- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (442 opinie)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (145 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (175 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (275 opinii)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (60 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Rowerzyści znaleźli 1,5 mln zł na darmowe przejazdy w tunelu pod Martwą Wisłą
Miłośnicy dwóch kółek chcą dla wszystkich bezpłatnej komunikacji w tunelu pod Martwą Wisłą i wskazują, że 1,5 mln zł rocznie na ten cel mogłyby pochodzić z likwidacji Promu Wisłoujście. Władze miasta są przeciwne - wprawdzie niecały milion złotych kosztować będą kursy autobusów w tunelu, ale miasto dolicza jeszcze koszty utrzymania podwodnej przeprawy.
Dodatkowo zostanie wydłużona linia 158 w kierunku Stogów - także przez tunel. Tam również będzie można wsiadać z rowerem, ale będzie zdecydowanie mniej miejsca, bo to autobus poruszający się po dłuższej trasie, więc bardziej zatłoczony.
Uruchomienie autobusów jest związane z planowaną likwidacją promu przy Twierdzy Wisłoujście
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Problem w tym, że propozycja miasta dotycząca zapewnienia przejazdu nie zadowala mieszkańców, a szczególnie rowerzystów. Przekonuje o tym nasza ankieta w ostatnim artykule o zmianach w ruchu. 39 proc. głosujących oceniło takie przejazdy krytycznie. Niektórzy w proteście przeciwko opłatom zamierzają przejechać tunelem większą grupą, inni zapowiadają, że będą jeździć mimo zakazu.
Rowerzyści krytycznie o opłatach za autobus
- Nowa linia autobusowa to proteza, zamiast zapewnienia faktycznego ruchu rowerów pod lub nad Martwą Wisłą poprzez wydzielone pasy bądź jezdnie. Wprowadzenie dodatkowo opłat za przejazd autobusem zniechęci wielu rowerzystów do przejazdu w tym miejscu, podczas gdy samochody pojadą tam nieodpłatnie. Ponadto podróż autobusem w tunelu jest mało atrakcyjna. Lepiej w tej sytuacji byłoby, gdyby miasto zachowało prom przy Wisłoujściu. Władze miasta z upływem kolejnych lat przekonają się, że popełniają błąd - mówi Roger Jackowski z Gdańskiej Kampanii Rowerowej, dzięki której Gdańsk uchodzi za rowerową stolicę Polski.
W podobnym tonie wypowiada się inny rowerzysta.
- Opłata 3 zł za przejazd dla jednej osoby to dużo. Dla rodziny to już spory wydatek, tylko po to, by przekroczyć tunel. Prom obecnie kosztuje 2 zł. Inną kwestią jest częstotliwość kursowania tego autobusu - co 30 minut, to zdecydowanie za mało. Jeśli na przystanku będzie czekała grupa 10 rowerzystów, nie wszyscy się zmieszczą, bo jest tylko bodajże osiem miejsc. Także jeśli się nie załapiesz, to czekasz następne pół godziny. Pozostaje jeszcze inna kwestia. Jak ktoś z rowerem obładowanym sakwami, albo z przyczepką, ma wsiąść do tego autobusu - mówi Wojciech Twardy, gdański rowerzysta.
Natomiast rowerowy ekspert, Krzysztof Kochanowicz, zwraca uwagę na jeszcze inny aspekt.
- Przeciętny rowerzysta nie dostrzeże sensu przejazdu autobusem w tunelu za 3 zł, skoro za tę samą kwotę może pojechać tramwajem nr 8 z Jelitkowa przez centrum na Stogi Plażę. Ponadto podróż autobusem w tunelu jest mało atrakcyjna. Nie wiadomo też, czy kierowcy autobusów będą samodzielnie ustawiać rowery w pojeździe, czy zrobią to sami pasażerowie. Ważne jest także bezpieczeństwo sprzętu w autobusie, bowiem niektórzy mają rowery za kilka tysięcy złotych - tłumaczy Krzysztof Kochanowicz z Grupy Rowerowej 3miasto.
Gdańsk wyda 1 mln zł na autobusy miejskie tylko w tunelu
Rowerzyści słusznie zwracają też uwagę na fakt, że miasto m.in. likwiduje prom przy Twierdzy Wisłoujście. Powstaną oszczędności rzędu ok. 1,5 mln zł, tyle bowiem kosztowało miasto utrzymanie nawodnej przeprawy w 2015 r.
Władze Gdańska w odpowiedzi na ten zarzut podkreślają, że wsparcie rowerzystów w Gdańsku nie ma charakteru punktowego, a systemowy. Inaczej niż w innych miastach (np. we Wrocławiu), w pojazdach komunikacji miejskiej za przewóz roweru w ogóle się nie płaci, a jedynie jego właściciel powinien mieć ważny bilet.
- Łączny przyszły koszt funkcjonowania linii autobusowych 158 i 258 będzie wyższy niż funkcjonowanie promu z uwagi na rozszerzenie oferty przewozowej: trasa linii 158 zostanie wydłużona aż do Stogów oraz zostanie uruchomiona również w soboty i niedziele - dotychczas linia 158 funkcjonowała tylko w dni powszednie. Oferta ta będzie kosztować 3,154 mln zł netto w skali jednego roku - wyjaśnia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
- W tym zawiera się koszt pracy przewozowej - 989 tys. zł - na odcinku tunelowym linii 158 i 258. Eksploatacja tunelu obciąża budżet miejski kwotą w wysokości około 3 mln złotych rocznie - podkreśla zastępca prezydenta.
Zastępca prezydenta podkreśla, że dotychczas prom w Wisłoujściu kursował tylko do godz. 18:45, a w soboty i niedziele jedynie w sezonie letnim. Teraz mieszkańcy (w tym rowerzyści) zyskają całoroczną ofertę i to do późnych godzin wieczornych.
ZKM: rowery będą bezpieczne
Zastępca prezesa Zakładu Komunikacji Miejskiej, Maciej Lisicki, uspokaja natomiast w kwestii bezpieczeństwa rowerzystów i ich sprzętu.
- Nasze autobusy nie będą posiadały zewnętrznych wieszaków na rowery. Będą umieszczane podobnie, jak jest to w SKM-ce na wieszakach wewnątrz pojazdu, dlatego będą bezpieczne - mówi zastępca prezesa.
Rowerzyści będą samodzielnie ustawiać i wieszać swoje pojazdy w autobusach, ale - jak zapewniają władze ZKM - kierowcy w razie kłopotów będą służyć pomocą podróżnym.
Infrastruktura rowerowa przy tunelu na 4-
Przy okazji postanowiliśmy sprawdzić, jak przygotowana jest infrastruktura do obsługi nowej linii 258. Pewnym jest, że trasa będzie dużo dłuższa, niż tylko między węzłami Ku Ujściu i Marynarki Polskiej. Od strony stadionu przystanek znajduje się za rondem, na którym autobusy mogłyby sprawnie zawrócić do tunelu. To oznacza, że pojazdy będą poruszać się wokół stadionu i z tego powodu pojadą rzadziej.
Ponadto do przystanków nie ma doprowadzonych ścieżek rowerowych - najbliższe są w odległości ok. 100 m. Brakuje także stojaków rowerowych. Zanim linia 258 pojedzie, miasto powinno ustawić drogowskazy podpowiadające drogę do przystanków, z których rowerzyści będą mogli pojechać w stronę tunelu.
Z tego powodu dotychczasowe przygotowanie do obsługi rowerowej linii autobusowej oceniamy na cztery z minusem.
Miejsca
Opinie (649) ponad 20 zablokowanych
-
2016-04-14 18:14
Albo się podporządkują albo rekwirować (1)
''Niektórzy w proteście przeciwko opłatom zamierzają przejechać tunelem większą grupą, inni zapowiadają, że będą jeździć mimo zakazu.''
Jeżeli będą jeździć w tunelu czyli stwarzać zagrożenie w ruchu lądowym policja powinna karać surowymi mandatami i rekwirować rowery. Skończyło by się wymuszanie w ten sposób i tak rowerzyści mają za dużo praw. Mają się za święte krowy. Też jeżdżę rowerem ale dbam, o swoje bezpieczeństwo, a nie pakuje się pod samochód bo mam pierwszeństwo.
Rowerzyści zacznijcie używać mózgów.- 5 3
-
2016-04-15 11:35
to znaczy że ustępujesz wariatom drogowym kiedy ty masz możliwość jazdy pięknie wiesz że w ten sposób upewniasz ich w przekonaniu że rowerzystów można na drodze olewać?
- 0 0
-
2016-04-14 18:15
ZACHOWAĆ PROM!!!
To chyba oczywiste.. ale nasi dzielni włodarze miasta jak zwykle zorietnują się jak się tunel zawali albo przecieknie..
- 4 1
-
2016-04-14 18:26
Jeśli ktoś posiada rower za parę tys zł (1)
- powinno być go stać na bilet
- brak kosztu biletu nie wpłynie na bezpieczeństwo- 6 7
-
2016-04-14 21:45
a jak ktos posiada rower za 200zł?
i musi wydać w takiej sytuacji przez sezon 5*80 zł.
Na bank przesiądzie się do auta- 1 1
-
2016-04-14 18:34
Co to w ogóle za chory pomysł, że nie można rowerem jechać przez tunel? (2)
To może lepiej niech samochody będą przewożone przez tunel ciężarówkami? Czemu akurat rowery? To tak jakby ktoś powiedział, że ludzie w niebieskich krawatach i zielonych czapkach nie mogą chodzić po chodnikach. Abstrakcja
- 6 2
-
2016-04-14 23:22
Dlaczego nie można jechać autem po torowiskach? to jakaś abstrakcja, przecież będe szybszy od pociągu i nie będe powodował (1)
zagrożenia. Przecież to auta spowalniają rowery a nie odwrotnie, więc o co chodzi. Abstrakcja
- 1 2
-
2016-04-15 09:42
to spróbuj się przejechać samochodem wzdłuż torów
i zobaczymy czy będzie szybko.
- 1 0
-
2016-04-14 18:38
(1)
Ten 158 nie mógł już jechać na Przymorze? Kupa ludzi jeździ tam do pracy ale jak zlikwidują linię 8 to oczywiście będą musieli się przesiadać.
- 0 2
-
2016-04-15 10:45
i co jeszcze?
Wrzeszcz-Zaspa-Przymorze-Letnica-Nowy Port- Przeróbka - Stogi - co to jest wycieczka ?
Im dłuższy kurs tym więcej opóźnień na trasie, wystarczy korygować inne linie, tak, aby były alternatywy, co do likwidacji to tutaj akurat pełna zgoda, należy zwiększać kursowanie, w żadnym razie nie likwidować linii- 1 0
-
2016-04-14 18:57
zamknac 1 pas dla samochodów (4)
i zrobić pas dla rowerów !!!!! Cz\emu te glaby w urzedach nie jarzą ,że rowery to przyszłość w tym miescie !!!! polowa ludzi jezdzi na rowerach
- 9 12
-
2016-04-14 19:14
No właśnie! Połowa to może przesada, ale nie da się ukryć,
że ruch samochodów, zwłaszcza spalinowych w miastach będzie stopniowo ustępował komunikacji miejskiej i m. in. rowerzystom. Miasta są dla ludzi. Mało kto zdaje sobie sprawę ile nowotworów bierze się z wdychania spalin, opiłków opon i klocków hamulcowych samochodów. W ogóle bez sensu jest żeby dla przemieszczenia ważącego kilkadziesiąt kg człowieka wprawiać w ruch (i potem zatrzymywać) machinerię ważącą 10 razy tyle co człowiek i zajmującą przy dużej prędkości kilkadziesiąt m kw. przestrzeni. Jest to skrajne marnotrawstwo energii i przestrzeni.
- 1 5
-
2016-04-14 23:27
zamknąć oba pasy dla samochodów i puscić tylko ruch rowerowy, w tym też rowerów ciężarowych
- 2 1
-
2016-04-15 08:02
Niezły towar wam podają
Na spotkaniach tej waszej sekty rowerowej. Nawet po pijanemu ciężko o tako bełkot
- 0 0
-
2016-04-15 08:04
Szczególnie w deszczowe dni i przy temperaturach minusowych widzę te tłumy rowerzystów od rana do wieczora.
- 0 0
-
2016-04-14 19:18
Gdanszczanka
Miasto powinno zachować prom. Taniej i o wiele wieksza atrakcja dla samych mieszkańców i turystów niż przejazd tunelem.
- 8 1
-
2016-04-14 19:24
Za te pieniądze i czas (3)
Można było wybudować równolegle trzeci tunel na rowery.A nawet czwarty na tramwaj lub dla nowej trasy PKN by połączyć Stogi z Nowym Portem
- 2 2
-
2016-04-14 19:52
i jeszcze piąty na lotnisko szczurka w Gdyni (1)
- 1 1
-
2016-04-14 21:51
A może na twoją piątą klepkę
- 0 0
-
2016-04-15 09:11
tunel ma 1,5 km i kosztował 1,5 mln. Nitki są dwie
Za 1,5 mln zł, to można wydrążyć 3m nowego tunelu.
- 0 0
-
2016-04-14 19:34
"Czy w tunelu powinna obowiązywać bezpłatna komunikacja miejska?"
"nie, bo rowerzyści w tunelu będą stwarzać zagrożenie"
Kto u licha tworzył tę ankietę?- 6 2
-
2016-04-14 19:40
Chore pomysły :(
Cały sezon letni zostawiam samochód w garażu i jeżdzę do pracy rowerem korzystając z świetnych ścieżek rowerowych na Westerplatte, dalej wzdłuż Sucharskiego. Bezpieczny i fajny przejazd. Jeśli mam kasować bilet i wydawać 6 złotych, dodatkowo nie mieć pewności czy dam radę wsiąść do autobusu, bo może być więcej chętnych, cała zabawa w ekologię rowerową jaką promuje Gdańsk jest bez sensu. Będę jeździć samochodem, korzystając z tunelu, albo jeździć przez zatłoczoną Starówkę by dotrzeć do Mostu Siennickiego. Mnóstwo ludzi dojeżdża rowerem do DCT rowerem korzystając teraz z Promu Wisłoujście...myślę, że to dla nich będzie kłopot.
- 7 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.