• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby za 1,5 mld zł

Michał Brancewicz
18 grudnia 2023, godz. 16:00 
Opinie (164)
Jednotorowa linia 201 ma zostać rozbudowana do dwóch torów i zelektryfikowana. Właśnie poznaliśmy oferty na prace na odcinku Osowa - Somonino. Jednotorowa linia 201 ma zostać rozbudowana do dwóch torów i zelektryfikowana. Właśnie poznaliśmy oferty na prace na odcinku Osowa - Somonino.

Dziewięć ofert na kwotę od 1,54 do 1,95 mld zł zostało złożonych w przetargu na projekt i rozbudowę linii kolejowej między Osową a Somoninem, będącej fragmentem trasy Gdynia-Kościerzyna. Główna część prac będzie polegać na dobudowie drugiego toru i elektryfikacji linii na ponad 28-kilometrowym odcinku. Realizacja potrwa 3 lata i 8 miesięcy.




Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby planowana od lat



Rozbudowa linii 201 do dwóch torów na odcinku od Osowej do Kościerzyny oraz elektryfikacja na trasie Kościerzyna-Gdynia jest zapowiadana od lat. Dzięki temu, już po elektryfikacji PKM, która zakończyła się w czerwcu, pociągi "na prąd" mogłyby kursować na Kaszuby i do Gdyni.

Przełomowy dzień na linii PKM Przełomowy dzień na linii PKM

Czym zazwyczaj dojeżdżasz szybciej do pracy?

Jednak inwestycja finansowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe ma duże opóźnienie. Jeszcze w 2020 roku harmonogram przewidywał, że dwutorowa i zelektryfikowana linia 201 powstanie do 2025 roku. Od dawna wiadomo jednak, że tak się nie stanie.

Dlatego konieczna była budowa tzw. bajpasu kartuskiego, czyli jednotorowego objazdu. Więcej o tym w drugiej części tekstu.

W październiku spółka PKP PLK unieważniła postępowanie na rozbudowę i elektryfikację linii 201 Kościerzyna - Somonino i 214 Somonino - Kartuzy. Powodem miały być błędy w dokumentacji.


Na szczęście jest i pozytywna wiadomość. Kolejarze z Warszawy otworzyli koperty z ofertami na rozbudowę 28-kilometrowego odcinka "dwieście jedynki" między Osową a Somoninem.



Zakres inwestycji kolejowej - co obejmuje?



  • modernizację linii kolejowej nr 201 na odcinku Somonino - Gdańsk Osowa o długości ponad 28 km,
  • budowę w rejonie posterunku odgałęźnego Glincz łącznic umożliwiających bezkolizyjne, kierunkowe połączenie linii kolejowych nr 201 i 229,
  • prace dostosowawcze na odcinkach linii kolejowych 248 i 253 (PKM) w celu zapewnienia prawidłowego i spójnego powiązania układów torowych między ww. liniami a układem torowym linii kolejowej nr 201,
  • elektryfikację linii kolejowej nr 229 na odcinku o długości 9 km oraz nr 214 na odcinku o długości ponad 4 km.

Na realizację tych zadań wykonawca będzie miał 44 miesiące, czyli 3 lata i 8 miesięcy, od dnia podpisania umowy.


Z tym zleceniem postanowiło się zmierzyć dziewięć firm i konsorcjów. Różnica w ofertach wyniosła aż 405 mln zł.

Oferty na rozbudowę linii 201 Osowa - Somonino:

  1. Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe, Trakcja i Zakład Robót Komunikacyjnych - DOM - 1 541 915 358,77 zł
  2. Budimex - 1 586 679 552,88 zł
  3. ZUE i FABE Polska - 1 619 622 180,00 zł
  4. PORR i Trakcja System - 1 640 046 329,99 zł
  5. STRABAG - 1 675 031 978,55 zł
  6. TRACK TEC CONSTRUCTION i INTOP Warszawa - 1 711 916 813,64 zł
  7. TORPOL - 1 726 848 243,04 zł
  8. Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor - 1 849 730 521,35 zł
  9. DOĞUŞ İNŞAAT VE TİCARET ANONİM ŞİRKETİ - 1 946 291 949,54 zł

Mimo tych różnic, wszystkie oferty mieszczą się w budżecie kolejarzy z Warszawy, który wynosi 2 148 581 495,98 zł.

Bajpas kartuski gotowy, ale zamknięty



Wracając do bajpasu kartuskiego, czyli objazdu, który ma umożliwić utrzymanie ruchu kolejowego na trasie z Trójmiasta do Kartuz, gdy na linii 201 trwać będzie elektryfikacja i rozbudowa do dwóch torów.

Budowa bajpasu została podzielona dwa zadania.

  1. PKM zbudowała ok 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki
  2. PLK zmodernizowała ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz

Część PKM została ukończona w czerwcu, w grudniu PLK zakończyła swój odcinek. Jednak zaraz potem został on ponownie zamknięty.

- Na dwa miesiące, w celu usunięcia przez wykonawcę usterek, jakie wykryto w trakcie odbiorów - mówi nam osoba znająca dobrze temat.
Jak udało nam się nieoficjalnie ustalić, jest szansa, że pociągi zostaną puszczone po bajpasie wraz z korektą rozkładów jazdy w marcu 2024 roku.

Opinie (164) 1 zablokowana

  • Kiedyś Panie Niemcy to jednak szybciej budowali (3)

    Nadzieja tylko w Tusku :-)

    • 2 9

    • her tusku już był 8 lat i co ? i wsio. (2)

      • 5 1

      • (1)

        a za czyich czasów zrewitalizowali PKM od Wrzeszcza do Osowej i łacznicę n aKościerzynę oraz rewitalizację do Kartuz ? skończyli to w 2015 roku czyli jeszcze przed pisem

        • 0 0

        • karnawał Euro i palenie kasą w piecu.

          To jedyne motywacje powstania tego, skądinąd, bardzo potrzebnego rozwiązania.
          Niestety, samorząd miał pecha i jest to tak potrzebne, że popyt trudno wygasić.
          Choć starania nie ustają...

          • 0 0

  • a do Sierakowic? Budowa od strony Leborka praktycznie ukonczona. Czas na ponowne uruchomienie (bo tory i przejazdy sa) odcinka (5)

    • 43 5

    • Czego budowa od strony Lęborka?

      Bo na pewno nie linii kolejowej :D

      • 14 0

    • Z Lęborka do Kartuz tory zarośnięte i chyba ubytki. Potrzebna rewitalizacja ale kiedy to będzie nie wiadomo...

      • 15 0

    • chyba pomyliłeś tory z trasą kaszubską

      U nas priorytet mają tylko drogi

      • 16 1

    • Budowa wiaduktu drogowego dla samochodów nad dawnym nasypem pozbawionym szyn i podkładów.

      Nie ma w planach rewitalizacji odcinka Lębork - Sierakowice.

      Na odcinku Lębork - Rozłazino szyny rozkradzione przez złomiarzy.

      • 8 0

    • możesz sobie ironizować...

      ale to nie jest zły pomysł.
      Szczególnie dla transportu towarowego oraz dla portu i miasta Gdyni.

      • 10 0

  • To może niech odbudują linie z Pszczółek do Kościerzyny? (5)

    Skarszewy się rozwiną a PKM będzie dopięte

    • 6 0

    • Nie ma już szans. (4)

      Linia kolejowa nr 233 - zlikwidowana, rozebrana linia kolejowa łącząca Pszczółki z Kościerzyną przez Skarszewy.

      Mimo protestów mieszkańców i władz lokalnych PKP podjęły decyzję o zawieszeniu ruchu. 1 kwietnia 2000 roku odbył się ostatni kurs pociągu Tczew - Skarszewy.

      Jakiekolwiek szanse na reaktywację połączenia pogrzebała budowa autostrady A1, przecinającej linię nieopodal Żelisławek. W miejscu tym nie tylko nie wybudowano wiaduktu, ale również dokonano demontażu torów na tym krótkim odcinku. W 2008 roku torowiska zostały przez PKP nieodpłatnie przekazane samorządom gminnym, a te zdecydowały się na rozbiórkę torów. W 2008 roku rozebrano fragment między Kościerzyną a Skarszewami, natomiast w 2009 zdemontowano tory między Skarszewami i Pszczółkami.

      Macie za to ścieżkę rowerową.

      Kolejna linia kolejowa, Skarszewy - Starogard Gdański rozebrana. Tak samo jak Starogard Gdański - Skórcz oraz Myślice - Szlachta przez Skórcz.

      Tory rozebrane. Przywrócenie przejezdności linii na likwidowanym fragmencie było niemożliwe, ponieważ w Kopytkowie ciągłość linii została przerwana po wybudowaniu autostrady A1.

      • 2 0

      • Na linii Starogard Gdański -Skórcz ostał się fragment Starogard Gdański -Jabłowo. Odbywa się ruch towarowy z węglem do elektrociepłowni w Starogardzie oraz ze zbożem i po zboże do elewatora w Jabłowie.

        • 2 0

      • "Jakiekolwiek szanse na reaktywację połączenia pogrzebała budowa autostrady A1..." (2)

        To tylko kwestia kasy i determinacji...

        • 1 0

        • Tez to chcialem napisac ale argument "kasy" wyczerpal wszystko i nie ma czego dodac. (1)

          • 0 0

          • Sprawdziłem na Google Street View. Autostrada praktycznie na tej samej wysokości co starotorze.
            Na nasypach jest teraz ścieżka rowerowa.

            Nie ma opcji żeby zbudować tory pod autostradą jak i słabo budować teraz na autostradzie wiadukt nad ewentualnie odbudowanymi torami.

            • 0 0

  • Kiedy szybka kolej Gdańsk-Lębork?

    • 2 0

  • Dlaczego wszystko do/z Gdyni?!

    • 0 1

  • Kto za to zapłaci? Pan, Pani....

    wracając do bajpasu, w miejscowości Leźno powstał piękny oświetlony przystanek, jednak nie z tej strony wiaduktu co by podpowiadał rozum i ekonomia.... otóż kochani warto tam pojechać i to zobaczyć. Przystanek umiejscowiono u podnóża 10 metrowego nasypu, wyznaczono pod górę ciąg pieszy zygzakami (jak na Śnieżkę) a po drugiej stronie wiaduktu przy starych zabudowaniach kolejowych jest przy torowisku płasko jak na Żuławach, byłoby łatwo w poziomie się przemieszczać ludziom, ale widocznie pkp dba o nasze kardio. Co więcej, przy przystanku wypadałoby zbudować infrastrukturę np głupi parking, zatokę postojową lub przystanek autobusowy. Przy nowym przystanku tadam nie ma miejsca, a gdzie jest dużo płaskiego? no właśnie z drugiej strony. Dla malkontentów, nie wierzę w brak możliwości np wykupu terenu itp itd. Niestety wierzę w brak kompetencji niektórych ludzi. Proponuję zgasić światła które tak dumnie oświetlają te inwestycję bo to po prostu irytuje ludzi myślących.

    • 8 0

  • 8 lat rządów PIS i tylko opóźnienia

    oraz wyższe koszty

    • 1 0

  • po raz kolejny

    remontują tę linię - nie można było tego zrobić raz a porządnie?

    • 2 1

  • Jak by powstały mumie

    budowniczych piramid, zrobiłyby to pewnie szybciej i to ręcznie. Bez tego całego żelastwa.

    • 2 0

  • Kolejarz (1)

    A co z odnowieniem linii kolejowej przez Kolbudy, Pręgowo itd. Ludzie też chcą podróżować w tamtych rejonach a zostało im to zabrane.

    • 2 0

    • Wszystko zależy od budowy PKM na południe. Być może w kolejnym etapie zrewializują linie Pruszcz Gd Kartuzy

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane