• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści chcą zielonej fali. GIK: Tylko dla komunikacji miejskiej

Michał Stąporek
27 lipca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Rowerzyści uważają, że instalowanie przy drogach rowerowych przycisków do samodzielnej zmiany świateł jest nielegalne. Urzędnicy odrzucają te zarzuty. Rowerzyści uważają, że instalowanie przy drogach rowerowych przycisków do samodzielnej zmiany świateł jest nielegalne. Urzędnicy odrzucają te zarzuty.

- Nie chcemy guzików do zmiany świateł, lecz zielonej fali - apelują miłośnicy dwóch kółek. - Rowery nie będą uprzywilejowane w ruchu, na to może liczyć wyłącznie komunikacja publiczna - ripostuje GIK, który buduje Tristar.



Kogo powinien uprzywilejowywać system Tristar?

W całym Trójmieście trwa przebudowa sygnalizacji na skrzyżowaniach i dostosowywanie jej do wymogów powstającego systemu zarządzania ruchem Tristar. Zmiany widać w wielu miejscach, m.in. w obrębie skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z ul. Braci Lewoniewskich i al. Wojska Polskiego lub w obrębie skrzyżowania al. Zwycięstwa z al. Hallera.

Jakub Opoczyński, rowerzysta i członek Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, zauważył, że w nowych sygnalizatorach światła dla rowerzystów będą zmieniać się po naciśnięciu guzika. -To nielegalne, mówi o tym rozporządzenie ministerialne oraz ustawa o ruchu drogowym - denerwuje się Opoczyński.

Jego zdaniem taka forma tzw. detekcji rowerzystów jest niezgodna z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. Określono w nim (załącznik nr 3, pkt 3.1) iż "detektor dla pojazdów może działać wyłącznie jako detektor automatyczny". O tym, że rower jest pojazdem, mówi z kolei Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym.

Rozporządzenie ma już prawie 10 lat, ale miasta miały dostosować swoje sygnalizatory do tych przepisów do końca 2008 roku.

- Nie dość, że Gdańsk przez prawie cztery lata nie dostosował infrastruktury do obowiązujących przepisów, to w dalszym ciągu stosuje niezgodne z rozporządzeniem rozwiązania przy nowych inwestycjach - w ciągu al. Havla, przejazd przez ulicę 3 Maja przy Komendzie Miejskiej Policji czy przejazdy w ciągu ul. Opata Jacka Rybickiego lub najnowsza inwestycja- trasa rowerowa wzdłuż ul. Jaśkowa Dolina - wylicza Opoczyński.

Co na to ZDiZ, który zarządza gdańską infrastrukturą drogową, w tym sygnalizacją świetlną?

- Jestem zaskoczony tymi uwagami, trudno mi się do nich w tej chwili odnieść - przyznaje dyrektor gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, Mieczysław Kotłowski. Przekonuje jednak, że umieszczenie detektora zmiany świateł na słupie sygnalizacyjnym nie utrudnia rowerzystom poruszania się po drogach rowerowych.

- Rowerzyści nie mogą liczyć na zieloną falę na głównym ciągu komunikacyjnym. Na niektórych skrzyżowaniach będą mogli przyspieszyć zielone, ale w mojej ocenie umieszczenie guzika na sygnalizatorze musi im wystarczyć - argumentuje Kotłowski.

Nad budową systemu Tristar czuwa miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne. Jej przedstawiciel także twierdzi, że zarzuty rowerzystów są na wyrost.

- Te zastrzeżenia miałyby rację bytu, gdyby dla rowerzystów stale paliło się czerwone światło, a tak przecież nie będzie: zielone będzie się paliło w normalnych cyklach - uspokaja Krzysztof Łutowicz, kierujący projektem Tristar w GIK.

Dodaje, że w ramach całego systemu na uprzywilejowanie w ruchu, czyli przyspieszoną zieloną fazę, może liczyć wyłącznie komunikacja publiczna, i to tylko w niektórych przypadkach.

- Taki przywilej będą miały wyłącznie te tramwaje, autobusy i trolejbusy, które są opóźnione. Dostaną zielone światło, by mogły nadgonić opóźnienie i dojechać na przystanek na czas. W innych przypadkach, będą musiały dostosować się do normalnych cykli świateł. Tak, jak wszyscy inni użytkownicy ruchu, w tym rowerzyści.

Opinie (388) 9 zablokowanych

  • rower to pojazd? (4)

    skoro rower to pojazd ma być zielona fala to ja mowie: obowiązkowe ubezpieczenie dla rowerów i rowerzystów - coś w formie OC!!!!

    • 45 10

    • Dla pieszych też trzeba wprowadzić OC

      bo jak taki wlezie pod koła auta to potem nie ma komu płacić za szkody. W zeszłym roku rozjechałem jednego pieszego, który wtargnął na jezdnię. Policja uznała jego winę i co z tego skoro w szpitalu odszedł na tamten świat, a rodzina wyparła się spadku w postaci rachunku za blacharza.

      • 5 0

    • "kierowcy niech na światłach tez maja włączanie zielonego na guzik
      jak się jeden z drugim przejdzie i guzik naciśnie
      korona głowy mu nie zleci"

      • 5 1

    • A ty jakiś handelek tu proponujesz?

      OC za zieloną falę? To jakaś nowa koncepcja, ale kombinuj, a może coś z tego będzie...

      • 0 0

    • Chętnie za skuterek płacę 50zł więc to żaden koszt

      a ty przyzwyczajaj się że prędzej czy później i tak do miasta samochodem nie wjedziesz.

      • 0 0

  • Po co są zielone fale? (13)

    Zielone fale są po to, żeby nie powstawały ZATORY N JEZDNIACH. To nie jest żadne "uprzywilejowanie" dla samochodów, tylko po prostu upłynnienie ich ruchu. Bo zatory samochodowe to poważny problem w miastach: komunikacyjny, ekologiczny, czasowy. Zielona fala z samej swojej istoty musi być wyliczona na konkretną prędkość tych samochodów, i ze względów oczywistych ta prędkość to dozwolona prędkość w danym miejscu. Większosć samochodów z taką właśnie prędkością się porusza i wtedy rzeczywiście mogą skorzystać z zielonej fali. Natomiast ci którzy uporczywie jeżdżą szybko, to... dojeżdżają do świateł zbyt wcześnie, trafiają na czerwone i potem wrzeszczą, że nie ma zielonej fali.

    No to ja pytam: gdzie problemem komunikacyjnym, czasowym i ekologicznym są zatory ROWEROWE??? Do jakiej prędkości należy dostosować tę zieloną falę, skoro jedni rowerzyści jadą 10 km/h a inni 40??? Jakie jest uzasadnienie dla rozwalenia zielonego cyklu dra równolegle jadących samochodów - a zatem dla spotęgowania ZATORÓW???

    Jeżdżę rowerem tak samo jak inni, ale chyba przestanę. Bo nie chcę być kojarzony z idiotami.

    • 45 8

    • Wyjątkiem jest Gdynia

      W Gdyni inżynierowie ruchu doprowadzili do perfekcji tworzenie fali, ale czerwonej dla kierowców (ul. Wielkopolska), albo na nowych węzłach drogowych (Węzeł Cegielskiej, początek Władysława IV), gdzie kierowcy stąją na trzech kolejnych czerwonych w odległości kilkudziesięciu metrów od siebie. Dodatkowo bardzo tu modne przyciski dla pieszych całkowicie rozwiewają nadzieję na jakąkolwiek "falę" - sygnalizacja na przycisk nie jest skoordynowana z niczym...

      Czyli w Gdyni to można robić zieloną falę dla rowerzystów, jeśli ktoś ustali, z jaką oni jadą prędkością. Gorzej i tak nie będzie. Ale w Gdyni nie ma ścieżek rowerowych, to i nie ma gdzie takiego udogodnienia organizować.

      • 8 1

    • Tu nie chodzi o żadną "zieloną falę" dla rowerów (11)

      tylko o detekcję, tj. przyciski, czyli konieczność zatrzymania się przed KAŻDYM skrzyżowaniem.
      Wyobraź sobie, że miasto wprowadziło permanentne czerwone dla Twojego auta. Ale jak się zatrzymasz, wychylisz lub wysiądziesz, naciśniesz przycisk, to za minutę zapali się zielone.
      Teraz rozumiesz?
      Żałosne tłumaczenie miasta, że są też normalne cykle. Jak są normalne cykle, to po co przyciski?

      • 8 3

      • Aaa, rozumiem. (6)

        Taki rowerzysta, jak dojedzie do tego miejsca, to musi się zatrzymać, wyłączyć silnik, odpiąc pas bezpieczeństwa, otworzyć drzwi, wysiąść z roweru, dobiec do przycisku, a potem to wszystko powtórzyć w kolejności odwrotnej.

        Jezdżę i autem i rowerem. Nigdy do tej pory naciśnięcie przycisku z roweru nie sprawiło mi kłopotu. Ani jego zatrzymanie, ani późniejsze ruszenie z miejsca.

        • 4 3

        • Czyli zgodzisz się na proponowane rozwiązanie dla samochodów? (1)

          • 2 1

          • OCZYWIŚCIE.

            Przeciez opisana procedura opuszczenia i powrotu do samochodu, jest tak samo łatwa w realizacji jak naciśnięcie przycisku przez rowerzyste, który w tym celu nawet nie musi zsiadac z roweu...

            • 2 1

        • (3)

          musi się zatrzymać deklu chociaż często nie ma takiej potrzeby bo ulica przez którą chce przejechać np Hallera Dmowskiego itp masa jest takich miejsc ma czerwone światło a jedzie Grunwaldzka rozumiesz to debilu?Rowerzystom chodzi o to że gdy jadą Morską czy Grunwaldzką mieli takie same światło jak jadące równolegle samochody a cykle załączały się automatycznie tak jak to było w starej generacji sterownikach świateł a nie musieli wciskać guziczki które od 2008 roku są po prostu nielegalne skoro ktoś przyjął że przycisków na drogach rowerowych równoległych do głównego ciągu nie należy montować przycisków to nie ma dyskusji urzędas który mówi że będzie robił jak mu się podoba łamie prawo i powinien być pociągnięty do odpowiedzialności a projekt systemu sterowania ruchem który zakłada dla rowerzystów nielegalne rozwiązania powinien zostać wstrzymany i poprawiony

          • 1 3

          • Zechcesz łaskawie zmienić sposób zwracania sie do mnie? (2)

            Nie zwykłem rozmawiać z osobami mnie obrazającymi. Deklem i debilem nazwij własne odbicie w lustrze, a nie osobe, której nie znasz i która nic ci nie zrobiła.

            • 2 0

            • Opinia została zablokowana przez moderatora

            • jesteś debilem przykre ale prawdziwe

              • 0 0

      • I tu jednak chodzi o zieloną falę. (3)

        Bo ta jest obliczona na prędkośc doszwoloną dla samochodów. Czyli na ogół 50 km/h. Rowery raczej rzadko utrzymują taka prędkośc na stałe, więc i tak by nie były w stanie trafić w odpowiednią faze swiateł, więc i tak musiałyby stac na skrzyżowaniu. No chyba, że chodzi o to, żeby kompletnie zdezorganizowac ruch samochodowy, zakorkowac miasto, zeby rowerzyści mogli sobie powdychac więcej spalin ze stojących bezproduktywnie samochodów. Bo tak skonczy się włączanie zielonego swiatła automatycznie dla rowerów, wszak równolegle jadace samochody bedą miały tę samą zmiane swiateł.

        • 2 2

        • (2)

          a czy rozwiązanie istniejące czyli stałe pozwiązanie równoległego cyklu dla rowerów z cyklem samochodowym spowodowało jakieś korki bezmózgowcu?Chodzi o to że jadąc od Gdyni Cisowej do Gdańska Głównego mieć szansę na przejechanie przynajmniej iluś % skrzyżowań bez zatrzymywania się albo w godzinach późnych droga główna ma zielone droga rowerowa równoległa również jedziesz sobie bezproblemowo nie tracisz energii i czasu pojawia się na poprzecznej drodze samochód droga główna i ścieżka rowerowa czerwone droga poprzeczna zielone zależnie od ilości samochodów od 3 sekund do np minuty potem droga poprzeczna czerwone droga główna plus ścieżka zielone bez przycisków bez nielegalnego kombinowania chodzi o rzeczy proste i logiczne bo czerwona fala nie zrobi nic poza olewaniem świateł przez pieszych i rowerzystów bo ci ludzie słusznie rozumieją że po co mają tu stać skoro samochód stojący do nich prostopadle tak ma czerwone czas to pieniądz w sytuacji kiedy n jadę do pracy to do zyskania lub stracenia przez ustawienie świateł mogę zyskać lub stracić kilkanaście minut to sprawa jest poważna mądrzy ludzie już dawno wyliczyli ile sił i energii kosztuje organizm rowerzysty hamowanie i nabieranie prędkości od nowa

          • 1 3

          • Kogo nazywasz bezmózgowcem? (1)

            Może trochę grzeczniej?

            • 2 0

            • jaki jest związek normalnego takiego jak do tej pory funkcjonowania przejazdów rowerowych wzdłuż al.Grunwaldzkiej z korkami na tej ulicy?

              • 0 1

  • - Nie chcemy guzików do zmiany świateł, lecz zielonej fali - apelują miłośnicy czterech kółek.

    skoro cztery kólka a nie dwa to rozumiem ze chodzi o rowerki dzieciece na 4 kołkach bo 4 kólka to maja samochody a rowery to dwa w wiekszosci przypadkow :)

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestie. Treść została poprawiona.

    • 9 3

  • ZIELONA FALA

    Myślałem, że tu chodzi o inwazję zielonych rowerszystów/kibiców z Irlandii

    • 3 2

  • ...

    chyba żart jakiś :) zielona fala tylko dla aut ma jakikolwiek sens... dla rowerów niech dalej ścieżki budują plus parkingi! nie ma opcji dogodzić każdemu zieloną falą :]

    • 17 4

  • ?miłośnicy czterech kółek? (1)

    od kiedy rowerzyści to miłośnicy czterech kółek?

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestie. Treść została poprawiona.

    • 6 3

    • Zdarzają się tacy, którzy korzystają zarówno z roweru jak z samochodu.

      To takie dziwne?

      • 2 2

  • w tójmieście jest raczej CZERWONA fala
    raz na drodze
    dwa w urzedach
    trzy w polityce

    • 8 3

  • rowerzysci chca same przywileje (3)

    wszystko chca, a nic nie musza... jedziesz samochodem musisz uważać na rowerzystów, idziesz chodnikiem musisz uważać na rowerzystów!
    nawet ścieżki nic nie dają, bo jeżdżą obok ulicami i chodnikami!!! powinni dawać mandaty za to!

    • 32 9

    • na pieszych, zaprzęgi i wózki ręczne też musisz uważać

      no i na innych kierowców też.

      • 3 2

    • bo należą im się same przywileje (1)

      za to, że używają pojazdów, które są ekologiczne, nie korkują miasta, nie hałasują i nie robią syfu. proste!

      • 2 5

      • Tylko kilka rzeczy jest bardziej nieprzyjemnych niz jazda na rowerze. Chyba nie ma pojazdu o jeszcze zalosniejszej wydajnosci

        Udowodniono 100 razy ze wplyw ludzkosci na klimat jest znikomy. Wystarczy sprawdzic wyniki badan odwiertow na biegunach. Ale tego nie dopuszcza sie do mediow oplacanych przez haraczownikow zbierajacych za ten meganudny dwutlenek wegla.

        Problem korkow jest wyolbrzymiony: 15 minut w samochodzie jest jak 15 godzin na lawce w parku z dziewczyna. 15 sekund na rowerze jest jak sciezka zdrowia (taka bolesna komunistyczna tortura).

        Halas? W ogole go zauwazasz?

        • 2 4

  • W Gdyni światła ustawione są w ten sposób, ze ruszajac ze skrzyżowania

    na zielonym jestesmy pewni, ze za 15 czy 25 sekund dojezdzajac do nastepnego skrzyzowania zobaczymy żołte i czerwone.

    • 7 2

  • zielona fala? (2)

    Ciekawe skąd się w artykule wziął pomysł na domaganie się zielonej fali? List napisany przez FRAG odnosił się jedynie do przycisków na sygnalizacji:
    www.frag.org.pl/naszymzdaniem/nie-dla-sygnalizacji-rowerowej-z-guzikami,p60.html

    No ale zadaniem dziennikarza jest zrobienie sensacji i podnoszenie emocji tam gdzie ie trzeba :/

    • 18 5

    • Dokłanie

      tu nie chodzi o ŻADNĄ zieloną falę!

      • 4 1

    • Nie ma to jak spalić temat

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane