- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (520 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (258 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (166 opinii)
- 4 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (27 opinii)
- 5 Uschły młode drzewa (17 opinii)
- 6 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (167 opinii)
Rozłam w systemie Fala. Tczew rezygnuje i wprowadza darmowe bilety
Na dwa miesiące przed inauguracją systemu Fala z udziału w projekcie postanowiły wycofać się władze Tczewa. Prezydent miasta twierdzi, że miastu bardziej opłaca się wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej. Spółka Innobaltica w przesłanym oświadczeniu przyznaje, że decyzja Tczewa jest dla niej zaskakująca. W piątek rano głos w sprawie zabrał też Zarząd Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, którego oświadczenie publikujemy pod artykułem.
- Wielokrotnie mówiłem o tym, że pracujemy nad taryfami w komunikacji miejskiej. Po wnikliwych analizach zaproponowałem radnym, aby po zakończeniu obecnego kontraktu z przewoźnikiem, czyli od września tego roku, komunikacja miejska była bezpłatna dla wszystkich pasażerów, niezależnie od wieku, miejsca zamieszkania czy posiadania karty mieszkańca. Uchwała w tej sprawie mogłaby być podjęta już w lutym lub na początku marca na nadzwyczajnej sesji. Nadal natomiast analizujemy układ i częstotliwość linii autobusowych. Wypracowane przez nas rozwiązania najpierw poddane zostaną konsultacjom społecznym - napisał prezydent czwartego co do wielkości miasta na Pomorzu.
Jednocześnie Pobłocki dodał, że system Fala jest dla jego miasta za drogi.
- Efekt, jaki uzyskujemy, niestety nie rekompensuje kosztów, które ponosimy. Ja już wolę te pieniądze przeznaczyć na bezpłatną komunikację w mieście - powiedział w rozmowie z Radiem Zet.
Innobaltica: jesteśmy zaskoczeni
Tczew jest m.in. udziałowcem w spółce Innobaltica, która przygotowuje wdrożenie systemu. Więcej udziałów ma tylko województwo pomorskie, Gdańsk, Gdynia, Słupsk oraz MZK Wejherowo. Wcześniej darmową komunikację w mieście wprowadzono także w Malborku.
Uchwała o darmowym transporcie publicznym, a co za tym idzie wycofaniu z tczewskich autobusów biletów, kasowników i kontrolerów ma być głosowana jeszcze na lutowej sesji rady miasta.
Innobaltica w przesłanym oświadczeniu (pełną treść publikujemy w ramce pod artykułem) przyznaje, że decyzja władz Tczewa o rezygnacji z udziału w systemie Fala jest zaskoczeniem dla spółki.
- Na dzień 26 stycznia 2023 r. skład udziałowców spółki InnoBaltica pozostaje niezmieniony, Miasto Tczew jest jednym z nich, z udziałem w kapitale zakładowym na poziomie 667 tys. zł. InnoBaltica nie otrzymała żadnych informacji odnośnie do zmian w tej materii. Informacja, która pojawiła się w mediach, dotycząca koncepcji bezpłatnej komunikacji w Tczewie, jest zaskoczeniem dla spółki, szczególnie w kontekście prowadzonych rozmów co do uruchomienia systemu Fala - czytamy w piśmie przesłanym przez Joannę Leliwę ze spółki Innobaltica.
Kulisy podwyżek cen biletów i wprowadzenia systemu Fala
Co wycofanie się jednej z gmin z systemu Fala jeszcze przed jego inauguracją oznacza dla całego systemu?
Jedną z kwestii do rozwiązania z pewnością będzie uzupełnienie ubytku finansowego w puli środków przeznaczonych na utrzymanie systemu. Roczny koszt udziału Tczewa w projekcie oszacowany został na ok. 850 tys. zł.
Dodatkowym kosztem będzie z pewnością demontaż infrastruktury w pojazdach i na przystankach.
Ponadto rezygnacja jednego z uczestników całego projektu jeszcze przed jego startem negatywnie wpływa też na odbiór Fali, który - odkąd poznaliśmy jego założenia - nie jest najlepszy.
Jak ustaliliśmy, jeszcze w piątek o rezygnacji z Fali z prezydentem Pobłockim mają rozmawiać władze województwa.
Oświadczenie spółki Innobaltica
Na dzień 26.01.2023 r. skład udziałowców spółki InnoBaltica pozostaje niezmieniony, Miasto Tczew jest jednym z nich, z udziałem w kapitale zakładowym na poziomie 667 tys. zł. InnoBaltica nie otrzymała żadnych informacji odnośnie do zmian w tej materii.
Informacja, która pojawiła się w mediach, dotycząca koncepcji bezpłatnej komunikacji w Tczewie, jest zaskoczeniem dla spółki, szczególnie w kontekście prowadzonych rozmów co do uruchomienia systemu FALA.
System FALA dedykowany jest wszystkim mieszkańcom województwa pomorskiego bez względu na lokalne rozwiązania w transporcie publicznym. Już dziś rozwiązania te są zróżnicowane - w jednych miastach darmowe przejazdy ma na przykład ucząca się młodzież aż do wieku 26 lat, w innych - do 15 lat.
Warto pamiętać, że dzięki FALI tczewianie będą mieli znacząco ułatwione podróżowanie po miejscowościach Pomorza, a Pomorzanie - w Tczewie. Jednym z takich ułatwień jest możliwość płacenia kartą za bilet bezpośrednio w pojeździe. Nawet w przypadku bezpłatnej komunikacji dla mieszkańców obowiązek zakupu biletów może dotyczyć innych użytkowników transportu publicznego, zatem samorząd będzie zmuszony ponosić koszty dystrybucji biletów, chyba że mieszkańcy danej miejscowości będą w podatkach pokrywać bezpłatne przejazdy wszystkich uczestników tamtejszej komunikacji publicznej, a nie jedynie własne.
W odniesieniu do podawanej w mediach kwoty 4 mln zł, jakie Tczew miałby ponosić na rzecz FALI, informujemy, iż koszt roczny udziału Tczewa w projekcie oszacowany jest na ok 850 tys. zł.
W odniesieniu do wypowiedzi Prezydenta Tczewa, Pana Mirosława Pobłockiego, sugerujących, że system FALA wymusił podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej, uprzejmie informujemy, iż nie jest to prawdą.
Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym do kompetencji rady miasta należy możliwość ustalenia maksymalnych cen biletów komunikacyjnych. Prezydent (wójt, burmistrz) może natomiast stawki uchwalone przez radę zmienić (obniżyć, ale nie podwyższyć), w drodze wydanego zarządzenia, w którym ustala ceny biletów (taryfę). Rady gmin zrzeszonych w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej pracują natomiast nad swoimi uchwałami na podstawie rekomendacji przyjętych przez Zgromadzenie tego Związku. Warto podkreślić, że Tczew nie jest członkiem MZKZG, a przedstawiciele tego miasta nie brali udziału w opracowaniu zmian cen biletów na obszarze Związku i nie mogą mieć wiedzy na temat przyczyn ich wprowadzenia.
Podwyżki cen biletów, zarekomendowane głosami przedstawicieli gmin tworzących MZKZG, wynikają ze wzrostu kosztów usług przewozowych i nie mają nic wspólnego z wprowadzeniem systemu FALA. Ich przyczyną jest drastyczny wzrost cen paliw płynnych i gazu, a także energii elektrycznej zasilającej trolejbusy i tramwaje oraz wzrost wysokości płacy minimalnej i presja płacowa wywołana inflacją. Wzrosły także koszty obsługi kredytów, zaciąganych na zakup nowoczesnego, systematycznie wymienianego taboru. Żaden z wymienionych czynników nie jest powiązany z uruchomieniem systemu FALA.
Uzasadnianie wzrostu cen biletów komunikacji publicznej kosztami systemu FALA, w 85 proc. dofinansowanego ze środków unijnych, nie ma więc pokrycia w faktach. Rolą InnoBaltica jest wyłącznie wprowadzenie do systemu taryf, które wcześniej uchwaliły samorządy. Samorządy niezrzeszone w MZKZG, jak np. Tczew, mogą wprowadzać do FALI swoje własne taryfy i nie są zobowiązane do utrzymania cen obowiązujących na obszarze MZKZG.
Zarząd Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej
Biletomaty zamiast drogiej Fali (36 opinii)
Miejsca
Opinie (993) ponad 50 zablokowanych
-
2023-01-27 15:17
No i pięknie - zamiast pompować kasę w Innobalticę/Falę (1)
Jestem przekonany, że planowane podwyżki (dziwnie późno ogłoszone i dziwnie skoordynowane ze startem systemu Fala), są wprowadzane żeby pokryć koszty bieżącego używania systemu.
Kasa z UE poszła, a teraz koszty użytkowania poniesiemy my - miało być lepiej i taniej, a wyszło drogo i do d... jak z Mevo, palmiarnią, Tristarrm i gdyńskim lotniskiem.
Kasa z UE przewalona, kto miał zarobić to zarobił, a w przypafku porażki dopłatę zwrócą budżety gmin, a nie InnoBaltica.- 37 0
-
2023-01-27 15:27
Racja
- 5 0
-
2023-01-27 15:20
ZTM Gdańsk niech się uczy (3)
od Tczewa, a nie od Warszawy i już. Za chwilę pewnie wyłamie się także Gdynia, Sopot i Wejherowo, więc gród nad Motławą zostanie zmyty przez te całą Falę niczym tsunami w Azji. Ciekawe tylko po co było mieszkańcom przez mnóstwo czasu w ubiegłym roku zawracać tym niefortunnym pomysłem głowę tego nikt nie wie zapewne.
- 34 0
-
2023-01-27 15:29
Gdynia? :D
- 6 0
-
2023-01-27 18:01
bardzo zyczylbym sobie i nam wszystkim
Aby nasladowano warszawskie rozwiazania...
- 3 0
-
2023-01-27 19:42
Gdynia się nie wyłamie, Gdynia skalkuluje tak jak za wywóz śmieci.
Nie dość że wliczono w cenę wywóz śmieci miejskich to jeszcze zostało 15%....
- 5 0
-
2023-01-27 15:21
Brawo
Wreszcie ktos podjął normalna słuszna decyzję. Nie jest potrzebny ten system również i w Gdańsku
- 26 0
-
2023-01-27 15:26
Po podwyżkach komunikacja zbiorowa będzie droższa niż w Rzymie...
- 31 1
-
2023-01-27 15:32
Tczew się wycofał bo sejm nie przyjął projektu ustawy o utworzeniu metropolii w Gdańsku
Za te 200 mln zł rocznie miała być utrzymywana m.in. komunikacja
- 1 23
-
2023-01-27 15:35
(1)
Fala nic nowego nie wnosi a generuje koszty.... I to znaczne. Miasto ciągle płacze, że tyle musi dopłacać do komunikacji i jednocześnie wprowadza system nic nowego nie dający. Fala się podobno sprawdza w innych miastach - tylko dlaczego nikt nie mówi, że w miastach gdzie nie było wcześniej biletów w aplikacjach, tylko papierowe. Proszę wymienić jakikolwiek uzysk jaki wnosi fala oprócz statystyk....
- 37 1
-
2023-01-27 16:37
Nie ma "uzysku" dla gminy. Sami to powiedzieli.
- 4 0
-
2023-01-27 15:38
He od września darmowo (1)
Bo w październiku wybory....
- 5 15
-
2023-01-27 16:38
Przynajmniej nie obietnice bez pokrycia, co tak chwalą w po.
- 10 0
-
2023-01-27 15:40
Brawo to Gdańsk też idzie tym śladem Tczewa czyli też rezygnujemy z systemu Fala tylko, że oni mają fajnego prezydenta, a Gdańsk niestety Aleksandrę Dukiewicz która jest chytra jak lis
- 23 0
-
2023-01-27 15:41
A MEV0 na to "niemożliwe!". Brawo Tczew!
Chociaż jeden rozsądny się znalazł.
- 26 0
-
2023-01-27 15:43
NIK (1)
Ja się pytam kiedy NIK się za nich weźmie ?! Tu jest potrzebna rzetelna niezależna kontrola! Setki milionów z naszych podatków poszło na TriStar, Mevo, Fala które nie działają. Ludzie obudźcie się! Ktoś musi w końcu za to beknąć...
- 32 0
-
2023-01-27 16:42
Do tego wadliwa, dyskriminująca metoda naliczania opłat za śmieci, nieuzasadniona podwyżka podatku od nieruchomości (Gdynia).)
- 12 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.