• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rośnie strefa płatnego parkowania w Gdańsku

Maciej Naskręt
26 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Władze Gdańska planowały wydłużyć o godzinę, czyli do godz. 18, obowiązywanie strefy płatnego parkowania w centrum. Ostatecznie zrezygnowały z tego pomysłu. Władze Gdańska planowały wydłużyć o godzinę, czyli do godz. 18, obowiązywanie strefy płatnego parkowania w centrum. Ostatecznie zrezygnowały z tego pomysłu.

Przed strefą płatnego parkowania wybroniła się Oliwa, ale już nie Siedlce i Przymorze oraz nowe fragmenty Wrzeszcza. Z 320 do 500 zł miesięcznie wzrośnie abonament za postój w strefie.



Światło dzienne ujrzał projekt uchwały Rady Miasta Gdańska w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania na drogach publicznych, stawek tych opłat oraz zasad ich pobierania. Rada Miejska ma go przegłosować w tym tygodniu, 29 listopada. Nowe przepisy miałyby wejść w życie w październiku 2013 r.

Postanowiliśmy sprawdzić, jakie ostateczne zmiany w strefach płatnego parkowania szykują władze Gdańska.

Najpoważniejszą zmianą jest wprowadzenie trzech nowy stref płatnego parkowania. Pierwsza, o której pisaliśmy wielokrotnie, ma powstać na Siedlcach. Mają nią zostać objęte częściowo - od strony centrum - ul. Kartuska zobacz na mapie Gdańska, ul. Zakopiańska zobacz na mapie Gdańska, ul. Powstańców Warszawskich zobacz na mapie Gdańskaul. Pohulanka zobacz na mapie Gdańska. W całości do strefy wejdą: ul. Nowe Ogrody zobacz na mapie Gdańska, ul. Strzelecka zobacz na mapie Gdańskaul. Bema zobacz na mapie Gdańska.

Kolejne miejsce, w którym zostanie wyznaczona strefa płatnego parkowania, to obszar między ulicami: Śląską zobacz na mapie Gdańska, Kołobrzeską zobacz na mapie GdańskaSzczecińskązobacz na mapie Gdańska. O wprowadzeniu w tej części Przymorza opłat za parkowanie władze miasta mówiły najmniej. Ponadto zostanie rozszerzona strefa płatnego parkowania we Wrzeszczu. Tam kierowcy będą musieli zapłacić zatrzymując się w obrębie ulic: Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska, Waryńskiego zobacz na mapie Gdańska, Białej zobacz na mapie GdańskaDanusi zobacz na mapie Gdańska.

Ponadto rozszerzona zostanie strefa w centrum Gdańska. Objęta nią zostanie ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska od wysokości budynku Komendy Wojewódzkiej Policji do Motławy. Strefy parkowania w dzielnicy Wrzeszcz Górny, Aniołki pozostaną w obecnym kształcie.

Zmieniają się godziny obowiązywania stref płatnego parkowania. Teraz w Aniołkach kierowcy za parking płacą w godz. od 8 do 16. Po wejściu w życie nowych przepisów opłatę będzie trzeba uiszczać w parkomacie między godz. 9 a 15. Podobnie ma być w nowo utworzonej strefie na Siedlcach. We Wrzeszczu, Śródmieściu i na Przymorzu opłatę będzie trzeba uiszczać w godz. 9 - 17.

Nie zmieni się opłata za jednorazowe parkowanie. I tak za pierwszą godzinę kierowcy nadal będą płacić 3 zł. Kolejne 60 minut będzie kosztować 3,60 zł. Natomiast następna - trzecia godzina pochłonie 4,30 zł. Opłata za parkowanie za czwartą i kolejną godzinę będzie wynosić 3 zł. Oznacza to, że jeśli zaparkujemy samochód na osiem godzin, to zapłacimy 25,90 zł. Władze Gdańska utrzymują, że tak przyjęte opłaty mają zapewnić rotację samochodów w strefie.

Rewolucja jednak czeka te osoby, które do tej pory korzystały z abonamentów za parkowanie w strefie. Za pozostawianie samochodu na płatnych miejscach postojowych za wyjątkiem centrum kierowcy płacą teraz 320 zł za każdy miesiąc. Natomiast po znowelizowaniu przepisów opłata za ten abonament wzrośnie aż do 500 zł.

Jeśli nowe przepisy wejdą w życie, znikną na dobre abonamenty na okaziciela, umożliwiające parkowanie strefie większej liczbie samochodów, ale nie jednocześnie. Ich koszt aktualnie wynosi 270 zł.

30 zł będzie kosztować abonament za parkowanie samochodów w strefie dla lokatorów budynków, które znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie właśnie wspomnianej strefy. Nabyty abonament nie będzie uprawniał do wolnego i wskazanego konkretnie miejsca postojowego. Ci, którzy zdecydują się wykupić taki abonament na okres jednego roku, zapłacą 300 zł i zaoszczędzą tym samym ok. 60 zł. Abonamenty są przypisane do auta, stąd trzeba uważać, bo jeśli w czasie obowiązywania abonamentu przeprowadzimy się w inne miejsce, możemy nie odzyskać wpłaty za niewykorzystane miesiące. Abonamenty nie uprawniają do parkowania pojazdów w innych strefach.

Kto może ubiegać się o abonament dla mieszkańców? Właściciel lub współwłaściciel jednocześnie pojazdu i nieruchomości położonej w sąsiedztwie strefy płatnego parkowania. Abonament otrzymają także ci właściciele nieruchomości, którzy poruszają się autem na podstawie umowy użyczenia bądź leasingu. Uchwała nie przewiduje sprzedaży abonamentów osobom wynajmującym lokale.

Miasto także wycofuje się z pomysłu płatnych i wyznaczonych miejsc postojowych w strefach - tzw. kopert. Nie będzie można więc po wejściu w życie nowej uchwały zarezerwować i wyznaczyć miejsca do parkowania. To może utrudnić wielu przedsiębiorcom pracę, bowiem to oni najczęściej - głównie dla swoich klientów i dostawców - takie miejsca rezerwowali. Po wejściu w życie przepisów dotychczasowe miejsca będą musiały zniknąć.

Stawiać swoje samochody bezpłatnie w strefie płatnego parkowania w Gdańsku będą mogły osoby posiadające identyfikator "N+". By go zdobyć, w gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni należy przedstawić przede wszystkim orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności.

Opinie (282) 1 zablokowana

  • Jakoś trzeba podreperować budżet, co nie? (1)

    Tusk, który stwierdził, że "tylko człowiek bez prawa jazdy stawia fotoradary", sam w czasie swoich rządów nastawiał ich więcej, niż wcześniej postawiono od 1990 roku. Budżet planuje się na podstawie wpływów z mandatów, nie wpływów z gospodarki. Policja zamiast zajmować się tym czym powinna, staje się organem ściągającym mandaty z obywateli.
    Więc i miasta poszły tą sama drogą. Jak zwiekszyć wpływy? Obrabować ludzi, postawić więcej stref płatnego parkowania, jednocześnie utrzymując tragiczną jakość komunikacji miejskiej, aby ludzie jednak samochodów się nie pozbywali.

    I tylko ściska człowieka gdzieś w sercu, że jest bezsilny. Po każdych wyborach ta sama refleksja, co daje ten mój jeden głos, skoro reszta jak stado baranów od ponad 20 lat głosuje na te same mordy. Jednak nie można się poddawać, bo inaczej nigdy nic się nie zmieni. Jak wydoją was, nas, do zera to przyjdzie czas na opamiętanie. Tylko, czy wówczas nie będzie już za późno?

    • 22 0

    • Ważne, że pan prezydent, zastępcy, i inni radni mają swoje garaże, pod robotą parkują bezpłatnie, więc czym się przejmować? A plebs niech płaci, najwyżej rodzinka nie pojedzie latem na wakacje, bo trzeba było opłacić abonament parkingowy, ale co z tego? Przecież u nas samochód to luksus, a jak w każdym czerwonym kraju od luksusu trzeba uiścić odpowiedni podatek.

      • 2 0

  • BUDYŃ GNOMIE

    przed swoim domem zrób sobie strefę płatnego parkowania

    • 25 0

  • Opłata za pól godz. (2)

    dlaczego niema oplaty za pól godz. tak jak w Sopocie i Gdyni???????????

    • 5 2

    • jest :o)

      • 0 0

    • jak to nie ma

      do parkometru możesz wrzucić nawet 20gr. i policzy za krótszy czas

      • 0 0

  • Pytanie do mieszkańców Gdańska

    Czy trzeba być idiotą, czy mentalną prostyt.utką żeby takich krwiopijców i wyzyskiwaczy powoływać na kolejne kadencje rządzenia i dawać się dymać i skubać?

    • 18 1

  • nie jeżdżę do Gdańska na spacer (1)

    nie jeżdżę do Gdańska na kawę
    nie jeżdżę do Gdańska na spotkanie z przyjaciółmi
    nie chodzę w sezonie na molo...
    miasto może zyska, ale ktoś traci...
    trudno spacerować po Długiej, siąść sobie na kawkę w Pikawie, pójść na obiad i jednocześnie cały czas nerwowo patrzeć na zegarek... Poza tym to parkowanie jest drogie...
    Drobny biznes i usługi w tamtych lokalizacjach straci...

    • 24 1

    • a centrum miało żyć...

      teraz omijam szerokim łukiem.
      podobnie jak centra handlowe, gdzie trzeba płacić za parking.
      Jeśli mam gdzieś wydawać pieniądze to oczekuję, że będę mogła tam spokojnie postawić, bez dodatkowej kasy, samochód.
      A jeśli idzie o miejską komunikację, to w momencie gdy będzie na poziomie tej z np. Nowego Jorku to z przyjemnością się na nią przesiądę.

      • 9 0

  • Ejze, po co 500 PLN

    Dajcie od razu 1000 miesiecznie, dorzuccie podwojone ceny biletow za komunikacje miejska, zamontujcie monitoring, ktory i tak nic nie nagrywa. Mozecie jeszcze zatrudnic wiecej chamskich sedziow i sedzin plus jeszcze bardziej chamska i niedouczona ekipe w urzedach. I bedziemy mieli PRL II zamiast IV RP. A potem nakazmy mieszkancom urzadzac wiece na czesc Adamowicza - takie ze skandowaniem na jego czesc. I ufundujmy jeszcze mu krzeslo gdanskie, z korona w tle i dajmy 300 tys nagrody za 5tke, ktora sobie niedawno wystawil. Na sam koniec moznaby postawic platne bramki przy wjezdzie na kazda ulice i oplate 10 zl za kazdy przejechany km drogi w miescie.

    • 20 0

  • Gdańsk miastem na pokaz i coraz większej biedy wśród jego mieszkańców.

    Teraz nie płaczcie tylko spłacajcie ECS, Ergo Arenę, Pg Arenę i inne nowe ulice które i tak niedługo będą wymagały kapitalnego remontu. Trzeba było myśleć wcześniej zanim poszło się na wybory.

    • 16 0

  • a co by było... (1)

    gdyby instytucje typu ZUS, NFZ, duże biurowce wyprowadzić w okolice centrów handlowych przy obwodnicy budując tam jednocześnie duże parkingi oraz puszczając tam z centrum jakąś bezpłatną linię autobusową.
    Obecna sytuacja gdy przy ZUS, NFZ, urzędzie skarbowym etc. praktycznie nie można zaparkować to paranoja...
    Mimo, że każdy z nas zagląda tam pewnie kilka razy w roku to codziennie odwiedza te instytucje mnóstwo ludzi, a ich kierownictwo z uporem maniaka obstaje przy lokalizacjach najlepiej na Długiej...
    Co by się stało gdyby np. po drugiej stronie outletu powstało olbrzymie centrum biurowe z równie olbrzymimi parkingami dla pracujących tam urzędników i dla odwiedzających je petentów. To nie problem puścić tam od dworca autobus...
    Centrum ma być dla kawiarni, restauracji... miejsce, gdzie można przyjemnie spędzić czas... Również turyści nie potrzebują oglądać tych instytucji w centrum...

    • 15 1

    • może zbudować gdzieś taki kompleks przy trasie Kolei Metropolitarnej?

      ewidentnie tego typu instytucje w samym centrum miasta to nieporozumienie - spróbujcie zaparkować pod sądem...
      Centrum powinno być dla mieszkańców i turystów.
      Instytucje i biurowce na peryferia, ale z sensownym dojazdem.

      • 1 1

  • Jestem mieszkanka Gdanska i nigdy nie zaplace za parkowanie.

    Mieszkam w Gdansku, jestem tu zameldowana, pracuje jako Handlowiec, tak wiec kilka/kilkanascie razy w ciagu dnia parkuje w platnej strefie. Auto nie stoi dlugo, parkuje bo musze, szef mi za to nie zwroci, ja dokladac do interesu nie mam zamiaru i NIGDY nie zaplace za mozliwosc zaparkowania auta w miescie, w ktorym mieszkam. To jakas bzdura.

    • 8 1

  • po....ło tych urzędasów a gdzie mają parkować mieszkający w strefie pewnie w powietrzu żeby nie płacic

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane