• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rower miejski w Gdyni? Tak, ale jeszcze nie teraz

Michał Sielski
28 lutego 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Miliony złotych na tysiące publicznych rowerów
Rowery miejskie są bardzo popularne np. w Paryżu. Rowery miejskie są bardzo popularne np. w Paryżu.

Od oczekiwań mieszkańców zależy kiedy Gdynia wprowadzi rowery miejskie. Nie udało się tego zrobić w Gdańsku i Sopocie, a uda się za miedzą?



Czy korzystałbyś z rowerów miejskich w Trójmieście?

Rower miejski jest popularny w wielu miastach całej Europy. W skrócie, projekt polega na rozmieszczeniu w wielu punktach miasta stojaków z rowerami, które są czymś w rodzaju samoobsługowej wypożyczalni. Rower można zabrać z jednego miejsca, a zostawić w innym - na drugim końcu miasta. Płaci się za godzinę lub wykupuje abonament.

Podobny system działa w wielu miastach Europy, w ubiegłym roku chciał go też wprowadzić Gdańsk i Sopot. Niestety, inwestor wycofał się z powodu kryzysu. Do Gdyni zgłaszają się jednak inni.

- Jedni chcą być operatorami, inni chcą sprzedać cały system wraz z rowerami miastu, które miałoby nim zarządzać - przyznaje Marcin Wołek, radny Gdyni i doradca prezydenta Wojciecha Szczurka ds. dróg rowerowych.

Władze Gdyni najpierw zapytają jednak mieszkańców o ich preferencje, a także ile rowerów mają w domu oraz jak często i w jakich celach ich używają.

- Pytania pojawią się w cyklicznie realizowanej przez nas ankiecie, którą wypełnia ściśle dobrana, reprezentatywna grupa mieszkańców Gdyni - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej.

Po analizie odpowiedzi, które powinniśmy poznać pod koniec roku, podjęta zostanie decyzja w jakiej formie system roweru miejskiego ma w Gdyni funkcjonować.

- W ciągu kilku najbliższych lat powinien stać się to element systemu komunikacji rowerowej. Nie ma co ukrywać, że mamy jeszcze kilka "dziur" nawet na głównych trasach i chcemy nadrobić braki przez ten czas. Rower miejski będzie wisienką na torcie - zapowiada Marcin Wołek.

Przyznaje też, że nieudana próba w Gdańsku może martwić, ale nie powinna nikogo zrażać.

- Pamiętajmy, że zbiegła się z kryzysem finansowym, który firmy bardzo odczuły. Z drugiej strony nauczyło nas to, że nie jest to takie łatwe, proste i tanie, jak się niektórym wydawało. Dlatego chcemy się do wprowadzenia roweru miejskiego w Gdyni dobrze przygotować - dodaje radny Gdyni.

Opinie (181) 3 zablokowane

  • drogi rowerowe trzy na krzyż a ci tu o rowerach (1)

    • 10 4

    • Rowerem da się jeździć nie tylko po drogach rowerowych - po ulicy też jakoś idzie, o chodniku nie wspomnę, bo to podobno nielegalne

      • 3 0

  • Wolałbym riksze lub lektyki jak w starożytnym Rzymie ,Gdynia jest niepowtarzalna w Polsce to i środki transportu ekologicznego

    powinnyśmy mieć oryginalne

    • 6 0

  • W Gdyni to najpierw (1)

    powinna być infrastruktura rowerowa. Przykładowo "DDR" na Morskiej: albo czerwona kostka, albo biała linia namalowana farbą :D No i DDR raz po jednej stronie ulicy, raz po drugiej, później znowu po jednej i znowu po drugiej :)

    Poza tym DDR w Gdyni nie są połączone. Człowiek jedzie, DDR się urywa i co dalej?

    Aktualnie jestem przeciwny miejskim rowerom w Gdyni bo nie ma gdzie jeździć.

    • 21 2

    • Wołek sam przyznaje (wreszcie), że są rowerowe czarne dziury nawet na głównych trasach. Oby to nie były tylko słowa na wiatr...

      • 3 0

  • (8)

    wczoraj wrocilam z Paryza, ktory zjezdzilam rowerem miejskim. Super opcja, wszedzie szybko i pol darmo i nie trzeba sie martwic ze jak go przypniesz to ci ukradna bo zostawiasz go w stacji a jest ich masa w calym miescie. A korzystaja z nich glownie mieszkancy, wcale nie turysci.

    • 10 2

    • (7)

      z tą różnicą, że Paryż ma o jakieś 2 mln mieszkańców więcej

      • 1 3

      • Sam Paryż ma 2,2 mln mieszkańców natomiast cała aglomeracji ma 11 milionów mieszkańców (6)

        a najlepiej podróżować po Paryżu metrem

        • 2 1

        • (5)

          no o tym mowie - Paryz ponad 2mln mieszkancow, a Gdynia 250 tys. U nich to pewnie ma sens, u nas - nie

          • 2 4

          • gderaki (1)

            Przeciez nie tylko Paryz czy Barcelona maja rowery miejskie... Antwerpia, Sevilla, Dijon i wiele innych, ktorych rowniez nie ma co porownywac do najwiekszych miast Europy, a rowery powypożyczane . Chodzi o usprawnienie transportu publicznego. Wiecej mozliwosci w poruszaniu sie po miescie.

            • 3 3

            • Berlin, Hamburg, Praha...
              Kraków, Wrocław, teraz część Warszawy (Bemowo)..

              • 1 2

          • (2)

            w Polsce nic nie ma sensu

            • 1 4

            • no z naszym narodowym d*powciskiem w fotele samochodow to pewno nieee.

              • 1 2

            • tabletki odstawiłeś?

              • 0 0

  • tesco i rower (7)

    a ja pracuje jako security manager na linii kas w tesco i bardzo podoba mi sie ten pomysl....chociaz na pensyjke nie narzekam...ale rowerkeim sobie chetnie pojezdze...od razu trening wydolnościowy mam zrobiony .

    • 6 3

    • poćwicz też inne mięśnie, a nie będziesz cieciował (6)

      • 2 4

      • spokojni e spokojnie (5)

        o to sie nie martw...cwicze to co uwazam za sluszne...a za tzw. "cieciowanie" mam porządną pensyjkę, krótkofalówkę i garnitur firmowy. I niedługo awansik...zapewne...zobaczymy

        • 3 1

        • (3)

          o ja cię kręcę! masz krótkofalówkę?

          • 2 1

          • (2)

            niezly kozak z niego panie...

            • 1 1

            • .... (1)

              mi wystarczy moja krótkofalóweczka...ale jak bedzie awansik to i wyplatka wzrosnie do 3500 netto :) nie bedzie zle

              • 0 0

              • srali muchy będzie wiosna

                • 0 1

        • security tesco plan podróży

          Ja to proszę pana, mam bardzo dobre połączenie. Wstaję rano za piętnaście trzecia. Latem to już widno. Za piętnaście trzecia jestem ogolony, bo golę się wieczorem. Śniadanie jadam na kolację. Tylko wstaję i wychodzę. No ubierasz się pan. W płaszcz jak pada. Opłaca mi się rozbierać po śniadaniu? Do PKS mam pięć kilometry. O czwartej za piętnaście jest PKS. I zdąża pan? Nie, ale i tak mam dobrze, bo jest przepełniony i się nie zatrzymuje. Przystanek idę do mleczarni. To jest godzinka. Potem szybko wiozą mnie do Szymanowa. Mleko, wiesz pan, ma najszybszy transport, inaczej się zsiada. W Szymanowie wysiadam, znoszę bańki i łapię EKD. Na Ochocie w elektryczny do Stadionu a potem to już mam z górki, bo tak...w 119, przesiadka w 13, przesiadka w 345 i jestem w domu, to znaczy w robocie. I jest za piętnaście siódma! To jeszcze mam kwadrans. To sobie obiad jem w bufecie, to po fajrancie już nie muszę zostawać, żeby jeść tylko prosto do domu. I góra 22.50 jestem z powrotem. Golę się. Jem śniadanie i idę spać.

          • 0 1

  • To pierwszy krok do zmian spolecznych (2)

    W ten sposob da sie naklonic wieksza liczbe mieszkancow do podrozy rowerami do pracy. Przyklad Hiszpanska Sevilla, Hiszpanie nie maja we krwi jazdy na rowerze, zwlaszcza w goracej Andaluzji..., dlatego system zostal glw wprowadzony pod wzgl turystycznym... ale inwestycje infrastrukturalne - sciezki rowerowe, ktore przyszly z tym projektem sprawily, ze coraz wiecej hiszpanow jezdzi na rowerach.

    • 7 5

    • nie widze zwiazku (1)

      skoro mam jezdzic rowerem do pracy, to po co mi do tego rower miejski, moge jezdzic wlasnym

      • 2 3

      • Bo wtedy latwiejszy jest dostep do roweru/... i nie kazdy musi go posiadac na wlasnosc.

        Nie kazdy kto pracuje w damym miescie, w niem mieszka. Gdyby rowery te dzialaly w systemie karty Metropolitalnej jak planowano to w Gdansku, byly by czescia systemu komunikacji miejskiej.
        W ten sposob z rowerow moglyby korzystac oosby ktore np nie mieszkaja w centrum. Np zjechac do centrum autobusem czy kolejka, a po nim nie przesiadac sie w autobus tylko na rower.

        • 2 3

  • REKORD ŚWIATA !!!

    Przecież włodarze Gdyni nie potrafią sobie poradzić ze ścieżkami rowerowymi, więc o czym rozmawiamy. Wiem, że trzeba czasem puścić jakąś plotkę aby rozruszać forum, ale to jest już rekord świata:)))

    • 16 2

  • najpierw drogi rowerowe

    potem rowery

    • 15 1

  • ŚCIEŻKI !

    Wpierw trzeba zbudować odpowiednią ilość dróg rowerowych a potem oferować takie usługi. U nas jak zwykle jest odwrotnie, ktoś na siłę chce zarobić.

    • 12 1

  • Dajcie spokój z rowerkami lepiej kupcie nowe autobusy bo te w Gdyni to staszny szrot,a podobno to jest nowoczesne miasto

    a autobusy 15letnie,wstyd

    • 3 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane