- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (46 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Rozbudowa terminalu w Rębiechowie na finiszu
17 lipca 2015 (artykuł sprzed 9 lat)
Najnowszy artykuł na ten temat
Lotnisko: prawie 3 mln pasażerów w pół roku
Półtora roku trwała rozbudowa nowej hali przylotów w Porcie Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. Inwestycja pochłonęła prawie 90 mln zł, ale była niezbędna. Dzięki nowemu - większemu - terminalowi, który jest już niemal gotowy, przepustowość lotniska wzrośnie z 5 do 7 mln pasażerów rocznie. Niewykluczone, że już w przyszłym roku zostanie tu obsłużonych 4 mln pasażerów.
- Oba terminale były budowane przez różnych wykonawców, a nawet my, pracownicy lotniska, jesteśmy zaskoczeni, że udało się stworzyć niemal klon poprzedniej części. Gołym okiem różnicy nie ma żadnej - mówi Michał Dargacz, rzecznik Portu Lotniczego w Rębiechowie, który w czwartek oprowadził nas po nowej części lotniska.
Powiększony terminal zostanie otwarty 1 września i poprawi przepustowość gdańskiego portu lotniczego z 5 do 7 mln pasażerów rocznie. W zeszłym roku lotnisko świętowało obsługę 3-milionowego pasażera, w tym roku ma być ich już 3,7 mln. Czy w przyszłym roku jest szansa, że przekroczona zostanie kolejna granica 4 mln pasażerów?
- To realny scenariusz, ale my podchodzimy do tego spokojnie. W stosunku do pierwszego półrocza w 2014 r. odnotowaliśmy wzrost o ponad 14 proc. Naszą siłą jest mądrze planowana siatka połączeń i ilość obsługiwanych linii lotniczych. Do tego dochodzą ciągłe inwestycje. Oprócz terminalu to przecież rozbudowa systemu ILS i rękawy, którymi pasażerowie wchodzą do samolotu. To wszystko przekłada się na dwucyfrowy wzrost liczby pasażerów - dodaje Michał Dargacz.
Obecnie wewnątrz terminalu trwają ostatnie poprawki, właśnie rozpoczęły się pierwsze odbiory, które potrwają kilka tygodni. - Do końca sierpnia zdążymy na pewno - zapewniają władze lotniska.
Uroczystość otwarcia będzie kameralna, bo tego dnia tuż obok swoje huczne otwarcie świętować będzie Pomorska Kolej Metropolitalna. Pasażerowie oczywiście zostaną zaproszeni do nowej części, ale główne atrakcje przygotuje dla nich PKM. O nich można przeczytać w osobnym artykule.
W samym terminalu trwają intensywne prace wykończeniowe. Gotowa jest już strefa odbioru bagażu, na pasażerów czekają też stanowiska kontroli granicznej. Na piętrze niemal ukończona jest też hala przesiadkowa, na której pasażerowie oczekiwać będą na dalszy lot. Do wyposażenia pozostała jeszcze strefa komercyjna.
Co się stanie z dawnym terminalem przylotów?
- Przenosimy stamtąd całą strefę komercyjną, a więc wypożyczalnie samochodów, kantory, etc. Dolna strefa będzie zamknięta, a górna służyć będzie pasażerom odlatującym z tzw. strefy non-Schengen. Docelowo chcemy tam zorganizować biura dla naszych agentów handlingowych - tłumaczy Michał Dargacz.
Specjalna oferta dla VIP-ów
Przy okazji budowy nowego terminalu przylotów zadbano też o komfort VIP-ów. Na poziomie -1 powstała dla nich specjalna strefa. To przestronne urządzone w drewnie wnętrze z efektownym barem i wydzielonymi salonikami gwarantującymi dyskrecję i anonimowość. Każdy gość strefy podjedzie pod schody samolotu luksusową limuzyną.
- Warto podkreślić, że do strefy VIP dostęp może mieć każdy pasażer - mówi Michał Dargacz. Koszt takiej usługi to 300 zł za osobę (drugi pasażer płaci o 100 zł mniej). Władze lotniska liczą, że obsługa VIP-ów będzie cieszyła się sporą popularnością nie tylko wśród obcokrajowców (koszt dla dwóch osób to ok. 130 dolarów lub 120 euro lub 84 funty), ale także mieszkańców i turystów z Polski.
Sporo dzieje się także na zewnątrz terminalu. Trwają ostatnie prace na przystanku PKM i wokół niego. Wspólnie z miastem lotnisko buduje nowe parkingi dla pasażerów i postoje dla autokarów. Wkrótce ma się też rozpocząć budowa ostatniego fragmentu Trasy Słowackiego. Jezdnia pobiegnie od skrzyżowania z ul. Spadochroniarzy do drogi biegnącej wzdłuż obu terminali.
Inwestycje w rejonie Portu Lotniczego - zmiana trasy linii 122 i 210
W związku z zamknięciem łącznika między "starą" a "nową" ul. Słowackiego w rejonie Portu Lotniczego, autobusy linii 122 z Sopotu oraz 210 z Oruni w kierunku Osowy PKP przez Port Lotniczy kursują z pominięciem przystanku "Terminal-Cargo".
W kierunku Wrzeszcza przystanek "Terminal-Cargo" funkcjonuje bez zmian.
W związku z zamknięciem łącznika między "starą" a "nową" ul. Słowackiego w rejonie Portu Lotniczego, autobusy linii 122 z Sopotu oraz 210 z Oruni w kierunku Osowy PKP przez Port Lotniczy kursują z pominięciem przystanku "Terminal-Cargo".
W kierunku Wrzeszcza przystanek "Terminal-Cargo" funkcjonuje bez zmian.