- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (432 opinie)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (127 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (168 opinii)
- 4 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (57 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (271 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby za 1,5 mld zł
Dziewięć ofert na kwotę od 1,54 do 1,95 mld zł zostało złożonych w przetargu na projekt i rozbudowę linii kolejowej między Osową a Somoninem, będącej fragmentem trasy Gdynia-Kościerzyna. Główna część prac będzie polegać na dobudowie drugiego toru i elektryfikacji linii na ponad 28-kilometrowym odcinku. Realizacja potrwa 3 lata i 8 miesięcy.
- Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby planowana od lat
- Zakres inwestycji kolejowej - co obejmuje?
- Bajpas kartuski gotowy, ale zamknięty
Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby planowana od lat
Rozbudowa linii 201 do dwóch torów na odcinku od Osowej do Kościerzyny oraz elektryfikacja na trasie Kościerzyna-Gdynia jest zapowiadana od lat. Dzięki temu, już po elektryfikacji PKM, która zakończyła się w czerwcu, pociągi "na prąd" mogłyby kursować na Kaszuby i do Gdyni.
![Przełomowy dzień na linii PKM](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3472/150x100/3472859__c_208_0_1245_870__kr.webp)
Dlatego konieczna była budowa tzw. bajpasu kartuskiego, czyli jednotorowego objazdu. Więcej o tym w drugiej części tekstu.
W październiku spółka PKP PLK unieważniła postępowanie na rozbudowę i elektryfikację linii 201 Kościerzyna - Somonino i 214 Somonino - Kartuzy. Powodem miały być błędy w dokumentacji.
Na szczęście jest i pozytywna wiadomość. Kolejarze z Warszawy otworzyli koperty z ofertami na rozbudowę 28-kilometrowego odcinka "dwieście jedynki" między Osową a Somoninem.
Zakres inwestycji kolejowej - co obejmuje?
- modernizację linii kolejowej nr 201 na odcinku Somonino - Gdańsk Osowa o długości ponad 28 km,
- budowę w rejonie posterunku odgałęźnego Glincz łącznic umożliwiających bezkolizyjne, kierunkowe połączenie linii kolejowych nr 201 i 229,
- prace dostosowawcze na odcinkach linii kolejowych 248 i 253 (PKM) w celu zapewnienia prawidłowego i spójnego powiązania układów torowych między ww. liniami a układem torowym linii kolejowej nr 201,
- elektryfikację linii kolejowej nr 229 na odcinku o długości 9 km oraz nr 214 na odcinku o długości ponad 4 km.
Na realizację tych zadań wykonawca będzie miał 44 miesiące, czyli 3 lata i 8 miesięcy, od dnia podpisania umowy.
Z tym zleceniem postanowiło się zmierzyć dziewięć firm i konsorcjów. Różnica w ofertach wyniosła aż 405 mln zł.
Oferty na rozbudowę linii 201 Osowa - Somonino:
- Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe, Trakcja i Zakład Robót Komunikacyjnych - DOM - 1 541 915 358,77 zł
- Budimex - 1 586 679 552,88 zł
- ZUE i FABE Polska - 1 619 622 180,00 zł
- PORR i Trakcja System - 1 640 046 329,99 zł
- STRABAG - 1 675 031 978,55 zł
- TRACK TEC CONSTRUCTION i INTOP Warszawa - 1 711 916 813,64 zł
- TORPOL - 1 726 848 243,04 zł
- Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor - 1 849 730 521,35 zł
- DOĞUŞ İNŞAAT VE TİCARET ANONİM ŞİRKETİ - 1 946 291 949,54 zł
Mimo tych różnic, wszystkie oferty mieszczą się w budżecie kolejarzy z Warszawy, który wynosi 2 148 581 495,98 zł.
Bajpas kartuski gotowy, ale zamknięty
Wracając do bajpasu kartuskiego, czyli objazdu, który ma umożliwić utrzymanie ruchu kolejowego na trasie z Trójmiasta do Kartuz, gdy na linii 201 trwać będzie elektryfikacja i rozbudowa do dwóch torów.
Budowa bajpasu została podzielona dwa zadania.
- PKM zbudowała ok 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki
- PLK zmodernizowała ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz
Część PKM została ukończona w czerwcu, w grudniu PLK zakończyła swój odcinek. Jednak zaraz potem został on ponownie zamknięty.
- Na dwa miesiące, w celu usunięcia przez wykonawcę usterek, jakie wykryto w trakcie odbiorów - mówi nam osoba znająca dobrze temat.
Jak udało nam się nieoficjalnie ustalić, jest szansa, że pociągi zostaną puszczone po bajpasie wraz z korektą rozkładów jazdy w marcu 2024 roku.
Opinie (164) 1 zablokowana
-
2023-12-18 19:39
Kiedyś Panie Niemcy to jednak szybciej budowali (3)
Nadzieja tylko w Tusku :-)
- 2 9
-
2023-12-18 21:07
her tusku już był 8 lat i co ? i wsio. (2)
- 5 1
-
2023-12-19 09:49
(1)
a za czyich czasów zrewitalizowali PKM od Wrzeszcza do Osowej i łacznicę n aKościerzynę oraz rewitalizację do Kartuz ? skończyli to w 2015 roku czyli jeszcze przed pisem
- 0 0
-
2023-12-19 10:53
karnawał Euro i palenie kasą w piecu.
To jedyne motywacje powstania tego, skądinąd, bardzo potrzebnego rozwiązania.
Niestety, samorząd miał pecha i jest to tak potrzebne, że popyt trudno wygasić.
Choć starania nie ustają...- 0 0
-
2023-12-18 20:13
a do Sierakowic? Budowa od strony Leborka praktycznie ukonczona. Czas na ponowne uruchomienie (bo tory i przejazdy sa) odcinka (5)
- 43 5
-
2023-12-18 20:13
Czego budowa od strony Lęborka?
Bo na pewno nie linii kolejowej :D
- 14 0
-
2023-12-18 20:26
Z Lęborka do Kartuz tory zarośnięte i chyba ubytki. Potrzebna rewitalizacja ale kiedy to będzie nie wiadomo...
- 15 0
-
2023-12-18 20:28
chyba pomyliłeś tory z trasą kaszubską
U nas priorytet mają tylko drogi
- 16 1
-
2023-12-18 21:24
Budowa wiaduktu drogowego dla samochodów nad dawnym nasypem pozbawionym szyn i podkładów.
Nie ma w planach rewitalizacji odcinka Lębork - Sierakowice.
Na odcinku Lębork - Rozłazino szyny rozkradzione przez złomiarzy.- 8 0
-
2023-12-18 22:33
możesz sobie ironizować...
ale to nie jest zły pomysł.
Szczególnie dla transportu towarowego oraz dla portu i miasta Gdyni.- 10 0
-
2023-12-18 20:40
To może niech odbudują linie z Pszczółek do Kościerzyny? (5)
Skarszewy się rozwiną a PKM będzie dopięte
- 6 0
-
2023-12-19 07:47
Nie ma już szans. (4)
Linia kolejowa nr 233 - zlikwidowana, rozebrana linia kolejowa łącząca Pszczółki z Kościerzyną przez Skarszewy.
Mimo protestów mieszkańców i władz lokalnych PKP podjęły decyzję o zawieszeniu ruchu. 1 kwietnia 2000 roku odbył się ostatni kurs pociągu Tczew - Skarszewy.
Jakiekolwiek szanse na reaktywację połączenia pogrzebała budowa autostrady A1, przecinającej linię nieopodal Żelisławek. W miejscu tym nie tylko nie wybudowano wiaduktu, ale również dokonano demontażu torów na tym krótkim odcinku. W 2008 roku torowiska zostały przez PKP nieodpłatnie przekazane samorządom gminnym, a te zdecydowały się na rozbiórkę torów. W 2008 roku rozebrano fragment między Kościerzyną a Skarszewami, natomiast w 2009 zdemontowano tory między Skarszewami i Pszczółkami.
Macie za to ścieżkę rowerową.
Kolejna linia kolejowa, Skarszewy - Starogard Gdański rozebrana. Tak samo jak Starogard Gdański - Skórcz oraz Myślice - Szlachta przez Skórcz.
Tory rozebrane. Przywrócenie przejezdności linii na likwidowanym fragmencie było niemożliwe, ponieważ w Kopytkowie ciągłość linii została przerwana po wybudowaniu autostrady A1.- 2 0
-
2023-12-19 08:00
Na linii Starogard Gdański -Skórcz ostał się fragment Starogard Gdański -Jabłowo. Odbywa się ruch towarowy z węglem do elektrociepłowni w Starogardzie oraz ze zbożem i po zboże do elewatora w Jabłowie.
- 2 0
-
2023-12-19 10:58
"Jakiekolwiek szanse na reaktywację połączenia pogrzebała budowa autostrady A1..." (2)
To tylko kwestia kasy i determinacji...
- 1 0
-
2023-12-19 14:54
Tez to chcialem napisac ale argument "kasy" wyczerpal wszystko i nie ma czego dodac. (1)
- 0 0
-
2023-12-19 16:21
Sprawdziłem na Google Street View. Autostrada praktycznie na tej samej wysokości co starotorze.
Na nasypach jest teraz ścieżka rowerowa.
Nie ma opcji żeby zbudować tory pod autostradą jak i słabo budować teraz na autostradzie wiadukt nad ewentualnie odbudowanymi torami.- 0 0
-
2023-12-18 23:25
Kiedy szybka kolej Gdańsk-Lębork?
- 2 0
-
2023-12-18 23:26
Dlaczego wszystko do/z Gdyni?!
- 0 1
-
2023-12-19 09:05
Kto za to zapłaci? Pan, Pani....
wracając do bajpasu, w miejscowości Leźno powstał piękny oświetlony przystanek, jednak nie z tej strony wiaduktu co by podpowiadał rozum i ekonomia.... otóż kochani warto tam pojechać i to zobaczyć. Przystanek umiejscowiono u podnóża 10 metrowego nasypu, wyznaczono pod górę ciąg pieszy zygzakami (jak na Śnieżkę) a po drugiej stronie wiaduktu przy starych zabudowaniach kolejowych jest przy torowisku płasko jak na Żuławach, byłoby łatwo w poziomie się przemieszczać ludziom, ale widocznie pkp dba o nasze kardio. Co więcej, przy przystanku wypadałoby zbudować infrastrukturę np głupi parking, zatokę postojową lub przystanek autobusowy. Przy nowym przystanku tadam nie ma miejsca, a gdzie jest dużo płaskiego? no właśnie z drugiej strony. Dla malkontentów, nie wierzę w brak możliwości np wykupu terenu itp itd. Niestety wierzę w brak kompetencji niektórych ludzi. Proponuję zgasić światła które tak dumnie oświetlają te inwestycję bo to po prostu irytuje ludzi myślących.
- 8 0
-
2023-12-19 09:09
8 lat rządów PIS i tylko opóźnienia
oraz wyższe koszty
- 1 0
-
2023-12-19 09:15
po raz kolejny
remontują tę linię - nie można było tego zrobić raz a porządnie?
- 2 1
-
2023-12-19 10:12
Jak by powstały mumie
budowniczych piramid, zrobiłyby to pewnie szybciej i to ręcznie. Bez tego całego żelastwa.
- 2 0
-
2023-12-19 12:27
Kolejarz (1)
A co z odnowieniem linii kolejowej przez Kolbudy, Pręgowo itd. Ludzie też chcą podróżować w tamtych rejonach a zostało im to zabrane.
- 2 0
-
2023-12-19 13:57
Wszystko zależy od budowy PKM na południe. Być może w kolejnym etapie zrewializują linie Pruszcz Gd Kartuzy
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.