacje - komentuje Tomasz Kloskowski prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. - Wierzymy, że pasażerów będzie coraz więcej. Podróżowanie nadal nie jest łatwe, mimo wprowadzonego Unijnego Certyfikatu Covid. Tym bardziej cieszy fakt, że coraz więcej osób decyduje się na podróże.
Szczegółowe dane o pasażerach w 2021:

  • styczeń 43 654, spadek o 88,3 proc. w porównaniu do stycznia 2020,
  • luty: 26 477, spadek o 92,8 proc. w porównaniu do lutego 2020,
  • marzec: 34 964, spadek o 75,9 proc. w porównaniu do marca 2020,
  • kwiecień: 45 524, wzrost o 3946,6 proc. w porównaniu do kwietnia 2020 (spadek o 89,4 proc. w porównaniu do kwietnia 2019),
  • maj: 82 937, wzrost o 6498 proc. w porównaniu do maja 2020 (spadek o 83,2 proc. w porównaniu do maja 2019),
  • czerwiec: 155 290, wzrost o 752 proc. w porównaniu do czerwca 2020 (spadek o 71,1 proc. w porównaniu do czerwca 2019).


Obawy pasażerów o procedury covidowe na lotnisku



Procedury sanitarne związane z Covid-19, w tym kontrola paszportowa i weryfikacja związana z kwarantanną i testami, powodują wydłużenie czasu obsługi pasażerów na wielu lotniskach, w tym także na lotnisku w Gdańsku.

- Zdajemy sobie sprawę z tych utrudnień. Jesteśmy także w trakcie realizowanej inwestycji rozbudowy i przebudowy terminalu pasażerskiego. Dla poprawy komfortu obsługi pasażerów jeszcze wiele miesięcy przed zakończeniem rozbudowy, w miniony weekend oddaliśmy do użytku dwie nowe karuzele bagażowe w hali przylotów, znajdujące się na styku starej i nowej części budynku. To usprawni ruch bagażowy, znacząco rozładuje zatory i skróci czas oczekiwania na bagaż po przylocie do Gdańska, co jest bardzo ważne przy wzrastającym ruchu lotniczym, szczególnie turystycznym i wakacyjnym - zapewnił prezes Tomasz Kloskowski.
Czytaj także: Dokąd latamy z Gdańska na wakacje

Rośnie liczba operacji lotniczych. Wzrost obsługi cargo



Za zwiększającą się liczbą pasażerów rośnie w Gdańsku liczba operacji lotniczych. W pierwszej połowie 2021 roku było ich w sumie 8858, czyli o 23,8 proc. mniej niż rok wcześniej. W pierwszym kwartale 2021 roku było 3314 startów i lądowań, ale w drugim już 5544.

- Cieszą wyniki w obsłudze towarów. O ile przychody z cargo stanowią tylko 1,5 proc. przychodów spółki, to jednak w ciągu sześciu miesięcy tego roku obsłużyliśmy 4367 ton przesyłek, o 37,6 proc. więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego - mówi Agnieszka Michajłow.

Lotnisko zahamowało straty finansowe. Na minusie 12 mln zł netto



Po sześciu miesiącach 2021 roku port lotniczy zanotował niewiele ponad 12 mln zł strat netto (12 004 000 zł). O ile sama strata nie jest dobrą wiadomością dla przedsiębiorstwa, to warto podkreślić, że w II kwartale się ona nie powiększyła.

91 połączeń z Gdańska na 77 lotnisk



W pierwszej połowie 2021 roku pojawiły się nowe połączenia z Gdańska do Heraklionu, Chanii oraz na Santorini w Grecji, do Splitu i Zadaru w Chorwacji, do Burgas w Bułgarii i do Lublina.

Siatka połączeń w 2021 roku wygląda następująco:

Ryanair: Aarhus, Alicante, Barcelona-Reus, Belfast, Billund, Birmingham, Bristol, Burgas, Chania/Kreta, Dublin, Edynburg, Goteborg, Hamburg, Kopenhaga, Korfu, Kijów-Boryspol, Kraków, Leeds-Bradford, Londyn-Stansted, Malta, Manchester, Mediolan-Bergamo, Newcastle, Odessa, Oslo-Torp, Pafos, Piza, Santorini, Sztokholm-Skavsta, Vaxjo, Walencja, Wrocław, Zadar;

Wizz Air: Aberdeen, Alesund, Baracelona El-Prat, Bergen, Billund, Bodo, Burgas, Charków, Doncaster-Sheffield, Dortmund, Heraklion/Kreta, Goteborg, Edynburg, Eindhoven, Hamburg, Haugesung, Kolonia-Bonn, Kijów-Żulany, Kristiansand, Kutaisi, Larnaka, Liverpool, Londyn-Gatwick, Londyn-Luton, Lwów, Malaga, Malmo, Mediolan-Bergamo, Molde, Mykonos, Narwik, Odessa, Oslo-Gardermoen, Oslo-Torp, Paryż-Beauvais, Rejkiawik-Keflavik, Santorini, Split, Stavanger, Skelleftea, Sztokholm-Skavsta, Tromso, Trondheim, Turku;

LOT: Burgas, Kraków, Lublin, Rzeszów, Tirana, Warszawa;

Londyn-Heathrow - British Airways; Amsterdam - KLM; Kopenhaga - SAS; Frankfurt, Monachium - Lufthansa; Dusseldorf - Eurowings; Zurych - SWISS; Helsinki - Finnair.

Ostatnia prosta rozbudowy terminalu na lotnisku w Gdańsku



W sobotę 17 lipca pasażerowie na gdańskim lotnisku po raz pierwszy skorzystają z nowej infrastruktury rozbudowywanego terminalu.

Do użytku zostaną oddane dwie nowe karuzele bagażowe w hali przylotów znajdującej się na styku starej i nowej części budynku. Ma to znacznie usprawnić obsługę pasażerów przylatujących do Gdańska. Prace w nowej części tzw. pirsu posuwają się mocno do przodu. Jeszcze w tym roku pojawią się w nim pierwsi pasażerowie.



Więcej informacji: Postęp prac przy rozbudowie lotniska
as

Miejsca

Opinie (95) 3 zablokowane

  • nazwa lotniska do zmiany, patron jest skompromitowany

    • 7 19

  • Jak wybudują CPK, to sobie polecę do Baranowa.

    • 5 3

  • LOT ma miliardowe straty (1)

    więc pisofanie - zabulisz za to z własnej kieszeni , w postaci podwyżki podatków , podziękuj kaczce bo tak rujnuje pis polskę i naszą obywateli kasę z podatków

    • 12 5

    • Wszystkie linie lotnicze mają straty - to tak dla formalności, bo widzę podniecenie u niektórych.

      • 6 1

  • (4)

    Więcej lotów to więcej awantur z pijanymi Polakami oraz więcej spalin w atmosferze. Z czego się tak cieszycie? Jaki zysk ma miasto z lotniska, może poza czlonkami zarządu lotniska to większość pracowników umowy śmieciowe i agencje pracy.

    • 22 34

    • (2)

      Jak nie widzisz korzyści z lotniska w Gdańsku to jesteś ślepy albo głupi. Pojedź sobie do miasta gdzie nie ma lotniska i spróbuj gdzieś polecieć. Np. Toruń, mimo, że blisko, to jednak musisz stracić kilka dodatkowych godzin na dojazd.

      • 8 2

      • i co z tego?

        • 1 6

      • Pojechałem do Torunia...

        ... i poleciałem po piwo. Żaden problem...

        • 2 1

    • Ale skąd pomysł, że miasto ma mieć korzyści z lotniska?

      Lotnisko jest dla ludzi, nie dla "miasta".

      • 1 0

  • Czwarta fala gwarantowana. Delta w sierpniu. (2)

    Nikt nie testuje zaszczepionych turystów powracających do Polski. Wrócą zakażeni bezobjawowo i rozsieją zarazę.

    W UK wszyscy przylatujący muszą mieć test PCR i idą na kwarantannę. Bez względu na to czy zaszczepieni czy niezaszczepieni.

    • 11 23

    • Akurat nieprawda (1)

      • 1 3

      • Z czym nie prawda? Przy locie PL-UK...

        Amber list rules if you are fully UK vaccinated.

        Before you travel to England you must:

        - take a COVID-19 test.
        - book and pay for a day 2 COVID-19 test - to be taken after arrival in England
        -complete a passenger locator form

        You will need to:
        - declare that you have been fully UK vaccinated on your passenger locator form, or are taking part or have taken part in a formally approved uk covid-19 vaccine clinical trial for COVID-19 vaccine, or you are under 18 and resident in the UK.
        - show proof of your vaccination status to your carrier (ferry, airline or train) when you travel.

        • 1 0

  • gdzie ta pandemia? (1)

    czyli pandemii chyba nie ma?? bo logiczne, że jak jest, to nigdzie nie latamy.

    • 3 1

    • jesteś nikim a nie kimś ,bo głupoty wypisujesz i w robocie nie jesteś

      • 0 2

  • Niemiecki rząd mówi o najnowszym pakiecie ustaw przygotowanym przez KE: nowa rewolucja przemysłowa. Unia dokręci śrubę wielu branżom, zmuszając do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla do 2030 r. o 55 proc względem lat 90. Przejrzałem propozycję rozporządzenia Komisji Europejskiej dotyczącej lotnictwa w Europie i wykorzystaniu ekologicznych paliw w samolotach.

    Jeden z projektów rozporządzeń, oczywiście pod warunkiem, że zostanie przyjęty w obecnej formie przez Radę Europejską i Parlament Europejski, na 100 proc. uderzy w branże lotniczą.

    Przewoźnicy są na cenzurowanym, bo choć emisje lotnicze stanowią tylko 2-3 proc. światowych emisji CO2, to ich tempo dynamicznie rośnie.

    Przed kryzysem Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) oszacowała, że do 2040 emisje z lotnictwa międzynarodowego mogą wzrosnąć nawet o 150 proc. w porównaniu do roku 2020.

    • 4 1

  • Moim zdaniem to powinno się lotnisko w Gdańsku zamknąć, a ruch przekierować do Radomia (2)

    Dzięki temu będziemy mieli bliżej do hurgandy, szarmelszejk i tureckich kurortów

    • 26 14

    • Pro PiSowiec

      Tez tak myśle. Dodatkowo pozamykałbym wszystkie inne i przekierował wszystkie połączenia na Radom, PiS by oszalał z radości ;)

      A w Gdańsku mogłaby deweloperka nowe tereny wziąć! PKMka już jeździ!

      • 6 0

    • Spaliny z samolotów to problem pomijalny w porównaniu z samochodami

      W centrach miast przekroczone są wszelkie normy. Ile osób choruje i umiera od spalin w mieście, a ile od spalin z samolotów?

      • 1 3

  • Antyekologicznej promocji ciąg dalszy? (1)

    Z jednej strony hejt na indywidualny transport emitujący kilka procent CO2, z drugiej promocja transportu lotniczego, ktory obok morskiego najbardziej "zabija" nasza planetę. Gdzie tu logika?

    • 4 1

    • CO2 to od klimatu

      CO2 jest jak najbardziej proekologiczny. To podstawowy pokarm dla wszystkich roślin. Nieszkodliwy dla ludzi, no chyba że komuś woda sodowa uderzy do głowy. Cieplejszy klimat to dłuższy okres wegetacyjny i więcej pokarmu dla zwierząt, chociaż nie wszędzie.

      • 0 3

  • Wywalili synalka donadla o odrazu wiecej klientów .Ale niestety teraz tatus wpakował Baka do komunikacji miejskiej

    by ją jeszcze bardziej rozwalić!!

    • 2 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane