- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (518 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (247 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (148 opinii)
- 4 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (161 opinii)
- 5 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (17 opinii)
- 6 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (102 opinie)
Rozłam w systemie Fala. Tczew rezygnuje i wprowadza darmowe bilety
Na dwa miesiące przed inauguracją systemu Fala z udziału w projekcie postanowiły wycofać się władze Tczewa. Prezydent miasta twierdzi, że miastu bardziej opłaca się wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej. Spółka Innobaltica w przesłanym oświadczeniu przyznaje, że decyzja Tczewa jest dla niej zaskakująca. W piątek rano głos w sprawie zabrał też Zarząd Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, którego oświadczenie publikujemy pod artykułem.
- Wielokrotnie mówiłem o tym, że pracujemy nad taryfami w komunikacji miejskiej. Po wnikliwych analizach zaproponowałem radnym, aby po zakończeniu obecnego kontraktu z przewoźnikiem, czyli od września tego roku, komunikacja miejska była bezpłatna dla wszystkich pasażerów, niezależnie od wieku, miejsca zamieszkania czy posiadania karty mieszkańca. Uchwała w tej sprawie mogłaby być podjęta już w lutym lub na początku marca na nadzwyczajnej sesji. Nadal natomiast analizujemy układ i częstotliwość linii autobusowych. Wypracowane przez nas rozwiązania najpierw poddane zostaną konsultacjom społecznym - napisał prezydent czwartego co do wielkości miasta na Pomorzu.
Jednocześnie Pobłocki dodał, że system Fala jest dla jego miasta za drogi.
- Efekt, jaki uzyskujemy, niestety nie rekompensuje kosztów, które ponosimy. Ja już wolę te pieniądze przeznaczyć na bezpłatną komunikację w mieście - powiedział w rozmowie z Radiem Zet.
Innobaltica: jesteśmy zaskoczeni
Tczew jest m.in. udziałowcem w spółce Innobaltica, która przygotowuje wdrożenie systemu. Więcej udziałów ma tylko województwo pomorskie, Gdańsk, Gdynia, Słupsk oraz MZK Wejherowo. Wcześniej darmową komunikację w mieście wprowadzono także w Malborku.
Uchwała o darmowym transporcie publicznym, a co za tym idzie wycofaniu z tczewskich autobusów biletów, kasowników i kontrolerów ma być głosowana jeszcze na lutowej sesji rady miasta.
Innobaltica w przesłanym oświadczeniu (pełną treść publikujemy w ramce pod artykułem) przyznaje, że decyzja władz Tczewa o rezygnacji z udziału w systemie Fala jest zaskoczeniem dla spółki.
- Na dzień 26 stycznia 2023 r. skład udziałowców spółki InnoBaltica pozostaje niezmieniony, Miasto Tczew jest jednym z nich, z udziałem w kapitale zakładowym na poziomie 667 tys. zł. InnoBaltica nie otrzymała żadnych informacji odnośnie do zmian w tej materii. Informacja, która pojawiła się w mediach, dotycząca koncepcji bezpłatnej komunikacji w Tczewie, jest zaskoczeniem dla spółki, szczególnie w kontekście prowadzonych rozmów co do uruchomienia systemu Fala - czytamy w piśmie przesłanym przez Joannę Leliwę ze spółki Innobaltica.
![Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3351/150x100/3351652__kr.webp)
Co wycofanie się jednej z gmin z systemu Fala jeszcze przed jego inauguracją oznacza dla całego systemu?
Jedną z kwestii do rozwiązania z pewnością będzie uzupełnienie ubytku finansowego w puli środków przeznaczonych na utrzymanie systemu. Roczny koszt udziału Tczewa w projekcie oszacowany został na ok. 850 tys. zł.
Dodatkowym kosztem będzie z pewnością demontaż infrastruktury w pojazdach i na przystankach.
Ponadto rezygnacja jednego z uczestników całego projektu jeszcze przed jego startem negatywnie wpływa też na odbiór Fali, który - odkąd poznaliśmy jego założenia - nie jest najlepszy.
Jak ustaliliśmy, jeszcze w piątek o rezygnacji z Fali z prezydentem Pobłockim mają rozmawiać władze województwa.
Oświadczenie spółki Innobaltica
Na dzień 26.01.2023 r. skład udziałowców spółki InnoBaltica pozostaje niezmieniony, Miasto Tczew jest jednym z nich, z udziałem w kapitale zakładowym na poziomie 667 tys. zł. InnoBaltica nie otrzymała żadnych informacji odnośnie do zmian w tej materii.
Informacja, która pojawiła się w mediach, dotycząca koncepcji bezpłatnej komunikacji w Tczewie, jest zaskoczeniem dla spółki, szczególnie w kontekście prowadzonych rozmów co do uruchomienia systemu FALA.
System FALA dedykowany jest wszystkim mieszkańcom województwa pomorskiego bez względu na lokalne rozwiązania w transporcie publicznym. Już dziś rozwiązania te są zróżnicowane - w jednych miastach darmowe przejazdy ma na przykład ucząca się młodzież aż do wieku 26 lat, w innych - do 15 lat.
Warto pamiętać, że dzięki FALI tczewianie będą mieli znacząco ułatwione podróżowanie po miejscowościach Pomorza, a Pomorzanie - w Tczewie. Jednym z takich ułatwień jest możliwość płacenia kartą za bilet bezpośrednio w pojeździe. Nawet w przypadku bezpłatnej komunikacji dla mieszkańców obowiązek zakupu biletów może dotyczyć innych użytkowników transportu publicznego, zatem samorząd będzie zmuszony ponosić koszty dystrybucji biletów, chyba że mieszkańcy danej miejscowości będą w podatkach pokrywać bezpłatne przejazdy wszystkich uczestników tamtejszej komunikacji publicznej, a nie jedynie własne.
W odniesieniu do podawanej w mediach kwoty 4 mln zł, jakie Tczew miałby ponosić na rzecz FALI, informujemy, iż koszt roczny udziału Tczewa w projekcie oszacowany jest na ok 850 tys. zł.
W odniesieniu do wypowiedzi Prezydenta Tczewa, Pana Mirosława Pobłockiego, sugerujących, że system FALA wymusił podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej, uprzejmie informujemy, iż nie jest to prawdą.
Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym do kompetencji rady miasta należy możliwość ustalenia maksymalnych cen biletów komunikacyjnych. Prezydent (wójt, burmistrz) może natomiast stawki uchwalone przez radę zmienić (obniżyć, ale nie podwyższyć), w drodze wydanego zarządzenia, w którym ustala ceny biletów (taryfę). Rady gmin zrzeszonych w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej pracują natomiast nad swoimi uchwałami na podstawie rekomendacji przyjętych przez Zgromadzenie tego Związku. Warto podkreślić, że Tczew nie jest członkiem MZKZG, a przedstawiciele tego miasta nie brali udziału w opracowaniu zmian cen biletów na obszarze Związku i nie mogą mieć wiedzy na temat przyczyn ich wprowadzenia.
Podwyżki cen biletów, zarekomendowane głosami przedstawicieli gmin tworzących MZKZG, wynikają ze wzrostu kosztów usług przewozowych i nie mają nic wspólnego z wprowadzeniem systemu FALA. Ich przyczyną jest drastyczny wzrost cen paliw płynnych i gazu, a także energii elektrycznej zasilającej trolejbusy i tramwaje oraz wzrost wysokości płacy minimalnej i presja płacowa wywołana inflacją. Wzrosły także koszty obsługi kredytów, zaciąganych na zakup nowoczesnego, systematycznie wymienianego taboru. Żaden z wymienionych czynników nie jest powiązany z uruchomieniem systemu FALA.
Uzasadnianie wzrostu cen biletów komunikacji publicznej kosztami systemu FALA, w 85 proc. dofinansowanego ze środków unijnych, nie ma więc pokrycia w faktach. Rolą InnoBaltica jest wyłącznie wprowadzenie do systemu taryf, które wcześniej uchwaliły samorządy. Samorządy niezrzeszone w MZKZG, jak np. Tczew, mogą wprowadzać do FALI swoje własne taryfy i nie są zobowiązane do utrzymania cen obowiązujących na obszarze MZKZG.
Zarząd Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej
Biletomaty zamiast drogiej Fali (36 opinii)
Miejsca
Opinie (993) ponad 50 zablokowanych
-
2023-01-27 11:34
Brawo Tczew ! Prezydent Tczewa myśli i pracuje dla mieszkańców, dla podatników Tczewa ! Zapraszamy do Gdańska ! (1)
Gdańsk od lat jest katastrofalnie zarządzany ! Czas na zmianę ! Wystarczy popatrzyć na dziurawe ulice, stare chodniki, na zapuszczone ruiny zarządzane przez Gdańskie Nieruchomości ! Ale podwyżka pensji o 60% się należy ...
- 45 0
-
2023-01-27 11:41
to samo napisałem ale skasowali widoacznie dostali z UM prykaz
- 12 0
-
2023-01-27 11:34
(1)
"Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym do kompetencji rady miasta należy możliwość ustalenia maksymalnych cen biletów komunikacyjnych. Prezydent (wójt, burmistrz) może natomiast stawki uchwalone przez radę zmienić (obniżyć, ale nie podwyższyć), w drodze wydanego zarządzenia, w którym ustala ceny biletów (taryfę). Rady gmin zrzeszonych w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej pracują natomiast nad swoimi uchwałami na podstawie rekomendacji przyjętych przez Zgromadzenie tego Związku. Warto podkreślić, że Tczew nie jest członkiem MZKZG, a przedstawiciele tego miasta nie brali udziału w opracowaniu zmian cen biletów na obszarze Związku i nie mogą mieć wiedzy na temat przyczyn ich wprowadzenia."
Ależ robią z logiki kurtyzanę. Pobłocki nowym wrogiem trójmiejskich elit. Pobłocki nie mówił nic o tym, że mzkzkg czy Innobaltica zmusili go do podwyżek, czy narzucili mu je, tylko że z rachunku ekonomicznego związanego z Falą wynika, że takie podwyżki Rada Miasta Tczewa musiałaby wprowdzić.
Piękny jest ten ból tyłka w "metropolii" i miotanie się urzędników.- 62 0
-
2023-01-27 19:35
Dobry Kandydat
Na Prezydenta Gdańska.
P. Pobłocki niech Pan kandyduje!- 5 0
-
2023-01-27 11:35
Koniec zamordyzmu!
Brawo Tczew.
- 52 0
-
2023-01-27 11:36
Kiedyś w Gdańsku był tylko ZKM (1)
Wszystko ogarniali autobusy pełne jeździły jeden za drugim. Teraz prawie puste jeżdżą a urzędników dziesięć razy więcej to obsługuje.
- 64 1
-
2023-01-27 11:52
Prawie puste? Chyba na Twoim wygwizdowie.
- 3 4
-
2023-01-27 11:39
"Darmowa" komunikacja, czyli płacą wszyscy, nawet jeżeli nie korzystają. (1)
- 5 40
-
2023-01-27 11:42
teraz dzbanjku tez placą wszyscy co niekorzystaja
- 30 0
-
2023-01-27 11:42
Fala to dzieło platformy obywatelskiej....
....dotacja z UE plus pieniadze z podatków obywateli plus pieniądze z podwyżek cen biletów i ciągle im nie starcza. Czy miasto ma być dla obywateli i ci decydeci z bożej łaski, mają działać na rzecz obywateli czy raczej to my, obywatele mamy utrzymywać tych "geniuszy" i siedzieć cicho żeby przypadkiem jaśnie państwa nie urazić? Nie głosujcie na platformę obywatelską. Oni nie chcą waszego dobra, oni chcą żyć wygodnie na wasz koszt.
- 50 0
-
2023-01-27 11:43
Brawo Tczew
Nareszcie ktoś podjął sensowną decyzję. Inne miasta powinny wziąć przykład
- 37 0
-
2023-01-27 11:45
Skoro Państwa (Tczew) stać na bezpłatną komunikacje (1)
... to ok, Wasze prawo i Wasza decyzja. Jeśli się Wam bardziej opłaca bezpłatna komunikacja miejska niż Fala nic tylko przyklasnąć. W Gdańsku oczywiście czym bardziej skomplikowany system tym lepiej, czym więcej spółek i rad nadzorczych to git, byle byłoby miejsce dla pociotków i swojaków. Gdynia też wytoczyła nową drogę, żeby było taniej to likwiduje komunikację w niektórych dzielnicach, no jest w tym logika , że jak czegoś nie ma to się za to nie płaci.... a teraz pytanie za 100 pkt. gdzie się ukrył Borawski. Nie pytam o Dulkiewcz, Szczurka, Grzelaka, bo oni udają, że o niczym nie wiedzą, zamknęli oczy i myślą, że jak zamkną to problem zniknie , ale niestety dalej jest smrodek i wietrzenie nie pomaga.
- 63 0
-
2023-01-27 23:05
Pewnie na jakiejś sesji zdjęciowej macha łopatą:)
- 3 0
-
2023-01-27 11:45
Już miliard społeczek się wypowiada jak to możliwe że Tczew zrezygnowali dobrze. Banda złodziejów Innobalticki MZKG i inne..
- 47 0
-
2023-01-27 11:47
I Gdańsk powinien zrobić to samo!
- 44 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.