• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rośnie szansa na trasę kolejową PKM Południe

ms
4 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Mapa prezentująca rekomendowany przebieg PKM Południe, który będzie obecnie analizowany w ramach STEŚ. Mapa prezentująca rekomendowany przebieg PKM Południe, który będzie obecnie analizowany w ramach STEŚ.

Ostatniego dnia starego roku ogłoszono przetarg na ważny dokument dla projektu PKM Południe, czyli nowej linii kolejowej łączącej śródmieście Gdańska z Łostowicami i Borkowem, a po rozwidleniu z Jasieniem, Pruszczem Gdańskim i Starą Piłą na Kaszubach. To inwestycja zaplanowana na 15 lat.



Kto powinien sfinansować budowę trasy PKM Południe?

Należąca do samorządu województwa pomorskiego spółka Pomorska Kolej Metropolitalna SA ogłosiła 31 grudnia przetarg na przygotowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) dla projektu o nazwie "Pomorska Kolej Metropolitalna Etap II - Rozwój infrastruktury transportowej w południowej części Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot w powiązaniu z regionalną siecią kolejową województwa pomorskiego".

Przy tak długiej nazwie prościej będzie używać jej bardziej zrozumiałego zamiennika, czyli PKM Południe.

Wykonanie dokumentu jest konieczne m.in. do potwierdzenia możliwości realizacji tego projektu, wskazania niezbędnej rezerwy terenowej oraz optymalnego etapowania całej inwestycji.

Zainteresowane opracowaniem tej dokumentacji firmy mają czas do 8 lutego 2021 r. na złożenie swoich ofert. Jedynym kryterium wyboru zwycięskiej oferty będzie jej cena.

Wybrany w przetargu wykonawca będzie miał ponad dwa i pół roku na opracowanie STEŚ. Czas upłynie 30 września 2023 r.

- Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe jest szerokim opracowaniem przedprojektowym, które służy określeniu założeń technicznych przyszłej inwestycji, jej efektywności ekonomicznej oraz uzyskaniu decyzji środowiskowej - wyjaśnia Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. - Wykonanie tego dokumentu jest konieczne do potwierdzenia technicznych możliwości realizacji inwestycji oraz wzajemnej koordynacji z innymi projektami realizowanymi lub planowanymi na tym obszarze. STEŚ pozwoli także na wskazanie niezbędnej rezerwy terenowej. Opracowanie tej dokumentacji przed końcem 2023 r. pozwoli na rozpoczęcie fazy projektowej dla PKM Południe już w nowej perspektywie unijnej.
Punktem wyjścia dla tego wizjonerskiego projektu są rekomendowane wcześniej przez Biuro Rozwoju Gdańska warianty nowych tras kolejowych na południu Trójmiasta, które w lipcu, podczas konferencji z udziałem samorządowców z Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot, przedstawili wspólnie marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk i prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. Wówczas też dalsze prace nad przygotowaniem nowego projektu powierzone zostały samorządowej spółce PKM SA.

Zachód Trójmiasta już ma kolej, teraz czas na południe



- Oddana do użytku w 2015 r. linia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej otworzyła komunikacyjnie Trójmiasto w kierunku zachodnim i stała się silnym bodźcem do rozwoju transportu kolejowego w całym regionie - mówi dziś marszałek województwa Mieczysław Struk. - Gdańsk Południe i jego najbliższa okolica to silnie rozwijająca się część Gdańska i okolicznych gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo, gdzie w kolejnej dekadzie zamieszkać może aż 100 tys. nowych mieszkańców. Naszą rolą jest zapewnić im efektywny, niezawodny i niskoemisyjny transport. Dlatego jako samorząd wojewódzki zaproponowaliśmy gminom zrzeszonym w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk - Gdynia - Sopot wspólną realizację nowego, wizjonerskiego projektu kolejowego w ramach kolejnego etapu projektu PKM - wyjaśnia marszałek.
- Myślę, że po sukcesie linii PKM dziś nie trzeba już nikogo przekonywać do sensowności budowy linii kolejowej w kierunku południowych dzielnic Gdańska - dodaje Leszek Bonna, wicemarszałek województwa odpowiedzialny za transport w regionie. - Natomiast dzięki STEŚ poznamy m.in. wstępny koszt poszczególnych etapów inwestycji. Późniejsza decyzja o budowie PKM Południe będzie uzależniona przede wszystkim od możliwości zdobycia funduszy unijnych na jej sfinansowanie.

Możliwy przebieg trasy PKM Południe



Na tym etapie jest jeszcze zbyt wcześnie, aby mówić o konkretnych terminach realizacji samej inwestycji. Ale wiadomo, jakie trasy będą brane pod uwagę w STEŚ.

  • Odcinek 1 - budowa/przedłużenie linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska, wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych istniejącego tam węzła integracyjnego.
  • Odcinek 2 - budowa (przedłużenie odcinka 1) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła.
  • Odcinek 3 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229 pomiędzy Straszynem i Goszynem.
  • Odcinek 4 - modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
  • Odcinek 5 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM) pomiędzy przystankami Gdańsk Jasień i Gdańsk Kiełpinek.


Sprawdziliśmy: Budowa PKM Południe nie zablokuje budowy dróg na południu Gdańska
ms

Miejsca

Opinie (369) 7 zablokowanych

  • Nowa Swietokrzyska (1)

    Czy ten plan zakłada, ze rownolegle do torów ma biec droga Nowa Swietokrzyska?

    • 8 2

    • Podobno PKM na tym odcinku ma biec pod ziemią.

      • 0 2

  • Jak zwykle - fajny pomysł tylko 30 lat spóźniony.

    • 8 1

  • Czekamy na przystanek Firoga (4)

    I połączenie go z Gdańskiem śródmiesciem

    • 3 5

    • Właśnie osiedle Klukowo cały czas się rozwija (1)

      • 0 3

      • Rozwija się...

        ...jak papier toaletowy.

        • 1 0

    • Ok, zobaczę, co da się zrobić

      • 1 0

    • czekamy na decyzje w sprawie rozbiorki tego przystanku

      niezwlocznie po wybudowaniu na zlecenie

      • 0 0

  • Czekamy - obecnie sytuacja na Południu to dramat. Dojechać gdziekolwiek w godzinach szczytu - minimum godzina komunikacją.

    • 10 0

  • To juz tradycja,ze z początkiem roku takie "niusy" a

    pod koniec...no cóż; jednak przestój, problemy, nie da się itd.
    Tradycja. Piękne imię:)

    • 5 0

  • Przeciez te wizjonery nie maja kasy...Niczego nie wypracowaly...

    Tzn na pewno wpadli na ten sam genialny pomysl co geniusz Tatr z ;Pinokiem..po prostu nas zadluza pod korek a dlugami niech sie inni martwia co nie? Miasto potrafi tylko wydawac albo dowalac oplaty za parkowanie....albo sprzedac najlepsze tereny w centrum...Pomyslmy ile to hoteli w faktycznym partnerstwie prywatno-miejskim mozna by wybudowac ale na rownych zasadach podzialu zysku/? I co gdyby nie pandemia nie bylo by wplywow i zasilania miejskiej kasy?A te miliony wydane na leasingi autobusow przez Lisickiego i pozbywanie sie dzialek po zajezdniach na rzecz deweloperki/? I co geniusz nadal zasiada w spolce i dzieli i rzadzi? W jakim normalnym miescie takie waly by przeszly//? Rada Miasta po jednym posiedzeniu pokazala by mu nowe miejsce pracy...ciecia na parkingu...ale nie u nas ale nie u nas....Gdansk miasto kolesiowskich ukladow.Nie ma co liczyc na normalne zarzadzanie.Normalnie juz bylo.Nie sztuka jest wydawac z pozyczonych -sztuka jest wypracowac zysk na nowe inwestycje.Ludzie musza miec poczucie ,ze jesli sie zloza ich ofiara nie pojdzie na marne,i musza miec poczucie budowanej gdanskiej wspolnoty.Moze prawnicy gdancyi zachcieli by renegocjowac podzial zyskow z wynajmu w Forum Gdansk/Dla kogo wypracowali tak jednostronnie nie korzystna umowe?

    • 4 2

  • Najpierw przedszkola dla dzieci wybudujcie tam gdzie ich brakuje.

    • 1 2

  • Czyli linia tramwajowa z Migowa do Wrzeszcza nie powstanie?

    Skoro ma być PKM na południu to tramwaj do Wrzeszcza traci sens.

    • 2 0

  • To od razu odbudowa linii do Skarszew

    I dalej do Kościerzyny i Starogardu. Przecież tam także mieszka dużo ludzi a budowa linii kolejowych powoduje rozwój okolic

    • 5 0

  • może by zaczęli od łatwiejszych usprawnień ruchu (1)

    czemu nikt nie zajmie się uruchomieniem ruchu dwukierunkoweggo na odcinku ok. 100m ! ul. Wielkopolskiej między Przebiśniegową a Świętokrzyską?? Jeden kierunek na tym odcinku (wjazd tylko od Świętokrzyskiej) jest przyczyną codziennych kilometrowych korków na Niepołomickiej, ponieważ mnóstwo aut zjeżdża tam w Świętokrzyską w lewo w kierunku Kowal, a auta zjeżdżające na tych światłach w prawo czekają kilka zmian świateł.... a korek się wydłuża....
    a my tu ekscytujemyy się mglistą perspektywą budowy PKMPołudnie :(

    • 4 0

    • Jak Ty chcesz tam zrobić ruch dwukierunkowy?

      Przecież tam nie ma miejsca żeby dwa auta się minęły.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane